Lisäsin kannon -> kalat alkoivat haukkoa happea

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Antti =)
Junior Member
Junior Member

Lisäsin kannon -> kalat alkoivat haukkoa happea

Viesti Kirjoittaja Antti =) »

Moro.

Lisäsin 200l akvaarioon tänä aamu kuoritun pajujuurakon. Juurakkohan ei ollut vettynyt kokonaan vaan kellui ja siitä nousi tasaseen tahtia ilmakuplia joka puolelta. Samalla möyhensin hiekkapohjaa, ja vesi muuttui vähäksi aikaa sameaksi. Sameus hävisi kuitenkin melko nopeasti. Vaihdoin vettä myös 1/3 osan.

Nyt illalla ennen kaheksaa huomasin, että kaikki kalat haukkovat pinnalla ilmaa. Hädissäni laitoin ilmastinkiven akvaarioon ja vaihdoin vedestä puolet. No kalat eivät enää hauko ilmaa, eli kaikki on periaatteessa hyvin, mutta askaruttaa, että uskallanko laittaa juurakon huomenna takaisin akvaarioon ja seurailla kalojen tilannetta? Käsittääkseni kuoritusta pajujuurakosta ei pitäisi lieta mitään kaloilla haitallista veteen. Ilmeisesti akvaariossa oli jonkin asteinen happivaje, mistä voisi johtua? Itse mietin, että pohjan pöllytys voisi olla osasyynä taikka sitten kannon sisältä nousseet ilmakuplat? Tietääkö tai onko kellään kokemusta vastaavasta?

Juurakon olin pessyt hyvin ja liottanut sitä jo kaksi viikkoa, eli mitää likaa kannosta ei päällisin puolin pitäisi ainakaan liueta. Olisko kannon sisältä noussut mahdollisesti jotain haitallista "kaasua"? 8O
nannukka9
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Lisäsin kannon -> kalat alkoivat haukkoa happea

Viesti Kirjoittaja nannukka9 »

Pajusta en tiedä onko akvaariokäytössä hyvää, mutta luulen kuitenkin syynä olleen tuon pohjan mylläämisen.
Sieltä on voinut nousta jotain myrkyllisempää. Jos asia korjaantui vedenvaihdolla en olisi kovin huolissaan.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Liottaisin lisää kantoa muualla kuin akvaariossa, sillä siihen ilmestyvä bakteerimössö voi viedä vedestä paljon happea.
Täällä on happikatoja aiheuttanut moorapuu ja muistaakseni myös tuore omenapuu.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Itse en laittaisi pajua altaaseen sen mahdollisen myrkyllisyyden takia. Omenapuu olisi turvallinen.

Nousiko tuosta möyhimästäsi hiekkapohjasta kuplia?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Mika Sandell
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Mika Sandell »

Minullakin pajusta käsitys, ettei ole aivan turvallinen valinta. En nyt muista, mikä siinä on huonoa, enkä löytänyt tarkennusta asiaa, joten jos jollain omakohtaista kokemusta/faktaa tarjolla, olisi kiva kuulla.
En tiedä onko vanhentunut käsitys, mutta itse olen aina juurakot keittänyt, eikä ongelmia ole ollut.

Tuo tukkeutuneesta(?) pohjasta noussut myrkky kyllä varteenotettava vaihtoehto.
28.1.2012 asti MHS

CorydoradinaeFinland
RHODESIAN
Member
Member

Viesti Kirjoittaja RHODESIAN »

Pajunkuoressa on salisiinia-aspiriinin esiastetta. Tietääkseni itse puuaineksessa ei ole mitään haitallista.
Antti =)
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Antti =) »

Minäkin olen siinä uskossa, että pajun juurakko olisi ihan turvallinen ilman kuoria, no saa nähdä miten tässä käy. Kanto on akvaarion kokoon verrattuna mielettömän iso, altaan koko on 100cmx40x45 ja kannon pituus on 95cm :mrgreen: olisko tällä jotain vaikutusta asiaan? Kaloja akvaariossa on 10 kuparitetraa ja kaksi avainkirjoahventa, eli kalastoa ei ole paljon.

Pohjasta ei noussut ilmakuplia kun sitä pöyhin. Laitoin aamulla kannon takaisin altaaseen, katsotaan miten käy. Jos alkaa näyttää samalta kuin eilen, että kalat haukkovat ilmaa niin kanto lähtee takaisin metsään.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”