Itsetehty savikoriste akvaarioon?

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Meeth
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Itsetehty savikoriste akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Meeth »

Kysyisin sitä että vonko laittaa akvaariooni sellaisen koulussa tehdyn lasitetun savikoristeen? Liukeneeko siitä jotain vai onko siinä jotain muuta ihmeellistä? Eikö sellaisia pieniä saviruukkujakin ole laitettu akvaan? :?
Oon vähän tietämätön...
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Re: itsetehty savikoriste akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Tindra »

En suosittele laittamaan lasitettua/maalattua savea, varmaan saattaisi liueta jotain ei-niin-terveellistä veteen. Tavallisia savikukkaruukkuja voi laittaa, mutta niitä on hyvä liottaa ensin ämpärissä mikäli ruukku on ollut sellaisessa käytössä, että siinä on ollut kasvi, jolle on annettu jotain lannoitetta. Se pohjareikä kannattaa tukkia, jos ruukku on niin iso, että kalat voisi kenties mahtua saamaan itsensä jumiin pohjareikään.
Akvarismia 1992-2014
Jauho
Starting Member
Starting Member

Re: itsetehty savikoriste akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Jauho »

Tindra kirjoitti:En suosittele laittamaan lasitettua/maalattua savea, varmaan
Onko kenelläkään faktaa lasituksesta?
Anniquu_
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: Itsetehty savikoriste akvaarioon?

Viesti Kirjoittaja Anniquu_ »

Faktaa ei ole lasituksesta, mutta näin itseajatellulla mutu-tuntumalla kommentoin . Jos lasitus on elintarvikerkelpoista, eli sopíi esim. kahvikuppien lasitukseen, niin uskaltaisin sen kyllä laittaa akvaan. Silloin siitä ei pitäisi mitään liueta. Ja näin tyhmnänä ajattelen, että jos se on oikeata lasia se lasitus, niin silloin sen pitäisi olla turvallista, kun eikös ne akvaariotkin ole lasista tehty.. :)

Maalattua lasittamatonta savea en kyllä menisi laittamaan akvaarioon, ellen aivan varmasti tietäsi, että se on elintarvikelaatuista maalia. Onko sellaisia? :? En sitten tiedä savitöistä oikesti mitään, muistot savitöistä n. kymmenen vuoden takaa koulusta... .
Meeth
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Meeth »

Oukhei taidan pelata varman pääll ja jättää koristeen siihen viereen lipastolle. ; )
Hopotus
Member
Member

Viesti Kirjoittaja Hopotus »

Itse olen tehnyt yläasteen kuvis tunneilla muutaman lasitetun piilon kaloille. Silloin opettaja sanoi että lasituksesta ei pitäisi mitään irrota. Teimme siitä myös kuppeja yms. käyttöastioita. Nuo tekemäni luolat ja pötköt ovat edelleen käytössä yli 10 vuoden jälkeenkin. Tuolla suodattimen alla on yksi pötkö: http://kuvablogi.com/nayta/1240879/" onclick="window.open(this.href);return false;
Kalatkin saattavat itkeä, vaan vedessä eivät kyyneleet näy.
piupau
Member
Member

Viesti Kirjoittaja piupau »

Meillä on myös lasitettu "temppeli" altaassa, eikä ongelmia ole ollut.
Polttotöitä ja paljon muuta: polttopirtti.vuodatus.net
netkissa
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja netkissa »

Olen kuluvan (koulu)vuoden ollut savikurssilla ja ymmärtääkseni yleisimmin käytetyistä lasitteista ei mitään pitäisi irrota. Mulla on ittellä maalattua lasittamatonta savea akvaariossa, mutta mä olenki tehny ne itte ja tiedän millä oon maalannu. Muuten semmoista ei tosiaan kannata akvaarioon lykätä.
Kylpyhuoneessa 165-litraa, makuuhuoneessa 84-litraa by Lidl ja eteiseen tilattu JuTa 270-litraa (toimitus elokuussa). Ja tietenkin kaksi kissaa joka paikassa.
http://www.kuvaboxi.fi/julkinen/2biht+n ... rioni.html" onclick="window.open(this.href);return false;
JaakkoL
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja JaakkoL »

Oma altaani on sisustettu savikoristeilla, mutta niitä ei ole lasitettu.
http://kuvablogi.com/blog/22279/

Pieni mainos tähän: Helsingin työväenopiston kevätnäyttelyssä on paljon vuoden aikana valmistuneita harrastajien saviesineitä, mm. eläimiä, astioita ja kohokuvioisia laattoja. Ainakin kahtena edellisenä vuonna on ollut tosi hienoja saviesineitä.

Taidekeskuksen
kevätnäyttely 2009
Taidekeskus, Pengerkuja 6
Avajaiset ti 12.5. klo 17
Avoinna 13.–24.5. ti–pe 12–18, la–su 12–16
(vapaa pääsy)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”