1-2mm hiekka monnisille

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
tiinasim
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

1-2mm hiekka monnisille

Viesti Kirjoittaja tiinasim »

Multa löytyy 1-2mm kokoista soraa ja luettuani palstaa alkoi mietityttämään, että onko se nyt liian karkeata monnisille? Uskallanko mä tuohon mitään laittaa. En ole vielä laittanut tuota akvaarioon että vielä olisi mahdollisuus vaihtaa hienompaan..
Tirinen
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: 1-2mm hiekka monnisille

Viesti Kirjoittaja Tirinen »

Jos se on karkeaa soraa, niin varmasti kannattaa vaihtaa joko puhallushiekkaan (varmista, että laatu on sopiva) tai pyöreäjyväiseen esim. englannin jokihiekkaan. Karkea sora kuluttaa viiksiä aika varmasti ja saattaa epäonnisessa tapauksessa johtaa sairastumiseen.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Itseasiassa se sora ei kuluta viiksiä, vaan terävät särmät haavoittavat viiksiä, jotka voivat tulehtuessaan huveta. En myöskään laittaisi "river sandia", sillä eikös siinä raekoko ole 3-5mm. Ei tuon kokoista voi monniset seuloa.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
tiinasim
Starting Member
Starting Member

Pyörittelin tuota nyt kädessä ja mun mielestä se on vähän terävän oloista (tosin voin olla vähän liiankin hysteerinen ;) ), ei ainakaan mitään pyöreätä. Muuten tuo olisi kyllä todella hienoa, mutta en mä nyt halua monnisia vahingoittaa.
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Ihan mittasin ton jokihiekan ja oli 1,5 mm - 4 mm, sitten sitä on kyllä muitakin raekokoja (isointa mitä multa löytyy on miekkahäntätuliliskoilla n. 25 mm). Eipä silti, ei se kiduksista läpi mene. Vaikuttaako se monnisten hyvinvointiin, jos ne ei saa siivilöityä hiekkaa kidusten läpi? Mulla noi kyllä on erittäin virkeitä, viikset pitkät ja kutee päivittäin.

Tota viiksien lyhenemistä kyllä luulin kulumiseksi, kun tutuivat hupenevan, ennen kuin vaihdoin pohjahiekat. Kasvoivat kuitenkin takas.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Voi olla,että on monenkin kokoista. En usko, että monniset tuosta kärsivät, mutteivät pääse toteuttaman luonnollista ruokailuaan.
tiinasim
Starting Member
Starting Member

Eli pitäisikö sitten hakea hienompaa, mikä olis sitten se ideaali? Haluaisin kuiteskin monnisten voivan hyvin ja elää pitkään.
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Voishan tuota kokeeks vaihtaa puhallushiekkaan, kun seuraavaks sisustaa... oli vaan melko kallista tuo jokihiekka. No puhallushiekka ei toisaalta paljoa maksa. Samentaako toi puhallushiekka vettä, ennen kuin pienimmät partikkelit poistuvat lappoamalla tai suodattimiin?
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tuosta hiekan pesusta löytyy monta tarinaa. Bilteman kuuluisaa hiekkaa jotkut eivät pese ollenkaan. Itse olen huuhdellut senkin kertaalleen. Esim. K-raudan puhallushiekka voi sotkea vettä pitkään jos ei sitä pese todella huolellisesti. En koskaan lappoa hiekkaa. Tökin sormilla ennen vedenvaihtoa, ettei löydy tukoksia. Sitten vaan "imuroin" näkyvät roskat hiekan pinnalta lapolla. Kierteisarmeija pitää huolen lopusta.
Tirinen
Junior Member
Junior Member

Ite ajattelin pistää betonimyllyyn pyörimään ja huuhdella riittävästi. Hiekan saan ilmaseks tuttavalta jolta olen ostanut hiekkapuhalluksia. Osa suursäkkitavarasta sisältää aika paljon 0-raetta (pölyä), joten huuhdeltavaa varmaan riittää... mutta mitä sitä ei tekis jos vaan monniset tykkäis.

Ei taida kannattaa lappoa kauheesti hienoa hiekka pohjaa. Pääsee seuraavaks puulaamaan viemäreitä.
Deicide
Elite Member
Elite Member

Tirinen kirjoitti:Ei taida kannattaa lappoa kauheesti hienoa hiekka pohjaa. Pääsee seuraavaks puulaamaan viemäreitä.
Totta sekin! Jos biltema kuitenkin lähellä, niin selviää todella helpolla.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”