Suodattimen sammuttaminen ruokinnan ajaksi?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Fisu-Hixu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Suodattimen sammuttaminen ruokinnan ajaksi?

Viesti Kirjoittaja Fisu-Hixu »

Niin kysyn nyt vain varmistukseksi, että pitääkö sisäsuodatin sammuttaa ruokinnan ajaksi? Sillä muuten kaikki ruoka menisi suodattimeen virtauksen mukana (siis hiutaleruoka).
240L akvaario, 27L 8-kulmainen poikasallas
Miekkapyrstön poikasia =D
Huonekasvit <3
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Re: pitääkö..?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Mikäli suodatin tosiaan imaisee hitulat sisuksiinsa voi sen toki sammuttaa ruokinnan ajaksi. Myös ruokintapaikan muutos tai virtaussuunnan säätäminen voivat auttaa.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
kerry74
Member
Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Suodattimen sammuttaminen ruokinnan ajaksi?

Viesti Kirjoittaja kerry74 »

Itse en kyllä lähtisi suodatinta sammuttelemaan ruokinnan ajaksi. Kannattaa ruokkia toisesta altaan päästä.
Juwel Vision 260L seurala, 2 kiinanharjakoiraa.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Tindra »

Höpöhöpö, kyllä suodattimen voi mainiosti sammuttaa ruokinnan ajaksi, itse olen AINA tehnyt niin ettei ruoka lähde leijailemaan ympäri akvaariota ja uppoa. Mun mielestä on täysin käsittämätöntä kuinka joku ei sammuta suodatinta ruokinnan ajaksi, siis mitä ihmeen haittaa siitä muka olisi, täytyyhän suodatin sammuttaa vedenvaihdonkin/suodattimen putsauksen ajaksi.
Akvarismia 1992-2014
Muffe
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: HAS

Viesti Kirjoittaja Muffe »

Tindra kirjoitti:täytyyhän suodatin sammuttaa vedenvaihdonkin/suodattimen putsauksen ajaksi.
En minä vaan sammuta vedenvaihdon ajaksi? Kyllähän sen toki ruokinnan ajaksi voi sammuttaa mutta voi uudelleen käynnistettäessä työntää ulos isotkin kasat lietettä.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Täälläkin suodattimet sammuvat vain siksi aikaa kun ne kannetaan kylppäriin pesuun. Tai no 1kpl ulkolaitasuodattimia pitää vedenvaihdon yhteydessä sammuttaa kun hörppää muuten imuputki ilmaa kun joku ei ole saanut aikaiseksi modata pitempää imuputkea siihen.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

No mulla on käytössä vain sisäsuodattimia/ilmapumppuja, ne eivät ainakaan uudelleen käynnistettäessä mitään moskaa pölläytä.
Akvarismia 1992-2014
juhani
Member
Member

Viesti Kirjoittaja juhani »

Eri laitteiden päälle jättäminen tai sammuttaminen tietyksi ajaksi akvaariota hoitaessa on usein ihan ok, mutta minulla ainakin tahtoo olla ongelma sitten se, että miten muistan laittaa vehkeet takaisin päälle/ottaa pois. Itse koitan tehdä aina kaiken niin, että mahdollisimman vähän tarvii koskea johtoihin. Vedenvaihtojen yhteydessä käytän myös munakelloa muistuttamassa ja monta kertaa se on pelastanut tulvalta. Jotain kun alkaa puuhata kesken vedenvaihdon, niin siitä voi tulla isompi kuivausoperaatio. Sama nyt koskee sitten suodatinta: jos se unohtuukin pois päältä, niin kaloille voi käydä köpelösti. Munakellon käyttö voisi olla tässäkin hyvä tapa, joskaan itse en ikinä ota ruokinnan aikana suodattimia pois päältä ja vedenvaihtojen yhteydessäkin erittäin harvoin.
Juhani
HomerXVI
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Eipä tulis ihan just mieleen alkaa sammutteleen suodattimia ruokinnan takia mutta vedenvaihdoissa on pakko sammuttaa ulkosuodattimet tai ne imee ilmat sisään.
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Miettisin just et tekeeköhän tuo hallaa pidemmän päälle tekniikalle. Itse kytken kaikki laitteet pois päältä ruokinnan ajaksi paitsi valot jätän päälle . Onkohan tuo kovinkaan hyvä asia ?
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

15 vuotta olen akvaarioita harrastanut enkä ole ikinä laitteita sammuttanut ruokinnan ajaksi, kalat kyllä ehtivät leijuvat vetää naamariinsa enkä ole ikinä huomanut että suodatin ruokia imisi. Onpahan kaloille puuhaa kun metsästävät ruokaa, joka ei tipukaan suoraan nenän eteen.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Tindra
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

AqUaRi kirjoitti:Miettisin just et tekeeköhän tuo hallaa pidemmän päälle tekniikalle. Itse kytken kaikki laitteet pois päältä ruokinnan ajaksi paitsi valot jätän päälle . Onkohan tuo kovinkaan hyvä asia ?
Kaikki laitteet? Miksi kytkisit esim. lämmittimen pois?
Akvarismia 1992-2014
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

No kun kaikki ovat saman jatkojohdon päässä, josta sitten painan virran pois. Lämmitin käy nykyään todella harvoin joten se on aivan sama onko päällä vai ei.
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Tuli vaan ihan semmonen mieleen, että miksi jotkut teistä ei sammuta suodatinta vedenvaihdon yhteydessä, eikös se mene kappaleeksi/kuumene liikaa jos se on päällä vedenpinnan yläpuolella? :?
Hri-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Onhan niitä muitakin suodattimia kuin se sisäsuodatin.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

Hri- kirjoitti:Onhan niitä muitakin suodattimia kuin se sisäsuodatin.
Niin no juu, eli öh esim. semmosta ulkosuodatintako ei tarttee sammuttaa vedenvaihdon ajaksi?
Hri-
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Hri- »

Niin kauan kuin imuputki on veden alla, ei tarvitse.
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Hyvästi vielä hapettaa vettä, kun porskuttelee ja lorisuttaa vesiä vaihdon aikana.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä kanssa sammutan osasta altaita sisäsuodattimen ruokinnan ajaksi. Ei noi pienet hehkurasborat esim. saa ruokia kiinni, kun kaksi sisäsuodatinta pyörittää pintavettä ja heittää ruuat alas vauhdilla. Ne kun mieluiten syö pinnalla kelluvia hiutaleita ja se tapahtuu hitaasti. Se riippuu siis kaloistakin, mikä on paras tapa. Poikasakvasta on myös sammutettava, hieno ruoka menee muuten het suodattimeen. Vielä tarvii kokeilla, josko viirikirjokaloille olis parempi sammutella, ovat kyllä vähän parempia metsästäjiä, pitäisi vain hankkia uusi jatkis. Isossa altaassa sammutan kiertovesipumpun, heittää muuten ruuat pusikkoon ja sitten en näe juurikaan esim. monnisia. Ruokinnassa vain on aina hyvä katella, ovatko kaikki kunnossa, kivampi ruokkia etualalle. Pitäisi tähänkin laittaa (taas) napillinen jatkis, ni saisi kokeilla sisäsuodattimenkin sammutusta saman napin painalluksesta, jos vaikka vielä enempi ruuat pysyisi etualalla.

Sitä mä oon harmitellutkin, että miksi akvaariovehkeisiin ei voida laittaa katkaisijaa johtoihin, ihan sinne töpselipäähän. Sinnehän nyt muutenkaan ei saa vesi valua. Noita jatkojohtoja on hirvee määrä, kun pitää suodattimille olla vielä erikseen omat, virtanapilliset.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Mabo
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Mabo »

Meillä sammutetaan suodattimia vain ukon nuoliaisaltaasta ruokinnan ajaksi. Siellä siis kaksi suuritehoista kiertovesipumppua veisivät muuten ruoat etulasilta jonnekin, eikä pääsisi seuraamaan kalojen ruokailua lainkaan. Kivasti muuten kalat ehdollistuvat tuohon, että virtaus pois = ruokaa, tulevat kärkkymään välittömästi lasille, kun pumput ottaa pois päältä.
Muissa altaissa mulla on sisäsuodatin ja lämmitin laitettu omaan, katkaisijalla varustettuun jatkojohtoonsa, josta napsautan virrat pois vedenvaihdon yhteydessä. Ulkosuodattimia en ota töpselistä kuin puhdistusta varten.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
nosegoblin
Member
Member
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja nosegoblin »

Eipä ole koskaan tullut mieleenkään sammutella suodattimia ruokinnan ajaksi. Epäilen vahvasti, että se veden liike luonnossakaan katkeaa aina kalojen ruokailun ajaksi. [;)] Tietysti jos akvaariossa asustelee jotain pienen seisovan lätäkön lajeja, niin ehkä sitten voisin harkita kalojen ruokkimista altaan rauhallisemmasta kulmasta mutten kyllä silloinkaan suodattimia sammuttaisi. Itse yleensä ruokin tiikerinuoliaisia varsinkin juuri siitä suodattimen edestä niin, että pelletit sun muut lentelevät pitkin allasta niin saa tikruihinkin vähän vauhtia.
Nniina+++
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Nniina+++ »

En sammuta kun suodattimen puhdistuksen ajaksi, eihän se haittaa jos ruoka leijuu paitti jos on pelkkiä pinnalta syöviä kaloja. Ite ainakin upotan osan hiutaloista sormilla jotta monnisetkin sais jotain kun pinnalla odottaa 200 nälkäistä :mrgreen: milliä. Ja noi pellettiruuat kelluu ihan kivuttomasti kauankin. Eikä ole vedenvaihdossakaan haitannu vaikka suodatin lorottaa samalla, iso ulkosuodatin kun ei ilmaakaan hörppää...
Lyhyt muisti takaa hyvän omantunnon
320 l NPT-allas
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”