Sinikirjoahventen kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Joanna00
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Sinikirjoahventen kutu

Viesti Kirjoittaja Joanna00 »

Minulla on 6 sinikirjoahvenen poikasta kasvamassa ja kun putsasin allasta ja aloin pesemään altaassa ollutta liuskekiveä,huomasin siinä yllättäen kutua!
Ihmetys oli todella suuri, koska sinikirjot ovat tosiaan vielä pieniä n. 5cm. En olisi uskonut, että näin pienet kutee.
Laitoin kiven kiireenvilkkaan takaisin altaaseen ja kyllä siellä pariskunta alkoi kutua heti hoivaamaan.
Nyt osa munista on muuttunut valkoiseksi, muutamia tummiakin on joukossa.
Onko kutu nyt pilalla? Pilasinko sen, kun tietämättäni kiven pois nostin?
Mitä minun nyt pitäisi tehdä? Poistaa koko kutu vai antaa olla? [:I]
Olisin kiitollinen kaikista neuvoista.
-Joanna
Askah
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Sinikirjoahventen kutu

Viesti Kirjoittaja Askah »

Valkoiseksi mennyt kutu taitaa olla homehtunutta. Vanhempien pitäisi itse osata poistaa nämä homehtuneet mätipallerot "terveiden" joukosta, tummat ovat siis näitä hedelmöittyneitä, joista on vielä mahdollisuus kuoriutua poikasia. Enpä itse menisi sitä kutua sieltä poistamaan. Harjoitus tekee mestarin :)
Joanna00
Starting Member
Starting Member

Kiitos vastauksesta.. :D Nyt on kyllä niin,että koko kutu on hävinnyt johonkin... :|
Luin sivustolta,että sinikirjot kuljettavat kudun kaivamaansa kuoppaan,josta poikasten pitäisi kuoriutua n.viikon kuluttua,no,aika näyttää miten käy.. :D
Oli kyllä todellinen yllätys koko kutu.
Onhan noilla pienillä vielä aikaa harjoitella.
-Joanna
Askah
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Askah »

Kudun tilanteesta kertoo yleensä vanhempien kutuväritys, eli sitä tarkkailemalla tiedät aika helposti onko kutu ja/tai poikaset hengissä. Myös ruoka-aikana poissaolollaan loistavat ahvenet ovat usein toisissa hommissa [;)]
Joanna00
Starting Member
Starting Member

Joo,niin olen ymmärtänytkin,että väreillä suuri merkitys kirjoahventen kanssa mm.kutupuuhissa ja hyvinvoinnissa yleensäkin.
Kyllä altaassa kaksi todella upean sinisen sävyissä loistavaa yksilöä on,jotka alunalkaenkin kutua hoivasivat,ovat tarkkana koko ajan,mitä ympärillä tapahtuu...eli toivoa saattaa vielä olla. [;)]
Olen vielä aivan alkutekijöissä kirjoahventen kanssa,mutta hienosti on lähtenyt käyntiin uusi ja mielenkiintoinen lajisto.
Kiitos kun olet jaksanut vastailla.. :D
-Joanna
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”