Aurinkoinen kirjoitti:
...
Löysin netistä kasvivalaisimen, jossa on 75W ja hintakin on halpa, joten käviskö tämmönen kasviakvaarion valaisimeksi? Mikä yleensä on se ero monimetallien ja tällaisten kasvivalojen välillä, kun moni tuppaa hankkimaan niitä monimetalleja, vaikka halvempia ja samantehoisia(?) olisi tarjolla? Niin ja onko 70W sopiva valomäärä 63 litraiseen ämpäriin? Ja sitten vielä: osaisikohan kukaan arvioida tuon lampun värisävyn, eli onkohan se lila vai päivänvalon värinen..?

...
Kiitos !
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
MOi
Mukana seuraavan lampun väristä tuolla ei mitään erikseen puhuttu, mutta voihan sitä kokeilla kun samaan rahaan saat =)
75W viittaa tavalliseen hekulamppuun (ottoteho) ja siitä saatava "valon määrä" altaan pohjassa on samaa luokkaa kuin 15w loisteputken tai energiansäästölampun. Eli loisteputkella kasvien kasvattaminen tulee halvemmaksi =)
Toinen huomioitava asia on hekulampun korkeahko lämpötila verrattuna loisteputkeen/eneergiansäästölamppuun. Kuuman hekulampun saa helposti rikottua roiskimalla vettä sen pinnalle.
Mitä tulee monimetalleihin, edellä mainittuihin energiansäästölamppuhin ja hekulamppuihin, olen tylsä ja ehdotan linkkiä
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic.php?t=68805" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse kun etsin energiansäätölamppua omaan akvaarioon, törmäsin alla oleviin markkinointitermeihin ja värilämpötiloihin:
Nature Color 6500K
Cool daylight 6000K
Cool white 4000K
Warm white 2700K
Nature Color ja Cool daylight edustavat jo tavanomaisia värilämpötiloja makeavesiakvaariokäytössä. Eli minä jättäisin lampun mukana tulevan kasvilampun aika varmasti pois ja korvaisin sen sopivalla energiansäästölampulla. E27 kannalle löytyy jo kivasti 6000 - 6500K värisiä energiansäästölamppuja.
t.w