Tiikerilumme

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

ennijonne
Junior Member
Junior Member
Sukupuoli: Nainen

Tiikerilumme

Viesti Kirjoittaja ennijonne »

moikka.
Eli kun ymmärrys ei riitä,niin miten saisi tiikerilumpeestani "tuuheamman"tuntuu että kasvavat vaan korkeutta,haluaisin lehdistä leveämpiä ja muutenkin kasvista näyttävämmän.
Kasveja on mulla kaksi,punainen ja vihreä.Molemmat kasvavat hyvin,mutta en ole uskaltanut niitä alkaa mitenkään leikkelemään etteivät vaan kuole :D
Eli onko lisävinkkejä vielä,että kannaaako sitä jotenkin leikellä?
akvaariot 225l ,98l .
kuka väitti että akvaario harrastus poistaa stressiä..?!
matupatu54
Starting Member
Starting Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies

Re: tiikerilumme

Viesti Kirjoittaja matupatu54 »

Moiks! Rohkeesti vaan poikki mahdollisimman alhaalta. Mulla lähtee nopeesti tekemään uusia lehtiä jopa noista katkotuista varsista. Kelluslehdet kasvaa muuten tosi nopeasti ja peittävät pian
koko pinnan ja valaistuksen teho heikkenee olennaisesti.
Kaksiossa pulisee: 317, 189,150,180,128 ja 70 litraisia kehys-sekä kalustealtaita
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Sattuipa sopivasti tämä, justiin mietin, laittaisinko palstalle kysymyksiä lumpeista, kysynpä tässä samassa. Mulla kun on punaista lummetta joka ei ole kuin jotain kolkytsenttiä korkeaa ja kasvattaa nyt vallan kelluslehtiä. Akva on 60 senttiä, eli saisi kasvaa vielä korkeammaksi. Onko lumme yleensäkin näin matala? Entä, kun se innostuu noihin kelluslehtiin, ni tekeekö enää sitten noita uposlehtiä ollenkaan? Oon poistanut ne ainakin toistaiseksi. Jos annan sen kasvattaa noita kelluslehtiä, ni onko odotettavissa kukintaa vai mitä?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
vege
Member
Member

Viesti Kirjoittaja vege »

Kyllä mullakin noita kelluslehtiä teki ahkeraan mutta kun jaksoin niitä tiuhaan tahtiin nyppiä jo lyhyenä niin lopetti tuon kelluslehtien teon. Nyt lumme kasvaa upeasti vaikka on kiekkolämmöissä(28,5-29 astetta). Lannoituksena käytän Jbl:n 7 palloja sekä Easy-lifen profitoa. Toki altaassa on myös 2 punaista kasvilamppua sekä vedenvaihdot joka toinen päivä. Jotain on ilmeisesti tehty oikein kun lumme menestyy, kuten kuvasta voi päätellä.
  • Kuva
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

No sitten jatkan kanssa nyppimistä. Kiitos. Hyvältä näyttää tuossa kuvassa.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
ennijonne
Junior Member
Junior Member

vege kirjoitti:Kyllä mullakin noita kelluslehtiä teki ahkeraan mutta kun jaksoin niitä tiuhaan tahtiin nyppiä jo lyhyenä niin lopetti tuon kelluslehtien teon. Nyt lumme kasvaa upeasti vaikka on kiekkolämmöissä(28,5-29 astetta). Lannoituksena käytän Jbl:n 7 palloja sekä Easy-lifen profitoa. Toki altaassa on myös 2 punaista kasvilamppua sekä vedenvaihdot joka toinen päivä. Jotain on ilmeisesti tehty oikein kun lumme menestyy, kuten kuvasta voi päätellä.
  • Kuva
upea lumme.. :) sä varmaan osaisit mullekkin antaa vinkkejä lumpeiden suhteen?tuntuu että ne kasvattaa pitkää vartta vaikka tahtoisin että kasvaisivat leveyttä :D
akvaariot 225l ,98l .
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Mä vastaan ennijonnelle sen verran, että minkälainen valaistus sulla on ja altaan korkeus? Kasvit tarvii kasvaakseen tanakasti sekä sinistä että punaista valoa. Mä en nyt taaskaan muista kumpi tarkalleen ottaen vaikutti hontelomaiseen kasvuun, mutta siis kumpaakin tarvitsevat silti.
ennijonne
Junior Member
Junior Member

Re: Tiikerilumme

Nuo tiikerilumpeet ovat olleet mun pienemmässä akvaariossa,koska tuntuivat lähtevän paremmin kasvuun siellä,elis iinä akvaariossa on vain yks lamppuinen valaisin,jossa lamppu on 1x20w ja merkkinä aqua-relle,se on ostetu joskus kauppareissulla city-marketista..:D Altaan korkeus 40cm.
Eli voi olla että olis uuden lampun osto,tai siirto isompaan akvaarioon edessä..ehkä ne nyt innostuis siellä kasvamaankin.
Isommassa akvaariossa on kaksi lamppua,jotka ihan akvaario liikkeestä,en nyt saa selvää merkinnöistä.. :(
Isompaan akvaarioon ostin varmaan pari kuukautta sitten tuon paremman valaisimen oli aika satsaus,joten saa nähä viitsinkö tiikerilumpeen takia ostaa uutta pienenmpäänkin akvaan ,kun se kumminkin kasvaa suht koht hyvin..
akvaariot 225l ,98l .
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mulla on tiikerilumme ihan etualankasvina. [;)] Olen yhdestä mukulasta kasvattanut monia taimia. Koska valoa on riittävästi ne kasvavat pitkään matalina, ja lisäksi poistan kasveista aina tarvittaessa lehtiä, jotta ne kasvavat vielä hitaammin. Tietty tuollaiset pienet taimet kasvavatkin muutenkin aika verkkaasti. Koska akvaarioni on vain 200-litrainen, en halua sinne isoa lummetta, sillä se veisi liikaa tilaa ja varjostaisi muita kasveja. Näin siis täällä.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Voipi se olla ennijonne, ettei se valo riitä, noissa pienimmissäkin akvoissa saisi olla kaksi putkea. Kato jos löydät käytetyn yksiputkisen valaisimen rinnalle, ni ei tuu ihan hirveän kalliiksi.

Nuo on varmaan nättejä noin, mitä Taavetilla on. Runsas nyppiminen saa helposti kasvit pienentämään lehtien kokoa, aivan niin kuin bonsait kasvatetaan. Hieno idea pitää se etualalla.
sani
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja sani »

Tiikerilumme on kiva etualallakin, kun vaan jaksaa poistaa kelluslehdet ja muutenkin nyppiä reunimmaisia lehtiä pois. Näkyisiköhän tuo vanha kuva vielä: http://groups.msn.com/sani313/lumpeikko ... hotoID=269" onclick="window.open(this.href);return false; eli tuossa punaista tiikerilummetta etualalla. Hämärässä altaassa en tykkää pitää, sillä lumme muuttuu harvaksi ja kasvaa korkeutta.
bj
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja bj »

Aika hieno!
ennijonne
Junior Member
Junior Member

upeita lumpeita teillä :)
taidan nyt alkajaisiksi miettiä siirtoa tyohon isompaan akvaarioon..koska en usko että taaskaan käy niin hyvää tuuri että löytäisin käytetyn lampun...:(.mutta täytyy tsekkailla
akvaariot 225l ,98l .
@ruusu
Member
Member
Akvaarioseurat: Lapin Akvaristit

Viesti Kirjoittaja @ruusu »

Iltatervehdys tiikerilumpeen haltijat!

Mulla komeilee 400l altaassa punainen isommus, jonka oon antanut tehdä kelluslehtiä kukinnan toivossa. Nyt näyttäis siltä, että kukkavana olis tulossa (on ainakin erilainen kuin lehdet). Joten kysymys kuuluu: kuinka nopeasti kukkavana kasvaa? Lehtiä se pukkaa aika nopeasti 2-3:n päivän vauhdilla aina tullut uusi lehti pintaan.

Oon nimittäin lähdössä lomalle viikon päästä, ja nyt jo valmiiksi harmittaa, jos kukinta jää mulla näkemättä :?
720l sekola + 2 pientä kissua pitämässä kaloille seuraa

Elämä on onnellisten maa!
@ruusu
Member
Member

Aika hitaasti näyttää kukkavana kasvavan. Eli ei puhettakaan, että samaa vauhtia, kuin lehdet. Olisko nyt kolmas vai neljäs päivä menossa ja ehkä vois keskimäärin sanoa, että sentti ja päivä. Eli jos lähden lomalle, niin se ei ehdi kukki sillä aikaa...

Jännää tää kyllä on! Että minkälainen kukka sieltä tulee.

Nyt näyttää, että lehtien kasvu on pysähtynyt kuin seinään, yks lehti oli eilen jo melkeen pinnassa ja samassa tilanteessa nököttää edelleen. Kukkavanan rinnalla on tulossa peräti 4 lehteä, jotka nekin on kaikki nyt jähmettyneet.

Sitten, kun on kukkinut, niin kaikki kelluslehdet saa lähteä varjostamasta [;)] tai siirrän koko kasvin isompaan (korkeampaan) altaaseen.

@ruusu
Member
Member

Väliaikatietoja ja lisäkysymys...

Nyt on kukkavana n. 15 senttinen ja komean tanakka 8-)

Mitenkäs, jos siirrän kukinnan jälkeen lumpeen kaikkine lehtineen korkeampaan altaaseen, niin miten käy kelluslehtien, jos ne ei enää pintaan yletykään? Lumme ei vissiin muutenkaan tykkää siirtelystä... Kasvaako siis kelluslehdet sitten pituutta lisää pintaan asti, vai jäävätkö upoksiin? En kaipaa kelluslehtiä todellakaan varjostamaan, mutta muuten sais kyllä korkeutta tulla lisää. Vai kuoleeko kelluslehdet pois, jos jäävät upoksiin ja se alkaa uudelleen kasvattamaan kelluslehtiä (ja sitten mie saan niitä nyppiä ja miehän nypin :mrgreen: jos tarve vaatii)

@ruusu
Member
Member

Eka kukkavana on n. 20cm eli kasvuvauhti on nopeutunut huomattavasti. Nyt on tulossa jo toinenkin kukkavana! :D

Huoh, enkö mie saakaan repiä kelluslehtiä vielä pois :roll:

Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mulla lumpeet ovat ihan murheenkryyni :frown:

Kiekkolassa (28 C) kasvaa sekä tiikeri-, että tähtilumme, mutta eivät menesty. Valona on 2*150 wattiset monimetallit.
Tähtilumpeella on ehkä kaksi uposlehteä, ja kelluslehdet kuolevat pois parissa päivässä. Tiikerilumme kasvatti aluksi tosi upeat uposlehdet, mutta nyt ne ovat mennyttä, ja jäljellä on vain kelluslehtiä kolme kappaletta.
Lannoitan Tropican kapseleilla ja Pro-Fitolla. Tekisi mieli repiä ne vallan pois, ovat tosi rumat. Menestyisivätkö ne paremmin tuolla 170-litraisessa, jossa lämpötila on 25 C?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
@ruusu
Member
Member

Mulla altaassa lämpöä on 27c. Kahden 58w:n loisteputken alla elelevät. Viikottaisen vedenvaihdon yhteydessä ProFitoa.

Tosi nopeasti mulle toi kasvoi, kun syksyllä altaan ostin ja se oli silloin ihan pieni. Kokeile ihmeessä toisessa altaassa, on se sen verran komea, sitten kun komeaksi päättää ryhtyä 8-) Mullakin tuosta tulee poikasia näemmä aika lailla, niin oon ajatellut kokeilla, miten menestyy muissa altaissa, pienemmissäkin, jos katkois niissä aina kellukset pois.

wiljam_i
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja wiljam_i »

Moi te kokeneemmat lumpeen kasvattajat.

Miten on Tiikerilumpeen kanssa, jos haluaa lisää tuuheutta pojalle, pitääkö kaikki kelluslehdet katkoa pois? Vai riittääkö että katkoo vain uudet ylös yrittävät lehdet?

t.w
@ruusu
Member
Member

Näin olen ymmärtänyt, että kaikki kelluslehdet pois... Tosin mulla ei oo kuin toi yks iso (ja sillä pentuja), jolle siis oon antanut kelluslehtien kasvaa, että sain sen kukkimaan.

Nupulla vajaa kymmenen senttiä matkaa pintaan :D

@ruusu
Member
Member

Hyvää vauhtia nuppu kasvaa... Illalla oli pintaan matkaa viitisen senttiä, aamulla se oli jo melkeen pinnassa ja nyt jo sentti yläpuolella, kaks senttiä alapuolella. Saapa nähdä kukkiiko tänä iltana :o

@ruusu
Member
Member

Hih, eipä kukkinut vielä. Nyt on nuppu jo pinnan päällä... Ehkä siis tänä iltana saa katsella kaunokaista 8-)

wassermacher
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja wassermacher »

Mun rautalankamalli ei oikein taivu vieläkään; onko yksiselitteistä tapaa erottaa kelluslehti muista. Sehän siis ei riitä että on pinnassa, se rypyläisyys on tunnuksena upoksissa ja---
@ruusu
Member
Member

Hmm... Mulla pinnassa olevat lehdet on sileitä tasaisia ja aika vihreitä, kun upoksissa olevat on ihan punaisia ja rypyläisiä.

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”