Kyselyä monimetallista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Re: Kyselyä monimetallista
Jatkan tähän vanhaan ketjuun. Nyt on pohdittavaa UV-suojauksesta.
Silloin kun ostin ensimmäisen monimetallin, oli siinä polttimo mukana. Nyt kun allas suurenee, tulee toinen monimetalli ja nyt pitäisi ostaa siihen polttimo. Tuo UV juttu on mulla vähän hakusessa, saako noihin Livaleihin ostettua UV-suojatun lasin ja onkohan kovinkin kallis? Laittaisin sitten molempiin samantien.
Muutoinkin pohdin, pitääkö ostaa molempiin uusi polttimo, vai kun tuo on 10 000 ja jos ostan akvaario.fistä samalla merkinnällä olevan, ni voiko värisävyt kuitenkin olla erilaisia? Tuon nykyisen merkkiä kun en tiedä. Katoin tuolta akvaario.fistä, ei siellä minusta UV-suojattuja ollut kuin 14000K:n polttimot (ovat jo varmaan makeaan veteen liian sinertäviä), löytyykö noita 10000K:ta? Käyttääkö joku noita ilman mitään suojausta, eli kuinka tarpeellinen se on kaloille tms?
Silloin kun ostin ensimmäisen monimetallin, oli siinä polttimo mukana. Nyt kun allas suurenee, tulee toinen monimetalli ja nyt pitäisi ostaa siihen polttimo. Tuo UV juttu on mulla vähän hakusessa, saako noihin Livaleihin ostettua UV-suojatun lasin ja onkohan kovinkin kallis? Laittaisin sitten molempiin samantien.
Muutoinkin pohdin, pitääkö ostaa molempiin uusi polttimo, vai kun tuo on 10 000 ja jos ostan akvaario.fistä samalla merkinnällä olevan, ni voiko värisävyt kuitenkin olla erilaisia? Tuon nykyisen merkkiä kun en tiedä. Katoin tuolta akvaario.fistä, ei siellä minusta UV-suojattuja ollut kuin 14000K:n polttimot (ovat jo varmaan makeaan veteen liian sinertäviä), löytyykö noita 10000K:ta? Käyttääkö joku noita ilman mitään suojausta, eli kuinka tarpeellinen se on kaloille tms?
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
- Viesti:
bj kirjoitti: Tuo UV juttu on mulla vähän hakusessa, saako noihin Livaleihin ostettua UV-suojatun lasin ja onkohan kovinkin kallis? Laittaisin sitten molempiin samantien.
Mikä tahansa lasi suodattaa UV-säteilyn kunhan se vain on riittävän paksu, eli kun polttimon edessä on lasilevy se on automaattisesti suojattu.
Jos värilämpötila on 10 000K niin silloin värisävy on sama, sehän on juuri kelvineiden idea.bj kirjoitti: Muutoinkin pohdin, pitääkö ostaa molempiin uusi polttimo, vai kun tuo on 10 000 ja jos ostan akvaario.fistä samalla merkinnällä olevan, ni voiko värisävyt kuitenkin olla erilaisia?
-
- Advanced Member
A-haa, no jo valkeni, ei mulla sitten ole huolta noista. Kyllä täällä palstalla aina saa hyvät avut, kiitti. Ei mun sitten tarvii tilata kuin yksi polttimo, hienoa, ni pysyy budjetti raameissaan.
-------------------------
Mun tarvii vielä lisätä, että silloin kun ostin tuon ensimmäisen, ni tuosta oli puhe ja mulle jäi vähän epäselväksi asia, vähän ihmettelinkin jo että mitä kummaa, kun en ollut palstalla koskaan nähnyt noista juttua... mutta siis kiitosta Vegelle.
-------------------------
Mun tarvii vielä lisätä, että silloin kun ostin tuon ensimmäisen, ni tuosta oli puhe ja mulle jäi vähän epäselväksi asia, vähän ihmettelinkin jo että mitä kummaa, kun en ollut palstalla koskaan nähnyt noista juttua... mutta siis kiitosta Vegelle.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Jospa minäkin sitten kyselen tässä samassa... Onko kukaan hankkinut Porin Akvaariokeskuksesta AquaMedicin valaisimia? Kiinnostaisi minkä näköisiä kapistuksia ovat, millainen polttimo jne. Ja riittääkö 2 * 70 W altaaseeen, joka on mitoiltaan 160 * 60 * 50 (korkeus)? Tarkoitus ei ole kasvatella mitään ihmeellistä, ihan perusrehuja.
Be merrier with a terrier!
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
Aqua Medicin kuva Helsingin Akvaariokeskuksen sivuilta (vanha malli):

Uusissa malleissa on pienet suuntausläpät pitkillä sivuilla.
Aqua Medic lampuista tietoja valmistajan verkkosivuilta, katso kohta 24.
*Edit: typo ja lisäys*

Uusissa malleissa on pienet suuntausläpät pitkillä sivuilla.
Aqua Medic lampuista tietoja valmistajan verkkosivuilta, katso kohta 24.
*Edit: typo ja lisäys*
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
Tätä yllä mainittua AquaMedicin OceanLight valaisinta ei taida olla kuin vähintään 150w tehoisena, vai onko joku löytänyt 70w teholla? Kiinnostaisi, kun on kohtuu edullinen valaisin...
-
- Member
- Akvaarioseurat: HAS
"Violence is the last refuge of the incompetent" - Isaac Asimov
-
- Advanced Member
Onpa hienon näköinen, löysikö joku hintoja sieltä noille. Semmoinen 2 x 150 w olis upea.
No esmes. saksanmaalla (aquaristic.net tollaisen 525 euroa ilman rahteja.bj kirjoitti:Onpa hienon näköinen, löysikö joku hintoja sieltä noille. Semmoinen 2 x 150 w olis upea.
Tuota mallia on siis kyllä 70w, mutta OceanLight sarjaan kuuluvaa en ole löytänyt. Menee tuo Aquastarlight future jo melkeen Giesemanien hintaluokkaan, joten itse tiedän kumpaan kallistun, jos pitää valita

-
- Junior Member
- Viesti:
- Olen pistämässä tällä viikolla sampletilausta PRC-tehtaalle; ripustusoptiolla ja tukijaloilla varustettuja 150Wx2 metallihalogeenivalaisimia saisi tulemaan pari ylimääräistä kaikkine kuluineen n. 250 euron kappalehintaan. Integroiduilla T5-putkilla hintaan tulisi n. 30-40 euroa enemmän. Polttimot kuulemma "imported" eli hyvälaatuisia, mutta saatavilla vain 14 000 ja 20 000K versioina. Jos jotakuta kiinnostaisi näiden käytännön testaus, lähetäpä YV:tä.-
http://www.terraario.net" onclick="window.open(this.href);return false;
Kiitti! Tuolla AquaMedicin sivuilla kävinkin, mutta jostain syystä tuota Akvaariokeskuksen kuvaa en löytänyt. Jussi kyllä puhui jotain niistä suuntausläpistä, joten olisiko kuitenkin se uudempi malli? Kannattaa muuten soittaa tuonne Poriin ja kysäistä, mun mielestä hinta ei ollut paha (oon tosin allasta tilaamassa samalla, joten sekin voi vaikuttaa). Jos tarkemmin kiinnostaa, laittakaa YV:ä, kun en tiedä, miten täällä saa mainostaa.
Be merrier with a terrier!
Aqua medic ocean light 150w (colour temperature 13 000K).....tarkoittaako tuo värilämpötilaa eli värisävyä.....spektriä vai mitä?
Mulla on se makeanveden (150 w) poltin 5200 K. Minkälaista valoa se antaa (sinisen ja punaisen suhde), aallonpituus? Vastaako se keskipäivän auringonpaistetta?
Osaisiko joku tehdä linkin valmistajan tai muille sivuille, joissa näkisi monimetallivalaisimen värispektrin.
Mulla on se makeanveden (150 w) poltin 5200 K. Minkälaista valoa se antaa (sinisen ja punaisen suhde), aallonpituus? Vastaako se keskipäivän auringonpaistetta?
Osaisiko joku tehdä linkin valmistajan tai muille sivuille, joissa näkisi monimetallivalaisimen värispektrin.
tytsi
No, tällä sivulla vaikkapa Giesemann Megachrome tropicalin (5200k) värispektri olis nähtävissä.
Kelvinasteikolla kerrotaan kyseisen polttimon värilämpötilasta: suurempi = kylmempi (sinertävämpi).
edit: Tässä verrokiksi Megachrome Marine (12500k).
Kelvinasteikolla kerrotaan kyseisen polttimon värilämpötilasta: suurempi = kylmempi (sinertävämpi).
edit: Tässä verrokiksi Megachrome Marine (12500k).
-
- Advanced Member
Nuo Kelvinit ei ihan yksin kerro kaikkea. Myöskin polttimon "tyyppi" vai voiko sitä nimitystä käyttää, ni vaikuttaa tai ainakin mä käsitin niin kun hain mieleistäni. Polttimoissa on joitain kirjaimia, jotka kuvaa tätä. Mun silmään paras on cw, tämä mun on peräti 13 000K, mutta silti siinä on paljon punaistakin, eikä se ole mun makuun liian kylmä tällöin. Mulla akvassa on hieman punertavaa hiekkaa ja nyt se näyttää oikean väriseltä. Myös kalat on paremman värisiä, eikä kalpeita.
Polttimo on tämä: http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/ ... e%2010000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli kokeilussa 10 000 K, olikos se nyt DE polttimo. Tästä en tykännyt lainkaan, sävy oli sinertävä, valkoinen ja kylmä, hiekkakin näytti ihan vaalealta samoin kalat oli mun mielestä kalpeita. Mutta nämä on tietty ihan makuasioita. Mulla olis tämä polttimo jouten, että jos joku haluaa ostaa, ni kympillä lähtis. Ei ole käytetty siis kuin viikon. Toinen ylimääräinen olis yksi 6500 K, joka lähtee samaan hintaan, tätä on käytetty n kuukauden ja mun mielestä oli hitusen kellervä. Näillä ei tulis kalliiksi, jos värit ei miellytäkään ja jos miellyttää, ni halvalla sai... Nämä siis 150 watin polttimoita.
Tässä keskustelussa juurikin koitan opiskella noita värijuttuja, tällöin en ollut vielä tietoinen tuosta CW-"tyypistä":
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6783506" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä koitin hakea noita ottamiani vertailukuvia eri polttimoilla, mutta ilmeisesti olen hävittänyt ne...
Polttimo on tämä: http://www.aqua-medic.de/freshwater/en/ ... e%2010000/" onclick="window.open(this.href);return false;
Mulla oli kokeilussa 10 000 K, olikos se nyt DE polttimo. Tästä en tykännyt lainkaan, sävy oli sinertävä, valkoinen ja kylmä, hiekkakin näytti ihan vaalealta samoin kalat oli mun mielestä kalpeita. Mutta nämä on tietty ihan makuasioita. Mulla olis tämä polttimo jouten, että jos joku haluaa ostaa, ni kympillä lähtis. Ei ole käytetty siis kuin viikon. Toinen ylimääräinen olis yksi 6500 K, joka lähtee samaan hintaan, tätä on käytetty n kuukauden ja mun mielestä oli hitusen kellervä. Näillä ei tulis kalliiksi, jos värit ei miellytäkään ja jos miellyttää, ni halvalla sai... Nämä siis 150 watin polttimoita.
Tässä keskustelussa juurikin koitan opiskella noita värijuttuja, tällöin en ollut vielä tietoinen tuosta CW-"tyypistä":
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... A#p6783506" onclick="window.open(this.href);return false;
Mä koitin hakea noita ottamiani vertailukuvia eri polttimoilla, mutta ilmeisesti olen hävittänyt ne...
Kiitokset Noir ja bj linkeistä!
Kiinnostavat nämä valoasiat lähinnä kasvien kannalta, sekä akvaariossa että maalla. Eivät niinkään "estetiikan" takia.
Spektrit ovat hyvinkin erilaiset 12 500K ja 5 200 K välillä. Makeaanveteen tarkoitetulla polttimolla vihreä- ja keltainen alue (ilm. ihmissilmälle tärkeitä alueita, mutta kasvien kannalta merkitykseltään vähäisiä) ovat huomattavasti pienempiä kuin sininen, (parantaa kasvien kasvua tukevoittaen ja lyhentäen varsia)....
Meriveteen tarkoitettussa poltimessa taasen, ainakin aallonpituuksiltaan enemmän, pitää sisällää punaista valoa (edistää kukintaa ja hedelmien kypsymistä, varren ja lehtien kasvua)...
Pelkässä sinivoittoisessa valossa kukinta on heikkoa ja liian punertavassa valossa varsista tulee honteloita! Mitenhän vesikerroksen paksuus vaikuttaa versus ilmakerros (valaisimen etäisyys vedenpinnasta/kasvista)?
Grammissa X- akselilla ovat aallonpituudet, yksikkönä nanometri...minkä mittari on Y- akselilla?
Mikä muuten on valon intensiteetti ja mitä se kertoo?
Siis mitä tasaisempi spektri sen paremmin se vastaa auringonvaloa ja sitäkautta värintoisto on parempi....mikäs Ra-arvo Aqualinellä ja Giesemann:llä on?
Katsoin tuota omaa valaisintani ja sieltä löytyi yhdistelmä US-DX-104SF 250v 6A (Aqua medic ocean light 150w)....tietääkö joku kyseisen polttimon värintoistosta mitään?
Kiinnostavat nämä valoasiat lähinnä kasvien kannalta, sekä akvaariossa että maalla. Eivät niinkään "estetiikan" takia.
Spektrit ovat hyvinkin erilaiset 12 500K ja 5 200 K välillä. Makeaanveteen tarkoitetulla polttimolla vihreä- ja keltainen alue (ilm. ihmissilmälle tärkeitä alueita, mutta kasvien kannalta merkitykseltään vähäisiä) ovat huomattavasti pienempiä kuin sininen, (parantaa kasvien kasvua tukevoittaen ja lyhentäen varsia)....
Meriveteen tarkoitettussa poltimessa taasen, ainakin aallonpituuksiltaan enemmän, pitää sisällää punaista valoa (edistää kukintaa ja hedelmien kypsymistä, varren ja lehtien kasvua)...
Pelkässä sinivoittoisessa valossa kukinta on heikkoa ja liian punertavassa valossa varsista tulee honteloita! Mitenhän vesikerroksen paksuus vaikuttaa versus ilmakerros (valaisimen etäisyys vedenpinnasta/kasvista)?
Grammissa X- akselilla ovat aallonpituudet, yksikkönä nanometri...minkä mittari on Y- akselilla?
Mikä muuten on valon intensiteetti ja mitä se kertoo?
Siis mitä tasaisempi spektri sen paremmin se vastaa auringonvaloa ja sitäkautta värintoisto on parempi....mikäs Ra-arvo Aqualinellä ja Giesemann:llä on?
Katsoin tuota omaa valaisintani ja sieltä löytyi yhdistelmä US-DX-104SF 250v 6A (Aqua medic ocean light 150w)....tietääkö joku kyseisen polttimon värintoistosta mitään?
tytsi
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: TAS
- Sukupuoli: Nainen
Hei nukki2!
Sulla kun nuo 5200K polttimot, niin olisiko sulla kuvaa niistä käytössä?
Mulla on Arcadian monimetallit, ja ajattelin hankkia niihin saman valmistajan polttimot. Olen ostanut nuo käytettynä, enkä tiedä mitkä polttimot niissä nyt on.
Arcadian sivuilla kerrotaan, että 5200K vastaa normaalia auringonpaistetta. Ajattelin vaan, että minkäsävyiset nuo sitten loppuviimeksi ovat käytössä, ja miten kasvit tykkäävät? Mulla on paljon punaista ja muutoinkin paljonn valoa vaativaa rehua.
Sulla kun nuo 5200K polttimot, niin olisiko sulla kuvaa niistä käytössä?
Mulla on Arcadian monimetallit, ja ajattelin hankkia niihin saman valmistajan polttimot. Olen ostanut nuo käytettynä, enkä tiedä mitkä polttimot niissä nyt on.
Arcadian sivuilla kerrotaan, että 5200K vastaa normaalia auringonpaistetta. Ajattelin vaan, että minkäsävyiset nuo sitten loppuviimeksi ovat käytössä, ja miten kasvit tykkäävät? Mulla on paljon punaista ja muutoinkin paljonn valoa vaativaa rehua.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
-
- Advanced Member
Noista Ra-arvoista en oo löytänyt tietoa. Tuossa Aqualinen paketissakaan ei lue. Noin just kasvit tykkää sinisestä sekä punaisesta, uskoisin, että tuo Aqualine on kasveillekin hyväksi, lisäksi se vielä miellyttää mun silmää.
Noita Arcadian olis kanssa kiva koittaa, mutta maksavat pirut ainakin täällä 50 - 60 euroa/kpl nekin, kallista kokeilua
. Ainakin olen Arcadian loisteputkien sävystä tykännyt aina. Muistaakseni tuo monimetalli oli freshwater nimeltään? Loisteputkessa se on päivänvaloa muistuttava sävy, ei siis niinkään punerva kuten Tropical on, tosin en tiedä liittykö tuo monimetalleissa ja loisteputkissa mitenkään toisiinsa. Arcadian sivulla ei harmi kyllä ole spektriä kuvattu.
Muoks: hain tämän taasen: http://saurama.aqua-web.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä lopussa on monimetalleja, on juurikin Aqualinen cw sekä Arcadian joku 14K polttimo. Tuo Arcadia ei kyllä mun mielestä ollut kaunis, ihan liian sini/vihreä. Harmi, kun tuota 5400K ei ollut...
Noita Arcadian olis kanssa kiva koittaa, mutta maksavat pirut ainakin täällä 50 - 60 euroa/kpl nekin, kallista kokeilua

Muoks: hain tämän taasen: http://saurama.aqua-web.org/" onclick="window.open(this.href);return false;
Siellä lopussa on monimetalleja, on juurikin Aqualinen cw sekä Arcadian joku 14K polttimo. Tuo Arcadia ei kyllä mun mielestä ollut kaunis, ihan liian sini/vihreä. Harmi, kun tuota 5400K ei ollut...
Vesipeukalolle.....kuvaa aqua medic ocean light 150W omasta polttimoistani en tähän hätään saa mutta katsopa tältä samalta sivulta vähän ylempää bj:n aqua medic... linkki.
Siitä ovatko eri monimetallivalaisimien valmistajien lamppujenkannat yhteneviä keskenään en osaa sanoa mitään! Mutta taisitkin mainita hankkivasi arcadian polttimot kun sulla arcadian valaisinkin on.....Kantsis varmaan irrottaa poltin valaisimestasi ja katsoa tyyppimerkintä sieltä!
Värintoisto vaihtelee valmistajilla....niinkuin bj tossa mainitsikin, loppupeleissähan se on makuasia mikä miellyttää. Ja niitä Ra- merkintöjäkään ei näytä ihan helpolla löytyvän niistä.
Mun silmääni miellyttää juurikin tuo US-DX-104SF:n luoma luonnollisen valkoinen sävy (lukee siis lampunkannassa), mutta onhan niitä muitakin......
Siitä ovatko eri monimetallivalaisimien valmistajien lamppujenkannat yhteneviä keskenään en osaa sanoa mitään! Mutta taisitkin mainita hankkivasi arcadian polttimot kun sulla arcadian valaisinkin on.....Kantsis varmaan irrottaa poltin valaisimestasi ja katsoa tyyppimerkintä sieltä!
Värintoisto vaihtelee valmistajilla....niinkuin bj tossa mainitsikin, loppupeleissähan se on makuasia mikä miellyttää. Ja niitä Ra- merkintöjäkään ei näytä ihan helpolla löytyvän niistä.
Mun silmääni miellyttää juurikin tuo US-DX-104SF:n luoma luonnollisen valkoinen sävy (lukee siis lampunkannassa), mutta onhan niitä muitakin......
tytsi
Toi Sauraman vertailu eri polttimoiden värintoistokyvystä on kyllä loistava....täytyy nyt dokumentoida osoite talteen ennenkuin taas unohtuu!
.....siis ovatko eri (monimetalli) valmistajien polttimoiden kannat yhteneviä keskenään??? Eli voinko käyttää aqua medicin valaisimessa esim arcadian polttimoa???nukki2 kirjoitti:.....Grammissa X- akselilla ovat aallonpituudet, yksikkönä nanometri...mitä Y- akseli mittaa?
Mikä muuten on valon intensiteetti ja mitä se kertoo? .....
tytsi
-
- Advanced Member
On silleen, että on olemassa kaksikantaisia ja sekä yksikantaisia polttimoita. Nämä ei tietty sovi ristiin. Kaikki kaksikantaiset esim sopivat samankaltaiseen valaisimeen. Nuo kaksikantaiset lienee yleisempiä, mutta tarkista ostovaiheessa, että on sopiva omaasi. Olikos se nyt niin, että kaksikantainen on RX7 ja yksikantainen E 40. Lukevat tuossa Aquamedicin polttimon linkissä.
Muoks, vilkaisin vielä itekin tuota linkkiä, olikos siellä nyt kumminkin kaksikin eri tyyppistä kaksikantaista...
Muoks, vilkaisin vielä itekin tuota linkkiä, olikos siellä nyt kumminkin kaksikin eri tyyppistä kaksikantaista...
Valonlähteen = "lampun" värilämpötila joka ilmoitetaan kelvineissä (K) ei kerro välttämättä mitään sen värintoisto-ominaisuuksita.
Värintoistoa kuvataan indeksillä Ra jossa täydellinen värintoisto on 100. Eli mitä lähempänä arvoa 100 tuo lukema on, sitä luonnollisempina värit toistuvat.
Normaalisti luonnollisin värintoisto löytyy väliltä 4000-6500K.
Esimekiksi yli 10 000K sävyiset lamput toistavat tavallisesti värejä vain välttävästi.
Liekö tästä johtuen näiden akvaplamppujen teknisistä tiedoista usein tuo Ra puuttuu?
Keraamiset monimetallilamput omaavat paremman toiston (max Ra~95) kuin kvartsilasiset (max Ra~90).
Keraamisesta lampusta saadaan myös enemmän valoa.
Keraamisia lamppuja ei vain tietääkseni voida valmistaa yli 4200K sävyisenä.
Kannoista sen verran että kaksikantainen 70-150W lamppu on normaalisti RX7s-24 kannalla.
Yksikantainen on tavallisesti E27 tai E40 mutta paljon muitakin on.
Sähkötekninesti ei tavallisesti ole väliä minkä merkkistä monimetallilamppua käyttää kunhan kanta ja teho täsmäävät.
Suuremmissa valonlähteissä eli alkaen 250-400W luokassa onkin jo käytettävä tarkoin oikeaa tyyppiä jotta lamppu syttyisi luotettavasti.
Tietysti jokaisen oma asia on millä altaansa valaisee. Toinen pitää lämpimän sävyisestä ja toinen kelmeämmästä.
Erilaiset mieltymykset erottavat onneksi yksilöitä tässäkin asiassa...
Täytyypä palata asiaan viimeistään kun saan tuon oman 450l altaan asenneltua ja hieman kokeiltua eri sävyjä.
Akvapaketissa tuli mukana aqua-medicin 150W valaisin jota en ole vielä edes ottanut pakkauksesta.
Värintoistoa kuvataan indeksillä Ra jossa täydellinen värintoisto on 100. Eli mitä lähempänä arvoa 100 tuo lukema on, sitä luonnollisempina värit toistuvat.
Normaalisti luonnollisin värintoisto löytyy väliltä 4000-6500K.
Esimekiksi yli 10 000K sävyiset lamput toistavat tavallisesti värejä vain välttävästi.
Liekö tästä johtuen näiden akvaplamppujen teknisistä tiedoista usein tuo Ra puuttuu?
Keraamiset monimetallilamput omaavat paremman toiston (max Ra~95) kuin kvartsilasiset (max Ra~90).
Keraamisesta lampusta saadaan myös enemmän valoa.
Keraamisia lamppuja ei vain tietääkseni voida valmistaa yli 4200K sävyisenä.
Kannoista sen verran että kaksikantainen 70-150W lamppu on normaalisti RX7s-24 kannalla.
Yksikantainen on tavallisesti E27 tai E40 mutta paljon muitakin on.
Sähkötekninesti ei tavallisesti ole väliä minkä merkkistä monimetallilamppua käyttää kunhan kanta ja teho täsmäävät.
Suuremmissa valonlähteissä eli alkaen 250-400W luokassa onkin jo käytettävä tarkoin oikeaa tyyppiä jotta lamppu syttyisi luotettavasti.
Tietysti jokaisen oma asia on millä altaansa valaisee. Toinen pitää lämpimän sävyisestä ja toinen kelmeämmästä.
Erilaiset mieltymykset erottavat onneksi yksilöitä tässäkin asiassa...
Täytyypä palata asiaan viimeistään kun saan tuon oman 450l altaan asenneltua ja hieman kokeiltua eri sävyjä.
Akvapaketissa tuli mukana aqua-medicin 150W valaisin jota en ole vielä edes ottanut pakkauksesta.
-
- Junior Member
- Viesti:
Soveltuisiko tällainen monimetallivalaisin akvaariokäyttöön?
Ja jos jollain on suositella teidän mielestänne parhaita 70w polttimoita...
Kuulemma keraamilasiset polttimot ovat parempia?
Ja jos jollain on suositella teidän mielestänne parhaita 70w polttimoita...

720l Kiekkola
"Kaikkien mieli kalaankin tekee, vaikka ei ole verkkoa eikä venettä."
-
- Advanced Member
- Viesti:
Kyllä soveltuu. Tuo syö niitä kaksikantaisia RX7- polttimoita, joilla on laaja valikoima värilämpötilojen suhteen. Omassa valaisimessani on Osramin Powerstar Daylight, jonka värilämpötila on 5200K. On se aika auringonvalomainen, tuo kivasti kasvien vihreyden esiin. Joku pitää tuota keltaisena, itse pidän sitä sopivan valkoisena, ehkä myös siksi kun en paremmasta tiedämurto88 kirjoitti:Soveltuisiko tällainen monimetallivalaisin akvaariokäyttöön?
Ja jos jollain on suositella teidän mielestänne parhaita 70w polttimoita...Kuulemma keraamilasiset polttimot ovat parempia?

-
- Junior Member
- Viesti:
Tuossa pdf-tiedostossa vain ilmoitetaan 3000 & 4200k, eli taitaa toimia vain
maksimissaan 4200k polttimoilla... Siispä onko nuo 4200k polttimot yleensä todella keltaisia?
Entäs 3000k? Kiitoksia vastauksista (olen vasta-alkaja näiden monimetallien kanssa).
Paljonko tuollaiset 70w valaisimet yleensä maksavat?
maksimissaan 4200k polttimoilla... Siispä onko nuo 4200k polttimot yleensä todella keltaisia?
Entäs 3000k? Kiitoksia vastauksista (olen vasta-alkaja näiden monimetallien kanssa).
720l Kiekkola
-
- Advanced Member
- Viesti:
Tuo syö samoja kaksikantaisia polttimoita kuin Power TD, joten käy siihen muutkin kuin nuo kaksi edellämainittua. Aika keltaisia nuo kai rupeaa olemaan, vaan jotkut käyttävät kai tuota 4200K polttimoakin. Voin tuota 5200K kyllä suositella lämpimästi. Sopii ainakin omaan silmääni ja makuasioitahan nuo polttimoiden värit ovat.murto88 kirjoitti:Tuossa pdf-tiedostossa vain ilmoitetaan 3000 & 4200k, eli taitaa toimia vain