225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

Moro!

Tulin erinäisten käänteiden jälkeen 8 vuotta vanhan 225l akvaarion omistajaksi, en ole aiemmin mitenkään tätä lajia harrastanut. Nyt olen jonkun kuukauden peuhannut tuon pelin kanssa, tarkastellut arvoja, istuttanut lisää kasveja (oli vain yksi joka kuoleman partaalla), koristellut allasta ja putsannut pumppua ja vaihtanut vettä n. 3-viikon välein.

Veden arvot ovat olleet kokoajan hyvät, nitraattitaso välillä vähän korkea, mutta harvoin noussut yli 50. Tuossa joku aika sitten tuli kalakuolema-aalto, mutta se lienee syytä tuon putsaamistiheyden kanssa ja ehkä ruokin kaloja hieman liian vähän. Nyt vaihdan vettä 1-2vko välein ja putsaan pumpun vähintään joka viikko.

Nyt kysymykseni kuitenkin näistä kaloista, mitä on tällä hetkellä. Eli onko tässä mitään järkeä, eri kalalajeista kun en tiedä mitään.

8 neon tetraa
6 intiaanisulkaa
2 aavetetraa
5 jotain punertavaa kalaa joilla täplä ennen pyrstöä, koiraat enemmän punertavia kuin naaraat jotka vähän kellertäviä (platyjen näkösiä, mutta ei niitä)
5 täplämonnia
3 partamonnia
1 pusukala (iso kuin mikä)

Aikaisemmin tuolla hääri vielä 2 raitanuoliaista ja 6 platyä, mutta luovutin ne pois sillä nuo raitanuoliaiset söi ja tappo muita kaloja, eri toten noita monnisia. Kerran meni täplämonneja 7 kpl kahteen päivään, kaikilta silmät syötynä. Platyt luovutin pois koska ne söi kaiken ruoan...

Eli, onko mielestänne liikaa noita kaloja ja jos voi, mitä tuonne kannattaisi lisätä? Itselläni mielessä olisi joku isompi kala, kuten taistelukala (alussa oli, mutta se kuoli melko alussa). Hiljattain henkensä heitti myös keltainen imunuoliainen, se taisi kuolla kyllä ruokaan ja vanhuuteen, oli iso kuin mikä ja lihavakin.

Tämä akvaario on jo 8 vuotta vanha ja monet kalat on tosi vanhoja, esim tuo pusukala on melko valtavan kokoinen ja se taistelukala vanhuskin oli melko pötikkä, lähes saman kokoinen kuin tuo pusukala, imunuoliainen oli lihavin jota olen nähnyt...

Kiitos avusta tällaiselle noobille.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Mulle tulee heti mieleen, että nuo korkeat nitraattiarvot johtuvat vedenvaihtojen vähyydestä. Kolmen viikon välein on aivan liian harvoin. Arvot pysyvät kunnossa, kun vaihdat 30% kerran viikossa.
Kalaa et kyllä nälkään saa kuolemaan, eli tuskin ruokit liian vähää. Useimmat ruokkivat liian paljon -> nitraatti nousee.

Minkälainen suodatin sulla on? Jos on isompi ulkosuodatin, niin sitä ei kyllä tarvitse joka viikko aukoa. Sisäsuodatin sen sijaan voi olla tarpeen huuhtoa viikottain, mutta tee se altaan vedellä, ei vesijohtovedellä, jotta bakteereita säilyisi mahdollisimman paljon.
Jos suodattimen putsaamistiheys tuntuu hurjalta, kannattaa harkita isoa ulkosuodatinta, niin harrastus on paljon mukavampaa. Tarpeeksi tuhti ulkosuodatin tarvitsee avata ja putsata 2-4 kertaa vuodessa kalaston sotkuista riippuen.

Kalakuolema-aalto saattaa johtua muutosta. Jos altaan bakteerikanta on ehtinyt kuolla muuton aikana, nousee altaassa nitriitti ja kalat kuolevat.

Kalastoehdotukset saa hoitaa joku ekspertti, sen verran kommentoin, että kaikki tetrat ovat parvikaloja, ja niitä tulee olla vähintään 6 kpl, mieluummin enemmän.
Mulla on 170-litraisessa 20 kpl serpatetroja, ja sellainen parvi on jo kaunis katsella :)
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

Moro ja kiitos vastauksesta.

Tuo akvaario on ollut paikallaan itseasiassa kokoajan, eli sitä ei muutettu mihinkään. Asettauduin vain taloksi kämppään, jossa oli seinään upotettuna moinen vempele. Kieltämättä kähyn näköinen kun on upotettu seinään.

Tuo suodattimen putsaus ei niin haittaa, on itseasiassa kiva putsailla ja hääräillä tuon altaan kanssa, kun vaan tietäisi pelisäännöt. Pesen suodattimen vastedes vedellä jota vaihdan, ja alan vaihtamaan sitä viikon välein. Okei, eiköhän tuo tuosta tokene kun otan tämän uuden proseduurin veden kanssa käyttöön.

Pitänee tuota ruokkimista miettiä, voi olla että ne saa liikaakin ruokaa, kaikkein vaikein juttu tuntuu olevan tuo ruokinta, antaako liikaa vai liian vähän...Ruokana käytän pellettejä ja jotain muroja noille monneille ja sitten hiutaleita muilla, peukalon ja etusormen välillinen joka päivä, joskus kaksi kertaa päivässä ja sitten noita pellettejä muutama pohjalle ja pikku satsi muroja killumaan per päivä.

Ajattelin tuossa vielä rakennella kivistä sellaisen onkalotornin, saa kalat vipellellä niissä sitten. Perussuomalainen graniitti lienee ihan passeli kivi kun sen vaan putsaa hyvin?

Odotten vielä vastauksia tuohon fisu aiheeseen.
marip
Starting Member
Starting Member
Viestit: 32
Liittynyt: 07:48, 28.08.2006
Paikkakunta: Tuulos

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja marip »

"5 jotain punertavaa kalaa joilla täplä ennen pyrstöä, koiraat enemmän punertavia kuin naaraat jotka vähän kellertäviä (platyjen näkösiä, mutta ei niitä)"

Nämä voisivat olla loistobarbeja.

Edit: Poistettu turha lihavointi/kursivointi, Testit ja räpellys-osiossa voi harjoitella lainustoiminnon käyttöä.
-Ylläpito
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

marip kirjoitti:"5 jotain punertavaa kalaa joilla täplä ennen pyrstöä, koiraat enemmän punertavia kuin naaraat jotka vähän kellertäviä (platyjen näkösiä, mutta ei niitä)"

Nämä voisivat olla loistobarbeja.
No näinhän se on kun googlesta katselin, juurikin näitä.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Muista myös, että hiljaa hyvä tulee.
Eli älä hermostu, vaikka kaikki ei heti menisikään putkeen, altaan kunnostaminen ja tasapainoon saaminen ottaa aikaa.

Ruokinnan kanssa on hyvä lähteä siitä, että antaa ensin vähän, ja odottaa parikymmentä minuuttia. Jos kaikki ruoka pohjatabuja myöten on hävinnyt, et ainakaan liikaa ruoki. Mieluummin vähän ja useasti, kuin paljon ja harvemmin.
Itse ruokin kiekkojani 6-8 kertaa päivässä :)
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja f_isu »

SbY kirjoitti:Tuo suodattimen putsaus ei niin haittaa, on itseasiassa kiva putsailla ja hääräillä tuon altaan kanssa, kun vaan tietäisi pelisäännöt. Pesen suodattimen vastedes vedellä jota vaihdan, ja alan vaihtamaan sitä viikon välein.
Mikä suodatin sinulla on? Tuon kokoiseen altaaseen kannattaisi laittaa jo jokin muu (matto tai ulko) suodatin kuin sisäsuodatin. Voit toki jättää senkin sinne pörräämään.
Vesipeukalo kirjoitti:Ruokinnan kanssa on hyvä lähteä siitä, että antaa ensin vähän, ja odottaa parikymmentä minuuttia. Jos kaikki ruoka pohjatabuja myöten on hävinnyt, et ainakaan liikaa ruoki. Mieluummin vähän ja useasti, kuin paljon ja harvemmin.
Itse ruokin kiekkojani 6-8 kertaa päivässä :)
Tuo 1-2 kertaa per päivä on ihan hyvä rytmi. Voit vaikka pitää kaloillasi yhden paastopäivän kerta viikkoon.

Vesipeukalo, Sby ei välttämättä tiedä, että sinulla on kasvavia pikkukiekkoja ja siksi moinen ruokintatahti ( + kova vedenvaihto-/putsaustahti altaassasi). Tuo 6-8 kertaa per päivä aikuisille kaloille ei ole nyt mielestäni Sbyn kohdalla paikallaan (tuskin sitä Vesipeukalo tarkoititkaan, mutta ajattelin tarkentaa :)).
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Noista kaloista piti vielä sanoa, että tuo on varmasti melkoinen sekametelisoppa katselun kannalta.
Tuon kokoiseen altaaseen sopii iso parvi pienempiä tetroja, esim. 50 kpl neontetroja alkaa jo olemaan kaunista katseltavaa.
Tai sitten pienempi parvi isompia kaloja.

Kannattaa ensin googlailla erilaisia kaloja, tai hankkia/lainata esim. M.Varjon Akvaariokalat-kirja.
Sitten pääset jyvälle siitä, mistä itse pidät. Sen jälkeen voi laitella kalastoa uusiksi. Akvaarioliikkeet ottavat varmasti ainakin vaihdossa kaloja, joita et halua pitää.

Tuo sinun altaasi on varmasti tosi hieno sisustuselementti, joten kannattaa laitella sellaiseksi, mitä itse haluaa katsella.
Mukavaa puuhaahan noiden altaiden kanssa läträäminen on.

Fisu: Joo, olisi ollut hyvä tarkentaa omieni ruokintaa :) . Pointti olikin se, että kun laittaa vähän kerrallaan, noinkaan usein tapahtuva syöttö ei allasta kuormita.
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1400
Liittynyt: 22:32, 24.03.2008
Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Paikkakunta: Oulu

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja iomeron »

SbY kirjoitti:
Ajattelin tuossa vielä rakennella kivistä sellaisen onkalotornin, saa kalat vipellellä niissä sitten. Perussuomalainen graniitti lienee ihan passeli kivi kun sen vaan putsaa hyvin?
Muista sitten rakentaa niin, että mitään mahdollisuutta kiven tippumiseen tai kaatumiseen ei jää. Partamonnit saattavat kaivaa hiekkaa/soraa kivien alta ja sortumavaara on mahdollinen. Se on sitten ikävämpi homma, jos joku kala jää alle tai kivi napsahtaa lasiseinään. Akvaariosilikonilla pystyy rakentelemaan turvallisen tornin, ku liimaa kivet tukevasti toisiinsa.
Vesistön läheltä kerätyt kivet saattavat sis. loisia tms. Itse olen keittänyt akvaarioon laittamani kivet.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
7330
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5990
Liittynyt: 16:45, 25.08.2002
Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja 7330 »

Silikoni muuten sekin irtoaa kivistä ajan mittaan, vaikka aluksi pitääkin hyvin.

Kalastoa tosiaan kannattaa alkaa jostakin päästä järkeistää, tuolla on nyt lajeja melkoinen määrä ja parvet pääosin turhan pieniä. Pusukalahan venähtää tuonne 15-30 sentin välille, ja mieluusti elelisi reilun kokoisessa altaassa lajitoverien kanssa. Yksinkin se menee, mutta tilaa saisi silti olla reilummin.

Partamonnit varmaankin mahtuvat tuonne jos tulevat keskenään toimeen, mutta jos niitä on molempia sukupuolia, saatat jossain vaiheessa olla pahassa pulassa poikasten kanssa. Niillä on on kyky selvitä hengissä isompienkin kalojen joukossa eikä moni eläinkauppa ota niitä edes ilmaiseksi. Sukupuolethan erottaa siitä, että koiraalla on parta ja naaraalla ei, mutta osa yksilöistä on vähän rajatapauksia.

Hyvä juttu että hankkiuduit eroon raitanuoliaisista. Ne tahtovat etenkin pienessä altaassa ja/tai pienenä parvena terrorisoida muita kaloja, mutta näin väkivaltaisesta käytöksestä en ole ennen kuullut. Nyt tilaa olisi kyllä ollut riittävästi, mutta ilmeisesti kaksi yksilöä ei ollut tarpeeksi. Lieneekö tuo imunuoliainen ollut kuitenkin levänuoliainen? Se voi kasvaa yli parinkymmenen sentinkin (imunuoliaiset jäävät yleensä noin viiteen) ja saattaa olla ikävä luonteeltaan kuten raitanuoliaisetkin. Sen kuolinsyynä on voinut olla lihavuuden sijaan myös jokin mahaa turvottanut sairaus, kuten vesipöhö tai kasvain. Kalat harvoin kuolevat suoranaisesti lihavuuteen.

Tiedätkö, ovatko aavetetrat mitä laatua? Puna-aavetetroja tai musta-aavetetroja varmaankin? Kaloistasi kaikki muut paitsi pusukala viihtyvät kohtalaisen viileässä, sanotaan 23-24-asteisessa vedessä. Pusukala arvostaisi useamman asteen lämpimämpää. Myös taistelukala olisi lämpimämmän asukas (trooppisista seisovista suovesistä kun on kotoisin), mutta jos jonkinlaista isompaa katseenvangitsijaa kyllä löytyy viileämpäänkin.

Ehdottaisin ainakin alkuun parvikalojen määrän rajaamista yhteen tai kahteen ja parvikokojen kasvattamista reilusti. Silloin kalat ovat paljon näyttävämpiäkin. Neontetrat, intiaaninsulat, aavetetrat ja loistobarbit käyvät kyllä kaikki yhteen, joten voit valita silmää miellyttävät lajit jäämään.
Esimerkiksi 10 loistobarbia ja 20 neontetraa, tai 15 aavetetraa ja 25 neontetraa... Tai vain 30 intiaaninsulkaa.
Täplämonnit ovat nykyään nimeltään täplämonnisia. Ne arvostaisivat hienoa hiekkapohjaa tonkimiseen ja ovat silloin paljon mielenkiintoisempaa seurattavaakin. Jos altaan pohjalla on nyt soraa, ehdottaisin joko sen vaihtoa hiekkaan (on myös helppohoitoisempi ja monen mielestä kauniimpi pohjamateriaali) tai monnisista luopumista.
Katseenvangitsijaksi voisi käydä joku sävyisä kirjoahvenpari, vaikka keltakääpiöahven tai rusokirjoahven, tai pintaan pariskunta tai haaremi taistelukalojen serkkuja paratiisikaloja.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

Moro ja kiitos valaisevasta vastauksesta!

Lämpötila on 26 astetta ja vakio, joten pusukalakin viihtyy hyvin. Se "lihonut" nuoliainen oli sellainen hemmetin pitkä, iso ja kirkkaan keltainen väriltään. Suu sillä oli samanlainen kuin partiksella ja se tykkäsi olla kivissäkin ylösalaisin. Loppu ajasta se tosiaan "turposi" ja sen kylkiin tuli sellaisia raskausarpien tyylisiä punaisia jälkiä. Tuo pohja on sellainen valkoista raetta, olisikohan vajaata milliä kooltaan, eli ei sitten vissiin se paras vaihtoehto noille monnisille..Mitä noihin partiksiin tulee, niin onhan siellä sellanen iso könsikäs koiras ja loput naaraita :)

Aavetetrat ovat tosiaan puna-aavetetroja, oikein sieviä mielestäni. Kun asiaa ajattelen, isompi parvi niitä ja neon tetroja voisi olla säväyttävä, tosin intiaanisulatkin ovat kivoja. Pitänee miettiä mitä tekee, jos vaikka kaveri kaipaisi kaloja niin ei tarviasi "kalojen taivaaseen" laittaa. Ajatus paratiisikaloista on oikein viehättävä, tuossa on todella ideaa. Pusukalasta en kyllä henno luopua, se on vanhemman pojan suosikki ja pusuttelee sen kanssa iltaisin :)

Mitenkäs se muuten on, taistelukala ja pusukala kyllä pärjäsivät, mutta pärjäisikö pieniporukka paratiisikaloja ja pusukala?

Kiitos vielä kerran vastauksesta.
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 2122
Liittynyt: 20:22, 19.09.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Porvoo
Viesti:

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Mä lahjottaisin sen uros-partamonnin, koska sitten kun pääsevät kutemisen makuun, siitä ei tule loppua ja kohta allas on täynnä partasuita. Ja lisää ja lisää tulee vaan koko ajan... Kyllähän tuolla mahtuu hyvinkin olemaan 2 partista, mutta joissain tapauksissa se alistetumpi koiras ei välttämättä kasvata partaa, kunnes vahvempi uros on lähtenyt. Joten mä pitäisin sinuna ihan varmuuden vuoksi vain yhden partiksen.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
myy08
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 16:56, 06.12.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja myy08 »

Toinen alottelija kysyy: Siis oikeastiko partaimumonneista uroksella on parta? Olen luullut, että naaraalla, kun parrakkaat ovat pienempiä ja hautovat ja hoivaavat poikasia?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Partamonnikoiraalla on parta. Koiras vahtii kutemisen jälkeen mätimunia, jotta ne ei päätyisi muiden kalojen ravinnoksi.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
myy08
Starting Member
Starting Member
Viestit: 38
Liittynyt: 16:56, 06.12.2008
Sukupuoli: Nainen

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja myy08 »

Kaikkea sitä iän myötä oppii! :D
suomikala
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 11:58, 29.07.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: itä-suomi

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja suomikala »

Onko kuvaa tuosta akvaariosta? Kiinnostaa kovasti nähdä miltä näyttää kun on seinään upotettu.

Ja eikös se mene partamonneissa niin, että jos on vaan parta ylähuulessa, mutta ei keskellä naamaa, niin on tyttö, ja jos on silmienvälikin täynnä haivenia niin sitten on poika? Tai ainakin väitän että tyttö partiksellakin voi olla kevyet viikset.
Rapurallaa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 59
Liittynyt: 07:34, 13.11.2008
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Liminka

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Rapurallaa »

suomikala kirjoitti:Onko kuvaa tuosta akvaariosta? Kiinnostaa kovasti nähdä miltä näyttää kun on seinään upotettu.
Komppaan! :D .On ollut muutenkin tosi mielenkiintoinen ketju :D .
128 l, 200 l, mies ja villiviikari poika eli talo täynnä elukoita =D
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

Moro!

Tuossa eräs kuva minkä arkistosta löysin.

Kuva

Ja tässä lähempää. Kaikki kuvassa olevat kasvit menehtyi melkolailla heti alkuunsa, vasemmalla oleva puska on ainut jäljellä oleva elossa.

Kuva

Pidän nykyisin akvassa vettä ihan ylärajaan asti...ja kasveja istuttelen vähän väliä lisää...Nyt laitoin tuon pikku sisäsuodattimen pois ja korvasin EHEIMin ulkosuodattimella.

Tuossa vielä yksi kuva minkä löysin...

Kuva
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Viestit: 730
Liittynyt: 11:26, 10.08.2008
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Tampere

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Vautsivau! Tosi upealla paikalla. Vielä kun saat kasviston/kalaston itsellesi mieluisaksi niin avot :mrgreen:
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
SbY
Starting Member
Starting Member
Viestit: 10
Liittynyt: 09:14, 03.01.2009
Sukupuoli: Mies

Re: 225l allas täynnä kaloja, minä ummikko

Viesti Kirjoittaja SbY »

Juu, on tuo ihan kiva, telkkaria ei paljoa enää tule katsottuakaan :) Nuo kasvit ja sisustus tuonne on saatava kuntoon, sitten tuo tosiaan toimii jo hyvin. Puuhasin vielä kaverin ideaa myötäillen sinisistä LEDeistä iltavalaistuksen, lähtevät päälle (eivät kuitenkaan ole koko yötä päällä) kun normivalot menevät yöpuulle, kiva illalla tiirailla kun vieno sinisen hohkaminen loistaa seinästä ja kaloista.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”