Kiekkolaprojekti

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Re: Kiekkolaprojekti

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Varmaan parempia ehdotuksia ei löydy, ellei tuolla tihellä sitten. Mutta hetimiten lääkeruokaa syöttämään kiekoillesi niinkauan kun syövät vielä.
In numbers of ten the power is in one.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Vesipeukalo »

Lääkeruoka meni eilen illalla. 4 tablettia jauhoin ja sekoitin mixiin. Söivät kaiken.

Koska vaihdan vettä? Heitänkö vedenvaihdon jälkeen aktiivihiilet suodattimeen? Koska uskaltaa laskea lämmöt normaaliksi?
If you can't handle me at my worst, you don't deserve me at my best.
Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Et kai vaan syöttänyt yhdellä kertaa tuota määrää, saivat ainakin aikamoisen tehopaukun jos näin on. Luulisin että olisi ollut viisaampaa syöttää noin kolmen päivän ajan tuota lääkettä kiekoille. Tosin en ole flagyliä syöttänyt omille kiekoille koskaan. Vedenvaihtoa suorittaisin kun kuuri on ohi. Varmuuden vuoksi ehkäpä käyttäisin jonkin aikaa aktiivihiili suodatusta. Lämpöä ehkä kannattaa pitää korkealla vielä muutaman päivän ja sitten vähitellen alaspäin normaaliin lukemaan.
In numbers of ten the power is in one.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Bucket »

The recepie for Metro food is

1.5-2.0 gramma flagyl / 100 Gramma Pehmeä ruoka (esm. sydän mix, räkmix)

tämä annetaan 3 kertaa päivässä (HUOM!! vaan metro ruoka - ei mitään muu)
ja mä annetaan se 12-14 päivää
Olen Tanskalainen, joten pyydän anteeksi jos mun suomenkieli ei ole parhasta :)
Bucket
Member
Member
Viesti:

Tuukkis kirjoitti: Lämpöä ehkä kannattaa pitää korkealla vielä muutaman päivän ja sitten vähitellen alaspäin normaaliin lukemaan.

Its always a good thing to keep the temperature higer when you are givin medicated food.

the higher the temperature is the faster the metabolisim is in diskus and the are hungry all the time :)

se on hyvä neuvo :)

Toivottavasti se parannee pian :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

No kyllä mä syötin tuon määrän kerralla. Muistaakseni kysyin, oliko muita ehdotuksia ja ei ollut. Siinä vaiheessa jo olin kyllä kirjoittanut senkin, millä määrällä akvaarioliike suositteli hoidettavan, eli 4 tablettia kerralla [}:)]
Huoh...

Miten tästä sitten eteenpäin? Jatkanko kuuria pienempinä määrinä?
Bucket
Member
Member
Viesti:

Bucket kirjoitti:The recepie for Metro food is

1.5-2.0 gramma flagyl / 100 Gramma Pehmeä ruoka (esm. sydän mix, räkmix)

tämä annetaan 3 kertaa päivässä (HUOM!! vaan metro ruoka - ei mitään muu)
ja mä annetaan se 12-14 päivää

Näin voit jatkaa :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Kiitos, jatkan tuolla :D

Vielä yksi kysymys, jos teen tuon reseptin mukaan lääkeruokaa, niin pitäisikö se 100 g mennä päivässä?

Välillä turhauttaa kun en tiedä mistään mitään, ja juuri kun luulen oppivani niin huomaan etten oppinutkaan :roll:
Viimeksi muokannut Vesipeukalo, 19:28, 02.01.2009. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Bucket
Member
Member
Viesti:

Vesipeukalo kirjoitti:Kiitos, jatkan tuolla :D

Välillä turhauttaa kun en tiedä mistään mitään, ja juuri kun luulen oppivani niin huomaan etten oppinutkaan :roll:

Hehe, näin se oo mulle silloin tällöin myöskin ;)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Katos, sä kerkesitkin väliin. Vastaisitko vielä tuohon viimeiseen kysymykseen ruoan määrästä?
Bucket
Member
Member
Viesti:

Vesipeukalo kirjoitti: Vielä yksi kysymys, jos teen tuon reseptin mukaan lääkeruokaa, niin pitäisikö se 100 g mennä päivässä?

ei se kyllä riittä monta päivät :)

Se vähän riipuu kuinka paljon niitä kiekkoja on :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Tässä on muuten vähän väliaikakuvaa koko altaasta. Kasveja odottelen, tilannut olen jo ajat sitten, mutta nettikaupalla olikin tukkurin listat esillä, eli kasvit eivät olleet vielä saapuneet sinnekään. Tilasin Echinodorus ozelot "greenejä", Echinodorus amazonicuksen, lisää rusolehteä, punaisen tiikerilumpeen, rotala indicaa ja olikohan siellä vielä jotain.
Vesi on kannoista (mopani) johtuen keltaista vieläkin, lisäksi sinne on juuri suoritettu vedenvaihto sekä lapottu pohja, joten tulos on sen mukainen :roll:
Kylppärissä mulla on vielä kymmenisen kiloa kantoja, täytyy katsoa jos ne asettuisivat sinne jotenkin kasvien jälkeen. Tai sitten eivät.
Tykkään kyllä noista mopanikannoista, ovat mukavamman näköisiä kuin aivan tummat mangrovet.

Lääkekuuri jatkuu edelleen, eikä kiekoissa ole muutosta tapahtunut. Jatkoin nyt tuolla Bucketin ohjeella, ettei mene montaa "hevoskuuria" [:I]
Liitteet
kiekkola.JPG
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Jaaha. Kasvit saapuivat :mrgreen:
Nyt mulla onkin ongelma, kun en muista mitä kaikkea olen tilannut, eikä paketissa ollut lähetyslistaa. Mutta täytyy kyllä sanoa, että olin erittäin positiivisesti yllättynyt kasvien kunnosta. Ja tilasin vielä varmuuden vuoksi köynnöstäviäkin useamman potin, kun ajattelin, että niiden potti käsittää varmaan kaksi rankaa :roll:
Ja vielä mitä, potit ovat kyllä niin tuuheita puskia kuin olla ja voi. Taitaa tuosta satsista riittää muihinkin altaisiin ihan kevyesti.
ElSamuel
Member
Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja ElSamuel »

Aawwhh mäki haluun kiekkoja!! On siinä kyllä hieno kala! :)

-ElSamuel
Matti2000
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Matti2000 »

No, mitenkäs kiekkojen tilanne on kehittynyt?
lisenok
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja lisenok »

Vesipeukalo kirjoitti:Tässä on muuten vähän väliaikakuvaa koko altaasta. Kasveja odottelen, tilannut olen jo ajat sitten, mutta nettikaupalla olikin tukkurin listat esillä, eli kasvit eivät olleet vielä saapuneet sinnekään. Tilasin Echinodorus ozelot "greenejä", Echinodorus amazonicuksen, lisää rusolehteä, punaisen tiikerilumpeen, rotala indicaa ja olikohan siellä vielä jotain.
Vesi on kannoista (mopani) johtuen keltaista vieläkin, lisäksi sinne on juuri suoritettu vedenvaihto sekä lapottu pohja, joten tulos on sen mukainen :roll:
Kylppärissä mulla on vielä kymmenisen kiloa kantoja, täytyy katsoa jos ne asettuisivat sinne jotenkin kasvien jälkeen. Tai sitten eivät.
Tykkään kyllä noista mopanikannoista, ovat mukavamman näköisiä kuin aivan tummat mangrovet.

Lääkekuuri jatkuu edelleen, eikä kiekoissa ole muutosta tapahtunut. Jatkoin nyt tuolla Bucketin ohjeella, ettei mene montaa "hevoskuuria" [:I]
Moikka! Pakko mennä väliin kun noi sun kannot näyttävät hienoilta mustan hiekan kera!
Onko nuo kannot minkä nimisiä? Entäs hiekka? mistä tilasit ne?
Deicide
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Deicide »

Ovat mopani puuta. Vantaan akvaarioliikkeistä löytyy varmasti.
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Mopanipuutahan nuo ovat, tilasin ne Aquaristikshopista. Tykkään itsekin niiden väristä kovasti. Ainoa miinus tulee tuosta värin päästämisestä, mutta ehkä se rauhoittuu ajan myötä.

Kiekoissa ei ole tapahtunut mitään järisyttävää muutosta. Ruokailevat ahneesti ja ovat hyvissä väreissä. Silloin tällöin bongaan edelleen valkoista kakkaa.
Lopetin metrokuurin ja lasken pikkuhiljaa lämpöä.
En tiedä, onko tämä vaan omaa pähkäilyä, vai johtuuko "pikakypsytyksestä", mutta altaassa alkoi nitriitti hieman nousemaan. Mietin, onko metrolla vaikutusta siihen, tappaako se typpibakteeritkin?
Vaihdoin vettä ja eilen illalla heitin tripla-annoksen FFM:ia.
Mutta kuten jo mainitsin, kiekkolaiset ovat hyvissä voimissa :)

Muoks. lisään tähän vielä kuvan, kun kasvit on istutettu. Ovat ihan säälittävän pieniä vielä, mutta altaasta tulee varmaan hieno, kun ne kasvavat. Siellä on nyt siis pantterivesimiekkoja 4, yksi amazoninvesimiekka, papukaijalehteä, aromivedensuosikkia, vihreä tiikerilumme ja tähtilumme.
Liitteet
kiekkola070109.JPG
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Jaaha, oliskos taas päivityksen paikka.

Kiekot hyvissä voimissa, paitsi se yksi kaikkein pienin sintti, josta en oikein tiedä, mitä sille tehdä? Se syö, ja ui muiden mukana; silleen ihan normaali, mutta se on vieläkin ihan musta :(

Aromivedensuosikki mätäni pois, ei varmaan oikein tykännyt siitä yli kolmenkympin lämmöstä. Muut kasvit voivat hyvin, ja vesimiekat ovat venyneet jo 10 senttiä. Tiikerilumme sulatti kaikki lehdet pois ja teki uudet tilalle. Kasa uposlehtiä ja nyt näyttää nousevan ensimmäinen kelluslehti pintaan. Pieniä lehdet vielä ovat. Tähtilumme on puskenut kelluslehden aivan älytöntä vauhtia. Olen laskenut, että se kasvaa reilu 5 senttiä päivässä!
Papukaijalehti lykkää uutta lehteä hiiiiiitaaaaaasti. Mutta lykkää kumminkin.

Huomasin olevani täysi idiootti. ^%Y^'U+'ttaa niin maan %+'Y%+/'leesti. En uskonut teidän puheitanne siitä mustasta hiekasta [:I]
Laitoin kokeeksi tänään ohuen kerroksen vaaleaa hiekkaa päälle, ja kiekot ovat aivan eri väreissä..
Olen antanut itselleni ainakin sata virtuaalilitsaria, ja todennut taas kerran, että olisi kannattanut uskoa fiksumpia :roll:

Pitää laittaa kuvia, kun uuden hiekan pöly laskeutuu. Toisaalta on kyllä ihan jees, että musta hiekka jää sinne alle (toivottavasti ei sekoitu kovinkaan pahasti), koska kasvit viihtyvät siinä paremmin kuin tuossa vaaleassa hiekassa, jota on esim. mun 170-litraisessa, ja jonne ei juurru mikään. Tai oikeastaan se ei ole edes hiekkaa, en tiedä mitä materiaalia. Näyttää sellaiselta minimaalisen pieneltä kiekkomaiselta kiveltä. Raekoko on noin 2-5 mm (vaihtelee), ja se on pyöristettyä.

Sain kun sainkin ne tiikerinuoliaiset kiinni, ja laitoin ne nyt kumminkin kiekkolaan, kun sain sinne kasvien tuliaisina "vähän" kotiloita. Kiekot eivät taida olla koskaan nähneet muita kaloja. Tiiviissä rivissä tuijotettiin ja käytiin välillä pomon johdolla härkkimässä. Nyt vallitsee "ei kiinnosta, ei oo meikäläisiä"-olotila.
Olen miettinyt, laittaisinko sinne tuon mun taistelukalan myös, koska silloin voisin ottaa 70-litraisenkin irti lämppäristä.

Tällaista tänne.

Nimimerkillä "usko nyt vaan joskus viisaampiasi"
Morpho
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Morpho »

Vesipeukalo kirjoitti:Laitoin kokeeksi tänään ohuen kerroksen vaaleaa hiekkaa päälle, ja kiekot ovat aivan eri väreissä..

Se on niin hyvä neuvoa kun on tehnyt samat virheet itsekkin, mutta paremmin sitä oppii kun kokeilee ;)

Tuo "kiekot viihtyvät tummalla pohjalla" juttu on vanha kiekko klisee joka ei perustu kuin vääriin uskomuksiin.
Heijastuksia kiekot pelkäävät, joten karanteeniakvaariossakin pitäisi olla kontaktimuovia pohjan ulkopinnassa.
Tyhmemmät pitkälle alkuperäisestä viljellyt, eivät välttämättä kyllä reagoi edes heijastuksiin.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Olisi taas varmaan päivityksen paikka.
Kiekot voivat hienosti, ja ruokahalu tuntuu kasvaneen kahden viikon automaattiruokinnan aikana kovasti. Mies otti kyllä vähän itseensä, kun en uskonut kiekkojen ruokintaa pariksi viikoksi hänen vastuulleen. Toisaalta se kyllä myönsi jälkeenpäin, että on helppoa olla huoleton.
Monimetallista on pamahtanut yksi polttimo, ja toinenkin salamoi. Täytyy siis jättää kuvaaminen myöhemmälle.
Kasvit rehottavat, pantterivesimiekat ovat 35-senttisiä, toinen rusolehti (l. palustris x repens) on kasvanut pintaan asti (n. 70 cm), eikä toinenkaan (l. arcuata) paljoa häviä. Papukaijalehtikin kuroo mittaa hyvää vauhtia.
Lumpeille täytyy löytää uudet paikat, lehdet ovat läpimitaltaan jo 25 sentin luokkaa.
Tilasin taas läjän kasveja. Tällä kertaa aion kuorruttaa kantoja sammaleella ja laittaa lisää köynnöstäviä.
Niin joo, kotilo-ongelma nostaa päätään. Turvaudun ensisijaisesti mekaaniseen poistoon. Tiikerinuoliaisilla ei eväkään värähdä kotilojen suuntaan.
TiHe
Rekihurja
Rekihurja

Viesti Kirjoittaja TiHe »

Vesipeukalo kirjoitti: Niin joo, kotilo-ongelma nostaa päätään. Turvaudun ensisijaisesti mekaaniseen poistoon. Tiikerinuoliaisilla ei eväkään värähdä kotilojen suuntaan.
Se näyttää harrastajasta siltä, että tiikerinuoliaiset eivät tee mitään muuta, kuin poistaa tikrut, huomaa räjähdysmäisen kotilo-ongelman, levinneen käsiin. Eli syövät kyllä kotiloita, sinä et vaan huomaa sitä. Paljonko tyhjiä kotiloiden kuoria löytyy altaasta?
- Pikkukakkonen on vaihtunut isoon III:seen -
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Enpä ole tyhjiä kuoria vielä bongannut. Tosin kasvillisuuttakin on paljon, joten saattavat tietysti kadota puskien sekaankin.
Mutta kiitos piristyksestä, ehkä ne tikrut sittenkin niitä vähän syövät.
Perustin havaintoni siihen, ettei tikruja näytä kiinnostavan edes nenän edessä mönkivä kotilo.
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Päivitelläänpä taas, kun tuli hankittua lisää kaloja. On sitä kyllä jo tovi pohdittukin, ja olen käynyt kyyläämässä näitä kavereita akvaarioliikkeen iloksi useampaan kertaan viimeisen kuukauden aikana. Aluksi jätin hienovaraisen varauksen "Jos joku muu tulee ja ostaa niin myykää pois", mutta myyjä totesi, että "tuskin tarvitsee, kyllä sä ne kohta kotiin haet kuitenkin".
Tänään parven jatkoksi muutti 7 isoa kiekkolaista, pari pienempää taisi olla mukana. Vanhimmat kiekot ovat 1,5-vuotiaita ja melkoisia jötkäleitä.
Aivan upean näköisiä, ja "vanhat" kiekkovauvat näyttävät ihan sinteiltä noiden uusien rinnalla.
Kuvailen heitä huomenna kun laitan altaaseen valot päälle. Voitte sitten toivon mukaan tunnistaa pari väriä. 4 sini(?)turkoosia, 2 valkoista oranssilla kuviolla sekä yksi red pigeon blood.
He ovat kotoisin Singaporesta, ja tulivat edelliseltä omistajaltaan tilanahtauden takia. Kohta se on täällä se tilanahtaus. Noh, tarkoituksena kuitenkin on jättää itselle sitten loppuviimeksi parhaat, ja myydä muut pois.
Toivotaan, että kaikki menee hyvin, kun en omaa karanteeniallasta laittanut. Liikkeessä (vakioliikkeeni, eli eri paikka kuin josta hankin aiemmat kiekot) ovat olleet reilun kuukauden karanteenissa.
Olen tietoinen riskeistä ekspertin kanssa keskusteltuani, ja päädyin nyt kuitenkin tähän vaihtoehtoon. Allas olisi järjestynyt melko helposti, mutta jalusta ei. Yhden altaan aioin tyhjentää karanteenialtaaksi, mutten saanutkaan kalastoa mihinkään järkevään paikkaan. Niin, selityksiä selityksiä... Sormet ristissä lottoan.

Mutta nyt täytyy rynnätä sohvalle ihailemaan :)
Vesipeukalo
Senior Member
Senior Member

Aamulla oli pikkukiekot pinnalla haukkomassa happea. Isoilla näyttää olevan kaikki hyvin.
Vaihdoin vedet eilen, ja uusien kiekkojen kuljetusbokseista tuli sen verran vettä, että vedenpinta nousi reilusti suihkuputken yläpuolelle -> pintavesi ei liikkunut. Laitoin kaksi ilmastinta altaseen. Lämpötila on 28.
Vesiarvot: pH 7,5, KH 6, GH 10, NO2 0, NO3 10, eli samat kuin aina ennenkin.
Seurataan tilannetta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”