Miten saada kuparimonniset kutemaan?

Akvaariokalojen ja muiden akvaarioasukkien viljely.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Midi
Member
Member
Akvaarioseurat: HAS

Miten saada kuparimonniset kutemaan?

Viesti Kirjoittaja Midi »

Hei,
Minulla on muutama kuparimonninen ja pian tyhjillään oleva 140l akvaario. Tekisi mieleni kudettaa kaloja. Aikaisemmin kuparimonniseni kutivat kerran viikossa, mutta eivät ole tehneet sitä useampaan vuoteen. Poikasiakin sain kasvatettua 100kpl kerätessäni kerran kudun talteen. Kuparimonniset lopettivat kutemisen joskus, kun akvaarioon tuli enemmän kaloja ja muutettiin. En tiedä johtuiko kutemisen loppuminen siihen vai kutevatko vain tietyssä iässä (ovat nyt 4-5v). Joskus vieläkin näyttää, niinkuin olisi jotain kosiorituaaleja meneillään. Koiras seuraa naarasta jne, mutta en ole nähnyt enää samanlaista kuhinaa ja kutemista kuin ennen oli. Onko mitään mahdollisuutta tai keinoa virittää tätä kutu intoa uudelleen? Ajattelin, että tuohon 140litraiseen voisin yrittää järjestää monnisille juuri nappi olosuhteet. Onko tuo liian iso kolmelle kupariselle keskenään? Veden lämpötila +24C ilman lämmitintä, joten sitä ei paljon saa pudotettua muuten kuin tilapäisesti vettä vaihtaessa. Veden happamuutta olen lisännyt tammenlehdillä ja turveuutteella. Olisin kovasti kiitollinen neuvoistanne.
cassie_86
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Nainen

Re: Miten saada kuparimonniset kutemaan?

Viesti Kirjoittaja cassie_86 »

En tiedä olenko paras vastaamaan mutta minulla kutivat heti kun oli paljon tuoretta vettä ja proteiinipitoista ravintoa syöneet...

Edit: Hakua saa ja tulee käyttää! Hakusanaksi esim. kudet* ja rajaus viestien otsikoihin ja monnit & nuoliaiset-osioon niin löytyy keskusteluja joissa jatkaa. Kannattaa vilkaista myös vljelyosion viestejä.
-Ylläpito
Altaat:165l seura-akvaario, 120l platyjä ja molleja (aina poikasia myynnissä),317l: 1x L201,2xL66,L015,L340,5xhaarniska,kongot ja lehtispari, 80l monnisten kasvattamona. Saksanpaimenkoira, malinois ja am.bulli ja tietenkin aviomies.
Lukittu

Palaa sivulle “Viljely”