Tunnustusten luola

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Re: Tunnustusten luola

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Mua tekis niin mieli pistää kaikki tetra, barbit ym. pikkukalat menemään ja laittaa pelkiä ripsareita, antennimonneja, monnisia jne. friikkejä niiden tilalle. :roll:
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Vielä on pakko tunnustaa; Eilen huomasin tuossa päivällä, että oli molli kuollut. SIinä kun olin lintujen häkkiä vaihtamassa samalla, niin ajattelin tietenkin, että kohta otan sen pois. No niinhän siinä sitten kävi, että illemmalla muistin koko ruumiin olemassa olon. Ja kalanruokaa olen, taas vaihteeksi, ollut ostamassa monta päivää (raukat saa kerran päivässä surviaisia), muut ruoat loppui jo viikko sitten.
nam
Starting Member
Starting Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nam »

Tunnustettavaa on paljon.
- Uusimman akvaarion kanssa en jaksanut kovin kauaa odottaa kypsymistä, ja ostin pahimpaan nitriittipiikkiin parven lasitetroja. Niitä kuoli silloin yksi epämuodostunut melkeinpä heti kun tuli - muuten ovat kuolleet vain tapaturmaisesti jäämällä suodattimen taakse jumiin.
- Pesin akvaarion hiekat ja suodattimen aikoinaan muuton yhteydessä... sielläkin varmasti oli nitriittiä sen jälkeen, mutta silloin vielä ei minulla ollut mitään tietoa moisesta.
- Pidän kahta akvaariota, vaikka ei olisi varaa kuin korkeintaan yhden pitämiseen opintotuella.
- Tapan levää myrkkytableteilla, joita mokomat akvaarioliikkeessä suosittelivat. En jaksa kokeilla muita ja hitaampia leväntappotapoja. Kuitenkin samalla odottelen, josko kääpiöahventen kudusta joskus jotain elävää tulisikin.
- Akvaario on vatupassin mukaan vinossa ja itse silikoonattu, eikä vakuutusta hankittuna.
- En tiedä, mikä on hyvä tapa loptettaa kala.
- En ole ikinä syöttänyt kaloille muuta elävää kuin hyttysentoukkia kotilammesta.
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

En ole ikinä syöttänyt kaloille muuta elävää kuin hyttysentoukkia kotilammesta.

Vähän menee off topickiksi, mutta eikait kaloille tarvii montaa eri elävää toukkaa/muuta ötökkää syöttääkää jos ei halua. :?
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Mun tarvii tunnustaa, että omatunto vaivaa, kun lupasin miljoonakalalle lähettää kotiloita, mutta se ei sujunutkaan hyvin ja asia jäi. Ot ja Ps. ei niitä pikkukotiloita oikein saanut kerättyä/säilytettyä, mutta niitä ruskeita kierteisiä voin laittaa, mutta tarvii ootella lämpimämpiä ilmoja.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
miljoonakala84
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja miljoonakala84 »

bj kirjoitti:Mun tarvii tunnustaa, että omatunto vaivaa, kun lupasin miljoonakalalle lähettää kotiloita, mutta se ei sujunutkaan hyvin ja asia jäi. Ot ja Ps. ei niitä pikkukotiloita oikein saanut kerättyä/säilytettyä, mutta niitä ruskeita kierteisiä voin laittaa, mutta tarvii ootella lämpimämpiä ilmoja.
Jepulis, laitta sitten kun kerkeet ja säät sallii. :)
Alsshon
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alsshon »

Harrastukseni alkoi joskus kymmenvuotiaana klassisesti kultakalamaljalla ja kahdella kultakalalla, jotka uivat muutaman viikon elon jälkeen selkää.. Malja pestiin viikoittain, sora huuhdeltiin juoksevan veden alla, ja koko vesi vaihdettiin. Uusia kaloja osteltiin välillä kuolleiden tilalle. [:I]
Tämä eteni siihen kun löysin jostain kirppikseltä käytetyn 60 litraisen ja vein sen kotiin. Ei suodatinta, ei lämmitintä, ei taustaa, pöytävalo valaisimena ja kalastona ties mitä kultakalasta lasimonniin. Eikä kasveja, koristeena joitain akvaarioliikkeestä ostettuja tilpehöörejä. En edes muista miten tuon pesin vai pesinkö ollenkaan. En muista oikein kauanko tämä tilanne jatkui, mutta järkeä tähän tuli vasta kun koulun akvaario lopetettiin ja sain sieltä jotain tekniikkaa ja kasveja. Kun keksin kirjaston ja siellä olevan akvaariokirjallisuuden olemassaolon, rupesivat palat loksahtelemaan paikoilleen ja elämä meni parempaan suuntaan.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

En ole saanut aikaiseksi hankki hanskoja joten olen ropeloinut tuota riutan poikasta paljain käsin.
iomeron
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: OAS veepeejii

Viesti Kirjoittaja iomeron »

Aloitin sen kalastouudistuksen. Osa tilaamistani kaloista tulee tänään ja rahaa menee paljon. Vähän on huono omatunto, ku rouva vaan ostelee itselleen lahjoja. Lisäksi ostin ulkosuodattimen.. Siihenkin upposi mukavasti. [:I]
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
Zanthia
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Zanthia »

- Eka "akvaarioni" oli 5-litrainen Ilves-purkki jossa asukkaina n. 10 miljoonakalaa :roll: Olin tuolloin ehkä 11-vuotias
- Eka oikea akvaarioni oli jopa 100-litrainen, tosin asukkaat olivat ihan sopimattomia, esim. palettikaloja, miekkapyrstöjä, platyja, kupari- ja albiinomonnisia, seeprakaloja, timanttikirjoahvenia ja kääpiöpallokala 8O Kalaparat. Tästäkin on tosin jo 7 vuotta.
- En kypsyttänyt koskaan olkkarissani olevaa 198-litraista allasta. Hain sinne samana päivänä kaloja kun laskin vedet sisään. En myöskään testannut vesiarvoja varmastikaan ensimmäiseen puoleen vuoteen. Täälläkin on ollut sopimatonta porukkaa, mutta onneksi olen tullut järkiini [;)]
- Hankin tänne uuteenkin alkuvaiheissa platyja, sillä halusin syöttää niiden poikasia sinileukakirjoahvenille, että ne intoutuisivat kutemaan. [:I] Platyt kuolivat muutaman päivän päästä (pehmeä vesi) ja sinileuat kutivat varmaan 4523856 kertaa sinä aikana kun ne olivat meillä. Annoin ne pois, sillä ne purivat tosi kivuliaasti kättäni kutuaikoina ja olivat muutenkin aika veemäisiä. :x
- Anoppini osti minulle kesällä pieniä timanttitetroja syntymäpäivälahjaksi, parven jatkoksi, mutta pantterikiipijäkalat söivät ne kaikki. :? Ärsytti niin, että vein kiipijät takaisin liikkeeseen mistä ne olin ostanut, ja loput timantit muutaman kuukauden päästä myös (uudistin kalaston). Nyt kaduttaa, koska kiipijät olivat oikeasti todella suloisia ja viehättävän näköisiä, olisi kiva saada niitä taas. Mutta nykyinen kalasto ei millään anna myöten.
- Vaihdoin verkkonuoliaiset monnisiin, luulin haavineeni ne kaikki pois altaasta mutta yksi pirulainen oli jäänyt kun olin vienyt muut liikkeeseen vaihdettaviksi. Tapatin sen yksilön kylmäverisesti avomiehelläni, saksilla pää poikki. Hyi että.
- Olin joskus kuukauden vaihtamatta vettä. Vettä oli tuolloin haihtunut pinnasta n. 10 cm
- Haihtuminen johtui siitä ettei minulla ole kansilaseja. Ainoastaan yksi kala on tosin ikinä hypännyt pois ja kuivunut lattialle.
- Avokkini ei todellakaan ole mikään akvaristi. Olen ostanut häneltä salassa monet kerrat uusia kaloja. Anteeksi pyytäminen on helpompaa kuin luvan aneleminen. :roll:

Olisihan sitä varmaan muutakin tunnustettavaa, ei nyt tule tällä hetkellä muuta mieleen. :D

Olen NYKYÄÄN oikeesti hyvä akvaristi! :mrgreen:
Toskakakku
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Toskakakku »

Mulle tehty aihe...

Eka akvaarioni oli toi nykynen. Sitä kypsytettiin ruhtinaalliset kaks päivää. Kalasto oli:
-15 seeprakalaa
-3 helmirihmaa
-6 kirsikkabarbia
-5 albiinokuparimonnista
-2 monnia
-5 keltabarbia

ja nuo kaiki yhdessä 128 litran tankissa. Painajaismaista.
Yhdessä vaiheessa akva oli melkein kolme kuukautta puhdistamatta ja emme asuneet enää samassa paikassa missä akvaario oli. Akvaariossa oli yli 30 astetta lämmintä ja se haisi, plus että allas oli pimennetty lääkityksen vuoksi. Pimennys "hieman" venähti, koska en muistanut laittaa lamppua päälle...
srd
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja srd »

Harkitsen vakavasti ottavani kultakaloja alle 300 litraiseen altaaseen.
aquamarina
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja aquamarina »

Eihän tuo srd:een homma vielä pahakaan ole. Itse olen joka toinen päivä luopumassa akvaarioista kokonaan ja seuraavan sitten taas en luopuisi. Nyt matsaan itseni kanssa, että lisääänkö noihin tynkäparviin (4 kardinaalitetraa ja 4 inkkaria) kaloja vai annako niiden olla ja ostan jotain muuta. Ja, ihan oikeasti en osaa päättää, kun toisaalta säälittää nuo raukat ja toisaalta taas en niitä enää haluasi, ongelmaa ei ratkaisen sekään, etten tiedä edes mitä haluan tai haluanko mitään. Ja entä jos hommaisi vain toista lajia ja jotain kolmatta, tai tekisinkö mitään vai ostaisinko vielä yhden altaan, vai luopuisinko vain noista milleistä ja molleista (eri altaassa) ja tekisin siitä taistolan vai ottasinko sinne jonkun jyrsijän tai tarantulan tai kaktuksia ?
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

srd kirjoitti:Ihmisethän ovat tunnetusti kovia kommentoimaan muiden tekemisiä ja ne omat mokat jää sopivasti pimentoon, joten nyt tunnustamaan tämän hetken akvaariomokat jotka tekevät sinusta muiden harrastajien silmissä pahan ihmisen! :mrgreen: Ja jos saisi vain niitä tunnustuksia, ei kommentteja niihin. YV on keksitty ihmiset ;)
Muistutukseksi, tähän ketjuu ainoastaan tunnustuksia, ei kommentteja.
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

No joo. Ostin aikoinaan yhden tiikerinuoliaisen, pahan kotilo-ongelman poistoon eläinkaupan ohjeiden mukaan. Selvisi että akvaarioni on liian pieni. Ostin isomman akvaarion 300 l . Lähdimme ostamaan kauempana olevasta eläinkaupasta tiettyjä pieniä parvi-kaloja, no eihän niitä siellä tietenkään ollut. Siellä oli arka laiha ja kalpea tiikerinuoliainen pumpun takana piilossa, no ostin toisen joka on nyt vuodessa kasvanut 10 senttiä. Eli nykyisin 300 l on kaksi tiikerinuoliaista ja kaksi lehtikalaa. Samalla kertaa löytyi lehtikalalle kaveri, myyjä olisi varmaan myynyt mitä vaan koska minullahan on niin SUURI AKVAARIO. Akvaariossa ei ole kovin paljon kaloja noiden lisäksi 2 partamonnia naaraita, 3 kuparimonnia 4 platyä .6 kiilakylkeä ja 6 intiaanisulkaa. En meinaa kovasti kaloja hommatakkaan. Suuremman akvaarion hankinta voi kyllä tulla ajankohtaiseksi.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Hain hiljattain liikkeestä uutta verta rubiinitetraparveeni ja kotoa pussista löytyi myös 1 seeprakala. En kaupassa sitä ollut huomannut vaikka pussukkaa hypistelinkin ja kaloja ihmettelin (rubiineja oli kuitenkin ihan oikea määrä). Haavin kalan ylös, katkaisin niskan saksilla ja syötin Nimbochromis livingstoniille.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
AqUaRi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja AqUaRi »

Itselläni oli partamonni ja kultakala 80 litraisessa :? , en mitannut vesiarvoja, en kypsyttänyt 80 litraista akvaariotani kunnolla, ostaessani 80 litraisen akvaarioni luotin akvaariokaupan myyjien puheisiin, enkä tiennyt itse mistään mitään ja tuloksena oli kalakuolemia . Nyt kun on tuo 140 litrainen niin olen yrittänyt sen kanssa toimia vastuullisesti, ja hoitaa kaiken kunnolla. No silti luulen, että suurin osa akvaarioharrastuksen aloittaneista ihmisistä on tehnyt nuo samat tyhmät virheet...
140 litrainen sekala ja 4 litrainen rapula
Jakulaari
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Jakulaari »

Joohhh...
Pitkiin aikoihin ei ole tullut aw:ssä käytyäkään.., ennen muuttoani kohta pari kk sitten murhasin taistelukalani ja pari tetraa ilmeisesti sillä että laitoin altaaseen uuden jaavan saniaisen (ilmeisen akvaan sopimattomalla) kumilenkillä kantoon kiinni. Kalat saivat selittämättömän vesipöhön ja saksi-eutanasian, vasta myöhemmin tuli mieleen ettei se kumilenkki ehkä ollut sellaista vesi-eliö ystävällistä mallia... :roll:

Tällähetkellä 64 litrainen allas huteralla jalustalla, (tekniikka on sentään enemmän kuin kunnossa)
kalastona: 12 kpl kääpiönuoliaisia, 10 kpl kardinaalitetroja, 2 kpl nuolimonni sp. ja 1 partamonni (tyyppi on liki 20 vuotta vanha enkä saa itsestäni irti uuden kodin etsimistä mammalle..)

Ja vielä kaiken lisäksi himoaisin jotain kivaa pientä rihmistä tähän... [:I] Tosin puollustuksena mainitaan 128 litraisen altaan (ja jalustan) olevan ostoslistalla joskus (lähi?)tulevaisuudessa...
Eniten tässä kaikessa hämmentää että allas näyttää paremmalle kun se 250 litrainen joka mulla oli ennen muuttoa näytti...noh lähes koskaan...

Ja vielä k.o. allas oli ilman lämmoitystä 4 vrk kun eräs akvaristi unohti kytkeä lämmittimen kiinni vedenvaihdon jälkeen, no mitä nuyt lämmöt tipahti 26:sta 23:een, vähän ihmetytikin kun tetrat oli niin vaisuja...
Että tämmöstä tälläkertaa...
_tipi_
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja _tipi_ »

Minulla venyy vähän väliä vedenvaihto 2-3 viikkoon. Onneksi ei ole vielä kalastoa paljon [:I]
Altaani on ollut ilman lannoitusta ja vain yhdellä loisteputkella pari kuukautta. Kasvit kitui ja allas näytti niin kamalalta että hävetti ja ällötti.
Unohdan toisinaan ruokkia kalojani, vaikka kuitenkin katselen altaitani joka päivä. Parhaimmillaan (tai siis kauheimmillaan) kalat oli ruuatta melkein viikon. Nykyään olen ryhdistäytynyt asiassa (*käy tässä välissä antamassa kaloille sapuskaa*)
Myin plekojani pois vain koska halusin "kivempiä" lajeja tilalle.
En ollut eilistä ennen mitannut tuosta viisisataalitraisestani pHta tai nitraatia koskaan (allas on ollut minulla nyt noin vuoden), koska en ole piheyttäni raaskinut ostaa vesitestejä. Mittasin eilen pHn (se oli liian korkella, niin kuin kyllä osasin olettaakin) ja tänään ajattelin joululahjana kaloille käyde ostamassa nitraattitestin. Samlla pitää ostaa turvettta tai intianmantelipuunlehtiä, että saa tuota pHta alas...

Huh, olipas paljon tunnustettavaa [}:)]
500-l (200x50x50cm) akvaario myynnissä/vaihdetaan 300-400l purkkiin
Omppa
Junior Member
Junior Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Omppa »

satuuk kirjoitti:No joo. Ostin aikoinaan yhden tiikerinuoliaisen, pahan kotilo-ongelman poistoon eläinkaupan ohjeiden mukaan. Selvisi että akvaarioni on liian pieni. Ostin isomman akvaarion 300 l . Lähdimme ostamaan kauempana olevasta eläinkaupasta tiettyjä pieniä parvi-kaloja, no eihän niitä siellä tietenkään ollut. Siellä oli arka laiha ja kalpea tiikerinuoliainen pumpun takana piilossa, no ostin toisen joka on nyt vuodessa kasvanut 10 senttiä. Eli nykyisin 300 l on kaksi tiikerinuoliaista ja kaksi lehtikalaa. Samalla kertaa löytyi lehtikalalle kaveri, myyjä olisi varmaan myynyt mitä vaan koska minullahan on niin SUURI AKVAARIO. Akvaariossa ei ole kovin paljon kaloja noiden lisäksi 2 partamonnia naaraita, 3 kuparimonnia 4 platyä .6 kiilakylkeä ja 6 intiaanisulkaa. En meinaa kovasti kaloja hommatakkaan. Suuremman akvaarion hankinta voi kyllä tulla ajankohtaiseksi.
Miten hitossa olet saannu tiikerinuoliaisen kasvamaa 10 senttii vuodessa, kerro ihmeessä lisää :o :o 8O :mrgreen:
Mitä ruokit??
satuuk
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja satuuk »

Monenlaisia pellettejä kokeilemalla löytyi herkut katkarapupelletit, jbl novotab, sera viformo,tetra plecomin, tetra cichlid sticks,tetra novofect, kesäkurpitsaa saattaa upota muutakin mitä pään eteen tippuu. Enempi lihapainotteinen kuitenkin vaihteleva.Luulen että se on herkuin tuo katkarapu. Sitten se kyllä kaivelee tuolta pohjalta herkkupaloja itsekseenkin omaa kotilokantaa.
Armi_Iidu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Armi_Iidu »

Ostin ekan akvaarioni 54- litraisen toimivana kaloineen. Kalastoa tutkiessani oli siellä 1 tiikerinuoliainen. Onneksi googlasin ja selvisi että tikrulle suositellaan 530 litraista akvaariota. 8O Sain onnekseni paikallisen lemmikkikaupan kautta uuden kodin tikrulle.
- Kun itte tekee niin saa mitä haluaa -
Teho
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Teho »

Pari plekoa katosi mystisesti, ja pari kalaa olen joutunut pistämään kylmäksi kun ne oli sairaita. :roll:
- 88% testanneista naisista vakuuttui Tehosta.
satumaria
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja satumaria »

Lapsena minulla oli omassa huoneessani kultakalan poikanen pienessä pyöreässä maljassa. Eli varmaan viikon-pari, en muista tarkemmin. Normaaliin satalitraiseen vaihdoin vedet joskus kaikki kerralla ja pesin samalla sorat kylpyammeessa... No, nämä tapahtuivat 1970-luvulla. Platyt kyllä kestivät sitä elämää, kardinaali- ja neontetrat muistaakseni myös. Lehtikala sairastui.

Taidan olla myös ahne ja hätäinen. Kaloja ja akvaarioita tulee ja menee, etsin oikeaa koostetta ja sopivaa akvaarioiden määrää. Olen harrastanut tällä erää reilut puoli vuotta. Kahdesta akvaariosta toinen (130-litrainen) on vakiintunut, mutta toista hiotaan ja kolmatta harkitaan. Varaa tällaiseen ei olisi, mutta... pitäähän sitä olla äidilläkin jotain kivaa puuhaa kun lapset ovat kasvaneet.

126-litraisessa on tällä hetkellä 4 keskenkasvuista kirjoahventa (3 perhosta ja 1 sinileukapoikanen). Lisäksi kääpiöahvenpariskunta (jotka olivatkin isompia kuin olin kuvitellut, ne pitäisi siis pian poistaa tästä seurasta). Ja lisäksi vielä yöeläjät, partamonni ja kaksi muuta monnia. Ja olen luvannut ottaa vastaan vielä yhden partamonnin poikasen.... Ajattelin vaihtaa akvaarioni 180-250-litraiseen mutta sopivan hintaista ei ole löytynyt, rahaa on mennyt jo liikaa, joten päädyin 140-litraiseen!

Syksyllä jouduin poistamaan päiviltä kaksi platya. Toinen oli sairas heti pian ostettuani (ensimmäisiä kalojamme), lääkitsimme mutta ei parantunut. Kannoin kalan vesilasissa takapihan kalliolle, käärin kalan nenäliinaan ja löin isolla kivenmurikalla. Toisen kalan päästin päiviltä samalla tavalla, kun se oli nielaissut vasta haetun soran seasta nousseen pienen postitorvikotilon kuoren. Kala ei enää pysynyt veden alla, sen verran oli kotilossa ilmaa!
dacey
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja dacey »

Ikinä koskaan en ole karanteenin kautta kaloja akvaarioon laittanut. Mutta en nähtävästi yksin ole "ongelmani" kanssa.

Aikoinaan akvaario on käynnistetty:
-hiekan pesu -> akvaarioon
-vettä päälle
-koristeet sm somisteet kivet ym kattilan kautta akvaan
-kasvit
-bakteerikannat sm vedenparannuslitkut
-laitteet päälle
-fisut perään.

Eihän tuo ihan ohjeiden mukaan aikoinaan mennyt, mutta yksikään kala ei kuollut ja arvot sitä mitä pitääkin.

Vielä kauemmin aikaa sitten muksuna halusin oman akvan.
Näppäränä tyttönä hain kellarista 80litrasen lätäkön, hain hiekkalaatikosta hiekat ja pesin.
Pistin 80litraseen pestyt hiekat ja kivet, isosta akvasta pari kasvia ja kalastin sieltä kalat.

Platyn poikaset kasvatin samanikäisenä pestyssä hillopurkissa

jaaaahumm..
nykyisiä paheita on ehkä se etten lannoita kovinkaan tarkasti (arvot toki mittaan)
vettä vaihdan vähintään viikottain, mutta mututuntumalla, mitä nyt jaksaa raahata edestakaisin [:I]
Hyvin kalat silti pärjää ja testit näyttää sellaista tulosta että menee hyvillä mielin nukkumaan.

Kalojen tappaminen inhoittaa. Mielummin antaisin luonnon hoitaa kun itse vedän niiltä nirrin pois.

Kiittämättömyys on luonnon palkka...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”