Apua kalaston kanssa (180l)
Valvoja: Moderaattorit
Apua kalaston kanssa (180l)
Meillä on tässä vireillä 180 litrainen akvaario.
Ollaan ihan aloittelijoita, ja mietitään siis kaloja ja niiden yhteensopivuuksia.
Tällä hetkellä olisi tulossa vähän sukarapuja pohjalle ja partamonni.
Siihen lisäksi ajateltiin hankkia Rubiinitetra-parvi (15 kpl?).
Tekisi mieli näiden kanssa yhteensopivaa ja kuitenkin näyttävää isompaa kalaa tai pariskuntaa.
Lisäksi mietityttää, että menisikö jonkunlainen monnis-parvi tuonne vielä sekaan vaiko eikö. (ja montako?)
Hankaluuksia siis aiheuttaa se, että kalojen yhteensopivuudesta löytyy niin ristiriitaista tietoa, että ollaan vähän hämmennyksissä.
Taistelukalat tai rihmakalat kiinnostaisi, mutta taitavat popsia suihinsa sukaravut?
Ja esim. taistelukalojen vaatimasta veden kovuudesta on löydetty monenkinlaista tietoa.
Ollaan ihan aloittelijoita, ja mietitään siis kaloja ja niiden yhteensopivuuksia.
Tällä hetkellä olisi tulossa vähän sukarapuja pohjalle ja partamonni.
Siihen lisäksi ajateltiin hankkia Rubiinitetra-parvi (15 kpl?).
Tekisi mieli näiden kanssa yhteensopivaa ja kuitenkin näyttävää isompaa kalaa tai pariskuntaa.
Lisäksi mietityttää, että menisikö jonkunlainen monnis-parvi tuonne vielä sekaan vaiko eikö. (ja montako?)
Hankaluuksia siis aiheuttaa se, että kalojen yhteensopivuudesta löytyy niin ristiriitaista tietoa, että ollaan vähän hämmennyksissä.
Taistelukalat tai rihmakalat kiinnostaisi, mutta taitavat popsia suihinsa sukaravut?
Ja esim. taistelukalojen vaatimasta veden kovuudesta on löydetty monenkinlaista tietoa.
-
millia
- Katalysaattori

- Viestit: 5666
- Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Rubiinitetroja voi hyvinkin ottaa vaikka tuplasti, riippuu muusta kalastosta.Sieppo kirjoitti:Tällä hetkellä olisi tulossa vähän sukarapuja pohjalle ja partamonni.
Siihen lisäksi ajateltiin hankkia Rubiinitetra-parvi (15 kpl?).
Menisi n. 10-päinen parvi jotain keskikokoista monnislajia. Pohjan pitää sitten olla hiekkaa, eikä soraa. Muuten menee monnisilla viikset ruvelle.Sieppo kirjoitti:Lisäksi mietityttää, että menisikö jonkunlainen monnis-parvi tuonne vielä sekaan vaiko eikö. (ja montako?)
Rihmakaloja on ihan 2-3 senttisistä 60-senttisiin. Riippuu siis lajista ovatko sukaravut vaarassa.Sieppo kirjoitti:Taistelukalat tai rihmakalat kiinnostaisi, mutta taitavat popsia suihinsa sukaravut?
Ja esim. taistelukalojen vaatimasta veden kovuudesta on löydetty monenkinlaista tietoa.
Taistelukaloille kelpaa pienet makoisat ravut, mutta riippuu yksilöstä, miten sillä on niitä intoa jahdata.
Taistelukalat ja rihmakalat viihtyvät pehmeässä vedessä. Taistoille ei ole ihan kovin tarkkaa kovuuden suhteen, eikä kaikille rihmakalalajeillekaan...toisille taas pitää olla ihan poskenpehmoista.
Ehdotan kalastoksi:
-sukaravut
-partamonni
-10 kuparimonnista (voit tehdä "sekaparven" albiinoista ja normaalin värisistä)
-20 rubiinitetraa
-6 murisijarihmakalaa
-4 hunajarihmakalaa
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Pohja on hiekkapohja.
Noita hunajarihmakaloja me ollaan mietitty.
Ilmeisesti 4 kpl pitäis jakaa niin että ois yksi uros ja loput naaraita.
Ja ilmeisesti ne ovat riittävän pieniä rihmakaloja etteivät syö suihinsa sukarapuja?
Murisijarihmakaloista ikinä kuullutkaan![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Noita hunajarihmakaloja me ollaan mietitty.
Ilmeisesti 4 kpl pitäis jakaa niin että ois yksi uros ja loput naaraita.
Ja ilmeisesti ne ovat riittävän pieniä rihmakaloja etteivät syö suihinsa sukarapuja?
Murisijarihmakaloista ikinä kuullutkaan
-
miljoonakala84
- Elite Member

- Viestit: 6732
- Liittynyt: 20:55, 29.01.2007
- Paikkakunta: Kerimäki
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Tuli noista rihmakaloista vaan mieleen, että saako akvaarioon muka 2 tai 3 cm pitkiä rihmakaloja?
Eikös pienin akvaarioon saatava rihmakala ole korurihmakala joka kasvaa 4cm pitkäksi?
Eikös pienin akvaarioon saatava rihmakala ole korurihmakala joka kasvaa 4cm pitkäksi?
-
millia
- Katalysaattori

- Viestit: 5666
- Liittynyt: 16:10, 10.11.2001
- Sukupuoli: Nainen
- Paikkakunta: Hämeenlinna
- Viesti:
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Hunajarihmakalat tappelevat ihan yhtä rankasti kuin korurihmatkin (oletettavasti murisijoilla on sama meininki). Eli häijy katse on pahinta mitä tekevät. Yksi koiras per allas olisi niille itselleen parempi ratkaisu, mutta jos käy niin että koiraita tulee usempi, ei siinä sitten sen kummempia. Vähän enemmän voi olla säpinää...mutta vaan vähän.
Hunajarihmakalat, samoin kuin muutkin lihaa syövät kalat taatusti haluaisivat maistella sukarapuja, mutta kun niillä on aika pieni suu. Arvioisin että n. 1 kk ikäinen alkaisi oleen jo niin suuri että ei sovi huniksen kitaan. Murisijoilla sama vika.
Miljoonakala84: riippuu siitä ilmoitetaanko mitta TL:nä vai SL:nä. Mä olen tottunut jälkimmäiseen, koska pyrstöevän pituudella ei juuri ole merkitystä. Parosphromenus- ja Parasphaerichthys-suvuissa on lisää pikkuruisia rihmoja.
Hunajarihmakalat, samoin kuin muutkin lihaa syövät kalat taatusti haluaisivat maistella sukarapuja, mutta kun niillä on aika pieni suu. Arvioisin että n. 1 kk ikäinen alkaisi oleen jo niin suuri että ei sovi huniksen kitaan. Murisijoilla sama vika.
Miljoonakala84: riippuu siitä ilmoitetaanko mitta TL:nä vai SL:nä. Mä olen tottunut jälkimmäiseen, koska pyrstöevän pituudella ei juuri ole merkitystä. Parosphromenus- ja Parasphaerichthys-suvuissa on lisää pikkuruisia rihmoja.
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Eiköhän me tästä lähdetä, kiitosmillia kirjoitti: Ehdotan kalastoksi:
-sukaravut
-partamonni
-10 kuparimonnista (voit tehdä "sekaparven" albiinoista ja normaalin värisistä)
-20 rubiinitetraa
-6 murisijarihmakalaa
-4 hunajarihmakalaa
Tosin tekisi mieli jotain muita monnisia kuin noita kuparimonnisia...
Leopardimonninen näyttää hienolta ja varmaan kans sopis noiden muiden kanssa, vai mitä sanoo gurut?
En sitten tiedä miten helposti niitä löytää kaupoista.
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Varsin mielenkiintoinen coctail. Murisijat varsinkin! Kuparisten sijaan, miten olisi helmimonniset! Siitä ei kala enää paljon kaunistu.
--------------------------
Ainiin. Sukaravut eivät kyllä suuri menestys labyrinttikalojen kanssa (rihmakalat,taistot). Menevät parempiin suihin. Poikaset ainakin ja sukaravuthan on lyhyt ikäisiä 1-2v. Olisi hyvä, että ne pääsisi vähän lisääntymään, jotta kanta akvaariossa säilyisi.
--------------------------
Ainiin. Sukaravut eivät kyllä suuri menestys labyrinttikalojen kanssa (rihmakalat,taistot). Menevät parempiin suihin. Poikaset ainakin ja sukaravuthan on lyhyt ikäisiä 1-2v. Olisi hyvä, että ne pääsisi vähän lisääntymään, jotta kanta akvaariossa säilyisi.
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Jos rehellisiä ollaan niin mun tekis mieli perustaa sukaravuille ihan oma yksiö, mutta jos nyt selvittäis tän ekankin altaan kansMidi kirjoitti:Ainiin. Sukaravut eivät kyllä suuri menestys labyrinttikalojen kanssa (rihmakalat,taistot). Menevät parempiin suihin. Poikaset ainakin ja sukaravuthan on lyhyt ikäisiä 1-2v. Olisi hyvä, että ne pääsisi vähän lisääntymään, jotta kanta akvaariossa säilyisi.
-
Aqualung
- Katalysaattori

- Viestit: 5530
- Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
- Sukupuoli: Mies
- Paikkakunta: Lieto
Re: Apua kalaston kanssa (180l)
Itse ehkä aiemmista vinkkiä ottaneena laittaisin:
25-30 rubiinitetraa (mun ihan lempparitetra)
3-4 taistotyttöä (kontrastiksi ehkä sinisävyisiä)
Sukarapuja
Partis (Ehkä albiino tai joku muu jalostusmuoto, punainen tms)
2-4 kääpiöpuuplekoa (LDA 67) TAI 2-4 punaista noitamonnia
Hiekkapohja ja uppopuista väsätty luolasto jossa kasvaa jaavansaniaista (Windelöw ainakin pysyy kohtuu lyhyenä ja antaa hyvin suojaa sukaravuille) ja jotain sammalta. Sivuilla ja takana jotain korkeampaa kasvia. Ehkä ihan perusvallisneriaa selkeälinjaisuutensa vuoksi. Mun mielestä siinä olisi helppo ja toimiva paketti ja ainakin minun silmääni miellyttäisi.
25-30 rubiinitetraa (mun ihan lempparitetra)
3-4 taistotyttöä (kontrastiksi ehkä sinisävyisiä)
Sukarapuja
Partis (Ehkä albiino tai joku muu jalostusmuoto, punainen tms)
2-4 kääpiöpuuplekoa (LDA 67) TAI 2-4 punaista noitamonnia
Hiekkapohja ja uppopuista väsätty luolasto jossa kasvaa jaavansaniaista (Windelöw ainakin pysyy kohtuu lyhyenä ja antaa hyvin suojaa sukaravuille) ja jotain sammalta. Sivuilla ja takana jotain korkeampaa kasvia. Ehkä ihan perusvallisneriaa selkeälinjaisuutensa vuoksi. Mun mielestä siinä olisi helppo ja toimiva paketti ja ainakin minun silmääni miellyttäisi.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa

