Uutta allasta hommaamassa

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Jarmo.T
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Uutta allasta hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Jarmo.T »

Elikkäs, olen perustamassa uutta allasta ton 400-litraisen lisäksi ja ajattelin kysäistä muutamia juttuja:

Altaan koot tulevat olemaan 200x65x65 tai 70 (pxlxk)
Ala-altaaseen tulee refugio + tekniikka-allas + täyttöallas

Tekniikka:
Tunze Turbelle stream Kit TS24 - sisältää 2 Turbelle stream 6100 (12 000l/h) + Multicontroller 7095
Tunze Turbelle stream 6101 - säädettävä pumppu (12 000l/h)
Tunze Water level alarm 7607/2 - vedenpinnantasaaja
Tunze Wavebox 6212 + controller
ATI BubbleMaster BM250 - vaahdotin
Tec III NG 3-kanal - dosaatiopumppu
Valaisin 3x 250W HQI + 4x 80W loisteputket + kuuvalo

Tuo Wavebox, mulle tulee 2 läpivientiä vain altaan toiseenpäähän Durson sydeemillä. Toimiiko tuo ylivuoto kunnolla jos on wavebox altaan toisessa päässä?
Kannattaako streami 6101 tai wavebox jättää pois kokonaan? Altaaseen tulee vain SPS/LPS koralleja ja myös jotain vuokkoja.
Mitä aineita minun kannattaa käyttää dosaatiopumpussa, kun minulla ei ole mitään kalkki- tai kalkkivesireaktoria?
Valaisin ja vaahdotin ovat ilmeisesti erittäin hyviä tuohon altaaseen.
Kannattaako minun jättää pois/lisätä joitain laitteita?

-Jarmo
1000 litraa suolaa..
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Re: Uutta allasta hommaamassa

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

itse ainakin pidän waveboxista. Se saa veden liikkumaan joka kolossa. Heikkona puolena siinä on kyllä se, että siitä saattaa lähteä ärsyttävä jurnutus sekunnin välein ja mahdollisesti vesi voi loiskia ylivuodossa tai altaan yläkehyksiä vasten.
iso5817
Member
Member
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Viesti Kirjoittaja iso5817 »

Meilläkin on toi aaltoboxi säädetty niin, että yöaikaan se ei ole päällä, koska toi jurnutus on tosiaan NIIN ärsyttävää... Miten siitä voi lähteä semmonen ääni? Itse avasin pumpun ja boksin kahteen kertaan ja tarkistin kaiken, mutta aina vaan sama ääni jatkuu :(
Olohuoneessa 800:n litran kalakeitto suolan kera.
Kimmo S
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kimmo S »

iso5817 kirjoitti:Meilläkin on toi aaltoboxi säädetty niin, että yöaikaan se ei ole päällä, koska toi jurnutus on tosiaan NIIN ärsyttävää... Miten siitä voi lähteä semmonen ääni? Itse avasin pumpun ja boksin kahteen kertaan ja tarkistin kaiken, mutta aina vaan sama ääni jatkuu :(
Minä rakensin oman boksin 5mm PVC:stä ja otin laatikon 10-15cm päähän lasista ja nyt se on melko äänetön. Lisäksi avoimen yläosan päällä on vaahtomuovinpala äänenvaimennuksena (josta ei taida olla mitään hyötyä).
Alkuperäisessä boksissa taitaa se ohut muoviboksi resonoida pumpun tahdissa.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: SMAS

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Alkuperäisessä boxissa on sellanen vaahtomuovi siinä pumpun ympärillä jonka tarkoitus on kai vaimentaa ääntä.
Jos ja kun noita boxeja itse rakennatte niin kannattaa hommata Juwel akvaariosta tarpeettomana poistettu kiinteä suodatin. Niitä on kolmea eri kokoa. Se suurin niistä on täsmälleen oikean kokoinen että stream mahtuu sinne sisälle. Säästyy liimaamisen vaiva..;)

Jos et omista esim. Profiluxia tai IKS:ä jolla ohjaat boxia niin tässä DIY-ohjeet moiseen härveliin.

Viestin aloittajalle:
Meillä suunnilleen vastaavanlainen allas kun sulle on tulossa. 200x70x70. Ylivuoto altaan päässä. 3x6100+wave. BM250, Profilux+doserit. Ei refua.3x250w+4x80w siniset. Toimii ihan moitteettomasti.
Jarmo.T
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Jarmo.T »

Kiitos kommenteista ja lisääkin saa lähettää, jos muilla on jotain lisättävää tai muuten haluaa kertoa kokemuksistaan :)
1000 litraa suolaa..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”