Elisa
Silikonien vaihto menossa
Valvoja: Moderaattorit
-
m_elisa
- Starting Member

- Sukupuoli: Nainen
Silikonien vaihto menossa
Kuinka tarkkaan silikoni pitää rassata pois? Olen saanut kokolailla kaiken vanhan silikonin irti. Lasin pinta tuntuu vielä tahmealta vanhojen silikonien alta. Lähteekö tämä jollain aineella pois, vai pitääkö vain sitkeästi raapata ikkunaraapalla, kunnes puhdas lasipinta tulee esiin. Allas on 530 litrainen ja näin ekakertalaiselle tuntuu aikamoiselta urakalta, mutta periksi ei anneta
Elisa
Elisa
530l, 180 l ja pikkuallas n. 36l, 2 lasta
-
Hermen
- Senior Member

Re: Silikonien vaihto menossa
Rpasuttele se silikoni pois, joka on siinä lasin päällä niin sanotusti. Älä kajoa siihen osaan, joka on siellä lasien välissä, ellet sitten ole tosiaan kokoamassa allasta uusiksi tms. Jep, se tahmeakin osa in vain raaputeltava pois. Mattoveitsen terällä lähtee ihan hyvin.
Aikamoinen projekti sulla kyllä on, ei voi muuta sanoa. Mutta sisullahan siitä selviää.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Aikamoinen projekti sulla kyllä on, ei voi muuta sanoa. Mutta sisullahan siitä selviää.
seura-akvaariot 350l + 112l. Akvaarioharrastuksessa mukana myös kissarouva ja labradorilapsi.
Saman homman olen joskus tehnyt kilppareitten altaalle. Kaavin vaan siitä päältä vanhat silikoonit pois ja uudet tilalle. Hyvin kesti. ![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
-
m_elisa
- Starting Member

Kiitos vastauksista. Pitää kertoa kuinka kävi, sainko urakan kunnialla suoritettua loppuun 
Koitapa käyttää hieman vettä "voitelemassa", samalla kun ikkunalastalla (tarkoitettu maalinpoistamiseen ikkunan pinnalta) irrotat läljellä olevaa silikonia. Ainakin itselläni säästyi monta hermosolua, kun huomasin asian
Kaiketi lievä Fairyliuos olisi vielä parempi, mutta sitä en ehtinyt testata, koska työ alkoi luistaa pelkällä vedelläkin. Kannattaa hankkia sellainen 10 cm:n lasta, jossa terä ulottuu aivan lastan reunaan saakka. Halpahallista löysin alta kympillä. Vaihtoterällinen oltava.
Kyllähän tuo mattoveitsikin toimii, mutta enemmän työtä vaatii.
1000, 100 ja 10 litraa
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Lynttäydympä samaan ketjuun. Itsellänikin on menossa silikonien vaihto.
Olen nyt rapsuttanut kaiken silikonin irti, joten millä aineella voin puhdistaa noi reunat, jotta silikoni varmasti tarttuu kunnolla kiinni? Jossain ohjeessa oli neuvottu käyttämään sinolia, mutten löytänyt tollaista ainetta mistään.
Olen nyt rapsuttanut kaiken silikonin irti, joten millä aineella voin puhdistaa noi reunat, jotta silikoni varmasti tarttuu kunnolla kiinni? Jossain ohjeessa oli neuvottu käyttämään sinolia, mutten löytänyt tollaista ainetta mistään.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Viimeksi käytin ensin ksyleeniä, joka luistavampaa ja hitaammin haihtuvaa. Lopuksi varmuuden vuoksi asetonia. Tinnerissä ei ole myöskään rasvaa. Kaikkia saa jopa halpakaupoista.(Rauta- ja autotarv.liikkeissä kalliimpaa.)
-
Teemu Salonen
Joukkueemme esittää (ehkä) tyhmän kysymyksen:
Miksi silikonit pitää vaihtaa?
Miksi silikonit pitää vaihtaa?
Meinaakos joukkueenne että ostaa vaan uuden akvaarion hyvinvarustellusta akvaariokaupasta
Akvaariot joihin olen silikonit uusinut, ovat olleet vuotavia. Samalla olen huomannut että silikonien reunat lasia vasten ovat "ryppyyntyneet" ja irtoavat helposti. Ainakin poikasharrastuksessa ovat hyvin toimineet nuo usein niin naarmuiset altaat.
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Mun allas alkoi vuotamaan. Ostin sen käytettynä ja on mun eka akva. Sillon en tajunnut mitään mistään silikonien tarkistuksista, joten vedet vaan sisään. Onneks alkoi ylhäältä vuotamaan, ettei alareunasta. Silikonit oli niin haperot, että ihan sormin pyörittämällä sain suurimman osan pois. Työkalua tarvitsin vain kulmissa. Muuten se on hyvässä kunnossa, joten silikonien vaihto tekee siitä jälleen uudenveroisen.
-
Teemu Salonen
Joukkueemme tuntuu olevan pienimuotoinen poikkeusyksilö. Akvaariot pitää vettä ja hiekkapohja menee tukkoon:D
Vanhin akvaario joka mulla on ollu on rakennettu 60-luvulla. Allas oli viettänyt viimeiset kymmenkunta vuotta pihan perällä pressun alla kesät talvet. Hyvin piti vettä sisällään. Tällä hetkellä allas viettää aikaansa puuliiterissä jahka saan otettua sen taas käyttöön.
Nykyinen altaani on ikäluokassa 20 vuotta ja ollut ulkovarastossa useamman vuoden ennen kun täytin sen tohon kämpän nurkkaan.
Ex-duunissa onj altaat ollu käytössä jo pitkälti päälle 20 vuotta ja ainakin toistaseks ne pitää hyvin vettä.
Vanhin akvaario joka mulla on ollu on rakennettu 60-luvulla. Allas oli viettänyt viimeiset kymmenkunta vuotta pihan perällä pressun alla kesät talvet. Hyvin piti vettä sisällään. Tällä hetkellä allas viettää aikaansa puuliiterissä jahka saan otettua sen taas käyttöön.
Nykyinen altaani on ikäluokassa 20 vuotta ja ollut ulkovarastossa useamman vuoden ennen kun täytin sen tohon kämpän nurkkaan.
Ex-duunissa onj altaat ollu käytössä jo pitkälti päälle 20 vuotta ja ainakin toistaseks ne pitää hyvin vettä.
-
nepis76
- Advanced Member

- Viesti:
Kyllä varmaan sullekin koittaa joskus se päivä, jolloin nuo altaasi ei enää pidä vettä. Ja ennemmin mä haluan pitää sen veden akvaariossa tiiviisti, kuin katsoa sitä useampaa sataa litraa olohuoneen lattialla (ja alakerran naapurin olohuoneessa).Teemu Salonen kirjoitti:Joukkueemme tuntuu olevan pienimuotoinen poikkeusyksilö. Akvaariot pitää vettä ja hiekkapohja menee tukkoon:D
Olenpa saanut ymmärtää
, että eri valmistajat käyttävät erimerkkisiä/laatuisia silikoneja.Tietty vaikuttavat myös tuotteiden hintaan. Kyllä joidenkin vanhojen altaiden silikoni on ollut ihmeen joustavan ja tukevan tuntuista. Kukapa noista
salaisista resepteistä tietää, standardeista jne. Onhan myös niin, että vasta vuodet osoittavat jonkin tuotteen todellisen toimivuuden. Senpä tähden yrityksen periytyvä tieto on kullan arvoista. Nykyään useimmiten halpa - lyhyt käyttöikä tuntuu vielä olevan markkinoiden tahto. Sitäpaitsi teolliseen käyttöön tarkoitettuja tuotteita ei usein myydä vähittäismyynnissä. Jos joku tietää, niin kertokoon. Mistä muuten mustaa silikonia on saatavilla?
salaisista resepteistä tietää, standardeista jne. Onhan myös niin, että vasta vuodet osoittavat jonkin tuotteen todellisen toimivuuden. Senpä tähden yrityksen periytyvä tieto on kullan arvoista. Nykyään useimmiten halpa - lyhyt käyttöikä tuntuu vielä olevan markkinoiden tahto. Sitäpaitsi teolliseen käyttöön tarkoitettuja tuotteita ei usein myydä vähittäismyynnissä. Jos joku tietää, niin kertokoon. Mistä muuten mustaa silikonia on saatavilla?
-
Anna-Marjatta
- Advanced Member

Aika monesta paikasta, Myös verkkokaupastani ( http://www.akvaariopuoti.net" onclick="window.open(this.href);return false; ) Kunhan saan lisättyä tässä tunnin sisään.Amos kirjoitti:Mistä muuten mustaa silikonia on saatavilla?
Muita paikkoja; suomen akvaariotekniikka, akvaarioon.fi (en nyt muista tarkasti)
-
Teemu Salonen
Bostik 2680 taitaa olla se käytetyin. Ainakin meiltä päin löytyy joka halpahallin hyllyltä.
-
m_elisa
- Starting Member

Kiitos vinkistä. Pitää tänään mennä testaamaan, kuinka se toimiiAmos kirjoitti:Koitapa käyttää hieman vettä "voitelemassa", samalla kun ikkunalastalla (tarkoitettu maalinpoistamiseen ikkunan pinnalta) irrotat läljellä olevaa silikonia. Ainakin itselläni säästyi monta hermosolua, kun huomasin asianKaiketi lievä Fairyliuos olisi vielä parempi, mutta sitä en ehtinyt testata, koska työ alkoi luistaa pelkällä vedelläkin. Kannattaa hankkia sellainen 10 cm:n lasta, jossa terä ulottuu aivan lastan reunaan saakka. Halpahallista löysin alta kympillä. Vaihtoterällinen oltava.
Eikös muuten vakuutusyhtiölläkin ole jotain sanottavaa tuohon akvan silikonien vaihtoon? Niiden kaiketi pitäisi kestää 20v (siis silikonien uusissa akvoissa), mutta vakuutusyhtiö kaiketi suosittelee, että vaihdetaan n 10v välein? Vai muistanko/olenko ymmärtänyt ihan väärin??
------------------------
Unohdin mainita, että minulla on sellainen n 10 cm leveä ikkunaraappa. Mattoveitsi tuntui kömpelömmältä välineeltä.Kyllähän tuo mattoveitsikin toimii, mutta enemmän työtä vaatii.
Teriä tuntuu menevän, kaksi olen jo saanut lohkottua palasiksi
Tänään koetan niitä loppu tahmoja irrottaa sillä vesisysteemillä. Silikonin ostin ihan rautakaupasta, merkkiä en nyt muista, mutta soveltuu myös akvakäyttöön.
Tämä 530 litrainen on vanha allas. Ostin sen käytettynä ja siinä oli todella rumat silikonit, jotka repsottivat reunoista. Olisi varmaan pitänyt vettä, mutta ajattelin että on helpompi vaihtaa silikonit nyt, kun allas on tyhjä. Siinä olisikin vitsit vähissä, jos se täytenä olisi alkanut vuotaa, joten ei vara venettä kaada
-
Lurunen
- Starting Member

Jatketaan vanhaan ketjuun...Miten käytännössä hoidetaan ison akvaarion silikonien vaihto? Itselläni tuollainen reilu 1000l allas, joka kaipaisi hieman kunnostusta :/ Eli menenkö itse altaaseen (ja samalla tönin kumoon/halkaisen lasit), yritänkö kurotella ulkopuolelta joillain vippaskonsteilla (onko niitä tiedossa?) vai jätänkö suosiolla ammattilaiselle ja maksan itseni kipeäksi? Vaihto sinänsä ei ole ongelma, mutta tuo altaan koko hirvittää...viimehetken neuvot ovat nyt tervetulleita!
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
-
Teemu Salonen
Kannattaa tässä silikoninvaihtohuumassa ottaa yhteyttä vaikka särkänniemen akvaarioon ja kysyä sieltä montako kerran tässä viimeksikuluneen 40v:n aikana sieltä on altaista silikonit vaihdettu. Samoin voisi kysellä akvaarioliikkeistä jotka ovat toimineen vaikkapa vaan parikymmentä vuotta, monestiko siellä on altaiden silikonit vaihdettu. Silloin ehkä saa jotain käsitystä kuinka tarpeetonta normiakvaarion uudelleen silikoonaus on.
-
Lurunen
- Starting Member

Jaa, no sanotaanko näin, että tuollaisen yli vuoden kylmässä varastossa seisseen (kymmenen vuotta vanhan) altaan uudelleen käyttöönotto ei ihan hirveästi houkuttele ilman silikonien vaihtoa, kun edelliset näyttää vähän reunoista käpristyneiltä. Jos meinaan se vuotaa tohon lattialle on kyseessä hieman kalliimpi reissu. Vaikka kyllä toisesta ketjusta luin muistaakseni, että olet itse näin tehnyt, niin minulla säilyy mielenrauha paremmin kun on uudet silikonit saumoissa.
1200l, 250l, 200l, 100 ja 2x60l vesielämää...
Eiköhän tuossa tapauksessa riitä pelkkien sisäsaumojen vaihto. Ohjeita siihen -> http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita ... vistaminen" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos allas täytyy kokonaan purkaa ja kasata, kannattaa se jättää ammattilaisen tehtäväksi.
Jos allas täytyy kokonaan purkaa ja kasata, kannattaa se jättää ammattilaisen tehtäväksi.
Jospa laittaisit altaan kyjelleen
. Ensin yhdelle, sitten toiselle
. Laita hyvä kangas, matto tai vastaava, ettet naarmuta allasta.
-
hons83
- Starting Member

Itse olen vaihdattanut silikonit 325l erkkeri ja 504l akvaarioiden silikonit Tikkurilan kävelykadulla eläinliikkeessä.Hyvää työtä teki ja ei ollu mitenkään älyttämän kallista.Lurunen kirjoitti:Jatketaan vanhaan ketjuun...Miten käytännössä hoidetaan ison akvaarion silikonien vaihto? Itselläni tuollainen reilu 1000l allas, joka kaipaisi hieman kunnostusta :/ Eli menenkö itse altaaseen (ja samalla tönin kumoon/halkaisen lasit), yritänkö kurotella ulkopuolelta joillain vippaskonsteilla (onko niitä tiedossa?) vai jätänkö suosiolla ammattilaiselle ja maksan itseni kipeäksi? Vaihto sinänsä ei ole ongelma, mutta tuo altaan koko hirvittää...viimehetken neuvot ovat nyt tervetulleita!
Lurunen kirjoitti:Jatketaan vanhaan ketjuun...Miten käytännössä hoidetaan ison akvaarion silikonien vaihto? Itselläni tuollainen reilu 1000l allas, joka kaipaisi hieman kunnostusta :/ Eli menenkö itse altaaseen (ja samalla tönin kumoon/halkaisen lasit), yritänkö kurotella ulkopuolelta joillain vippaskonsteilla (onko niitä tiedossa?) vai jätänkö suosiolla ammattilaiselle ja maksan itseni kipeäksi? Vaihto sinänsä ei ole ongelma, mutta tuo altaan koko hirvittää...viimehetken neuvot ovat nyt tervetulleita!
Itse lyhensin aikoinaan 3m pitkän altaan.
Laitoin altaan seinää vasten ja aloitin purkamisen 1.kansituet 2.etulasin 3.sivulasit 4.takalasi
Työvälineet
1.mattoveitsi
2."handy" ikkunakaavin
3.hieno teräsvilla
4.asetoni,tinneri,auton jäänesto jokin rasvaton/hyvin haihtuva liuotin
Jos joku pelkää että teräsvilla naarmuttaa niin voi kokeilla ensin vaikka pohjalasiin.
parempaa tapaa en tiedä kuin teräsvilla esim. leväisen likaisen vanhan altaan puhdistamiseen ennen uudelleenkäyttöä.
Sisäsilikonien vaihdossa pitää olla tarkkana, että ei leikkaa mattoveitsellä vahingossa lasien välissä olevaa silikonia.
Pienikin viilto isossa akvaariossa lasien väliin voi olla riittävä akvaarion hajoamiseen.
Sisäsilikoni ei pidä laseja kasassa vaan lasien välissä olevat.(jos joku ei tiennyt)
Lasit kasataan aina pohjalasin sivuille ei päälle.isoissa altaissa pohjalasi ei kestä sivulasien painoa ja silikoniin pitää saada suora veto ei vinottain jotta kestäisi mahdollisimman paljon painetta.
isoissa altaissa suosittelen kaikkien silikonien uusimista jos vähänkään epäilyttää niiden kunto.
ja jos homma on hanskassa saa akvaariosta hyvän useiksi vuosiksi (kymmeniksi)
Sattuuhan Sitä Sano Vatanen.
-
Teemu Salonen
Tossa mua vastapäätä on 400l:n allas joka on seissyt vajaa kymmenen vuotta pihavarastossa ja ollut sitä ennen käytössä kymmenkunta vuotta. Ei tullu pieneen mieleenkään lähteä tuhraamaan minkään silikonien kanssa. Hyvin pitää vettä sisällään.aa, no sanotaanko näin, että tuollaisen yli vuoden kylmässä varastossa seisseen (kymmenen vuotta vanhan) altaan uudelleen käyttöönotto ei ihan hirveästi houkuttele ilman silikonien vaihtoa, kun edelliset näyttää vähän reunoista käpristyneiltä
-
Debugger
- Katalysaattori

- Sukupuoli: Mies
Minulla oli 200L allas kolme vuotta orkideojen kotina ja lämpötilat korkealla. tosin kosteuskin. Hyvin pelittää kun nyt käynnistelen akvaariotoimintaa sinne. Silikonit ovat pehmeät ja elastiset. Nyky silikonit lienee vähän toista kun sanotaan vaikka parikymmentävuotta sitten. Akvaario on Giant merkkinen.
Minä kerkiän portille 0,8 sekunnissa, entä sinä?
My love: Chiclidae
My love: Chiclidae