Mutta sitten kaloihin. Akvaariolla on kokoa 120cmx35cmx45cm ja sinne olen haaveillut mahduttavani ainakin parven leopardimonnisia. Paratiisikala olisi myös hieno, mutta onko sellainen mahdottomuus seura-akvaarioon? Olin ajatellut 1 koirasta ja 2 naarasta. Tosin paratiisikala taitaa tykätä vähän viileämmästä kuin muut kalat, mitä tässä luettelen. Monnisille ja paratiisikaloille kaveriksi vielä kirsikkabarbeja ja safiiritetroja. Tuleeko jo liian sekalainen soppa? Barbien vaihtoehtona olisi minirasbora, mutta siitä löytyi ainakin tähänastisilla etsinnöillä melko niukasti tietoa. Saatavuuskin taitaa olla niin ja näin...?
Paratiisikala ja kaverit?
Valvoja: Moderaattorit
Paratiisikala ja kaverit?
Monnituksen olohuoneen oli viime yönä mystisesti vallannut akvaario...hmm..."pakkohan" se oli ostaa, kun halvalla sai
Jos kalojen hankinnassa olisi sitten maltillisempi. Eli silmät pullollaan olen tavannut kaikenmoisia kalaoppaita, että saisin fisuni hengissä selviämään ja vähän kysymysmerkkinä olen erinäisten ristikkäisyystietojen kanssa. Täytynee ihmetellä vielä muutama tekstinpätkä lisää.
Mutta sitten kaloihin. Akvaariolla on kokoa 120cmx35cmx45cm ja sinne olen haaveillut mahduttavani ainakin parven leopardimonnisia. Paratiisikala olisi myös hieno, mutta onko sellainen mahdottomuus seura-akvaarioon? Olin ajatellut 1 koirasta ja 2 naarasta. Tosin paratiisikala taitaa tykätä vähän viileämmästä kuin muut kalat, mitä tässä luettelen. Monnisille ja paratiisikaloille kaveriksi vielä kirsikkabarbeja ja safiiritetroja. Tuleeko jo liian sekalainen soppa? Barbien vaihtoehtona olisi minirasbora, mutta siitä löytyi ainakin tähänastisilla etsinnöillä melko niukasti tietoa. Saatavuuskin taitaa olla niin ja näin...?
-
7330
- Katalysaattori

- Akvaarioseurat: JAS, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Re: Paratiisikala ja kaverit?
Ei paratiisikala ole ollenkaan mahdoton kala seura-akvaarioon. Totta puhuen ihmettelen, mistä sen aggressiivinen maine on peräisin. Omani ovat aina tulleet erinomaisesti toimeen kaikkien kalalajien kanssa, joita olen niiden seuraan kokeillut: tetrojen, lasimonnien, kirjoahventen, kaikennäköisten monnien, tulipyrstön, nuoliaisten... Ja yksilöitä kuitenkin on ollut aika monta, joten yksittäisistä poikkeusyksilöistä tuskin on kyse. Vain räikeänpinkit "koralliseeprakalat" aiheuttivat välittömän aggression ja joukkohyökkäyksen.
Paratiisikalan rajoituksia on lähinnä sen suuri suu. Se on kutakuinkin yhtä petomainen kuin taistelukala, mutta isompikokoisena omaa myös suuremman suun. Eli hyvin pienet, etenkin kirkkaanväriset tetrat ja rasborat ovat vaaravyöhykkeessä, kuten myös liehuvat kotiloiden tuntosarvet ja värikkäät sukaravut. Minirasbora ei siis suupalan kokoisena paratiisikalojen seuraan sovi. Niitä pitäisi muutenkin noin isossa akvaariossa olla vähintään 50 kappaletta, että ne ylipäätään näkee. Kyseessä on todella olemattoman kokoinen ötökkä.
Toki paratiisi on myös reviirikala, joten yhdistäminen muiden reviirin valtaavien lajien kanssa on aina tehtävä varovasti.
Ainakin paratiisikalat, kirsikkabarbit ja monniset sopisivat mainiosti yhteen myös lämpötilan puolesta. Safiiritetrat taitaisivat kyllä viihtyä lämpimämmässä.
Paratiisikalan rajoituksia on lähinnä sen suuri suu. Se on kutakuinkin yhtä petomainen kuin taistelukala, mutta isompikokoisena omaa myös suuremman suun. Eli hyvin pienet, etenkin kirkkaanväriset tetrat ja rasborat ovat vaaravyöhykkeessä, kuten myös liehuvat kotiloiden tuntosarvet ja värikkäät sukaravut. Minirasbora ei siis suupalan kokoisena paratiisikalojen seuraan sovi. Niitä pitäisi muutenkin noin isossa akvaariossa olla vähintään 50 kappaletta, että ne ylipäätään näkee. Kyseessä on todella olemattoman kokoinen ötökkä.
Toki paratiisi on myös reviirikala, joten yhdistäminen muiden reviirin valtaavien lajien kanssa on aina tehtävä varovasti.
Ainakin paratiisikalat, kirsikkabarbit ja monniset sopisivat mainiosti yhteen myös lämpötilan puolesta. Safiiritetrat taitaisivat kyllä viihtyä lämpimämmässä.
520- ja 110-litraiset, erinäisiä projekteja tulilla ja paljon kasveja.
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Pieni akvaariotietopankki.
Kirjoitan Erään planeetan ihmeitä -tiedeblogia ja Viidakkokirjeet-huonekasviblogia. Tervetuloa lukemaan!
Hmm, onkohan minulla sitten väärää tietoa niille käypäsestä lämpötilasta, eli 23-28 ois sopiva? Paratiisikalan kanssa se ois sitten hankala, kun sille taitaa maksimilämpö olla 24. Muille kaloille taitaisi tuo vähän korkeampi lämpötila passata...? Paratiisikalan vaihtoehdoksi pallottelen timanttikirjoahventa, mutta onko se kuinka vaativa? Löytyi taas ristikkäistä tietoa
Minirasboran taidan toistaiseksi ainakin unohtaa laskuista, vaikka onkin mainion värinen! Oletteko tilanneet kaloja nettikaupan kautta? Kuinka toimitus tapahtuu? Olen sen verran pieneltä paikkakunnalta, että hieman epäilyttää löytyykö kaikkia haluamiani kaloja täällä olevan liikkeen valikoimasta...vähän niin ja näin on ollut aiempien kyselyiden kanssa ja liikkeen kautta tilaaminen on ollut nihkeää. Pitää lähipäivinä tehdä ihmettelyreissu tenavien kanssa sinne 
No niin, tilanne on tällä hetkellä tämä: mulle on viikonloppuna tulossa paratiisikala, evakkoon toisen harrastajan akvaariosta. Omaa allasta en ole saanut vielä kypsymään, tuli erinäisiä takaiskuja
Sisäsuodatinta olen yrittänyt kypsyttää pikkupuljussa kera multaympin+kalanruoan+AquaSafe-tökötin. Nitriitissä ei ole tapahtunut minkäänlaista eloa, eli ilmeisesti ymppi oli huono...? Se on ollut maanantaista asti, tänä aamuna viimemmäksi mittailin (pH on 7,5). Ymmärsin, että aika nopeasti alkaisi nitriitit nousta? Vai onko niissä tapauksissa ollut käytössä myös ammoniakki...?! (En enää muista kun kahlasin eilen läpi kauheat kasat viestiketjuja.) Muita testejä mulla ei ole, kun kaupassa ei muita myydä täällä.
Mitä tässä tilanteessa olisi järkevin tehdä? Akvaariokaupassa on jotain bakuvalmistetta, millä altaan pitäis olla valmis vuorokaudessa. Mielummin olisin kypsytellyt ilman, mutta onko se enää mahdollista ilman, että vaarannan kalaparan? Miten lie tuo kalallinen kypsytys? Luin läpi sen viestiketjun, minkä Teemu Salonen oli alottanut muutama vuosi sitten ja lopussahan oli maininta, että toinen allas oli ollut käynnissä 15 minuuttia, kun ekat kalat tuli...Lisäkalastolla ei ole kiirettä, altaan mitat kerronkin tuolla ylempänä, hiekkapohja (monnisista haaveilen), ja ensi viikolla sinne on tulossa kierteisiä pohjaa möyrimään + kasveja toiselta harrastajalta. Ennen sitä täytynee hommata joku kasvi, muovisia kyllä tuli akvan mukana (käytetty, toisella harrastajalla ollut, seissyt kauan), mutta varmaan paremmat onnistumisedellytykset on, jos jotain kasveja on laitettu, kun kala tulee. Pärjäisinkö ahkeralla vesiarvojen seurannalla ja tarvittavilla vedenvaihdoilla?! Muksujen kanssa olen kotona, eli mahdollisuus tiiviiseen seurantaan on.
Mitä tässä tilanteessa olisi järkevin tehdä? Akvaariokaupassa on jotain bakuvalmistetta, millä altaan pitäis olla valmis vuorokaudessa. Mielummin olisin kypsytellyt ilman, mutta onko se enää mahdollista ilman, että vaarannan kalaparan? Miten lie tuo kalallinen kypsytys? Luin läpi sen viestiketjun, minkä Teemu Salonen oli alottanut muutama vuosi sitten ja lopussahan oli maininta, että toinen allas oli ollut käynnissä 15 minuuttia, kun ekat kalat tuli...Lisäkalastolla ei ole kiirettä, altaan mitat kerronkin tuolla ylempänä, hiekkapohja (monnisista haaveilen), ja ensi viikolla sinne on tulossa kierteisiä pohjaa möyrimään + kasveja toiselta harrastajalta. Ennen sitä täytynee hommata joku kasvi, muovisia kyllä tuli akvan mukana (käytetty, toisella harrastajalla ollut, seissyt kauan), mutta varmaan paremmat onnistumisedellytykset on, jos jotain kasveja on laitettu, kun kala tulee. Pärjäisinkö ahkeralla vesiarvojen seurannalla ja tarvittavilla vedenvaihdoilla?! Muksujen kanssa olen kotona, eli mahdollisuus tiiviiseen seurantaan on.
No niin, kala on altaassa ja kaikki näyttäisi olevan hyvin (bactozymillä käynnistin). Toki olen vesiarvoja testaillut... Huomenna saan lisää (jos paketti tulee perille) kasveja+kierteiset möyhimään pohjahiekkoja. Kalaston suunnitelmat on vieläkin kesken...leopardimonniset ovat pysyneet suunnitelmissa ja parista paratiisinaaraasta haaveilen tuolle paratiisiukolle kaveriksi. Lisäksi kardinaalikaloja ja verkkobarbeja tai keltabarbeja. Mutta kuinkapa nuo barbit paratiisikalan kanssa? Verkkobarbeista varoiteltiin, ettei ne ainakaan taistojen kanssa käy (niistä kyllä enemmän oisin kiinnostunut). Sininen väri viehättäisi, mutta ainakaan vielä en ole onnistunut bongaamaan muita, mitkä tuonne altaaseen kävisivät. Neonsateenkaarikala on myös hieno, mutta tuo tubiriski mietityttää...kuinkahan suurella todennäköisyydellä sellainen osuu kohdalle?