Mitä matskua teillä on omppukotiloaltaan pohja. Olen kokeillut vaikka millasia hiekkoja, niin aina se on tukossa. Kala-altaissa näin ei käy. Soraa en ole vielä kokeillut, mutta erilaisia hiekkoja olen kokeillut kolmea eri karkeutta. Kierteisiä on altaassa vaikka millä mitalla, eikä auta. Myös sukarapuset siivoilee, mutta sekään ei vaikuta.
Mitä ootte sellasesta systeemistä mieltä, että laittas mattosuodatin matosta pohjan ja siihen istuttas kasvit? Olisko hullu idea?
Omppualtaan pohja
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Omppualtaan pohja
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Starting Member
- Sukupuoli: Nainen
Re: Omppualtaan pohja
Huomasin saman ongelman 170 altaassani, käytän puhallushiekkaa rautiasta 0.5-1,2 mm. Altaassani on erikokoisia ja värisiä omppuja. Kierteisiä minullakin on paljon, mutta omput sotkee ihan holtittoman kamalasti. Minäkin tahtoisin jeesiä.. Onko vaan näin , että joka veden vaihdolla lapotaan pohjaa ja pestään suodattimia ja pesen siinä välilläkin fluvalin 4plussan sisukset. Taidan hankkia toisen sisäsuodattimen. Jos jollain olis vinkkejä, niin ilolla otettaisiin vastaan.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: OAS veepeejii
Mulla on nyt uusin viritys 150litrainen ja siinä on bilteman puhallushiekkapohja. Jos tuokaan ei toimi, niin itku pääsee.
Työn määritelmä: Sarja köyhän tekemiä pakkoliikkeitä
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Mulla on tuolla pohjalla ihan uimaranta hiekkaa. Mitään ongelmaa en ole ainakaan vielä nähnyt.
Veden kanssa on sit sitäkin enemmän riesaa. Se on vähän aina tollasta keltasta. Sellasta kuin sinne olis laitettu turveuutetta. (vertailukohtana toinen allas missä sitä on) Oon tässä pohtinut että mistä toi veden keltaisuus vois johtuu.
Veden kanssa on sit sitäkin enemmän riesaa. Se on vähän aina tollasta keltasta. Sellasta kuin sinne olis laitettu turveuutetta. (vertailukohtana toinen allas missä sitä on) Oon tässä pohtinut että mistä toi veden keltaisuus vois johtuu.
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
-
- Advanced Member
Minkä kokoinen allas? Entä montako omppua? Nuo omenakotilothan kuormittavat melkoisesti.Lea_83 kirjoitti:Veden kanssa on sit sitäkin enemmän riesaa. Se on vähän aina tollasta keltasta. Sellasta kuin sinne olis laitettu turveuutetta. (vertailukohtana toinen allas missä sitä on) Oon tässä pohtinut että mistä toi veden keltaisuus vois johtuu.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Junior Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
45litranen allas. Siel on 6 keskenkasvuista omenaa.Osa muuttaa toiseen 45litraseen ku saan sen kuosiin. Lisäks sukarapuja ja eilen tuli 6 miljoonakalaa.
Pitäiskö tota vettä vaihtaa useemmin ku kerran viikossa se puolet?
Veden kovettamiseen käytän kipsiä ja lisäks laitan kalkkia samalla.Jos ph on alhainen niin siihen käytän ruokasoodaa. Mietin tossa että tarvisko laittaa tonne pohjalle korallimurskaa ettei tarvi ton kipsin kanssa pelleillä. Suodattimena on aguaball 2210 ja valona yks 15w loisteputki.Lämppäriä ei ole ku lämmöt on 26 jo ilman sitä illalla ku on ollut valot päällä päivän.
Tarkkoja arvoja en nyt tiedä.Testit on porkoilla ku siellä loppu toiset.Voin huomenna kertoo ne.
No3 arvon kanssa oli ongelmia tuossa aikasemmin.Sain sen alas.Jossei se nyt sit ole noussut taas pilviin. Voisko toi muuttaa ton veden väriä?
Pitäiskö tota vettä vaihtaa useemmin ku kerran viikossa se puolet?
Veden kovettamiseen käytän kipsiä ja lisäks laitan kalkkia samalla.Jos ph on alhainen niin siihen käytän ruokasoodaa. Mietin tossa että tarvisko laittaa tonne pohjalle korallimurskaa ettei tarvi ton kipsin kanssa pelleillä. Suodattimena on aguaball 2210 ja valona yks 15w loisteputki.Lämppäriä ei ole ku lämmöt on 26 jo ilman sitä illalla ku on ollut valot päällä päivän.
Tarkkoja arvoja en nyt tiedä.Testit on porkoilla ku siellä loppu toiset.Voin huomenna kertoo ne.
No3 arvon kanssa oli ongelmia tuossa aikasemmin.Sain sen alas.Jossei se nyt sit ole noussut taas pilviin. Voisko toi muuttaa ton veden väriä?
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
-
- Advanced Member
Pienissä altaissa vesi on alttiimpana arvojen heilahteluille. Onko altaassa kasveja, jotka sitoisivat hyvin nitraattia (esim. karvalehteä)? Tuon nitraattipitoisuuden runsas määrä (väliaikainenkin) saattaisi viitata liialliseen kuormitukseen; ruokintaan ja/tai liikakansoitukseen.
--------------------------
Lisäys edelliseen: tuo akvaarion kuormitus voisi olla eräs syy veden kellertävyyteen. Muita syitä voisi olla esim. valaistus ja/tai mahdolliset juurakot sisustuksena. Pienet altaat ovat tosiaan aina haastavampia vesiolojen suhteen.
--------------------------
Lisäys edelliseen: tuo akvaarion kuormitus voisi olla eräs syy veden kellertävyyteen. Muita syitä voisi olla esim. valaistus ja/tai mahdolliset juurakot sisustuksena. Pienet altaat ovat tosiaan aina haastavampia vesiolojen suhteen.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)