Apua kasvit kuolee!

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
sini235
Starting Member
Starting Member

Apua kasvit kuolee!

Viesti Kirjoittaja sini235 »

Ostin viikko sitten 250 litran akvaarioon perhoskirjoahven pariskunnan, kardinaalitetroja ja 2 uutta kasvia. Olen laittanu kasveille lannoitepalleroita (punasavea ja erästä kaupan lannoitetta yhden tabletin) mutta nyt nämä uudet kasvit jättimiekkakasvi ja toinen on punainen jonka nimeä en muista ovat nyt molemmat menettänyt värejä ja lehdet ovat repaloituneet. Muut kasvit voivat erittäin hyvin.

Mitä voisin tehdä että kasvit voisivat paremmin? Punasavi ei nähtävästi riitä!
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Sukupuoli: Nainen
Viesti:

Re: Apua kasvit kuolee!

Viesti Kirjoittaja millia »

Ostitko vesimiekat kaupasta? Akvaariopuoteihin kasvit tulevat yleensä suurista kasvattamoissta, missä vesimiekat kasvatetaan pinnan yläpuolella. Ne saavat siten enemmän valoa ja levääntyvät vähemmän. Yleensä vesimiekkojen kuivan puolella kasvattamat lehdet ovat myös näyttävämpiä.
Harmi vaan että kun kasvi istutetaan veden alle, nämä pinnan puolella kasvaneet lehdet kuolevat. Usein vesimiekat tosin jaksavat kasvattaa samaa vauhtia uusia lehtieä veden alle kuin mitä pinnalla kasvaneet kuolevat, joten ei rehusta ihan niin helpolla päästä eroon. Aluksi kannattaa toki lannoittaa juurille, mutta kohtuudella. Lisää sitten vasta lannoitetta kunhan kasvi on alkanut hyvin kasvaa.
merleyn
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja merleyn »

Miekkakasvien lehtien muuttuminen kellertäväksi on merkki raudan puutoksesta. Toisaalta punaisen kasvin himmeneminen viittaa valon vähyyteen... Punaiset kasvit tarvitsevat erityisen runsaasti valoa viihtyäkseen, samoin miekkakasveilla on suuri valon tarve. Altaaassasi varmaankin on kaksi putkea; vaihda ainakin takaputki uuteen kasviputkeen, jos se on pari vuotta vanha.
Mutta jos kasvit on vasta tuotu liikkeestä, voi olla, että vesiarvojen muuttuminen vain sai ne voimaan pahoin, vaikka mitään puutosta ei olisikaan, tosin tämä on yleisempää melalahdillä...
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Ainakin omissa altaissa tilanne oli että pienemmässä altaassa joka oli huomattavasti matalampi niin siinä miekkakasvit voivat hyvin kun taas isommassa ja paljon syvemmässä altaassa tilanne oli ihan eri.Ainakin mulla oli valon puutos tauti kyseessä ja niitä ravinnepalloja ei kannata laittaa liian lähelle kasvien juuria että se ei polta niitä.
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Onko akvaariossasi muita kaloja kuin nuo perhoset ja kardinaalit?
Phanny
sini235
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja sini235 »

Onhan miulle muitaki kaloja!
kardinaalitetra 15
perhoset 2
musta-aavetetra 10
partamonninen
neonsateenkaarikala (pelastin sen yhestä paikasta)
jaguaarimonnisia 6
kääpiörihma pariskunta
phanny
Member
Member
Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, LAS

Viesti Kirjoittaja phanny »

Noniin sieltähän se vastaus tulikin. :mrgreen: Veikkaisin, että partis on pistänyt lehdet repaleisiksi. Se kun tykkää niin paljon jyrsiä erilaisia miekkakasveja..
Phanny
Juzu
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Juzu »

Kokeile laittaa lisäravinnetta nestemäisessä muodossa tuonne akvaasi. Ostin itelle ylivieskasta Prodac Nutron Floraa ja Ferroa, vuoroviikoin ajattelin nyt alkaa noita ravinteita käyttämään koska itselläni on hiukan ollut samaa ongelmaa. Toinen syy itsellä oli kotilot jotka jauhoivat kasvien lehtiä, mutta kotiloistakin on kohta päästy eroon kun yksi nuoliainen (nimeä en muista) hoitaa kotiloiden harvennusta tuolla 180l tankissa. Meinas Tico Ticon ystävällinen myyjä että ravinteilla pitäs tilanne hiukan korjaantua. Joten ei muuta kuin doupingit peliin. :mrgreen: Saattaa sitten muuten samentaa vettä noi ravinteet. :roll:
Menthal
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Menthal »

Sori, pistän tähän väliin..
Mulla on vähän sama ongelma, mutta akvassani ei vielä edes ole kaloja.. En ole käyttänyt ravinteita tms mutta varmaan kannattaisi..
Suositelkaa, kannattaako mieluummin käyttää tabletteja vai nestemäistä? Niin, kohta sinne tulee ne partiksetkin 8O
Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mä en oo käyttäny kun joskus noita tableteita.. Itte suosin nestemäistä. Tällä hetkellä kokeilussa Tetran PlantaMin. Ostin kokeiluun kun mulla kans ei ottanu noi miekkakasvit kans menestyäkseen tuolla isommassa altaassa. En oo kylläkään huomannu tästä aineesta olevan juurikaan mitää apua. Kasvit kasvaa ihan samaan tahtiin kun ennenkin ja miekkakasvit eivät vieläkään mun altaassa menesty. Seuraavaks ajattelin kokeilla tota PMDD Nestemäistä lannoitetta. Moni on tota hyväksi kehunut. Ja riittoisampaakin tuo on kun nuo tetran litkut. Melkein sanosin et kokeilemalla se selviää, mikä on parasta omaan altaaseen. [;)]
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Menthal
Junior Member
Junior Member

NinZe kirjoitti:Mä en oo käyttäny kun joskus noita tableteita.. Itte suosin nestemäistä. Tällä hetkellä kokeilussa Tetran PlantaMin. Ostin kokeiluun kun mulla kans ei ottanu moi miekkakasvit kans menestyäkseen tuolla isommassa altaassa. En oo kylläkään huomannu tästä aineesta olevan juurikaan mitää apua. Kasvit kasvaa ihan samaan tahtiin kun ennenkin ja miekkakasvit eivät vieläkään mun altaassa menesty. Seuraavaks ajattelin kokeilla tota PMDD Nestemäistä lannoitetta. Moni on tota hyväksi kehunut. Ja riittoisampaakin tuo on kun nuo tetran litkut. Melkein sanosin et kokeilemalla se selviää, mikä on parasta omaan altaaseen. [;)]
Okei, täytyypä ruveta testailemaan. Toivottavasti kasvit kestää noi partamonnit :mrgreen:
Olisko kellään myydä ruokinta-automaattia halvalla? Ota yhteyttä yv:llä, jos on...
nepis76
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja nepis76 »

Toiset kasvit vaativat lannoituksen juurille, toiset ottavat ne vedestä. Nyrkkisääntönä voi pitää, mikäli kasvilla on vahvat juuret->pohjalannoitus ja köynnöstävät->nestemäinen lannoite veteen.
NinZe kirjoitti:Mä en oo käyttäny kun joskus noita tableteita.. Itte suosin nestemäistä. Tällä hetkellä kokeilussa Tetran PlantaMin. Ostin kokeiluun kun mulla kans ei ottanu noi miekkakasvit kans menestyäkseen tuolla isommassa altaassa. En oo kylläkään huomannu tästä aineesta olevan juurikaan mitää apua. Kasvit kasvaa ihan samaan tahtiin kun ennenkin ja miekkakasvit eivät vieläkään mun altaassa menesty. Seuraavaks ajattelin kokeilla tota PMDD Nestemäistä lannoitetta. Moni on tota hyväksi kehunut. Ja riittoisampaakin tuo on kun nuo tetran litkut. Melkein sanosin et kokeilemalla se selviää, mikä on parasta omaan altaaseen. [;)]
Miekkakasvit tarvitsevat lannoituksen pohjalle, ne ottavat juurillaan pohjalta ravinteet. Nestemäistä ne ei oikeen pysty hyödyntämään, joten kokeile pohjalle vaikka JBL:n 7ballseja, niillä olen omat miekkani saanut kasvamaan hyvänkokoisiksi.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
NinZe
Member
Member

Viesti Kirjoittaja NinZe »

Mulla oli aikasemmin noita JBL kuulia ja niillä mun muistaakseni miekatki kasvo ihan hyvin. Pitäny niitä ostaakkin taas. Kunhan kiireiltäni kerkeän.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
Menthal
Junior Member
Junior Member

Okei, niitä sitten hankintaan :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”