Mitä fisuja 250-litraiseen?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
<3partis<3
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Mitä fisuja 250-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja <3partis<3 »

Mulla on ollu akva n. 5 vuotta, eli en oo kyl enää mitkää alottelija, vaik aina voi kyl oppii lisää :D Ekaks pieni 140-lirtane ja sit tää 250-l. Kaikennäköisiä kaloja on ollu, mm. molleja, milliksiä, selkäuimareita ja on siellä kaks kääpiökynsisammakkoakin ollu :D Tällä hetkellä 250-litrasessa: 3 lehtikalaa, seeprakirjonaaras + 5 poikasta, 2 avainkirjoa, 2 leväbarbia, 5 keltabarbia, 2 partamonnia ja 4 kuparimonnista... Nyt oon aatellu pistää kaloja vaihtoon, ja ehkä saman tien uusia koko sisustuksen (hiekat jätän kyllä pohjalle :mrgreen: )... Mitäs fisuja te suosittelisitte? Joko omalla kokemuksella tai muuten vaan :) Oon EHKÄ ajatellu pitää seeprakirjonaaraan, ku se on niin kaunis...<3 Mut pitää vähä kattella et mitä fisuja tonne Faunaan on tullu/on tulossa =D Et mitä on mahollista saada :D Onko teil omii kokemuksii et mitä kaloja ei missään nimessä kannata ottaa, tai et mitä ehdottomasti kannattaa kokeilla? =) Mä tykästyin niihin selkäuimareihin, mut ne on vaa niin kamalan herkkiä kaloja... :?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Re: Mitä fisuja 250-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mielestäni kaloja on liikaa 250-litraiseen. Lisäksi lehtikala viihtyy huomattavasti vähemmässä virtauksessa kuin leväbarbit. Epäilen myös, että tällä kalastolla tulee reviiriongelmia altaassasi. Kuparimonninen on parvikala, joten niitä tulisi olla muutama lisää.

Kerropa akvaariosi vesiarvot ja mitat sentteinä.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
millia
Katalysaattori
Katalysaattori
Viesti:

Viesti Kirjoittaja millia »

<3partis<3 kirjoitti:tai et mitä ehdottomasti kannattaa kokeilla?
Pienet puskassa piilottelevat kalat on erityisesti mun mieleen. Taistelijat, makkarakalat ja kääpiöahvenet vie jalat alta.
Onko sulla mitään erityisiä toiveita kalaston suhteen? Jotain niin suurta ja näyttävää kuin akvaarioon sopii / koloissaan piilottelevia imumonneja /valtava tetraparvi tms?
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Tarkoitin tuolla aiemmalla vastauksellani siis myös sitä, että tuleva kalasto kannattaa harkita akvaarion mittojen, virtauksen yms. mukaan. Lisäksi on suositeltavaa hankkia huomattavasti kohtuullisempi kalasto jatkossa. Leväbarbit, ahvenet ja lehtikalat ovat mielestäni samassa 250-litraisessa liikaa, joten voisit tosiaan harkita pitäväsi noista esim. vain yhden ahvenlajiston.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
<3partis<3
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja <3partis<3 »

Niin mulle on sanottu, et olis liikaa reviirikaloja... Mut iha hyvi ne on tähä asti pärjänny ongelmitta :mrgreen: Mut oon aatellu just jtn affenta, ja sit ehk jtn plekoa... Ja joku parvikala olis kans kiva, jos vaan porukkaan mahtuu :mrgreen: Emmä oikeestaa oo koskaa ajatellu et niit kaloi olis jo nyt liikaa... Ja tiiän et kuparimonnisii on liian vähän, niit on pari kuollu enkä oo saanu hommattuu uusii tilalle... :? Mut nyt aattelin vähä niit selkäuimareita, vaik ne on (kuten sanoin) herkkiä... Et kestääkö kuljestuksen, viime kerral heti viikon sisäl vissii kuoli pari ku olin tuonu ne Faunasta... :(

Se akvan koko sentteinä on p 110 x k 50 x l 45... Vesiarvot oli ku viimeks mittautettiin ni pH 7, NO2 0, ja nyt ku mittasin ni GH oli 3-4... Ja muista en sit ookkaa varma ku ne on voinu muuttuu :mrgreen: Pitäis käydä mittauttaa ne taas... :| Ja ku mul on JBL:n Easy test 5 in 1, ni se anto jtn ihan kummallisii arvoja 8O Et kuinka luotettava se sit on... Mut koitan päästä mittauttaa ne arvot mahd. pian... :|
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”