Mulla on ollu akvaario jtn 5 vuotta. Kaks eri akvaa on jo ehtiny olla. Eka pieni 120-litranen ja nyt käsillä oleva 250-litranen. Kaloja on ollu kaikenlaisia: helmirihmoja, molleja, miljoonakaloja, selkäuimareita ja on siellä ehtiny kaks kääpiökynsisammakkoakin olla.

Nyt oon ajatellu lopettaa akvaristiharrastuksen (huom. vasta ajatellut) ja aatellu ottaa jonku matelijan. Mut se on vasta mietintäasteella. Ja mä oon miettiny, et olenko tekemässä väärän päätöksen? Vaik kalat ei oo niin-tuntevia-ja-ajattelevia olentoja, et niitten "tunteita" kannattais ottaa huomioon, niin mulle tulee silti sellanen tunne, et on väärin kaloja kohtaan lopettaa akvan pito, kun ei enää ittee kiinnosta. En osaa selittää.

Ja sit viel se, et minne mä laittaisin ne kalat? Ku en missää nimes vois/haluais tappaa niitä, en en! Ja ku ne on melkeempä kaikki ostettu Faunattaresta, niin mitä nekin siellä Faunassa ajattelis, jos kysyisin sieltä et "haluutteko kaloja, ku mul olis?" Ja jos ne muistaa et mä oon ostanu ne sieltä, ni en mä voi niitä sinne myydäkään. Ja voisin antaa ne, ei siin mitää, mut ku ajattelee. No en nyt sanois, et se on noloa, mut ehkä siin jotenki menis "uskottavuus".
Toivottavasti tajuutte mun ongelman. Mut voihan olla, et siihen akvaan, josta tekisin terraarion (jos se on ees mahdollista) ees mahdu mitää matelijaa. Mitä mä teen?