Tapahtui sitten kamalista kamalin
Valvoja: Moderaattorit
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Tapahtui sitten kamalista kamalin
Moi
Lisäsin eilen ekaa kertaa Seran Moreenaa veteeni (30 ml, akva on 220 litraa) eli liika-annostusta ei tietääkseni ollut. Aamulla kuitenkin lähes koko rubiinitetraparvi mahat pystyssä kuolleina =(.
Äsken vielä tarkistin jonkun liikkeen sivuilta että turveuutteen lisäys suositeltavaa... Mitä hittoa? Laskiko ph niin alas, happikato vai mitä lienee tapahtunut?
En ehtinyt testailemaan aamulla arvoja, kun hätäisesti vaihdoin osan vedestä ja siivilöin kuolleita pois.
Muut kalat näyttivät olleen ok. Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Lisäsin eilen ekaa kertaa Seran Moreenaa veteeni (30 ml, akva on 220 litraa) eli liika-annostusta ei tietääkseni ollut. Aamulla kuitenkin lähes koko rubiinitetraparvi mahat pystyssä kuolleina =(.
Äsken vielä tarkistin jonkun liikkeen sivuilta että turveuutteen lisäys suositeltavaa... Mitä hittoa? Laskiko ph niin alas, happikato vai mitä lienee tapahtunut?
En ehtinyt testailemaan aamulla arvoja, kun hätäisesti vaihdoin osan vedestä ja siivilöin kuolleita pois.
Muut kalat näyttivät olleen ok. Onko jollain kokemusta vastaavasta?
Kukin taaplaa tyylillään
Re: Tapahtui sitten kamalista kamalin
Eipä ole vastaavasta kokemusta, ei. Mutta yleensäkin uusien aineiden kanssa kannattaa olla varovainen ja aloittaa hillitysti, varsinkin kun kyseessä on aine, joka vaikuttaa vesiarvoihin. Itse aloitin turpeen käytön pienillä annoksilla, huomattavasti pienemmillä kuin suositus oli. Näin siirtyminen tapahtuu hiljakseen ja tasaisemmin. No, edelleen käytän kyllä pientä annostusta, kun muuten tuo pH laskee liikaa (kH on varsin alhainen). Kerrohan ihmeessä, mitä arvot olivat kun pääset mittailemaan ja paljonko ne ennen turve-episodia olivat.
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

No niin,
mulla on vaan JBL:n liuskatesti, joka näyttää seuraavaa
NO3, NO2 = 0
GH=3,2 ehkä lievästi laskenut
KH=vaikea arvioida vihreän väriä, ehkä lievästi laskenut, 4
PH:n mittasin erikseen tipalla, näytti olevan ok 7, samoissa kuin aiemmin.
Loputkin rubiinit menneet päivän aikana, samoin sukaravut
mulla on vaan JBL:n liuskatesti, joka näyttää seuraavaa
NO3, NO2 = 0
GH=3,2 ehkä lievästi laskenut
KH=vaikea arvioida vihreän väriä, ehkä lievästi laskenut, 4
PH:n mittasin erikseen tipalla, näytti olevan ok 7, samoissa kuin aiemmin.
Loputkin rubiinit menneet päivän aikana, samoin sukaravut
Kukin taaplaa tyylillään
-
HomerXVI
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
Onko siellä lämmitin ollu toiminnassa?onko Seran morena jotain turveuutetta?
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Joo, turveuutteena sen ainakin ostin.
Lämpötila on ollut n. 26. Mulla on lämmitin hieman alimitoitettu, enkä muista oliko se päällä. Vaihdoin siis eilen vettä ja otin johtoja siksi aikaa pois ja varma en ole menikö lämmitin takaisin seinään. Luulen että ei.
Aamulla siis tein uuden vaihdon kun huomasin että kaloja on muissa atmosfääreissä.
Lämpötila on aika hyvin pysynyt ilman lämppäriäkin, alin lämpö on ollut 25 öisin. Normaalisti 26-27. Itse asiassa mulla on siellä kaksikin lämppäriä ja se toinen lienee tehokkaampi, koska ne kerran oli yhtäaikaa päällä ja lämpö huiteli 30:ssä, joten en sitä toista ole pitänyt sen jälkeen päällä lainkaan.
Tosi outoa, kun muut kalat näyttää voivan hyvin, jopa kardinaalitetrat.
Lämpötila on ollut n. 26. Mulla on lämmitin hieman alimitoitettu, enkä muista oliko se päällä. Vaihdoin siis eilen vettä ja otin johtoja siksi aikaa pois ja varma en ole menikö lämmitin takaisin seinään. Luulen että ei.
Aamulla siis tein uuden vaihdon kun huomasin että kaloja on muissa atmosfääreissä.
Lämpötila on aika hyvin pysynyt ilman lämppäriäkin, alin lämpö on ollut 25 öisin. Normaalisti 26-27. Itse asiassa mulla on siellä kaksikin lämppäriä ja se toinen lienee tehokkaampi, koska ne kerran oli yhtäaikaa päällä ja lämpö huiteli 30:ssä, joten en sitä toista ole pitänyt sen jälkeen päällä lainkaan.
Tosi outoa, kun muut kalat näyttää voivan hyvin, jopa kardinaalitetrat.
Kukin taaplaa tyylillään
Sera Morena on juu turveuutetta kyllä. Täällä sitä on menestyksekkäästi käytetty yli vuoden ajan, kalat viihtyilevät. Tulipa näin villinä ideana mieleen, että mikäs purtilossa on päiväys? Tosin luulisin, ettei turveuutteesta mitään vaarallista ihan äkkiä kehity. Ja jos kerta kardinaalit on okei, niin hmm. Liuskatestit tosin ei ole niitä luotettavimpia, ihan noin huomiona. Tippatestit taas voi vanhentua. Nimittäin ainakin omituinen yhteensattuma, jos tuolla ei mitään turvelisäyksen kanssa tekemistä ollut. Tämä siis oli ensimmäinen kerta, kun turvetta lisäsit? Aloitko lisätä mitään muuta, esimerkiksi nestemäistä hiiltä?
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

En yhtikäs mitään muuta lisäillyt. Kyllä sen joukkokuoleman laitoin ihan turveuutteen syyksi. Kun sattui juuri heti seuraava yö/aamu. Ja kun pelkät rubiinit (ja tietty sukaravut).
Päiväystä 08.10 eli ei siitäkään kiinni. Ei ymmärrä ei... Nyyh!
Päiväystä 08.10 eli ei siitäkään kiinni. Ei ymmärrä ei... Nyyh!
Kukin taaplaa tyylillään
En ymmärrä oikein minäkään, vaikken kyllä mikään mestari sinänsä ole, hehe. Rubiinit viihtyvät turpeisessa vedessä, mutta silti kävi noin. Minä en oikein muuta osaa ajatella, kuin että olisi ollut liian nopea muutos jotenkin, mikä sekin on nyt vähän hassua jos kerta arvot eivät edes juuri olleet muuttuneet. Oliko vanhojakin, nuo rubiinit?
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Eivät olleet, 4-5 vkoa sitten hommattu. Marmoritapparatkin on käsittääkseni herkempiä ja silti porskuttavat.
Kukin taaplaa tyylillään
-
srd
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Karanteenasitko?Kirsikkatetra kirjoitti:Eivät olleet, 4-5 vkoa sitten hommattu.
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

En karanteenannut. Mutta tuskin se näihin kuolemiin vaikuttaakaan.
Kukin taaplaa tyylillään
-
srd
- Advanced Member

Saattaa vaikuttaakin. Jos tetroilla oli jo valmiiksi hieman heikko yleiskunto ja et "rokottanut" niitä uusiin vesiarvoihin ne heikentyivät luultavasti lisää. Sitten turveuutteen lisäys heitti taas veden erilaiseksi ja ehkä aiheutti pienen happikadon ja voila, se tetroista. 
Itse mokasin melkein samalla tavalla kuparitetrojeni kanssa. 50 kalasta on 15 jäljellä.
Itse mokasin melkein samalla tavalla kuparitetrojeni kanssa. 50 kalasta on 15 jäljellä.
-
HomerXVI
- Senior Member

- Sukupuoli: Mies
kuinkas paljon sillä karanteenilla on merkitystä jos kalat ostaessa on samoissa vesiarvoissa?Mietin vaan kun en itse ole koskaan karanteenissa pitänyt ja edes punapäätetroista ei yksikään delannut vaikka niitä oli jo lukumääränäki kuitenki sen 45-50kpl.
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Silti luulis olevan uskomatonta että koko parvi kerralla....
Kukin taaplaa tyylillään
-
Taavetti
- Advanced Member

Vaikka vesiarvot olisivatkin samat, kalat kannattaa karanteenissa "rokottaa" eli totuttaa tulevan akvaarion taudinaiheuttajiin.HomerXVI kirjoitti:kuinkas paljon sillä karanteenilla on merkitystä jos kalat ostaessa on samoissa vesiarvoissa?
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
Teemu Salonen
Suomessa turpeen/turveuutteen käyttö on tarpeetonta. Vesi on muutenkin todella pehmeää. Joillakin harvoilla alueilla, äkkiä tulee mieleen parainen ja lohja, mis kalkkikiveä, sen käyttö voi olla perusteltua. Muuten siis täysin tarpeetonta.
Tarkistitko muuten aineen päiväyksen? Menekki sen verran pieni suomessa, että pakkaavat menevän vanhaksi nuo ton sortin aineet. Purkista pitää löytytyä päiväys. Muussa tapauksessa se rikkoo kuluttajansuojalakia. Olet oikeutettu korvauksiin, mikäli tuote on vanhaa tai siitä puuttuu päiväysmerkinnät.
Tarkistitko muuten aineen päiväyksen? Menekki sen verran pieni suomessa, että pakkaavat menevän vanhaksi nuo ton sortin aineet. Purkista pitää löytytyä päiväys. Muussa tapauksessa se rikkoo kuluttajansuojalakia. Olet oikeutettu korvauksiin, mikäli tuote on vanhaa tai siitä puuttuu päiväysmerkinnät.
-
Taavetti
- Advanced Member

Jotkin kalalajit, kuten sinineontetra, tarvitsevat viihtyäkseen tummempaa vettä, eli tuota turveuutetta ei siis lisätä aina vain pehmentämään vettä, vaan myös värjäämään sitä.Teemu Salonen kirjoitti:Suomessa turpeen/turveuutteen käyttö on tarpeetonta.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Ja onhan noissa humusuutteita, jotka esim vähentävät levien kasvua.
-
Teemu Salonen
Tuon samanhan voi tehdä vaikka (tammen?) lehdillä joita löytyy akvaarioliikkeistä. Tosin näkyvää vaikutusta ei sillä ole. Runsas kasvisto ajaa ihan saman asian. Jännittää aina kun lähdetään jollain rohdoilla vesiarvoja rustaamaan. Niinkuin tässäkin tapauksessa metsään meni. Itse en ole koskaan käyttänyt mitään kemikaaleja (ruokasoodaa ei lasketa) akvaarion hoidossa ja loistavasti on mennyt. Sairauksia ei ole ollut koskaan ja kalat ovat kasvaneet todella komeisiin mittoihin ja ikääkin niille on kertynyt reippaasti.
Kesän aikana isopurjepleko Nestori vetäsi pituutta 5cm. Ottaen huomioon, että täällä espoossa on nitriittipitoisuus vedenvaihdon jälkeen korkeampi kuin sitä ennen...
Kesän aikana isopurjepleko Nestori vetäsi pituutta 5cm. Ottaen huomioon, että täällä espoossa on nitriittipitoisuus vedenvaihdon jälkeen korkeampi kuin sitä ennen...
-
Taavetti
- Advanced Member

Turveuutetta on käytetty jo iät ja ajat, eikä se yleensä oikein annosteltuna ole ollut mikään haitta. Etkös entisenä akvaariokalamyyjänä ole tuosta perillä?
-
Teemu Salonen
Olenhan minä. Mutta turveuutekin vanhenee aikanaan. Kuka tietää, mikä lopputulos sen jälkeen on. Ja jos turveuutteen menekki on (rehellisessä kaupassa) 1 plo/2kk niin ei kovin hurjasta menekistä voida puhua... Entinen esimieheni kasvatti kiekkoja ilman turveuutetta ja muita kommervenkkejä. Vettä vaihdettiin päivittäin 90-100% poikueet oli useita satoja. Herää siis todellakin kysymys koko turveuutteen tarpeellisuudesta.
-
Taavetti
- Advanced Member

Itse en epäile turveuutteenkäytön järkevyyttä laisinkaan.
(Akvaariossani on muuten hiekkapohja, mattosuodatin, Eheimin sisäsuodatin jne. Karmeaa mielestäsi varmaan..)
(Akvaariossani on muuten hiekkapohja, mattosuodatin, Eheimin sisäsuodatin jne. Karmeaa mielestäsi varmaan..)
-
Teemu Salonen
No nyt meni yöunet 
Sen verran vielä aiheesta, että jotkut myyjät (valitettavasti) pitävät erilaisten mömmöjen käyttöä välttämättömänä (nimiähän täällä ei voi mainita koska se voi loukata joitakin käyttäjiä saatikka sitten vaikuttaa kyseisen liikkeen toimintaan negatiivisesti *poistettu*) Putiikit jotka hoitaa hommat rehellisesti kertoo puhtaasti mitkä aineet ovat tarpeellisia ja mitkä ei.
Kyllähän sitä meikäläinenki myös oman mummonsa vaikka kahteen kertaan, jollei se olis jo siirtyny ajasta iäisyyteen. Mut mun rehellisyys ei vaan siihen riitä. Raha ei aina ratkase.
Oosnytjo. -Lisa-
Sen verran vielä aiheesta, että jotkut myyjät (valitettavasti) pitävät erilaisten mömmöjen käyttöä välttämättömänä (nimiähän täällä ei voi mainita koska se voi loukata joitakin käyttäjiä saatikka sitten vaikuttaa kyseisen liikkeen toimintaan negatiivisesti *poistettu*) Putiikit jotka hoitaa hommat rehellisesti kertoo puhtaasti mitkä aineet ovat tarpeellisia ja mitkä ei.
Kyllähän sitä meikäläinenki myös oman mummonsa vaikka kahteen kertaan, jollei se olis jo siirtyny ajasta iäisyyteen. Mut mun rehellisyys ei vaan siihen riitä. Raha ei aina ratkase.
Oosnytjo. -Lisa-
-
Taavetti
- Advanced Member

Tosiasia on silti, että jotkin kalajit tarvitsevat viihtyäkseen tummaa vettä. Esim. kirkasvetisistä vesistöistä ei Suomessa kuhaa löydy, vaan se viihtyy sameissa vesissä (kuten myös istutetut kuhat).
-
Kirsikkatetra
- Junior Member

Laitoinkin jo johonkin viestiin että pullon pvm oli 08.10 eli aikaa vielä jäljellä pari vuotta.
Kukin taaplaa tyylillään