zalminakki kirjoitti:Vesiarvoista en ihan tarkkaa tiedä, mutta olen kovettanut sitä ruokasoodalla paratiisikalan ohjeiden mukaisesti. Litroja on 400 ja säännölliset vedenvaihdot teen viikottain.
Ennen kalojen ostamista altaassa ei ollut muita kaloja ja laitoin vielä jonkun lääkkeen altaaseen joka värjää veden hetkeksi ihan siniseksi. Lääkkeen sain kotkan paratiisikalasta, koska osa kaloista tuli minulle karanteenialtaasta.
zalminakki kirjoitti:Käski nimenomaan kovettamaan vettä koska oli liian pehmeää. Karbonaattikovuutta tarkoitinkin tuolla ruokasoodalla ja laitoin akvaarion pohjalle korallihiekkaa vähän.Eilen ostin testiliuskat ja kaikki arvot ovat niinkuin pitääkin.Eli ongelmaa ei ole ainakaan vesiarvojen suhteen. Luulen, että kala kuoli yksinkertaisesti siirron aiheuttamaan stressiin, kyseessä ei ollut nuori yksilö.muut kalat voivat hyvin akvaariossa.
Veden kovettaminen on hieman arpapeliä, jollei ole käytössä vesitestejä. Millaiset nuo vesiarvot nyt mitattuina ovat?
Suosittelen karanteenaamaan kalat kotona, ennen varsinaiseen akvaarioon siirtoa. Kaupan karanteeni ei esim. totuta kaloja uuteen bakteerikantaan, joka on akvaariossasi. Tässä ohjeita karanteenaukseen:
http://www.aquahoito.info/suomi/ohjeita/karante.php" onclick="window.open(this.href);return false;.
Itse en ostaisi kaloja, mikäli minulle myytäisiin niille tautilääkitys samalla. Se vaikuttaa siltä, että myyjä tietää kaloilla olevan sairautta, etenkin, koska kaloja ei koskaan kannata lääkitä vain varmuuden vuoksi.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)