On jotenkin turhautunut olo kaikesta akvaariotouhusta, kun haluaisin pitää vain kalat iloisina ja hyvinvoivina.
UUDET SILIKONIT
Olen laittanut uudet silikonit käytettynä ostettuun altaaseen jo kaksi kertaa, mutta silti vuotaa. Haluaisin, että kaloilla olisi tilaa uida ja elää. Motivaatio ei taida riittää siihen enää, että taas poistan silikonit, mutta nyt ei ole varaa maksaa siitä kenellekään. Harmittaa mokoma akvaario. Uuden olisin saanut pikkasen kalliimmalla ja selvästi vähemmällä määrällä harmaita hiuksia. Haluaisin vaan päästä kypsyttelemään akvaariota enkä hermoja.
PIENI AKVAARIO
Nyt kalapoloiset ovat 60-litraisessa. Siellä perhoskirjoahvenpariskunta näyttää siltä, että ovat sairastuneet... kuin "ihoa" tai suomuja olisi lähtenyt. Vaihdoin veden ja päätin taas, että teen sen useammin. Postitorvet ovat lisääntyneet räjähdysmäisesti. Pidän ne hengissä sen aikaa, että levät on syöty kasveista, joihin seeprakotilo ei pääse. Voisin ostaa kasvin tai pari, että kaloilla olisi enemmän piilopaikkoja. Olen kyllä huomannut, että mitkään kaloistani ei viihdy piiloissa ja haluavat uida avoimemmissa vesissä. Joskus kuparitetrat uivat hurjaa vauhtia ympäri akvaariota, jolloin piilopaikoista on hyötyä. Yksi tetroista on mutkalla, se on aina ollut sellainen. Se viihtyy useammin omissa oloissaan kuin lajitoverinsa, mutta en ole huomannut siinä mitään miksi sen lopettaisin - vaikka sitäkin olen miettinyt, että se sairastuu varmasti helpommin kuin muut ja ehkä sitten levittääkin tautia.
PUNAPYRSTÖTETRA vs. LASITETRA
Lasitetroja ostin kymmen n. vuosi sitten. Ne hyppäävät mielellään lattialle, jossa kuivuvat. Niitä on enää kaksi. En kuitenkaan voi ostaa niille lisäystä parveen, kun ne vaativat 1/3 isomman altaan. Ne ostin punapyrstötetroina, mutta akvaarioliike oli vaihteeksi veikannut nimen väärin.
ASIANTUNTIJAT AKVAARIOLIIKKEISSÄ
Olen huomannut, että olen saanut monta kertaa väärää informaatiota akvaarioliikkeessä asioidessani. Minulla on ylikansoitettu pieni akvaario, koska hurjan ystävällinen myyjä sanoi, että sinne mahtuu vielä vaikka mitä, kun emmin rubiinitetraostosta. Kalat ovat kyllä itse huolehtineet vähentymisestä.
KALAN VITAMIINIT
En koskaan tiedä varmasti, mitä kalat tarvitsevat pysyäkseen hengissä. Minulle kun on kaupiteltu milloin mitäkin kalan vitamiinejä ja muita tärpättejä, joita ilman kaloilla on huono olla. Kuitenkin osa teistä pärjää altaidensa kanssa ilman minkäänlaista keinotekoista ainetta. Mistä sen sitten tietää nyysitäänkö minulta rahoja vai onko purnukkapinoni tarpeellinen?
KIITOS