Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Ladyblues
Junior Member
Junior Member
Viestit: 56
Liittynyt: 22:55, 13.07.2008
Akvaarioseurat: en vielä mihinkään
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Espoo
Viesti:

Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Viesti Kirjoittaja Ladyblues »

Riippuu tietysti paljolti kalstosta, mutta onko hyvä hankkika yhtä korkea kuin leveä, vai hieman korkeampi kuin leveä.

Mietin tuossa, kun minulla olisi mahdollista perustaa tuonne isoon keittiöön erkkeri-akvaario, lev. max 150 / ?120-130 cm(etuosa); syvyys max 50 cm. nämä siis max mittoja. Niin mikä olisi sopiva korkeus tuolle akvalle? 50 vai 60 cm?

Mietin tässä muutenkin kun näitä tulevia akvoja suunnittelen, että mikä olisi se sopiva suhde. Entäs noi kulma-akvat? Mulla olisi tilaa kahdelle kulma-akvalle: 60 x 60 cm ja 50 x 50 cm; mutta entäs ne korkeudet?
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kalaston perusteella on hyvä valita akvaarion malli. Esim. lehtikalat ja kiekot tykkäävät korkeista akvaariosta, matalassa ja pohjapinta-alaltaan isossa altaassa viihtyy kaikki pohjakalat, plekot, monnit, monniset jne. Pitkä kapea allas sitten kovasti uiville kaloille. Matalassa ja leveässä akvaariossa kaasujen vaihto on parempi kuin korkeassa ja kapeassa altaassa, samoin valaistus tehoa matalassa paremmin jne.
Itse olen valinnut akvaariot osittain kalaston mukaan ja osittain sen mukaan että pidän korkeammista(leveyttään korkeampi) akvaarioista, niitä on mukavampi sisustaa, on jotenkin näyttävämpi..
jartzu65
Koi-Jari
Koi-Jari
Viestit: 3790
Liittynyt: 14:50, 09.11.2001
Paikkakunta: Suonenjoki
Viesti:

Re: Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Viesti Kirjoittaja jartzu65 »

Edellisessä vastauksessa tulikin jo tärkeimmät..Ellen ihan väärän muistele, niin jos haluaa kasveja loisteputkilla kasvatella,niin tuo 60cm syvyys taitaisi olla se maksimi, korkeimpiin altaisin tarvittais jo T-5 putkia tai monimetallia? Tuollainen 60-70cm korkeus on vielä inhimillinen akvaarion hoitoja ajatellen.. Nimimerkillä "joskus omistanut 98cm korkean altaan" Aika vaikea istutella kasveja hoitaa pohjaa ym.. [;)]
" Silikonirinnat ovat kuin jalopuuratti Ladassa: Kiva hivellä mutta kyyti ei parane"

http://koiruuksiajakissankujeita.kotisivukone.com/" onclick="window.open(this.href);return false;
Tittis
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1307
Liittynyt: 19:55, 25.12.2003
Paikkakunta: Järvelä

Re: Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Viesti Kirjoittaja Tittis »

Itsellä molemmat lootat suhteellisen pitkiä ja kapeita (180 x 45 ja 100 x 35) lähinnä siitä syystä, että maisemapinta-alaa onenemmän ja loota näyttää isommalta :D Isommassa purkissa myös erittäin vilkkaita kaloja, joten pitkänmallinen akvaario on melkeinpä ehdoton. Hiukan päänvaivaa aiheuttaa etu- ja taka-alan kasvien sijoittelu, kun etenkin tuo 100cm loota on aika kapea.
*laa la laa*
Kisu74
Senior Member
Senior Member
Viestit: 695
Liittynyt: 18:25, 01.10.2006
Akvaarioseurat: Akvaarioharrastajien nettiseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Niska-Pietilä
Viesti:

Re: Seura-akvaarion leveys/korkeus suhde

Viesti Kirjoittaja Kisu74 »

Mie toisin esiin myös ehkä hieman kalastovaatimuksia vähemmän tärkeän asian altaan koossa, mutta joskus sekin voi vaikuttaa asiaan..

Mie olen semmoinen lyhyen puoleinen ja tuo isompi allas vaikka on vain 50cm korkea on silti hieman haasteellinen hoitaa pohjalta. Tämä siksi, koska kaapistosta piti tehdä sen verran korkea, että ulkosuodatin mahtuu kunnolla sisään (ilman että letkut jäävät taitteelle). Halutessani myllätä pohjaa käsin, joudun riisumaan itseäni (miehen iloksi ;) ) alusvaatteisilleni, ettei paita kastu sekä nousemaan pienen jakkaran päälle ulottuakseni myös takareunaan asti.

Eli itse en missään tapauksessa pysty paljon tuota korkeampaa allasta hoitamaan itselleni mielekkäällä tavalla. Minä kun tykkään tehdä asiat nimenomaan käsin, enkä millään istutusvempaimella tms. työkalulla. Toki vedenvaihdot suoritan letkulla enkä ämpäripelillä.. :D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”