Mattosuodatin

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Lea&Taru kirjoitti:Eli mattoa itsestään ei silikoonata mihinkään kiinni vaan se asennetaan noiden lasi tai muovi palojen varaan? menikö oikein?
Joo, siten sitä on helpompi huoltaa, sitten joskus kun siihen tulee tarve.
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Kannattaa myös katsella keskusteluja tällä palstalla siitä, miten se mattosuodatin ei ollutkaan niin hyvä, kun se piti ja miten se tuuletus sen loistavuudesta on hiipunut ja kansa ruvennut palaamaan takaisin ulko- ja sisäsuodatinten ystäväksi.

Oma suositukseni 300l:n akvaarion suodatukseksi on: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27

Mikäli kalasto on pientä ja siistiä, riittää myös tuo pienempi malli: http://www.pieniakvaariokauppa.fi/index ... &Itemid=27

Takaan ettet kadu!
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Teemu Salonen kirjoitti:kansa ruvennut palaamaan takaisin ulko- ja sisäsuodatinten ystäväksi.
Voisitko laittaa suoria linkkejä tällaisista tapauksista?

Oletko muuten itse kokeillut mattosuodatinta?
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Jeps, voisin vaikka laittaakkin. Tosin just nyt ei oo aikaa, ku bussi lähtee. Liitetäänkö muuten linkit täältä ihan samalla tavalla ku muuallakin? Eli Kopsaamalla vaan osoite tähän vastauskenttään.

Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.

Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:

1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

Teemu Salonen kirjoitti:Jeps, voisin vaikka laittaakkin. Tosin just nyt ei oo aikaa, ku bussi lähtee. Liitetäänkö muuten linkit täältä ihan samalla tavalla ku muuallakin? Eli Kopsaamalla vaan osoite tähän vastauskenttään.

Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.

Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:

1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa
Itselläni on juurikin tuo ykköskohta syynä siihen, miksen mattoa halua.

Mutta tuo neloskohta, itse olen ainakin saanut sellaisen kuvan, että on hyvinkin edullinen...? :?
f_isu
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1775
Liittynyt: 23:59, 23.01.2004

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja f_isu »

Teemu Salonen kirjoitti:Jeps. Mattosuodatinta olen kokeillu. Siitä on aikaa jo varmaan lähemmäs 15 vuotta. Ajatus oli susi jo syntyessään. Tosin syynä saattoi olla se, että matsku oli liian hienoa. Mutta en kuitenkaan jaksa uskoa, että sen karkeus loppupeleissä niin paljon vaikuttaa.

Syitä miksi mulle ei mattoa enää tule:

1) Vie aivan liikaa tilaa akvaariosta
2) Huoltovapaus kaukana
3) Ruma ku mikä
4) Hinta pyörii samoissa lukemissa kuin laadukkaan ulkosuodattimen
5) Tarvitsen joka tapauksessa erillisen suodattimen siivoamaan sitä irtsoskeidaa
Päätymatto vasemmassa reunassa.
Kulmamallinmatto oikeassa takanurkassa.
Matto oikeassa takanurkassa.
2 metrinen allas,missä matto molemmissa takanurkissa. Ainoastaan tuo valkoinen putki tuossa oikealla häiritsee.

1) Tilaahan tuo vie jonkin verran, myönnetään.
2) Jaa enpä tiedä, itselläni on pisin kokemus matosta n. vuosi ja en ole joutunut sitä koko aikana huoltamaan. Tuona aikana on kyllä saanut ulkosuodattimia pestä useita kertoja.
3) Aina tuo ulkosuodattimen näkyvissä olevat putket voittaa..katso kuvat yllä.
4) Kuinka niin? Matto 21,95€ ja pumppu 27,95€ ja tuolla matonpalalla tekee jo parikin mattosuodatinta, riippuen toki altaan koosta. Kerro ihmeessä, mistä saa laadukkaan ulkosuodattimen hintaan 50€? 8O
5) On minullakin jokaisessa altaassa, missä on matto toinen suodatin, mutta lähinnä vain apuna.

Haluan tällä pienimuotoisella vastaan vänkäämisellä sanoa, että mattosuodatin on edullinen, toimiva (ainakin hintansa haukkuu mennen tullen) ja oivallinen suodatin. Tosin en halua moittia tavis sisä- ja ulkosuodattimiakaan - niitäkin kun löytyy omista altaista.
Lea_83
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 18:49, 28.06.2007
Akvaarioseurat: Porin Akvaarioseura
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Pori

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Lea_83 »

Niin mäkin olen sen ymmärtänyt että mattosuodatin on huomattavasti halvempi kuin ulkosuodatin. Mitä mä tossa noita katselin niin 540litraseen maksais ulkosuodatin likemmäks 300e. Laadukasta ulkosuodatinta ei kyllä tosiaankaan saa 50e. Mut jos jostain sellasen saa niin ilmoittakaa mulle. Mä ostan sellasen heti :D
Hypi silmille vaan. Mä puhun omasta kokemuksesta.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minä olen tunnettu huonosta tuuristani ja siksi olenkin melkoisen vainoharhainen. Meillä on altaissa (200, 450 , 600, 600 ja 800) mattosuodattimet ihan siksi että minun tuurillani ulkosuodatin tuumaisi jonain yönä valuttaa kaikki altaan vedet lattialle.
Joo, näin ei kai ole koskaan kenellekkään käynyt mutta...ai juu onhan noissa pienemmissäkin altaissa mattosuodattimet, niissä ihan siksi että kalanpoikaset pysyvät vähän varmemmin siellä mihin olen ne kaavaillut kun suodatin on tätä mallia.

Mattosuodattimet vie jonkin verran tilaa altaasta mutta toisaalta taas niitä voi käyttää sisustuksenkin apuna jos tahtoo. Eikä sen maton tarvitse olla koko takaosaa vievä, noita kulmamallin juttuja meillä on käytössä ja kovin tyytyväinen olen ollut. Minä sentäs vikisin "viimeiseen" saakka mattosuodattimia vastaan ja jos nyt olen kääntynyt niiden kehujaksi niin eivät ne voi olla kovin kimurantteja tai huonoja. [;)]
Hyde79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 162
Liittynyt: 21:09, 06.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

Nostanpas tätä vähän,
onko mattosuodattimen käyttäjiä/ex-käyttäjiä jotka voi puhua mattosuodatuksen puolesta ja/tai vastaan?
Mitkä on plussat ja miinukset?

Onko teillä lisäsuodatuksena/roskienkerääjänä joku sisäsuodatin lisänä?
Perhe on kaikista suurin voima.
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

"Miinuksena" sen verran että maton voi myös rakentaa väärin (kuten itse ensin tein). Käytin hienoa 5cm paksua mattoa kulmamallin suodattimeen ja matto oli siinä määrin tiukalla kaarella että se meni tukkoon puolessa vuodessa. Tosin tällä noita ulkoisiakin joutuu putsaamaan alle puolen vuoden välein (eivät kai ole sitten niin laadukkaita kun eivät ole aqua-elin laitteita :twisted: ). Vaihdoin maton 3cm paksuun keskikarkeaan ja sittemmin en ole mattoa huoltanut millään lailla reiluun vuoteen ja altaassa ei ole muita suodattimia. Ei ole merkkejä tukkeutumisesta (veden korkeus sama molemmin puolin mattoa).

Ei kun sori - onhan sitä uutta mattoa huollettu. Lapolla imaisin kerran matosta hiukan aktiivilietettä ympiksi uuteen ulkosuodattimeen.

Hinnasta sen verran että lähes mikä tanahsa vanha kiertovesipumppu tai sisäsuodattimen moottori käy pyörittämään tuota mattoa. Näin täälläkin, eli maton kustannukset jäivät varsin pieniksi (n.20e).
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
hupsukki
Junior Member
Junior Member
Viestit: 146
Liittynyt: 12:18, 06.04.2007
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Rääkkylä

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja hupsukki »

Meilläkin käytössä kulmamallinen mattosuodatin tuossa 98 litraisessa ja kokemukset sen verta hyvät, että tuohon 400l altaaseen tulee ainakin yksi mattosuodatin ja kaveriksi fluval4+ sisäsuodatin.
Kustannuskysymykset tässä vaiheessa ratkaisevat..
sekalat: 400l + 180l + 98l
Näillä mennään tällä hetkellä..
Jonda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 11:16, 15.09.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Liminka

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Jonda »

Oman Juwel Rio 240 pumppu on alkanut reistailemaan, joten mattosuodatinta suunnitellaan tääläkin.

Akvan sijainnin takia en viitsisi peittää toista päätyä matolla (silloin ei näe kaloja..) ja ajattelinkin kulma mallia. Mieleeni tulikin toteuttaa se ilman, että joudun silikoonailemaan itse akvan laseihin mitään, vaan hommaisin lasi/muovi levyt jotka ova korkeudeltaan akvan korkuiset ja leveydeltään sen verran kun haluaa kokoa kirkasvesitilalle, ja liimata nämä levyt L:n muotoon ja mahdollisesti kapeammat listat pitämään mattoa kiinni tai sitten vain silikoonata matton päädyt kiinni levyihin. Maton taivuttaisin kaarelle L:n "kärkiin". Saikohan tuosta nyt selvää.. Ajatuksena siis, että tämän rakennelman vois kasata kuivilla ja sitten vain laittaa akvaan nurkkaa vasten, olis semmonen "irtomallli" jonka saa helposti pois tarvittaessa.

Onko kukaan tehnyt tuommosta, onkohan tuo ajatuksena jo tuhoon tuomittu? Mistä olette hommanneet lasi/muovi(pleksi?)listoja jos olette semmoisia tukirakenteina käyttäneet?
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Minä räpelsin yhteen pienistä altaistamme tuollaisen kun en voinut sitä purkkia tyhjentääkkään. Tein kyllä vieläkin kevyemmän version eli käytin paksua kirkasta muovia, sellaista vähän paksumpaa kuin mitä on noissa "esitekansioissa" päälimmäisenä. Hyvin on pelittänyt sekin vaikka mieheni pelotteli minua että se pumppu imuttaa muovini rullalle itseään kohti. Heh, ei imuttanut :)

Pleksiä saa ainakin Etolasta, lasia tietty lasiliikkeestä tai käytöstä poistetuista akvaarion päälyslaseista jos viitsii itse alkaa hommaamaan haavoja sormiinsa niitä leikellessään.
kerubi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:33, 22.08.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja kerubi »

Meillä mies teki ihan muovilaatikosta mattosuodattimen tuohon rapulaan.
Leikkasi taustatueksi laatikon kulmasta sopivan kokoisen palan,silikoonasi siihen maton ja eiku sisään vaan pumppu + lämmitin ja valmis. Eikä tarvi tyhjentää akvaariota.
Seuraavana isompaan akvaan sama projekti edessä.
Voin tuosta seuraavasta projektista laittaa kuvan,kunhan saadaan se aloitettua. :)
250l- sekala
Jonda
Junior Member
Junior Member
Viestit: 107
Liittynyt: 11:16, 15.09.2003
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Liminka

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Jonda »

kerubi & SeijaKK, oliko teillä pohjakin tuossa rakennelmassa vai pelkät "seinät"?
Hyde79
Junior Member
Junior Member
Viestit: 162
Liittynyt: 21:09, 06.04.2004
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Loppi

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Hyde79 »

kerubi, tuo kuulosti hyvin yksinkertaiselta ja fiksulta(suom.tuohon ehkä pystyisi minäkin :mrgreen: )
Kivaa on jos jaksat laittaa kuvia seuraavasta projektista, koskas se on edessä? *paineita,paineita*
Perhe on kaikista suurin voima.
SeijaKK
Member
Member
Viestit: 378
Liittynyt: 10:03, 05.06.2006

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja SeijaKK »

Jonda: itseasiassa sekä että [;)] Eli on olemassa pohjaton suodatinsysteemi ja sitten tein uudemman ihan vähän aikaa sitten toiseen altaaseen niin että pohjana on mattosuodattimen palanen.
Tätä jälkimmäistä tarkkailen aika tarkasti kun mietin koko ajan että eiköhän se pohjalla oleva osuus vallan nopeasti ala liettymään ikävään kuntoon. En siis vielä omaa siitä kokemusta niin paljoa että uskaltaisin kehua tai moittia.
kerubi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:33, 22.08.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja kerubi »

Pohjana tuossa edellisessä on suodatinmattoa ja seuraavaan kokeillaan jättää muovilaatikosta vielä pohjaksi yksi reuna.
Ja kyseinen projekti alkaa tänään,kunhan saadaan teho mitattua vanhasta pumpusta.Jos teho ei riitä,pitää pistää tilausta pystyyn ja projekti siirtyy tulevaisuuteen.
Tuossa ehkä ulkonäöllisesti miinusta,koska laatikkoa ei saa ihan tiiviisti laseja vasten ja väliin kerääntyy likaa.

Täälläkään ei vielä kokemuksia tuon pienemmän toimivuudesta,nyt ollut toiminnassa n.3kk:tta. Ainakin vesi on kirkkaampaa,kuin isossa,jossa nyt ulko-ja sisäsuodattimet. Ja juuri tuon sameuden vuoksi,kokeillaan ensin mattosuodattimen laittoa tuohon isoon.
250l- sekala
Lammikkoilija
Junior Member
Junior Member
Viestit: 232
Liittynyt: 20:28, 08.05.2007

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Lammikkoilija »

"Ainakin vesi on kirkkaampaa,kuin isossa,jossa nyt ulko-ja sisäsuodattimet. Ja juuri tuon sameuden vuoksi,kokeillaan ensin mattosuodattimen laittoa tuohon isoon."

Pitääkö matto veden kirkkaampana, kuin ulkopöntöt? 8O
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Lammikkoilija kirjoitti:"Ainakin vesi on kirkkaampaa,kuin isossa,jossa nyt ulko-ja sisäsuodattimet. Ja juuri tuon sameuden vuoksi,kokeillaan ensin mattosuodattimen laittoa tuohon isoon."

Pitääkö matto veden kirkkaampana, kuin ulkopöntöt? 8O
En tiedä pitääkö kirkkaampana, mutta täällä ainakin mattosuodatin toimii vähintäänkin yhtä hyvin kuin ulkosuodattimet.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
kerubi
Starting Member
Starting Member
Viestit: 15
Liittynyt: 22:33, 22.08.2007
Paikkakunta: Rovaniemi

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja kerubi »

Eli tässä pari kuvaa mattosuodatin projektista. Laatikkona orthexin 35 l muovilaatikko ja vielä ei tekniikkaa saatu sisälle,tilaukseen pistin Eheim compact 1000 ja myös lämmitin tulee tuohon sisälle. Tuo loota ei ole kovin suuri,koska kuitenkin altaassa myös ulkosuodatin.

Ja tosiaan samennusta ollut välillä pahastikin altaassa,johtuu varmaan mikälie sisäsuodattimesta ja huonoista patruunoista. Tämä nyt oli helpoin vaihtoehto kokeilla samennuksen poistamiseen. Ulkosuodattimena Eheimin Ecco 2236 comfort,liekö sitten liian tehoton?

http://www.aijaa.com/v.php?i=2385315.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.aijaa.com/v.php?i=2385375.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;
250l- sekala
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Vähän kun vielä tuosta jalostetaan niin vuolaa, ollaan keksitty sisäsuodatin:)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1808
Liittynyt: 15:07, 13.09.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Teemu Salonen kirjoitti:Vähän kun vielä tuosta jalostetaan niin vuolaa, ollaan keksitty sisäsuodatin:)
Paitsi, että mattosuodatin on pikemminkin biologinen suodatin. :roll:
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Teemu Salonen kirjoitti:Vähän kun vielä tuosta jalostetaan niin vuolaa, ollaan keksitty sisäsuodatin:)
Totta. Mattosuodatin käy kovin kehnonlaisesti ulkosuodattimeksi. Raamatullisia vedenpaisumustarinoita odotellessa. :mrgreen:
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
Teemu Salonen
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5534
Liittynyt: 19:54, 02.10.2005
Akvaarioseurat: Suomen meriakvaarioseura facebook
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Re: Mattosuodatin

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

En tiedä pitääkö kirkkaampana
Aika hyvin osaat sanoa että mattosuodatin toimii jos et tiedä pitääkö se veden fyysisesti puhtaana:D
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”