Hyvä biologinen suodatin 140-litraiseen?

Valaisimet, suodattimet, lämmittimet ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
jonnenaarala
Starting Member
Starting Member

Hyvä biologinen suodatin 140-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja jonnenaarala »

Hei!
Nyt tarvitaan kokeneempien apua. Olen perustamassa 140-litraista Amazon-allasta, jossa tulee olemaan pari tetraparvea, muutamia monnisia sekä yksi kääpiöahvenpariskunta. Kasvillisuutta melko runsaasti. Nyt minulla on suodattimena Eheim Aquaball 2212, jossa on pari koria suodatinpatruunoita ja ylin kori Eheim Substrat prota. Nyt haluaisin tuon rinnalle hyvän biologisen suodatussysteemin.

Olen miettinyt ja osin kokeillutkin useita vaihtoehtoja:

- Jokin toinen sisäsuodatin (mutta ei taida merkittävästi tuoda biologista kapasiteettia ja isot mallit vievät paljon altaan sisätilavuudeta)
- Minulla on Aqua Medic Biostar -bioroottori, joka on juuri sellainen suodatintyyppi, jonka haluaisin. Mutta ongelmana tässä on lähes sietämätön meluaminen. Laite ruplattaa (toki ymmärrän veden lirinän roottorin päälle), korisee ja humisee. Äänet eivät vähene, vaikka mitä tekisi. Onkohan tämän tilalle jotain samantyyppistä, mutta hiljaisempaa?
- Mattosuodatin? Vie kyllä noin pienessä altaassa ehkä liikaa tilaa, enkä nyt jaksaisi ryhtyä rakennusprojekteihin.
- Valutussuodatin. Myös tämän kohdalla tuo rakenteluongelma.
- Ulkosuodatin. Aluksi olin sitä mieltä, että en ota ulkosuodatinta, mutta nyt voi olla, että kallistun tähän suuntaan.

Eli ehdotuksia kaipaisin. Tuo biologisen suodatuksen tehokkuus on se ykkösasia mielessäni. Ja systeemi saisi mielellään olla kaupasta ostettavissa, nyt minulla ei ole aikaa rakenteluprojekteille, vaikka tiedänkin, että voisin siten saada tehokkaan suodattimen. Monet kiitokset vinkeistä jo etukäteen!

Jonne
jokelamaniac
Advanced Member
Advanced Member

Re: Hyvä biologinen suodatin 140-litraiseen?

Viesti Kirjoittaja jokelamaniac »

Teollisista biologisista sisäsuodattimista harkinnan arvoinen lienee FerPlastin BluWave. Tosin massat kannattaa uusia kunnon biotavaraan + on suhteellisen iso kapistus kyllä.
Minä juon nyt kahvia!
joppe
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja joppe »

Et tarvi tuon kokoiseen ja tuolla kalastolla mitään erityistä biologista suodatusta. Laitat vaan pohja-aineksen ja kypsyttelet rauhassa. Biologiset suodatus järjestelmät on pääosin hubbabubba-juttuja joita alan teollisuus viljelee koska niin saadaan enemmän voita leivän päälle ja värittämisestä on vaikea jäädä kiinni koska se allaspohja kuitenkin duunaa sen biologian.
Suodatuksen tärkein pointti on mekaaninen kierto joka pitää veden liikeellä ja sihtaa näkyvät nöftät.
Teemu Salonen

Viesti Kirjoittaja Teemu Salonen »

Tai sitten laitat siihen vesipallon ulostuloon tälläisen :http://www.hydor.it/en/products/show/17

VAikuttaa ihan toimivalta kapistukselta. Löytyy myös muilta valmistajilta. (Ei eheimiltä:) )
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Tekniikka”