Malawiallasta perustamassa?

Malawi- ja Tanganjika-akvaariot, kalat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helmikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:20, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Olen siis ajatellut perustaa malaviakvaarion. Akvaarioni on 160 litrainen ja ihan aluksi haluaisin tietää mitä lajeja näinkin pieneen akvaan uskaltaa laittaa ja kuinka paljon? Olisi myös kiva tietää tarvitseeko sinne vielä jonkin levänsyöjä monnin ja jos tarvitsee niin minkä uskaltaisi laittaa? Lisäksi sisutuksista olisi kiva saada vinkkejä. [;)]
Akvaariossani on jokin anubias tai keihäslehti (en oo varma enää lajista kun se on ollut minulla niin kauan) ja haluaisin pitää sen. Kasvi on hyvin kookas. Minä olen saanut sellaisen käsityksen että malawit viihtyvät ennemmin kivikkoisemmassa maaperässä. Ei kai tämä rehottava kasvi ole tiellä?
Azkhaeracan
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1302
Liittynyt: 19:02, 04.12.2002
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja Azkhaeracan »

Moi vaan! Eipä taida olla mitään malaweja, jotka mahtuisivat porukalla noin pieneen purkkiin. Tuplaa akvan koko, niin kuulostaa paremmalle. Sensijaan Tanganjikasta löytyy hyviä ehdokkaita tuohon litramäärään...
Fishy fella.
Taju
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1225
Liittynyt: 16:42, 20.05.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Turku

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja Taju »

Jees! Tanganjikaa minäkin noihin litroihin suosittelisin. Esim. seeprakotiloahvenia ja jotain pieniä julidochromis-suvun tyyppejä.
Se mikä ei tapa, traumatisoi.
helmikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:20, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Eläinkaupassa suositeltiin sinihuulimalawia? Sopii kuulemma mainoisti 160 litraiseen.

Mutta tässä tulikin pieni muutos hiljattain. Saankin vihdoin hankittua suuremman akvan jonka aion pyhittää malawialtaaksi. Akvaario on n.300-400 litrainen. Väh. 300, akvaa ei siis ole vielä ostettu mutta etsintä alkoi juuri ;) Tähän sopisi ilmeisesti jo laajempi valikoima malaweja. Sinihuuli ja kimalaismalawi ovat suunnitteilla. Pitäisi vain veden kalkkipitoisuutta saada nostettua. Sopiiko tähän korallimurska vai olisiko joku muu toimiva ja turvallinen keino? Ei ole ennen tarvinnut kalkkipitoisuutta nostaa joten olen hieman tietämätön :?
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

Kipsijauhetta ja ruokasoodaa käytetään paljon ja onnistuneesti veden kovettamiseen. Haulla löytyy 1000 ja 1 ketjua joissa kyllä tarkasti neuvotaan mutta 1 tl/100 l nostaa arvoja 1:llä. Korallimurka kyllä nostaa arvoja mutta kun se liukeneminen on tasaista niin arvot laskevat huomattavasti vedenvaihdon yhteydessä ja siitä pikku hiljaa kiipeävät kunnes taas vettä vaihtuu ja arvot romahtavat. Sekoittamalla suoraan oikeat määrät soodaa/kipsiä pieneen määrään kuumaa vettä (liukenee nopeammin) vedenvaihdon yhteydessä saat pidettyä vesiarvot huomattavan tasaisina.

Ja jos Turun suunnalta olet myös katselemassa allasta niin työkaverini on kauppaamassa 1,5v ikäistä 340 litraista alujalustalla.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
helmikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:20, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Ei kai ruokasooda vain ole mitenkään haitallista kaloille? Tai joku ainakin väitti minulle niin eikä itselläni ole hajuakaan mitä lie lisäaineita sisältää. Myydäänkö akvaarioliikkeissä joitain tähän tarkoitukseen sopivia vai pitääkö vain sitten lantrata itse ruokasoodalla ja korallimurskalla?

Kiitos siitä kun olette jaksaneet vastailla tähänkin asti loputtomiin kysymyksiini :D
Fisumamma
Senior Member
Senior Member
Viestit: 729
Liittynyt: 18:36, 15.09.2005
Paikkakunta: Tampere/TAS

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja Fisumamma »

Kyllä akvaarioliikkeistä saa ostaa tarkoitukseen sopivia suolaseoksia mutta ruokasoodalla ja kipsillä pääsee helpolla ja halvalla! Ja hyvä tulee :D !
Aqualung
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 5530
Liittynyt: 13:54, 06.04.2007
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Lieto

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja Aqualung »

helmikala kirjoitti:Ei kai ruokasooda vain ole mitenkään haitallista kaloille? Tai joku ainakin väitti minulle niin eikä itselläni ole hajuakaan mitä lie lisäaineita sisältää. Myydäänkö akvaarioliikkeissä joitain tähän tarkoitukseen sopivia vai pitääkö vain sitten lantrata itse ruokasoodalla ja korallimurskalla?
Ei ruokasoodassa ole mitään lisäaineita vaan on puhdasta natriumvetykarbonaattia. Tarkista vaikka valmistusaineet siitä lähikaupan purkista. Akvaarioliikkeestä saa kyllä noita suolosekoituksia ihan valmiinakin mutta hintaa kertyy huomattavan paljon.

Korallimurskaa en vieläkään laittaisi koska sillä EI pysty pitämään tasaisina vesiarvoja. Esim murskaa lasissa --> murskasta liukenee pikku hiljaa tavaraa jolloin vesi kovettuu hiukan joka päivä kunnes liuos on kylläinen (vesiarvot muuttuvat joka päivä) vrt. kipsi/ruokasooda lasissa --> lämpimään veteen liuotettuna vesiarvot pysyvät samoina koko ajan jos ei lasketa haihtumisen vaikutusta.

Itse en ainakaan koe kovinkaan vaikeana mitata muutamaa teelusikallista kipsiä ja ruokasoodaa pieneen astiaan sillä aikaa kun hanasta valuu uutta vettä altaaseen ja kipata liuos akvaarioon.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.

Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
helmikala
Starting Member
Starting Member
Viestit: 49
Liittynyt: 13:20, 04.02.2006
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Salo

Re: Malawiallasta perustamassa?

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Akvaarion koko taitaa jäädäkin 260 litraan, koska tätä minun lempimalliani oli seuraava koko liian suuri. Meillä rempataan tätä huushollia ja budjetti tuskin riittää lattian vahvistamiseen jolloin tämä seuraava koko eli 460 litrainen kivineen hajottaisi lattian.

Olen tässä käynyt kirjastossa ja lueskellut malaweista. Ajattelin mustaa hiekkaa ja punertavia laavakiviä sisustukseksi. Ehkä jonkin jättiläis vallisneriankin voisi laittaa väriä lisäämään.

Sinihuulimalawin ja kuusiraitamalawin otan, mutta hieman ärhäkkäämmän kimalaismalawin tilalle olen suunnitellut. Pseudotropheus Zebra OB (Saatin kirjoittaa nimen väärin) tai Pseudotropheus Red Red lajia. Njassanripsimonnia ajattelin monniksi, mutta käkimonnin ottaisin vielä mieluummin jos löydän jostain. Meidän eläinkaupassamme kun on tämä valikoima hieman vaihteleva. Joskus on, joskus ei.

Uskaltaisinko kokeilla tällaista kalasoppaa vai olisisiko parempi vielä hieman muutella jotain? :)
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Malawi ja Tanganjika”