Tähänkö loppuu harrastus

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
Marika_
Junior Member
Junior Member

Tähänkö loppuu harrastus

Viesti Kirjoittaja Marika_ »

Tässä alkaa pikkuhiljaa toivo hiipumaan, kun uudelleen perustettuun 120l altaaseen alkaa taas tulla vihersamennusta, joka siis tyhjennettiin juuri tuon samennuksen takia. Akvaario tyhjennettiin täysin muutama viikko sitten ja kaikki pestiin suolavedellä. Akvaarioon ostettiin uusi suodatin aquaball ja uudet sorat. Nyt akvaario on ollut päälle viikon toiminnassa, niin että siellä on muutama hassu vallisnerian taimi, keihäslehti (samennuksen aikaisesta altaasta) suodatin, sorat ja itse vesi. Valaistuksena on juwelin akvaarion valaisinkansi 1X30W, eli ei pitäisi olla liikaa valoa eikä aurinkokaan paista akvaarioon. Akvaarion paikkaakin siirrettiin olohuoneeseen. Juuri kun pääsin innostumaan uudelleen sisustamisesta ja uudestaan aloittamisesta, nii kaikki kääntyykin päälaelleen. :(

Samennus alkoi, niin kuin aina, että veden pintaan ilmestyi sellainen harmaa kalvo. En usko, että kalvo johtuu pintaveden kierron tehottomuudesta, sillä pintavesi kierää todella hyvin. Nyt vesi on alkanut samentua, mutta samennuksen huomaa ainoastaan, kun katsoo altaan toisesta päästä toiseen. Olin melkein viikon pois kotoa ja eron huomaa selvästi, kun vertaa veden kirkkautta viimeviikkoon, vaikka eilen vaihdettiin 40l vettä. Mitään lannoitusta akvaarioon ei vielä laiteta, mutta tänään on tarkoitus pistää seran florenette A pohjaravinne tabletteja vallisnerian taimille ja myöhemmin hiilidioksiidin levitys kun kasveja tulee enemmän. Jahka nyt edes uskallan tuonne mitään hankkia, jos tuo samennus on kerta taas tulollaan.

Muut perheen jäsenet ovat sitä mieltä, että samennusta ei ole. Onko tämä siis minun vainoharhaisuutta, vaikka omasta mielestäni samnnuksen tulon perkit ovat selvät? Tai ainakakin niin kaikki alkoi aikasemminkin.
Arvoja en ole tuosta altaasta vielä mitannut, mutta mittaan jos tilanne vielä pahentuu. Missä minä teen väärin kun samennus aina palaa vaikka tekisi mitä? Onko altaani kirottu? [}:)] Jotenkin tuntuu niin mahdottomalta että vasta perustettuun altaaseenkin voi tulla tuo riesa. :frown:
120l taistelussa, 40l kasvialtaana

http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Sukupuoli: Mies

Re: Tähänkö loppuu harrastus

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Vesi näyttää sameammalta kun katsoo päädystä ja tuskin se nuin nopeaa kerkeää mitään vihersamennusta tulla.Itse tykkään muutenkin sameammasta vedestä,vaikka mulla sen kyllä saa turve aikaiseksi mutta on minusta paljon luonnollisemman näköinen kun peilikirkas vesi.Pohjaravunteista en tiedä kannattaako niitä laittaa vallisnerioille ollenkaan.
Wyrda
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Wyrda »

Vihersamennukseen tehoaa parhaiten uv-suodatuksen järjestäminen. 120-litraseen fiksuin vaihtoehto voisi olla sisäsuodatin uv-valolla varustettuna, vaikka Aquael Unifilter 750 UV.
Kannattaa ehkä kuitenkin seurata ensin tilanneta, erityisesti vastaperustettu allas voi hyvinkin olla vähän samea ilman mitään varsinaista samennustakaan. :)
Marika_
Junior Member
Junior Member

Juu. Tilanne surannassa. Pistin kylläkin jo vihersamennuksen poistavan myrkyn veteen ja annan olla pimeenä viikon. Ei luulis mitään haittaa olevan kun ei tuolla oikein elämää ole. Mutta katsoopahan nyt ja pitää toivoa parasta, että se ei sitä samennusta olisi. Tuntuu vaan niin oudolta, kun 40l allas jaksaa porhaltaa kirkkaana ja hyvän näköisenä. :roll:

http://kuvablogi.com/blog/2013/0/" onclick="window.open(this.href);return false;
muikkunen
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja muikkunen »

Ihan normaalia uudessa altaassa. Älä nyt hyvä ihminen ainakaan toistamiseen tyhjennä ja pese koko allasta. Kauhea duuni, eikä "ongelma" poistu. Nyt olet oikeilla jäljillä, itse olisin tosin jättänyt kemikaalit väliin. Tsemiä, älä luovuta!
Marika_
Junior Member
Junior Member

Tyhjentämään en kyllä enää aijo. Jos se samennus tulee taas yhtä voimakkaana ja sitkeenä niin akvaario todennäköisesti lähtee. Mutta voihan tuo olla, että minä ylireagoin ja kyseessä on ihan tavallinen veden humuus. Annan kuitenkin olla pimeenä ja viikon kuluttua vaihdan veden ja lappoan pohjan. Sitten sen näkee. :|

Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”