Kierteisiä vai ei?
Valvoja: Moderaattorit
-
- Junior Member
- Sukupuoli: Mies
Kierteisiä vai ei?
Nyt kun hiekkapohjakin on ollut aikas kauan altaassa, pitäisi kai hommata niitä kuuluja kierteissarvikotiloita. Näistä on saanut lukea paljon positiivista, mm.sen, että pohja ei tukkeudu. Eli itse ei tarvitse tikulla sohia hiekkaa.
Negatiivistakin olen kuullut, esim. sen, että lisääntyvät niin paljon, että välillä niitä pitää hävittää.
Kannattaako siis hankkia kierteisiä? En mielelläni halua hävittää yhtään eläintä akvastani. Olisiko kierteisistä siis nyt hyötyä enemmän kuin haittaa?
Negatiivistakin olen kuullut, esim. sen, että lisääntyvät niin paljon, että välillä niitä pitää hävittää.
Kannattaako siis hankkia kierteisiä? En mielelläni halua hävittää yhtään eläintä akvastani. Olisiko kierteisistä siis nyt hyötyä enemmän kuin haittaa?
- Toisen pöllö on toisen satakieli -
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
Tähän asti 102l seka- ja 20l poikasakvaario.
-
- Advanced Member
- Akvaarioseurat: Ciklidistit
- Sukupuoli: Nainen
Mielipideasiahan se on, oma mielipiteeni on, että enemmän niistä on hyötyä. Ei kierteiskanta kasva liian suureksi, ellei ruoki liikaa, jätteitähän ne syövät.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
- Starting Member
Samaa mieltä; Hyödyllisiä ovat. Riippuu tietenkin siitä, kuinka tarkka olet akvaarion esteettisen puolen suhteen; minua eivät kierteisarmeijat ole häirinneet pätkääkään kun taas äitini aina valitti, että "niitä pitäisi hävittää kun ovat rumia". Mutta eiväthän nuo kohtuuttomasti lisäänny kun ruokit hillitysti. Sanokaahan oma mielipiteenne: Kävisikö kierteiskanta hyvänä ruokintamittarina --> jos alkavat lisääntyä vauhdilla niin ruokintaa vähennettävä? .. Olettaen tietenkin että akvaarion muut olot, mm. kalasto ovat sopivat.
-
- Junior Member
Kyllä mä ainakin tykkään että ne siellä hiekkapohjassa mönkii, ja aika usein niitä on ihmiset kuitenkin vailla, esim täällä usein halutaan ostaa (ts ottaa vastaan) kierteisiä, niin jos ne innostuu lisääntymään liiaksi niin niitä voi sit lähetellä eteenpäin.
Ja meillä ne ei ainakaan ole riesaksi asti lisääntynyt, puolisen vuottako mulla niitä ois ollu ja 2 kertaa oon n. 20 kpl satsin pistänyt maailmalle..
Ja meillä ne ei ainakaan ole riesaksi asti lisääntynyt, puolisen vuottako mulla niitä ois ollu ja 2 kertaa oon n. 20 kpl satsin pistänyt maailmalle..

Toisinaan sitä on tuulilasi. Toisinaan hyönteinen.
-
- Junior Member
Meillä kahdessa altaassa kierteisiä talonmiehinä. Lisääntyvät kiitettävästi, vaikka pyrin tarkkailemaan ruokamääriä.
Olis kiva ostaa petokotilo/kotiloita 300 litraseen...mutta mistä niitä voi ostaa? Onnistuuko lähettäminen sitten postitse?
Olis kiva ostaa petokotilo/kotiloita 300 litraseen...mutta mistä niitä voi ostaa? Onnistuuko lähettäminen sitten postitse?
326l, 128l ja 63l
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
Koira, kaksi hamsteria, kissa, kani, viisi lasta ja mies.
Jos altaassa on pohjakaloja esim. monnisia, pakosti tulee kierteiset ruokittua samalla. Ruokaa kun laittaa, ei mene montaa minuuttia kun "tuutit" hiissaavat itsensä apajille. Joskus pohjatabletit ovat ihan kierteisten peitossa ja monniset yrittävät sitten saada edes jotain suuhunsa.
Kierteiset saavat kuolemantuomion minun altaissa vaikka hiekkapohjat altaissa onkin. Tyhmä olin kun niitä hankin, 15vuotta olin pitänyt hiekkapohjia ilman ongelmia ja nyt potuttaa: "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä!"
Kierteiset saavat kuolemantuomion minun altaissa vaikka hiekkapohjat altaissa onkin. Tyhmä olin kun niitä hankin, 15vuotta olin pitänyt hiekkapohjia ilman ongelmia ja nyt potuttaa: "jos se ei ole rikki, älä korjaa sitä!"
Sain Rhodesianilta aikoinaan muutaman kierteisen, ja olen kyllä ollut niihin tyytyväinen. Olen käyttänyt niitä hyödyksi muutenkin kuin varsinaisissa akvaarioissa. katso. Sipuleita olen kasvatellut pitkin talvea vedessä, saadakseni syödä varret. Kierteinen on tyytyväisenä asustellut purkissa, huolehtinut purkin puhtaudesta varsin kiitettävästi. Ei se pelkästään levällä ole elänyt, joskus olen antanut pikkuisen murun monnin pohjatabletista.
-
- Katalysaattori
- Sukupuoli: Mies
Täältä plussat kierteisille. Lisääntyyhän ne jossain altaassa ja toisessa puolestaan tuntuu pieni kato käyvän. Malawit tykkäävät pospia kaikki hiukankin pienemmät suihinsa joten sinne saa olla lisäämässä aina välillä.
Ja jos niitä on liiaksi asti niin haavilla kauhaisee pohjahiekkaa ja heiluttaa hiukan jotta hiekka siivilöityy pois ja kippaa haaveillut kierteiset roskikseen. Eipä se sen vaikeampaa ole.
Ja jos niitä on liiaksi asti niin haavilla kauhaisee pohjahiekkaa ja heiluttaa hiukan jotta hiekka siivilöityy pois ja kippaa haaveillut kierteiset roskikseen. Eipä se sen vaikeampaa ole.
My word's but a whisper - your deafness a SHOUT.
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
I may make you feel, but I can't make you think.
Liikkuvaa ja liikutettua kuvaa riutastani YouTubessa
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: LAS
Kierteisten hyödyistä ja haitoista en ota kantaa, kun en tiedä. Pakko kuitenkin sanoa, että mikäli niitä kierteisiä joutuu pois heittämään (muualle kuin suoraan kalojen evääksi), olen kotilonkin lopettamisen kannalla ennen kuiville joutumista, vaikka kiehauttamalla ne kuoliaaksi. Ja kotiloidenkaan paikka ei ole viemärissä (vahinkoja toki sattuu).
-
- Advanced Member
Miss_Molton kirjoitti:Kierteisten hyödyistä ja haitoista en ota kantaa, kun en tiedä. Pakko kuitenkin sanoa, että mikäli niitä kierteisiä joutuu pois heittämään (muualle kuin suoraan kalojen evääksi), olen kotilonkin lopettamisen kannalla ennen kuiville joutumista, vaikka kiehauttamalla ne kuoliaaksi. Ja kotiloidenkaan paikka ei ole viemärissä (vahinkoja toki sattuu).
On hieman kallista ja sähköä vievää lopettaa kotiloita keittämällä (ei kovinkaan ekologista). Paras olisi vain liiskata. Ja kyllä niitä aina pakollakin ihan viemäriin ja roskiinkin joutuu..

Kierteiset ovat muuten tosi hyvä ratkaisu varsinkin hiekkapohjassa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
-
- Starting Member
Re: Kierteisiä vai ei?
Tässähän on alettu pohtia kierteisten hävittämisongelmaa vaikka miltä kantilta; eettisyys, ekologisuus jne..
Syövätkö nuo kierteisiäkin?
Kuten näkyy, viestiketjun aloittaja ei nimenomaan tahtoisi kotiloita hävittää. Entäpä kotiloita syövät kalat (esim. nuoliaiset, juttua löytyy jonkin verran täältä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... +tuhoaj%2A)Monniluola kirjoitti:
Kannattaako siis hankkia kierteisiä? En mielelläni halua hävittää yhtään eläintä akvastani.?
-
- Starting Member
- Akvaarioseurat: HAS
Itse olen ainakin tykännyt kierteisiä pitää tuolla hiekassa möyhimässä eivätkä mun silmään näytä häiritseviltä. Jos on kierteisarmeija päässyt liian suureksi niin on noille kyllä aina löytynyt ottajia täältä AW:sta.
Ainut ongelma on tuossa monnisten ruokkimisessa, kierteiset ehtii vallata pohjatabletit ennen kuin monniset ovat ehtineet edes tajuta, että ruokaa on tarjolla..
Ainut ongelma on tuossa monnisten ruokkimisessa, kierteiset ehtii vallata pohjatabletit ennen kuin monniset ovat ehtineet edes tajuta, että ruokaa on tarjolla..
-
- Senior Member
- Viesti:
Mulla on hiekkapohja ja kierteisiä, mutta kyllä sitä pitää silti möyhiä itsekin vielä lisäksi. En sitten tiedä onko kierteisiä liian vähän (tosin tälläkin hetkellä 12 yksilöä ihan etualalla näkösällä syömässä niitä ruokarippeitä mitä muilta jäi), mutta kaasuja pääsee kertymään aina pikkasen, joten vedenvaihdon yhteydessä möyhin käsin/kepillä pohjaa.
1000L tyhjillään, 400L aasiaa ja 350L afrikkaa + 9 viljakäärmettä
-
- Elite Member
Kun ootte lähettäneet kierteisiä postissa, niin miten ootte ne pakanneet ? Mulla on toisessa altaassa kierteisiä (sora pohja) ja tossa hiekka pohjaisessa ei oo mitään kotiloita. Mikä kala noita kotiloita sit vetelee"aamupalaks " jos kanta alkaa liian suureksi käymään? Oon miettiny et laittaisin tonne hiekkapohjalliseen altaaseen kans kierteisiä, kun niitä nyt aika lailla tuol toises altaassa on.
240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
-
- Advanced Member
Re: Kierteisiä vai ei?
Anniina kirjoitti:Tässähän on alettu pohtia kierteisten hävittämisongelmaa vaikka miltä kantilta; eettisyys, ekologisuus jne..Kuten näkyy, viestiketjun aloittaja ei nimenomaan tahtoisi kotiloita hävittää. Entäpä kotiloita syövät kalat (esim. nuoliaiset, juttua löytyy jonkin verran täältä: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... +tuhoaj%2A)Monniluola kirjoitti:
Kannattaako siis hankkia kierteisiä? En mielelläni halua hävittää yhtään eläintä akvastani.?
Kommentoin vain tätä Miss_Moltonin neuvomaa kotiloiden keittämistä.

Postittamisesta vielä. Mä olen pakannut pussin, jossa hieman ilmaa ja muutama kasvintynkä mukana, pieneen pahvirasiaan ja laittanut kuoreen. Ovat päässeet liiskaantumatta perille. (Nyt kesäaikaan ei tarvitse pelätä pakastumistakaan.) Halutessaan voi lisätä vielä vaikka kuplamuovia tai sanomalehteä pussin ympärille.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)