weemano kirjoitti:
Platyallas:
GH >7'd
KH 6-10'd
pH 6,8-7,2
26 astetta
Uusia simpukoita juuri lisäilty kovuuden lisäämiseksi.
190l
GH >4'd ja >7'd väliltä
KH n. 6'd
pH 7,2
24 (nostettavissa)
Ei paha, mutta pientä fiksausta:
Tuo platyaltaan GH 7 on hieman liian alhainen, kuten olitkin jo hoksannut. Muutama simpukka tuskin riittää nostamaan kovuutta riittävästi. Suosittelen lisäämään vedenvaihdon yhteydessä veteen kipsiä (ihan perus kipsijauhetta, jota saa esim. askarteluliikkeistä eikä maksa juuri mitään). 1 GH asteen nostamiseen per 100L muistaakseni annosteltiin kipsiä 1tl. Korjatkaa joku jos olen väärässä. Ei näitä nippelitietoja muista enää.

Toinen hyvä vaihtoehto on sateenkaarikivet, joilla voi sisustaa vähän malawimaisen kivikon akvaarioonsa. Kovettavat myös vettä.
Pehmeän veden altaaseen suosittelisin lisäämään mangrove-juurakoita (ellei ole jo monta) tai turvesuodatusta, jotta saisi pH:ta hieman laskettua. Ja tosiaan lämpötilaa voisi nostaa muutamalla asteella.
Kyllä tästä vielä hyvä tulee.
-----------------------
Jaani kirjoitti:affenainen80 kirjoitti:Miksi valita neontetroja, jotka kuuluvat pehmeän veden altaaseen, mutta joutuvat joko timanttikirjoahvenen tai kultakalan ruokalistalle?
Minun rehellinen mielipiteeni: Nyt ajettiin metsään ja lujaa.
Jotain rajaa sentään. Asioita voi esittää tyylillä ja toisella.
Timanttikirjot ovat kilttejä ja aika posket piukeana se saa neoneja yrittää ahmia, että siinä onnistuisi. Epäilen, että ne eivät koskaan olisi vaaraksi neoneille. Jos nyt tikusta asiaa haluaa vääntää niin, elämänsä ehtoopuolella oleva todella hyvin varttunut ja nälkiintynyt timantti voisi olla vaaraksi vaavikokoluokkaa oleville neoneille. Mielestäni mahdollisuus on sittenkin olematon.
-Jaani-
Mielipiteitähän täällä jaellaan kaikki, enkä minä ole ainut, joka on todennut altaassa olevan asukkeja, jotka voisivat neonit poskeensa pistää. Oli se sitten ripsimonni, kultakala tai ahven, joka neonit syö...minun mielestäni sillä ei ole väliä, kun lopputulos on kuitenkin sama. Riski on siis olemassa ja siitä varoittelin.
Ja rehellisesti mielipiteeni sanoin. En tarkoita sitä pahalla, en haukkuakseni ketään tai pahoittaakseni kenenkään mieltä. Neuvojahan täällä pyydetään ja oppimassa ollaan. Jos kerran olen sitä mieltä, että kalaston lisähankinnoilla mentiin pahasti metsään, niin miksi en sanoisi sitä? Jos siis sitä tarkoitit tuota "tyylillä tai toisella" - kommentillasi? Mielestäni esitin mielipiteeni kuitenkin hyvin asialliseen rakentavaan sävyyn. Jos jonkun mielestä kyseisillä kalavalinnoilla ei olla metsässä, niin hän sen varmasti täällä kertoo ihan yhtälailla.
Ja onhan tästä kyseisestä kalastosta käyty keskustelua pitkään aiemminkin mm
täällä ja
täällä ja
täällä.