Hei, Päätin että heitän kasviston altaaseen uusiksi, pitääkö kaivella hiekkapohja pohjia myöten, että saa kaikki juuristot pois, eli mätäneekö ne sinne aiheuttaen jotain... Vai riittääkö että vetää niin hyvin pois kun saa.
Kiitän vastauksista.
Kasvit uusiksi
Valvoja: Moderaattorit
-
Kissanainen
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
-
Taavetti
- Advanced Member

- Sukupuoli: Nainen
Re: Kasvit uusiksi...
Mä ainakin olen vain nostanut kasvit ja juuret hiekasta mahdollisimman hyvin. Isommat juuristot on pitänyt kaivella ylös. Tuskin pienestä määrästä juuria on haittaa.acmima kirjoitti:Hei, Päätin että heitän kasviston altaaseen uusiksi, pitääkö kaivella hiekkapohja pohjia myöten, että saa kaikki juuristot pois, eli mätäneekö ne sinne aiheuttaen jotain... Vai riittääkö että vetää niin hyvin pois kun saa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
Jos altaassa on hiekkaa myllääviä kierteisiä ja istuttaa uudet kasvit "pohjaa hoitamaan", niin ei ne juuret siellä haittaa vaan lahoessaan jopa auttavat niitä uusia kasveja. Monissa ulkomaisten pohjalannoitteiden ohjeistuksissa kielletään mylläämästä pohjaa eli köynnöstävätkin kasvit vain napsaistaan tyvestä saksilla eikä juuria poisteta. Itsekin harrastin tätä aikoinaan eikä pohja pilaantunut. Mulla on kyllä ollut hiekassa aina kierteiset ja pohja ei ihan hienointa hiekkaa (0.8-1.2 mm).