Hätätapaus! Kuparimonniset kutee!
Valvoja: Moderaattorit
Täällä ollaan kohta jo varmaan niin isoja, että pystyn siirtämään pienet isompaan altaaseen ja pääsen kokeilemaan rusokiilojen tai kardinaalitetrojen kudettamista pikkualtaassa.
Poikasia on tuolla noin seitsemän kappaletta, vaikea laskea, kun niillä on meno päällä koko ajan. Mutta pikku hiljaa herää epäilys, etteivät ne kaikki olekaan kuparimonnisen poikasia, yksi tai jopa kaksi kalaa on selkeästi erinäköisiä kuin muut. Vaalealla pohjalla selkeitä tummia laikkuja. Muut poikaset ovat tasaisen vihreitä ja hohtavia.
Otin jo yhteyttä pikkuallasta varten ostamani kasvipaketin myyjään, jolla kuulemma sattuu olemaan täplämonnisia.
Harmi vaan, etteivät näiden lämpötilavaatimukset tunnu aivan kohtaavan, muu kalastoni pitää vielä aavistuksen lämpimämmästä vedestä. Mutta eiköhän asiaan joku ratkaisu keksitä.
Poikasia on tuolla noin seitsemän kappaletta, vaikea laskea, kun niillä on meno päällä koko ajan. Mutta pikku hiljaa herää epäilys, etteivät ne kaikki olekaan kuparimonnisen poikasia, yksi tai jopa kaksi kalaa on selkeästi erinäköisiä kuin muut. Vaalealla pohjalla selkeitä tummia laikkuja. Muut poikaset ovat tasaisen vihreitä ja hohtavia.
Otin jo yhteyttä pikkuallasta varten ostamani kasvipaketin myyjään, jolla kuulemma sattuu olemaan täplämonnisia.
![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Harmi vaan, etteivät näiden lämpötilavaatimukset tunnu aivan kohtaavan, muu kalastoni pitää vielä aavistuksen lämpimämmästä vedestä. Mutta eiköhän asiaan joku ratkaisu keksitä.
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
Tarvitsisin vähän neuvoja... Tänään kuparimonniset alkoivat kutemaan. Sain napattua talteen n. 25 mätimunaa ja laitoin ne n. 20 litraiseen poikasboxiin ja sinne soraa isosta altaasta+kasvin. Lisäksi mulla on siihen ilmastin ja loisteputkivalaisin. Veteen lorautin bakteeritiivistettä ja vedenparannusainetta.
Kuparimonniset on kuteneet aiemminkin, mutta kuoriutuneet poikaset ovat kuolleet pieninä.
Miten usein ja kuinka mun kannattaa putsata poikasboxi?
Ruokinko poikasia aluksi pienennetyllä hiutaleruualla ja pohjatableteilla? Kuinka usein?
Olisi kiva, jos joku jaksaisi vastailla
Olisi ihanaa saada edes pari poikasta kasvamaan isoiksi 
Kuparimonniset on kuteneet aiemminkin, mutta kuoriutuneet poikaset ovat kuolleet pieninä.
Miten usein ja kuinka mun kannattaa putsata poikasboxi?
Ruokinko poikasia aluksi pienennetyllä hiutaleruualla ja pohjatableteilla? Kuinka usein?
Olisi kiva, jos joku jaksaisi vastailla

-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mä vaihdoin vähän vettä sekä lapoin pohjalta pois ruuanjämiä joka päivä. Lappona mulla oli silikoniletkun pätkä.Dora kirjoitti:Miten usein ja kuinka mun kannattaa putsata poikasboxi?
Pariin ekaan päivään ei kannata kuoriutuneita poikasia vielä ruokkia, koska niillä on syntyessään ruskuaispussi. Sen jälkeen voit antaa poikasille tarkoitettua nestemäistä artemia-ruokaa sekä NovoBaby-hiutaleruokaa. Nuo poikaset ovat sen verran pieniä syntyessään, että nyt vasta omat vajaa 6 viikkoiset pandamonnisvauvat ovat alkaneet syömään pohjatabuja. Mä ruokin poikasia n. 3 viikkoa nestemäisellä ruualla 4 krt päivässä. Kolmas viikko laitoin sekä hiutaletta että nestemäistä. Pelkällä hiutaleruualla olen nyt ruokkinut 3 krt päivässä.Dora kirjoitti:Ruokinko poikasia aluksi pienennetyllä hiutaleruualla ja pohjatableteilla? Kuinka usein?
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
http://www.karvakasat.net
Minä sain yhdeltä foorumilaiselta vinkin käyttää poikasillekin Tetran Tabimin- tabletteja. Olen antanut ihan pikkuhiukkasen kerrallaan, pilleri sulaa niin pieniksi hiukkasiksi, että poikaset saavat syötyä. Tämän viimeisimmän poikueen, joka siis on ensimmäinen näin pitkälle selvinnyt, ruokin yksinomaan Tabiminilla alusta alkaen. Edellisten poikasten kanssa puljasin koko ajan jotakin ja kokeilin kaikkea mahdollista kananmunasta herneisiin.
Mulla ei myöskään kasvatus suostunut onnistumaan ennen kuin hommasin erillisen akvaarion poikasille. Miten te poikashäkki-ihmiset saatte omanne isoiksi? En onnistunut kertaakaan.
Pikkuisia monnisia olikin vähän arvioitua enemmän, laitoin eilen kahdeksan poikasta (joista 7 siis kuparisia + salamatkustanut eri lajinen poikanen) seura-akvaarioon aikuisten sekaan, nyt ei voi kuin toivoa, että ne pärjäävät. Vesiarvot altaissa olivat sentään samat, mittasin ennen poikasten siirtoa. Yhdeksäs poikanen oli jotenkin vaivainen, olen sitä jo jonkun aikaa seurannut ja nyt haavin senkin kiinni ja lopetin.
Pikkualtaassa on lisäksi vielä ainakin yksi alle sentin mittainen poikanen viimeisestä talteen ottamastani munasatsista. Alan pikku hiljaa toivoa, ettei niitä ole kovin paljon lisää, tai joudun etsimään niille koteja. Jos tuokin kasvaa isoksi, monnisia on jo viisitoista, mikä piisaa jo vallan mainiosti. Jos joku Mäntän lähialueilla kaipaa kuparisia, minulta voisi pian liietä muutama.![Wink [;)]](./images/smilies/icon_wink.gif)
Mulla ei myöskään kasvatus suostunut onnistumaan ennen kuin hommasin erillisen akvaarion poikasille. Miten te poikashäkki-ihmiset saatte omanne isoiksi? En onnistunut kertaakaan.

Pikkuisia monnisia olikin vähän arvioitua enemmän, laitoin eilen kahdeksan poikasta (joista 7 siis kuparisia + salamatkustanut eri lajinen poikanen) seura-akvaarioon aikuisten sekaan, nyt ei voi kuin toivoa, että ne pärjäävät. Vesiarvot altaissa olivat sentään samat, mittasin ennen poikasten siirtoa. Yhdeksäs poikanen oli jotenkin vaivainen, olen sitä jo jonkun aikaa seurannut ja nyt haavin senkin kiinni ja lopetin.
Pikkualtaassa on lisäksi vielä ainakin yksi alle sentin mittainen poikanen viimeisestä talteen ottamastani munasatsista. Alan pikku hiljaa toivoa, ettei niitä ole kovin paljon lisää, tai joudun etsimään niille koteja. Jos tuokin kasvaa isoksi, monnisia on jo viisitoista, mikä piisaa jo vallan mainiosti. Jos joku Mäntän lähialueilla kaipaa kuparisia, minulta voisi pian liietä muutama.
Mihin tv:tä tarvitaan, kun akvaario on keksitty?
-
- Advanced Member
- Viesti:
Mä oon saanut neljän kudun poikaset kasvamaan isoiksi tolla ruokintametodilla. Mä vasta nyt olen ruvennut antamaan noita tabimin-pohjatabletteja.
Tupu ja 128 litraa sekametelisoppaa seuraarion muodossa
Voisiko joku ystävällinen jälleen neuvoa avutonta?
Tänään oli kuoriutunut muutama kuparimonnisen poikanen, mittasin poikaboxista vesiarvot pH 7,6, KH 6d, GH 6d, NO2 0, NO3 10. Onko noissa jotain vikaa vai onko OK? Illalla olisi tarkoitus vaihtaa vettä. Kannattaako sinne lisätä bakteeritiivistettä ja vedenparannusainetta? Kiitos jos joku jälleen jaksaa neuvoa. Akvaarioita mulla on ollut monta vuotta, mutta koskaan ei ole tarvinnut sen kummemmin mittailla vesiarvoja... eli niiden suhteen olen vielä ihan tietämätön
![Embarrased [:I]](./images/smilies/icon_redface.gif)
Tänään oli kuoriutunut muutama kuparimonnisen poikanen, mittasin poikaboxista vesiarvot pH 7,6, KH 6d, GH 6d, NO2 0, NO3 10. Onko noissa jotain vikaa vai onko OK? Illalla olisi tarkoitus vaihtaa vettä. Kannattaako sinne lisätä bakteeritiivistettä ja vedenparannusainetta? Kiitos jos joku jälleen jaksaa neuvoa. Akvaarioita mulla on ollut monta vuotta, mutta koskaan ei ole tarvinnut sen kummemmin mittailla vesiarvoja... eli niiden suhteen olen vielä ihan tietämätön

-
- Senior Member
- Viesti:
Re: Hätätapaus! Kuparimonniset kutee
Itse laitoin omassa tilanteessani lehden purkkiin akvaarion pinnalle....NinZe kirjoitti:Täällä kans nyt kuparit kuteneet. Haluaisin kyllä poikasia kasvattaa ja mietityttää että annanko kudun olla (kuteneet kasvin lehdelle) vai otanko toiseen altaaseen.
Eli vaikka pakastepurkki ja reijitä, että vesi vaihtuu.
Sitten pari päivää ja alkaa tapahtumaan.
Naura ongelmillesi, niin muutkin tekevät.
No joo.. Empä kerinnyt tekemään mitään. Partamonnit olivat tällä erää nopeampia. 

240L + 180L Miljoonakalojen, ja Platyjen kasvatusta eli niitä voi tiedustella koska vaan.
-
- Senior Member
- Viesti:
Eilen tuli pitkästä aikaa mätimunia.
Ja tänä aamuna sain meilkein sydän kohtauksen,
koska tääs on tullut munia...
Toivottavasti mätimunia ei tule huomennakin.
Miten teillä ja kupareilla menee??
Ja tänä aamuna sain meilkein sydän kohtauksen,
koska tääs on tullut munia...
Toivottavasti mätimunia ei tule huomennakin.
Miten teillä ja kupareilla menee??
-
- Elite Member
- Akvaarioseurat: Oulun Akvaarioseura, CorydoradinaeFinland
- Sukupuoli: Mies
Mulla on ollut toista viikkoa poikas altaassa about 50kpl. kupari, tai täplä monnisen poikasta.Imeytettyä discusta syövät,niin että napa helottaa!
Miten voit syödä kalapuikkoja, sekä harrastaa puikkokaloja?
-
- Senior Member
- Viesti:
Yksi tyhmä kysymys mitä se on???Deicide kirjoitti:Imeytettyä discusta syövät,niin että napa helottaa!
Mä en tiedä.

-
- Elite Member
Kiekkokalojen ruokaa.Tetra discus.Sen kun imeyttää ensin hyvin vedessä,ja litistää,niin painuu pohjaan ja on helppo syödä.Olen syöttänyt myös plekon poikia samalla reseptillä.
Mulla kuparimonnisten mätiä löytyi eilen aamulla kasvien lehdiltä.. Olin ostanut vasta pari uutta monnista ja se auttoi. Nyt on sitten kutu poikasverkossa. Toivottavasti pian syntyy pieniä kuparimonnisia. Vasta vaihdoin vettä ja olisihan se mukava jos ne kutisivat uudestaan.
Harrastus tauolla
-
- Elite Member
Toi mainitsemani discus on muuten hyvä poikas eväs siinäkin mielessä,et kelluu aikansa ja putoilee sitten kovana pohjaan.Pistän joitain jyviä töihin lähtiessä,ja näin "pojilla! on taas evästä parin tunnin päästä!
kuparimonniset olivat kuteneet suodattimen kylkeen siihen mistä vesi menee sisään eli ihan ritilöiden viereen... annanko kudun olla siinä vai imeekö suodatin munat sisälle...?? haluaisin poikasia mutta minulla ei ole poikas allasta ja ilmastin on rikki... joten onko mitään toivoa että tulisi poikasia....?? kiitos jos joku viitsii vastata... 

-
- Elite Member
Varmasti imee, viimeistään, kun kuoriutuvat! Suodatin pois päältä ja kutu talteen, jos meinaat poikasia!
-
- Starting Member
millä ottaa monnisten kutu lasista irti? minulla täplämonniset ovat ahkerasti kuteneet ja haluaisin ottaa kutua talteen
Meillä toissapäivänä kutivat kuparimonniset, nyt on satakunta kuoriutunutta poikasta poikasaltaassa. Otin ihan pikkuruisen lehden mukaan sinne altaaseen missä nytten poikaset + mäti.
-
- Elite Member
Jos vaan mahdollista kalojen varttua ilman kudun irroitusta, niin jätä siihen. Jos aiot käyttää muuta poikasallasta, niin kutu irtoaa kyllä, kun sitä hellästi pyörittelee sormenpäällä. Astia alle jos ei meinaa hukata kutua.nuttunen84 kirjoitti:millä ottaa monnisten kutu lasista irti? minulla täplämonniset ovat ahkerasti kuteneet ja haluaisin ottaa kutua talteen
eilen huomasin siivotessani akvaa että siellä oli pikkuinen kuparimonnisen poikanen...
kutua en ole nähnyt aikoihin ja jos olen nähnyt niin en ole kerinnyt ottaa talteen kun muut kalat ovat jo popsineet ne parempiin suihin...
joten tämä pieni selviytyjä oli enenmmän kuin mieluinen yllätys...
pakko oli hehkuttaa... 

-
- Senior Member
- Viesti:
Onnea kaikille poikasfarmareille! 

-
- Junior Member
- Viesti:
Perhana kun on tuo kuparisten kudun irroittaminen lasista ehjänä vaikeaa.. on kuin liimattu kiinni.. 

Akvaarion LEDi-Kuutamo valaisinlistat
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365
Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
http://www.aqua-web.fi/forum/viewtopic. ... 0&t=147365
Email: Toni.laine@webinfo.fi (24/7)
Puh: 0414592643 (16-22)
Mulla tasi käydä sitte tsäkä... Mul kutu oli lehdellä, ja kaikki sain pois!tonyicc2 kirjoitti:Perhana kun on tuo kuparisten kudun irroittaminen lasista ehjänä vaikeaa.. on kuin liimattu kiinni..