Vaahdotin jopa haitallinen nanoriutassa?

Meri- ja murtoveden akvaariot, kalat, tekniikka ym.

Valvoja: Moderaattorit

aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Vaahdotin jopa haitallinen nanoriutassa?

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Eraalla nanoriuttoihin erikoistuneella nettisivustolla sanotaan, etta vaahdotin ei olisi enaa valttamaton nanoihin ja jopa haitallinen poistaessaan jopa tarkeita ravinteita vedesta.

http://www.nano-reef.com/articles/?article=3

Mitas mielta suomalaiset harrastajat ovat? Onko nain?
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Itse en laittaisi nanoriuttaan vaahdotinta, vaan tekisin viikottaisia vedenvaihtoja. Juurikin noiden ravinteiden poistumisteorioiden vuoksi ja toisekseen, ämpärillinen merivettä viikossa ei kerkiä paljoa maksaa.

Uusi vesi on aina uutta vettä. :)
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Hyva homma, nain minakin olen hommaan orientoitunut.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 05:08, 17.03.2008
Paikkakunta: North Carolina, USA

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

En kylla ole kuullut yhdenkaan nanoriutta harrastajan taalla USA:ssa jattavan skimmeri pois. Meilla rakennetaan 39g nanoriutta kesalla ja siihen tulee Tunzen nanopaketti. Mita vahemman vetta, sita hankalampaa pitaa veden arvot hyvina. Ehdottomasti skimmeri.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

SpiderWoman kirjoitti:Meilla rakennetaan 39g nanoriutta kesalla...
Mutta onko 39 gallonan (runsaat 147 litraa) riutta nano? Minusta ja lahentelee rajoja miniriutan ja nanoriutan valilla ja toki isommissa riutta-altaissa vaahdotin on kasittaakseni lahes pakollinen juttu. Itse puhun siis korkeintaan alle 50 litraisesta mikroriutasta.

Vaikkapa tyyliin tama: http://reefkeeping.com/issues/2007-04/totm/index.php

Tuossa itse akvaario + muovinen refugium ovat yhteensa noin 36 gallonaa (noin 137 litraa) ja omistajan mukaan toimii hyvin ilman vaahdotinta. Vetta sitten vaihdetaankin viikottain. Mutta itse en siis kaavaile noinkaan isoa nain alkuun ainakaan.
SpiderWoman
Junior Member
Junior Member
Viestit: 103
Liittynyt: 05:08, 17.03.2008
Paikkakunta: North Carolina, USA

Viesti Kirjoittaja SpiderWoman »

Ehka parempi nimi olisi *almost nano cube* hehehe, mutta joka tapauksessa 5-6g, 8g, 10g, 14g cube harrastajat kaikki kayttavat skimmereita. Meidan 39g on muodoltaan kuin nano mutta korkeampi. Siita tulee hepo tankki 6 kuukauden vanhennuksen jalkeen. Ehdottomasti suosituin skimmeri paketti on Tunze Nano Reef Pack.

Unohdin mainita etta todelliset nano reef kayttajat katsovat kokonais gallona maaraa eika itse nayttely tankin kokoa. Tuo *kuukauden tankki* ei todellisuudessa ole nano silla sen kokonais vesimaara on niin suuri. Jos todellakin pitaa nano cubia silloin skimmeri on melkein ehdoton.
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Olisiko tallaisesta nanoriutan altaaksi?

http://www.boyuaquarium.com/UploadFiles ... 910163.jpg

Teknisia spekseja:

Zumbo Aquarium
technical data:
tank spec
size:403lx484wx460h(mm)
cubage:58l
power saving light
volt:220/110v
freq:50/60hz
power:18wx2
submersible pump
volt:220/110v
freq:50/60hz
power:9.5w
flow :720l/h

Led-valotkin kuulemma loytyy.
Varjo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 18:23, 08.02.2008

Viesti Kirjoittaja Varjo »

Hauska lueskella "spiderwomanin" kirjoituksia ja kunnon mutuiluja. Siis eiköhän 39 gallonan tankki nyt oikeasti ole mikään nano.

Vaikka nyt miten olisi "jenkkiläinen", niin se ei tee mitenkään "asiantuntevampaa".

Itse uskon, että oikeassa nanossa vaahdotin (puhutaan nyt suomalaisittain kun ollaan suomalaisessa foorumissa ja esitetään suomalaista kirjoittajaa) ei ainakaan vähintään tarvitse nanossa.
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Meille laitoin "lapsille" oman altaan. 45x50x50 johon tein jalustan ja valokannen. Laitan kuvia joskus. Se toimii ihan manuaalilla, ainakin vielä, enkä ajatellut laittaa minkäänlaista vaahdotinta.
TimoJ
Starting Member
Starting Member
Viestit: 13
Liittynyt: 13:02, 14.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja TimoJ »

Itse uskon, että oikeassa nanossa vaahdotin (puhutaan nyt suomalaisittain kun ollaan suomalaisessa foorumissa ja esitetään suomalaista kirjoittajaa) ei ainakaan vähintään tarvitse nanossa.
Huonoa suomeakin kyllä ymmärtää paremmin kuin tämän lauseen! :mrgreen:
Varjo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 18:23, 08.02.2008

Viesti Kirjoittaja Varjo »

TimoJ kirjoitti:
Itse uskon, että oikeassa nanossa vaahdotin (puhutaan nyt suomalaisittain kun ollaan suomalaisessa foorumissa ja esitetään suomalaista kirjoittajaa) ei ainakaan vähintään tarvitse nanossa.
Huonoa suomeakin kyllä ymmärtää paremmin kuin tämän lauseen! :mrgreen:
Tosi, lause oli ihan persiillään. :D Mietin ihan muita juttuja. :D

Mutta joo, oikeassa nanossa ei tarvitse vaahdotinta. Tietysti se on suhteellista mikä on sitten se nano. 39 gallonaa on luku sinänsä.
-Alix-
Katalysaattori
Katalysaattori
Viestit: 4264
Liittynyt: 09:49, 30.05.2002
Akvaarioseurat: HAF, HAS, SMAS, ja Ciklidistit
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja -Alix- »

Tarvitseminen ja laittaminen on ihan eri asia. En näe, että vaahdottajasta on sen suurempaa haittaa, eli laittaa jos haluaa. Itse en omaan nanooni (77 litraa) ole vaahdottajaa myöskään laittamassa.
Koralli- ja kasvinisti. Minkäs sille voi.
Jay82
Junior Member
Junior Member
Viestit: 157
Liittynyt: 14:45, 30.01.2006
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Jay82 »

Varjo kirjoitti:Hauska lueskella "spiderwomanin" kirjoituksia ja kunnon mutuiluja. Siis eiköhän 39 gallonan tankki nyt oikeasti ole mikään nano.

Vaikka nyt miten olisi "jenkkiläinen", niin se ei tee mitenkään "asiantuntevampaa".

Itse uskon, että oikeassa nanossa vaahdotin (puhutaan nyt suomalaisittain kun ollaan suomalaisessa foorumissa ja esitetään suomalaista kirjoittajaa) ei ainakaan vähintään tarvitse nanossa.
Turhan tylyä... toivottavasti kohde ei ota nokkiinsa. Ollut ihan mukava lueskella hänen kirjoituksiaan.
"When you do things right,
people won't be sure you've done anything at all."
Varjo
Starting Member
Starting Member
Viestit: 5
Liittynyt: 18:23, 08.02.2008

Viesti Kirjoittaja Varjo »

Jay82 kirjoitti: Turhan tylyä... toivottavasti kohde ei ota nokkiinsa. Ollut ihan mukava lueskella hänen kirjoituksiaan.
Tylyä tai ei, mutta alkuun kun tätä merivesiharrastusta aloittelin, niin rimaksi muodostui eri laitteet ja niiden tarpeellisuus.
Nytten sitten joku aloittelava harrastelija tulee ja lukee viestiä, joissa ensinnäkin puhutaan gallonista (Suomesa puhutaan litroista) ja siitäkin käytetään lyhennettä "g" (gramma) ja päälle jenkkinimiä laitteista, joista yleisesti suomalaisella palstalla puhutaan eri nimillä. Siinä voi mennä hieman ristiin.

Tilanne on vähän kuin olisin kaupassa myyjänä ja pari viikkoa jenkeissä asuva veikko tulee "vierailemaan" Suomessa ja on "unohtanut" samantien äidinkielensä ja tulee sanomaan "I take savukala!". Vastaava meinaan on nähty.
heikki
Member
Member
Viestit: 270
Liittynyt: 19:06, 07.01.2006
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja heikki »

Mulla on 450 l allas, vaahdottaja on. Se oli poissa käytöstä reilun ½ vuotta, laitoin tossa kolmisen viikkoa sitten sen putsattuna takaisin käyttöön. Ensimmäisellä viikolla tuli jonkun verran törkyä, nyt ei juuri mitään. Nyt tyhjennän kupin kerran viikossa siinä on noin 1 dl ainetta.

En tiedä onko vaadottajasta oikeesti hyötyä?

Mulla on ulkosuodatin jossa on aktiivihiili ja fosf. poistaja. Voiskohan sinne laittaa jotain suodatinmassoja?
Idefix
Member
Member
Viestit: 346
Liittynyt: 21:48, 09.01.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Idefix »

heikki kirjoitti:Mulla on 450 l allas, vaahdottaja on. Se oli poissa käytöstä reilun ½ vuotta, laitoin tossa kolmisen viikkoa sitten sen putsattuna takaisin käyttöön. Ensimmäisellä viikolla tuli jonkun verran törkyä, nyt ei juuri mitään. Nyt tyhjennän kupin kerran viikossa siinä on noin 1 dl ainetta.

En tiedä onko vaadottajasta oikeesti hyötyä?

Mulla on ulkosuodatin jossa on aktiivihiili ja fosf. poistaja. Voiskohan sinne laittaa jotain suodatinmassoja?
Olen muutama päivä sitten poistanut vaahdottajan käytöstä. Aika näyttää mihin suuntaan allas kehittyy. Toistaiseksi kaikki on ainakin hyvin.
Elämä on kuin pokeri, jos ei ole paria niin täytyy olla hyvä käsi.
HarriL
Junior Member
Junior Member
Viestit: 93
Liittynyt: 21:53, 12.02.2005
Akvaarioseurat: Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja HarriL »

Jay82 kirjoitti:Turhan tylyä... toivottavasti kohde ei ota nokkiinsa. Ollut ihan mukava lueskella hänen kirjoituksiaan.
Minustakin on ollut mukava saaada rapakon takaa erilaisia, paikallisia näkemyksiä. Kukin tekee sitten omat päätöksensä, miten täältä luettuja asioita soveltaa omaan altaaseensa...
Mikael
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1138
Liittynyt: 15:11, 30.10.2001
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Mikael »

Varjo kirjoitti:Tylyä tai ei, mutta alkuun kun tätä merivesiharrastusta aloittelin, niin rimaksi muodostui eri laitteet ja niiden tarpeellisuus.
Nytten sitten joku aloittelava harrastelija tulee ja lukee viestiä, joissa ensinnäkin puhutaan gallonista (Suomesa puhutaan litroista) ja siitäkin käytetään lyhennettä "g" (gramma) ja päälle jenkkinimiä laitteista, joista yleisesti suomalaisella palstalla puhutaan eri nimillä. Siinä voi mennä hieman ristiin.

Tilanne on vähän kuin olisin kaupassa myyjänä ja pari viikkoa jenkeissä asuva veikko tulee "vierailemaan" Suomessa ja on "unohtanut" samantien äidinkielensä ja tulee sanomaan "I take savukala!". Vastaava meinaan on nähty.
Minusta on erinomaisen hyvä, että löytyy SpiderWoman ja Aquaristo kaltaisia henkilöitä jotka voivat kertoa meille asioista miten ne nähdään Suomen ulkopuolella. He voivat olla erinomaisen hyviä tietolähteitä monissakin asioissa koska ovat isojen markkinoiden ääressä.

Varjon lausumat ovat minusta hävettäviä. Ei tarvitse kuin kuunnella meidän suomenruotsalaisia ja kuulee "I take savukala" tyyppistä puhetta heidän suustaan eli suomen ja ruotsin sekoitusta eikä sitä katsota pahalla.

Jos SpiderWoman on aloittanut harrastuksensa Suomesta lähdön jälkeen niin hän tarvitsee esim. MOT tekniikan sanakirjan jotta löytäisi skimmer sanalle jonkinlaisen suomalaisen vastikkeen (skimmer = vaahdon kuorimakauha, reikäkauha, kuonakuokka). Perussanakirjasta suomi-englanti-suomi sitä ei löydy. Siksi minusta englannin kielistinen sanojen käyttö on ymmärrettävää.
K.S
Kim Söderberg
Kim Söderberg
Viestit: 1128
Liittynyt: 14:40, 07.03.2002
Akvaarioseurat: HAS SMAS FOMA #2
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja K.S »

Mikael kirjoitti:Ei tarvitse kuin kuunnella meidän suomenruotsalaisia ja kuulee "I take savukala" tyyppistä puhetta heidän suustaan eli suomen ja ruotsin sekoitusta eikä sitä katsota pahalla.
:D Vad kostar hauki kilo idag, aijjaa, de e kiva juttu de
ja förstår intsåna sivistyssanoja alls

Klara vappen :mrgreen:

Kimi
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Huoltoasemalla kuultua: "Han körde nokan kautta ympäri", oli siis ralliporukkaa :roll:
Cai
Junior Member
Junior Member
Viestit: 154
Liittynyt: 19:18, 04.06.2003
Akvaarioseurat: FOMA #10, Suomen merivesiakvaariot (Facebook)
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Kirkkonummi

Instämmer

Viesti Kirjoittaja Cai »

Olen suomenruotsalainen, ja yhdyn täysin Mikaelin kommentteihin. Minusta on ihmeellistä ettei moderaattorit puuttuneet Varjon mielestäni herjaavaan kielenkäyttöön.

Spiderwoman, pysy ihmeessä aktiivina äläkä anna harkitsemattomien henkilöiden loukkaavien kommenttien lannistaa itseäsi!

Nanon litra/gallona-määritelmä ei ole missään kiveen hakattu, se on katsojan silmissä.

Itse suunnittelen uutta allasta kunhan talous sen sallii. En tiedä vielä missä kokoluokassa, mutta vähintään 120 litraa (30 gl) ja siitä ylöspäin. Riippumatta litramäärästä en aio käyttää vahdotinta vaan soveltaa Marko Haagan metodia, josta enemmän hänen sivuillansa http//:haaga.aqua-web.org/

Cai
Jouko
Member
Member
Viestit: 362
Liittynyt: 19:44, 12.08.2001
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Imatra

Re: Instämmer

Viesti Kirjoittaja Jouko »

Cai kirjoitti:...
Spiderwoman, pysy ihmeessä aktiivina äläkä anna harkitsemattomien henkilöiden loukkaavien kommenttien lannistaa itseäsi!
...
Puoltoääni täältäkin.

Mukava lukea miten asiat tehdään muualla, aina voi oppia jotain ja soveltaa paikallisiin oloihin. Spiderwoman, anna palaa vaan!

Jouko
aquaristo
Aasian kirjeenvaihtaja
Aasian kirjeenvaihtaja
Viestit: 840
Liittynyt: 11:39, 08.08.2002
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Re: Instämmer

Viesti Kirjoittaja aquaristo »

Cai kirjoitti:Riippumatta litramäärästä en aio käyttää vahdotinta vaan soveltaa Marko Haagan metodia, josta enemmän hänen sivuillansa http//:haaga.aqua-web.org/
Kiitos erinomaisesta linkista.
Juissi
Senior Member
Senior Member
Viestit: 588
Liittynyt: 09:06, 23.03.2003
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Juissi »

Minäkin olen lukenut spiderin juttuja erittäin kiinnostuneena. Uutta näkökulmaa foorumin ajoittain jopa paikalleen jämähtäneseen meininkiin! Tuon Varjon jenkkikommentit voi jättää aivan omaan (nolla)arvoonsa.

-Juissi
Jyrkiboy
Kivenpyörittäjä
Kivenpyörittäjä
Viestit: 1645
Liittynyt: 21:17, 04.05.2003
Akvaarioseurat: SMAS, FOMA #11
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Turtola - Tornionlaakson Helmi
Viesti:

Re: Instämmer

Viesti Kirjoittaja Jyrkiboy »

Cai kirjoitti:Minusta on ihmeellistä ettei moderaattorit puuttuneet Varjon mielestäni herjaavaan kielenkäyttöön.
Joku tuolta aquariston nykyisen asuinpaikan perukoilta mahtoi joskus tuumata, että herja häpäisee vain sen lausujan, joten sepä siitä.

Pysytään asiassa.
Vettä tällä hetkellä vain vasemmassa polvessa...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Meri- ja murtovesi”