Vanhojen muistelua

Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.

Valvoja: Moderaattorit

Lukittu
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Vanhojen muistelua

Viesti Kirjoittaja Taavetti »

Mun akvaariotietoisuuteni alkoi -70-luvun lopulla, kun perheeni hankki noin 6o-litraisen altaan. Kalasto oli aika kirjavaa kultakaloista neontetroihin. Lahjoituksena muistaakseni akvaariokaupan omistajan tyttäreltä saatiin helmi- ja suklaarihmakaloja. Kaikista altaan kaloista olivat muuten juuri nuo suklaarihmakalat kaikkein kestävimpiä, sillä ne olivat viimeisiä kaloja, kun harrastus hetkittäin hiipui 80-luvun loppupuolella.

"Vedenparannusaineena" käytettiin Tetran turveuutetta, suodattimena oli ilmastimella toiminut"patruuna-putkisysteemi", josta silloin käytettiin nimitystä hapetin. Valaisusta huolehti seinäkiinnitteinen lukuvalaisin hehkulampulla. Akvaario pestiin perusteellisesti, esim. sorat keitettiin toisinaan, kun jaksettiin. Seeprakalat saatiin poikimaan.

Olis kiva lukea myös muiden muisteluja aikojen takaa.
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mä en saanut kotoa asuessa akvaariota vaikka kuinka kinusin ja kerjäsin. Oli sitten muutaman litrna hillopurkki jossa kierteissarvikotiloita. Kerran viikossa tyhjensin purkin ja pesin pohjassa olleen soran. Muutamien viikkojen jälkeen ihmettelin että mihin ne kotilot olivat kadonneet. Ei tullut mieleen että ne oli siellä soran seassa :roll: Antakee anteeksi kotilot kun teitä rääkkäsin, tästäkin kyllä vieritän syyn vanhempien niskoile kun en oikeaa allasta saanut [;)]

Taisin olla sen 17-vuotta kun sain ekan oman akvaarion. 23-litrainen se oli. Muutama viikko sne perään tuli reilu 60-litrainen pytty. Suurinpiirtein kaikien taiteensääntöjen mukaan noita hoitelin, sillä olin jo tämän palstan löytänyt silloin. Mitä nyt kalastot vähän pielessä, mm. tiikeribarbeja tossa isommassa altaassa, myöhemmin miljoonakalanaaraita muutama siellä kirsikkabarbien ja sitruunatetrojen kanssa. Mutta ei pahoja mokia mun mielestä, ei juurikaan outoja kalakuolemia ollut :)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Jos nyt oikein muistan, taisi sisareni hommata 80-luvulla oikein Eheimin 8-kulmaisen vihreän sisäsuodattimen.

Nostalgiaa...
Mikäli huomaat erehtyneesi, olet jo varmaankin oppinut jotain uutta. (oma ajatelma)
doriani
Advanced Member
Advanced Member
Viesti:

Viesti Kirjoittaja doriani »

Mulla oli siinä reilu 60-litrasessa Sharkin sisäsuodatin. Vieläköhän noita valmistetaan? Oli meinaan hyvä peli :)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

doriani kirjoitti:Mulla oli siinä reilu 60-litrasessa Sharkin sisäsuodatin. Vieläköhän noita valmistetaan? Oli meinaan hyvä peli :)
Mullakin oli Sharkin suodatin 90-luvulla.
Koss
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Mies

Viesti Kirjoittaja Koss »

doriani kirjoitti:Vieläköhän noita valmistetaan?
Tuskinpa :D. Joskus 90-luvun alussa oli vielä kauppojen hyllyillä.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Täällä vähän uudempaa mallia:
sain ensimmäisen omani 1998, vaihdettiin lasi aikoinaan siskoillani olleeseen akvaarioon, muistaakseni on n. 50l vetoinen, edelleen on varastossa...pitäisiköhän hakea vanhus esille ja laittaa vielä kerran toimintaan? ;)
Kalastona akvaariossa oli miljoonakaloja, kultainenlevänuoliainen,levanuoliainen ja kuparimonninen.
Alusta saakka oli tetratecin sisäsuodatin tankissa ja kappas, 10-vuotta vanha kaveri porhaltaa yhä täysin toimivana 20l tankissa.
Myöhemmin tuli taistopariskunta, myytiin 10-vuotiaalle akvaarioomme täysin sopivana. :x
Sittemin vaihdettiin 100l akvaarioon, sitten tulikin jo minun 200l ja vuoden sisään hankinnassa 300l-> :D
Tässä vuoden sisään harrastus siirtyi minulle, muuttui hieman meininki äidin olohuoneen koriste tasolta. :)
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
Tatti
Starting Member
Starting Member

Viesti Kirjoittaja Tatti »

Minulla oli joskus 80-luvun lopulla n. 75-litrainen akvaario. Hoito-opit olivat jo varmaan silloin vanhentuneita, koska ne olivat isäni kokemuksia jostain 60-70-luvun vaihteesta. En tarkkaan muista suodatinta, mutta sitä ainakin pestiin hyvin, että pysyi suodatusmateriaali puhtaana (se oli joku sellainen ruskea sisäsuodatin, kertokaa jos joku tietää). Hiekkaa ei muistaakseni pesty, koska siinä oli jotain ravinteita kalojen kakasta. :mrgreen:

Kalastona siellä oli platyja, miljoonakaloja ja kaksi monnista. Taisipa olla myös omenakotilo tai joku nyt kuitenkin. Kultakalaa en sinne pyynnöistä huolimatta saanut (antakaa anteeksi, olin siinä 10v. korvilla), koska isäni kertoi altaan olevan sille liian pieni.

Kasvit eivät siellä viihtyneet, johtuikohan täydellisestä lannoittamattomuudesta? :roll: Kalat kyllä viihtyivät, mutta innostui hiipui ja luovuin akvaariosta, jotta saisin karvaisempia lemmikeitä. :)
En muuten saanut vielä muutamaan vuoteen. Hyvä niin. Opinpahan kerralla, että lemmikit pidetään hyvin eikä niistä voi kovin kevein perustein luopua.
98l+168l+villi-ihminen 3v.+koira+mies
~Eläintarhani on vielä pieni, mutta puuhaa riittää~
stiigo
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja stiigo »

Minun vanhemmilla oli kans joskus 1994-1997 akvaario. Minä en saanut sitä hoitaa kun en kuulemma olisi millään oppinut miten sitä hoidetaan oikein :roll:
Kalastona tässä 60L purkissa oli neontetroja, kiilakylkiä, kuparimonnisia sekä valtavan suuri kanta postitorvikotiloita, joihin akvaariotäti tarjosi ratkaisuksi kolmea tiikerinuoliaista ja nehän siihen sitten hankittiinkin... En usko että äiti oli silloin kierteissarvikotiloista edes koskaan kuullutkaan. Nuo kuparimonniset kuti siinä altaassa aivan mielettömästi, jännä kun tikrut ei koskenu kutuun.. Niitä oli siinä varmaan parhaimmillaan yli 30..
Akvaario siivottiin silloin kun muistettiin. Monesti akvaarion lasista ei nähnyt kunnolla läpi kun oli vähän leväytynyt.. Vedenvaihtoihin kuului ensin viikon verran vesien seisotus vannoissa. Ja kun sitä vettä sitten vaihdettiin niin ensin kalat haavistettiin näihin vannoihin, siihen seisoneeseen puhtaseen veteen. 8O Me ei pesty pohjahiekkaa mut imuroitiin se sellaisella systeemillä, ei ollu lappo. Ja kaikki vanhat vedet imettiin pois sekä suodatin puhdistettiin samana päivänä todella tarkkaan kuuman veden alla..

"oi niitä aikoja"
190L akvaario, 2 risteytyskania, New Forestin poni ja Welsh corgi pembroke uros (11/07)
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Meillä kuitenkin toimi jotenkin tuo akvaario, sillä vesi pysyi kohtuullisen kirkkaana eikä leviäkään liiemmin ollut. Vesi oli porakaivosta, joten ei sisältänyt vesilaitoksen kemikaaleja. Tuo eka suodatin/hapetin toimi varmaan jonkinlaisena mattosuodattimena.
Malys
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja Malys »

Minä tiedostin silloin 1994 kun harrastusta aloittelin, että kaloja ei voi laittaa altaaseen niin paljon kuin haluaa, vaan laskeskelin niitä senttipituuksia. Kyllähän kalasto oli kuitenkin melkoinen sekasotku, mutta mitään hirveitä ylilyöntejä ei kuitenkaan ollut. Pahimmat taisivat olla kaksi kultaista levänuoliaista ja pari kultakalaa 128 litraisessa. Noh, onneksi eivät olleet pitkäikäisiä. Tosin kun niistä olin päässyt eroon, niin joku siskon kavereista keksi ostaa synttärilahjaksi kaksi kultakalaa. Kun paikallinen akvaarioliike joskus 1998 lopetti, niin hommattiin sieltä 98 litrainen myyntiallas ja lämäsin kultakalat siihen, kun tiesin että eivät oikein sovi seura-akvaarioon. Onneksi nekään mulkosilmäiset jalostetut eivät olleet pitkäikäisiä. Vettäkin osasin vaihtaa enkä mennyt tekniikalla, että lisätään haihtuneen tilalle uutta ja joka puhdistuksessa pestään hiekka ja kuurataan kaikki puhtaaksi. Onneksi.

Nykyään ainoa muisto epäsopivimmista kaloista on nuo n. 10-vuotiaat 4 leväbarbia 250 litraisessa. Odottelen että niistä aika jättää, niin sitten ei ole kalastossa mitään vikaa. En halua niitä enää lahjoittaa eteenpäinkään, kun ovat jo sen verran iäkkäitä enkä voi olla täysin varma, että uusi koti on niille varmasti hyvä, kuitenkin sen verran tunnearvoltaan tärkeitä kaloja.

Sen olen todennut, että ikinä en hanki enää mitään muita suodattimia kuin Ehemiä (ja Fluval varauksella). Juurikin siinä 1997-1998 tienoilla muutaman viikon sisällä hajosi kaksi Sharkin pientä sisäsuodatinta, olivat 3-4 vuoden ikäisiä. Myöhemmin ostin käytettynä reilun vuoden ikäisen (muistaakseni, takuu oli edelleen voimassa) Sharkin ja siitä murtui johto läheltä moottoria reilun vuoden oman käytön jälkeen. Mutta pienten Sharkien hajoamisen jälkeen ostettu Eheim PickUp toimii edelleen kuin unelma.
112 ja 312 litraiset altaat sekä keskikokoiset villakoira-urokset. Läträystä vuodesta 1994 lähtien.
Maisu
Elite Member
Elite Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Minulla oli vuodesta 1980 alkaen 63-litrainen, jossa oli samanlainen välineistö kuin nykyisessäkin sen kokoisessa altaassani. Vaihdoin vettä puolet viikottain eikä hoito muutenkaan erityisemmin poikennut nykyisestä. Jostain syystä kasveja piti useammin roudata kylpyhuoneeseen karsittaviksi mutta syy kyllä oli äitini rakkaan parkettilattian eikä tietotaidon puutteen... Vedenparannusaineen käytön lopetin silloin kun lehdessä luki ettei vettä enää kloorattu. Kaloina oli neontetroja ja suodatin oli Rena.
Taavetti
Advanced Member
Advanced Member

Musta on kiva muistella näin ilman turhaa synkistelyä/syyllisyyttä. Aikoinaan toimittiin silloisen oman parhaan tietämyksen mukaan ja näitä neuvoja sai ihan sen ajan asiantuntevista akvaarioliikkeistäkin ja kirjoista. Nykyajan tietämyksellä ja tiedonkululla nuo monet ratkaisut tuntuvat tietysti käsittämättömiltä.

----------------------
maisu kirjoitti:Minulla oli vuodesta 1980 alkaen 63-litrainen, jossa oli samanlainen välineistö kuin nykyisessäkin sen kokoisessa altaassani. Vaihdoin vettä puolet viikottain eikä hoito muutenkaan erityisemmin poikennut nykyisestä. Jostain syystä kasveja piti useammin roudata kylpyhuoneeseen karsittaviksi mutta syy kyllä oli äitini rakkaan parkettilattian eikä tietotaidon puutteen... Vedenparannusaineen käytön lopetin silloin kun lehdessä luki ettei vettä enää kloorattu. Kaloina oli neontetroja ja suodatin oli Rena.
Mistä olit nuo oppisi jo silloin ammentanut? Useat varmaan saivat neuvonsa esim. akvaliikkeistä (tosin muistan, että samoissa liikkeissä saattoi olla myynnissä ihan muutakin, esim valaisintarvikkeita ja rautakaupan tavaraa, sekä uutena vuotena raketteja).

- Hauskoja/vanhoja/muita akvaario juttuja
- Ensimmäinen akvaariosi
- Ensimmäisen akvaariosi koko
- Milloin hankitte ensimmäisen oman akvaarion ja miksi?
- Miten olet aloittanut harrastuksen?
Jatketaan jossain vanhassa samantyylisessä keskustelussa. Lukko.
-Ylläpito
Lukittu

Palaa sivulle “Yleistä keskustelua (akvaario)”