Nymphoides indica ja vesiherne

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Nymphoides indica ja vesiherne

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kuinkas monella nyt on Nymphoides indica -lajista olemassa pitempiaikainen, kunnollinen kasvusto ja halua lajin säilyttämiseen akvaarioissaan jatkossakin? Omani häviää ravinnekilpailussa taimehtivalle (!) banaanijuurelle vaikka kuinka paljon lannoittaisi (tai ehkä kyse on taas jostain allelopatiasta eikä ravinteista) enkä oikein olisi valmis huolimaan sitä toiseen isompaan akvaariooni, joten onko kotimainen kanta turvattu vaikka luopuisinkin lajista?

Lisäksi kaipaisin trooppista vesihernettä Utricularia sp. jota taannoin liikkui runsain määrin pk-seudun harrastajien keskuudessa. Olisiko jollakulla sitä vielä...?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Kysymykset ovat yhä ajankohtaisia, eli hihkaiskaahan nyt joku vai olenko tosiaan muka ainoa joka on kiintynyt Nymphoides indicaan?
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

No nih, ja yritetääs vielä kerran; kenelläkäänkö ei ole niin pysyvää kasvustoa Nymphoides indicasta että voisin luopua omastani? Entäpä löytyisikö sitä trooppista vesihernettä vielä joltakulta pk-seudulla?
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

minulla kasvaa pienen pieni taimi Nymphoides indicaa altaassa, siinä on vasta pari lehteä ja tarkoitus olisi saada sse kasvamaan kunnolla. Sen verran kaunis ja kiva kasvi että tuskin tulen kovin helposti siitä luopumaan. Tosin taimi on todella pieni ja kasvaa hieman heikosti vielä, taidan laittaa sille JBL:n seiska boolsin juurelle että vahvistuisi.

Itse olisin kiinnostunut myös tuosta banaanijuuresta mutta sitä ei ole ollut ainakaan täälläpäin saatavana mistään.
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Janis
Starting Member
Starting Member
Viestit: 16
Liittynyt: 17:42, 17.06.2004
Paikkakunta: Mikkeli

Viesti Kirjoittaja Janis »

Minulla tuota mokomaan vehkaa oli välillä riesaksi asti, tällä hetkellä on kaksi varsin muikeasti rehettovaa tainta, mutta kuinka kauan? Affenet kun niitä välillä hieman hellivät :D
Valmont
Senior Member
Senior Member
Viestit: 873
Liittynyt: 08:31, 11.10.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Valmont »

Heips. laitetaas tänne väliaikatietoa, valitettavasti minun Nymphoides indicani kuoli, jonka sain muuten juuri Janikselta :(

Itse haluisin tätä hienoa kasvi uudelleen, kun en kerennyt näkemään kuin muutaman parisenttisen lehden.

Jokos maisu heitti pois kokonaan vai ?
Vuoden 2005 #aw:n kotiäitirouvakodinhengetärrakastajasymppis
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Löytyykö keneltäkään ylimääräistä Nymphoides indicaa?

Aikanaan tätä jo altaassani kasvattelin kiitos Marin tai Maisun, mutta tulin luopuneeksi siitä toisen isomman altaan myynnin yhteydessä. Nyt alkoi vanha suola janottamaan :mrgreen:

-Jaani-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Herttinen sentään miten vanhoja juttuja te ihmiset löydättekin täältä. :D Ostin juuri jättihuutokaupasta pikkuruisen intianlammikin Nymphoides indica, ja nyt odotellaan kovasti sen kasvamista isoksi jotta taimia voi sitten syöttää erinäisille punatimanttiahvenille jotka popsivat taannoin mm. täysikasvuisen trooppisen lumpeen.
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Ajattelin jatkaa tähän, kun ketjun löysin :D Haeskelin tietoa kasvin nimellä Googlesta ja AW:istä, kun en ollut ihan varma, mitä se minun lumpeen näköinen kasvi olikaan.

Ehkä minä marssin vaan kauppaan. Näkyihän tuota ainakin liikkeiden listoilla olevan.

Ei muuten olisi tullut mieleenkään, että punatimanteille maistuu salaatti noin hyvin.

-Jaani-
Maisu
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5469
Liittynyt: 15:10, 30.07.2001
Akvaarioseurat: Ciklidistit, HAS, NCS, TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Maisu »

Samaiset punatimantit ovat tuhonneet aiemmin mm. keihäslehtiä jyrsimällä uusimmat, avautumassa olevat pehmeät lehdet taivaan tuuliin.

Saathan sinä nyt toki sitä indicaa minultakin kunhan tuo rassukka tuosta kasvaa. Siihenhän ei välttämättä montaa viikkoa kulu...
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

No en minä sinulta ainokaisia vie, mutta kiitokset kuitenkin.

Toisaalta allaskin on vielä Marilla nikkaroitavana, että siinä mielessä ei ihan hirveä hoppu tuon kasvin hankkimisella ole :)

-Jaani-
Sami
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1889
Liittynyt: 15:47, 06.11.2001
Akvaarioseurat: HAS, Labyrinttiyhdistys
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Sami »

Täältäkin löytyy keväthuutokaupasta peräisin olevaa intianlammikkia, joka kukkii päivittäin 1-3 kukinnolla. Hyvää vauhtia on tekemässä itselleen kaveria.
-Sami-
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Hienoa! Sitten, kun teillä niitä "poikasia" on niin otetaan asia uudelleen puheeksi ja sovitaan hinnoista. Noita mahtuisi useampikin alkuun. Sitten, kun kasvaa isommaksi niin kolmella saa jo suurenkin altaan tukkoon :P

Maisun lauma pitänee huolen ylimääräisistä taimista, joten voin sitten heittää niitä takaisinkin päin, jos ja kun saan taimet kasvamaan.

-Jaani-
Jaani
Senior Member
Senior Member
Viestit: 537
Liittynyt: 15:19, 21.08.2002
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tuusula

Re: Nymphoides indica ja vesiherne

Viesti Kirjoittaja Jaani »

Tervehdys, Kaivellaanpa jälleen vanhoja. Olen tauon jälkeen palaamassa akvaarioiden pariin ja N. indica kiinnostaa edelleen. Vieläkö tätä löytyy harrastajilta vai onko se päässyt katoamaan keskuudestamme?
-Jaani-
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”