Lihapitoinen ruokalista plekoille?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Lihapitoinen ruokalista plekoille?

Viesti Kirjoittaja piraja »

Mitä lihapitoista ruokaa olette antaneet lihaa syöville plekoille?
Mistä ne erityisesti pitävät?

Jostain jenkkiläiseltä foorumilta luin, että jotkut ovat antaneet esim kypsytettyä kananlihaa, pakaste katkarapua... siinä kohti heräski kysymys, että pakastekatkarapu pussiin on merkattu suolapitoisuus joku prosentti.. saako sellaista ihan perus pakaste katkarapua sitten enää antaa jos siinä kerta pikkuinen suolaprosentti on? Onko niissä kaikissa pakastetuissa sitä suolaa?

Hyviä ruokralista-vinkkejä kaivataan lihaa syövälle plekolle...


** pikkuinen appelsiinipleko ja varsinkin tulipiikkipleko odottavat vinkkejä, kiitos **
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

Lihamyllyn läpi seuraavia:

- Kokonaiset kuorelliset katkaravut
- Seitä (palapakastetta)
- Muikkuja (perkaamattomat)

Lisäksi vähän:
- Pinaattia
- Porkkanaa
- Herneitä
- Papuja
- Sitruunaa
- Kananmunia (raakana)
- Pieni määrä kaurahiutaleita

Lisää itse tekoisen ruuan valmistuksesta löydät lisää kirjoittamalla hakuun "rakmix" tai googleen "räkmix" :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Kiitos :)
paitsi että ei ole lihamyllyä olemassakaan.. [}:)]
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Minä käytän tehosekoitinta tai sauvasekoittimen vastaavaa osaa ;)
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Jaa! Siinä kanss hyvä idea, ne kyllä löytyy kaapista. Tänään lähen ruokaostoksille ja kokeilen tätä reseptiä. :D
Miss_Molton
Senior Member
Senior Member
Viestit: 802
Liittynyt: 11:34, 27.01.2008
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa

Re: Lihapitoinen ruokalista plekoille?

Viesti Kirjoittaja Miss_Molton »

piraja kirjoitti:
Jostain jenkkiläiseltä foorumilta luin, että jotkut ovat antaneet esim kypsytettyä kananlihaa, pakaste katkarapua... siinä kohti heräski kysymys, että pakastekatkarapu pussiin on merkattu suolapitoisuus joku prosentti.. saako sellaista ihan perus pakaste katkarapua sitten enää antaa jos siinä kerta pikkuinen suolaprosentti on? Onko niissä kaikissa pakastetuissa sitä suolaa?
Itselläni ei plekoloita ole, mutta katkarapuasiaa. Itse olen sekalaiselle pikkukalaporukalleni syöttänyt, olikohan se Pirkan, kuorittuja pakastekatkarapuja. Ihan vaan isolla keittiöveitsellä pilkoin. Sitten sulatin pikkuisessa siivilässä ja huuhtaisin viileän veden alla. Elossa nuo vielä ovat, suolapitoisuus on sen verran vähäinen. Eli en miksaillut sitä, vaan syötin sellaisenaan. Vissiin partiksetkin sitä kävi natustamassa.

Hyvää ruokahalua plekoillesi ja hauskaa kokkailua sinulle!
pepepoksu
Junior Member
Junior Member
Viestit: 124
Liittynyt: 08:45, 03.11.2005
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja pepepoksu »

Minkä muotoisena tuo räkmix on kätevintä pakastaa, että siitä saisi sopivia paloja irti? Onko teillä jotain jääpalamuotteja vai pakastatteko mössön litteänä levynä, josta sitten lohkaistaan pala vai miten? *jospa joskus ehtisi itsekin tehdä kalanruokaa*
Chisantha
Senior Member
Senior Member
Viestit: 561
Liittynyt: 23:55, 01.09.2006
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Chisantha »

Minä olen tehnyt niin että valmiin seoksen olen kaatanut vuokaan joka on vuorattu leivinpaperilla ja taputellut litteäksi levyksi. Sitten olen nostanut jääkaappiin odottamaan liivatteen hyytymistä. Kun liivate on hyytynyt, olen leikannut veitsellä levyn sopivankokoisiksi annospaloiksi, jättänyt sen edelleen vuokaan ja nostanut vuoan pakastimeen jäätymään. Etukäteen leikkaaminen helpottaa huomattavasti paloiksi lohkomista. Sitten kun on kokonaan jäätynyt, olen paloitellut levyn käsin tiiviiseen tupperin kippoon ja laittanut takaisin pakastimeen. Sieltä on sitten tosi helppo vaan ottaa sapuskaa pala kerrallaan.
"Any colour you like as long as it's black." -Tiamat
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja piraja »

Chisantha kirjoitti: Sitten kun on kokonaan jäätynyt, olen paloitellut levyn käsin tiiviiseen tupperin kippoon ja laittanut takaisin pakastimeen. Sieltä on sitten tosi helppo vaan ottaa sapuskaa pala kerrallaan.
Varmaan minicrip pussikin käy.. noita ois, tupperwaraa ei.
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Mä olen pakastanut ne ensin sellaisissa muovisissa jääpalakoteloissa ja sitten pakannut valmiina paloina Minigrippeihin tai Tuppereihin.
pleko_88
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3024
Liittynyt: 21:18, 27.01.2004
Akvaarioseurat: TAS
Paikkakunta: Kangasala & Tre / TAS

Viesti Kirjoittaja pleko_88 »

1/2 litran minigrip pussit ovat täällä käytössä. Annostelee sen mukaan, että levystä ei tule liian paksua, että jaksaa sitten vääntää siitä paloja irti. :)
Ilkka Takala /
Tampereen Akvaariotukku
http://www.facebook.com/akvaariotukku
pytty600L
Junior Member
Junior Member
Viestit: 117
Liittynyt: 23:41, 29.03.2006
Paikkakunta: Länsi-Vantaa

Ruuan antaminen

Viesti Kirjoittaja pytty600L »

pleko_88 kirjoitti:Lihamyllyn läpi seuraavia:

- Kokonaiset kuorelliset katkaravut
- Seitä (palapakastetta)
- Muikkuja (perkaamattomat)

Lisäksi vähän:
- Pinaattia
- Porkkanaa
- Herneitä
- Papuja
- Sitruunaa
- Kananmunia (raakana)
- Pieni määrä kaurahiutaleita

Lisää itse tekoisen ruuan valmistuksesta löydät lisää kirjoittamalla hakuun "rakmix" tai googleen "räkmix" :)
Kivan ja herkullisen näköinen resepti, vaan pysyykö kuinka hyvin kasassa pakastamisen ja sulattamisen jälkeen? Jos tavara on ihan pölyä, niin 80% levähtää pitkin akvan pohjaa ja 20% löytää suun --> pohjan imurointi kunniaan ;) . Eli pysyykö pakaste sulattamisen jälkeen vielä jonkinlaisessa kasassa? Sulattaa kuitenkin pitäs, muuten ei fisujen vatsa tykkää hyvää.
piraja
Junior Member
Junior Member
Viestit: 248
Liittynyt: 13:58, 05.02.2008
Akvaarioseurat: HAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Ruuan antaminen

Viesti Kirjoittaja piraja »

pytty600L kirjoitti:
Kivan ja herkullisen näköinen resepti, vaan pysyykö kuinka hyvin kasassa pakastamisen ja sulattamisen jälkeen? Jos tavara on ihan pölyä, niin 80% levähtää pitkin akvan pohjaa ja 20% löytää suun --> pohjan imurointi kunniaan ;) . Eli pysyykö pakaste sulattamisen jälkeen vielä jonkinlaisessa kasassa? Sulattaa kuitenkin pitäs, muuten ei fisujen vatsa tykkää hyvää.
Eiks juuri liivate saa pysymään räkmixin kasassa? Vai sotkeeko silti pahasti pohjaa?
Thompson
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1081
Liittynyt: 07:19, 09.06.2004
Akvaarioseurat: TAS, Ciklidistit
Paikkakunta: Lempäälä

Re: Ruuan antaminen

Viesti Kirjoittaja Thompson »

piraja kirjoitti:
pytty600L kirjoitti:
Kivan ja herkullisen näköinen resepti, vaan pysyykö kuinka hyvin kasassa pakastamisen ja sulattamisen jälkeen? Jos tavara on ihan pölyä, niin 80% levähtää pitkin akvan pohjaa ja 20% löytää suun --> pohjan imurointi kunniaan ;) . Eli pysyykö pakaste sulattamisen jälkeen vielä jonkinlaisessa kasassa? Sulattaa kuitenkin pitäs, muuten ei fisujen vatsa tykkää hyvää.
Eiks juuri liivate saa pysymään räkmixin kasassa? Vai sotkeeko silti pahasti pohjaa?
Sotkee kyllä. Itse sammutan suodattimet jos ruokin räkmixillä. Sulattelemaan en kökköjä ala, näyttää kelpaavan jäisenäkin.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”