Sateenkaarikirjoahventen kutu

Kirjoahventen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
Sukupuoli: Nainen

Sateenkaarikirjoahventen kutu

Viesti Kirjoittaja marikap »

Laji minulle vieras ja kysynkin että voiko naaras sateenkaarikirjoahven kutea ilman urosta?
dr. Axelrod
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja dr. Axelrod »

Kyllä se on mahdollista, mutta mätimunat ovat luonnollisesti hedelmöittymättömiä.
marikap
Junior Member
Junior Member
Akvaarioseurat: Jyväskylän akvaarioseura JAS
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marikap »

Niin minä vähän arvelinkin kun kutu ilmestyi altaaseen ja munien sisällä ei näkynyt mitään. Mielettömän äkäinen oli vain munia vahtiva naaras toiselle osapuolelle. Kävi rökittämässä jopa toisella puolella allasta. Alla kumminkin 300litrainen ja tilaa on kyllä kummallekkin. Siitä tulikin mieleen että olisiko kyseessä toinen naaras, koska ei juuri ulkonäöltään eroa toisesta.

Mitenkähän nämä kaksi ottaisivat asian, jos saisin yhden uroksen tuonne hommatua? Vai onko tuo naaraan käyttäytyminen samanlaista uroksellekkin?
Vipe
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Vipe »

Minä luulen että jos otat yhden koiraan niin ahvenista tulee yksi pari joka sitten yhteistuumin pitää puoliaan yksinäistä naarasta vastaan. Ainakin mulla käyttäytyvät niin kun nyt on neljä kalaa, joista kaksi naarasta ja kaksi koirasta, eli yksi selkeä pari ja nämä kaksi muuta vaan elelevät itsekseen. Kudun ollessa päällä pariskunta hyökkäilee tasaisesti sekä toisen koiraan että naaraan kimppuun, ja päinvastoin, kaksi muutakin pyrkivät ajoittain käsiksi parin kutuun.
"I'm here to lead not to read!"
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kirjoahvenet”