Hei
Haeskelin pikkukalaparvea pintaan. Kaupassa oli kivan näköisiä ja myyjä sanoi, että jokin versio safiirirasborasta. Muistin, että oli vähän hankala, mutta kun eivät paljon maksaneet, niin ajattelin kokeilla, kun miellyttivät silmää.
Nyt tuli myyjältä viesti (erinomaista palvelua) että onkin nopsarasbora. No en löytänyt siitä suomenkielellä mitään. 5 cm kasvaa, mutta mitä se tahtoo elääkseen?
Kaikki mahdollinen tieto ja kokemus lajista kelpaisi nyt.
Nopsarasbora, tunnetteko tyypin?
Valvoja: Moderaattorit
Nopsarasbora, tunnetteko tyypin?
450L, 250L, 112L, ja shiba
Markku Varjon akvaariokalat kirjan mukaan: pitää kasvitiheiköistä ja vapaasta uimatilasta, turveuutteen lisäys suotavaa. Koiras on naarasta solakampi. Rauhallinen, sävyisä parvikala; liikkuu enimmäkseen veden keskikerroksissa. Kaikkiruokainen. Akvaarion koko 63 litraa. Koko 5cm. pH 5,5- 6,5. Rasbora agilis katso jos löytyisi tuolla nimellä lisää tietoa netistä.
Ja mä voisin sanoa, että elävillä eläimillä ei kokeilla. Ensin pitäisi ottaa selvää mikä se laji edes on ja mitä se vaatii elääkseen, sopiiko samaan veteen muiden asukkaiden kanssa, millaisen ph:n, lämpötilan, kovuuden ym. vaatii. Se että joku on "kivan näköinen" ei riitä perusteeksi kalan ostoon eikä kauppiaalta ole hyvää palvelua jos ei kauppias edes itse tiedä lajia tai sen vaatimuksia jotta voisi asiakasta neuvoa.
Mutta eiköhän meistä jokainen ole jossain vaiheessa toiminut näin, toivottavasti vain harrastuksen alkuvaiheessa
Mutta eiköhän meistä jokainen ole jossain vaiheessa toiminut näin, toivottavasti vain harrastuksen alkuvaiheessa

Hei
Allekirjoitan kyllä tuon Keijuston mielipiteen ettei elävillä eläimillä kokeilla.
Siis tietenkään "kivan näköinen" ei ollut se ensimmäinen peruste. Toki oli keskusteltu että mikä on akvaarion koko, muut asukit ja vesiarvot ja sitten vasta tarjolle jäävistä se kivan näköinen.
Tähän asti olen valimnut (kun olen voinut) vain niitä kaikkein helpoimpia kaloja, mutta nyt ajattelin uskaltautua vähän hankalamman kokeiluun, Joskushan sekin on tehtävä.
Olen kyllä aloittelijana turhautunut siihen, etteivät kauppiaatkaan tiedä mitä myyvät. On sitten kyse kaloista tai kasveista. Sanovat vaan pokkana että jonkun lajin. "näyttää nyt vähän eriltä, mutta kun asettuu...". Tästä voisi kyllä aloittaa jonkun murmatus-topicin jossain muualla.
Allekirjoitan kyllä tuon Keijuston mielipiteen ettei elävillä eläimillä kokeilla.
Siis tietenkään "kivan näköinen" ei ollut se ensimmäinen peruste. Toki oli keskusteltu että mikä on akvaarion koko, muut asukit ja vesiarvot ja sitten vasta tarjolle jäävistä se kivan näköinen.
Tähän asti olen valimnut (kun olen voinut) vain niitä kaikkein helpoimpia kaloja, mutta nyt ajattelin uskaltautua vähän hankalamman kokeiluun, Joskushan sekin on tehtävä.
Olen kyllä aloittelijana turhautunut siihen, etteivät kauppiaatkaan tiedä mitä myyvät. On sitten kyse kaloista tai kasveista. Sanovat vaan pokkana että jonkun lajin. "näyttää nyt vähän eriltä, mutta kun asettuu...". Tästä voisi kyllä aloittaa jonkun murmatus-topicin jossain muualla.
450L, 250L, 112L, ja shiba