Vaisuja kaloja?

Akvaarioiden ja kalojen hoito, ongelmat, sairaudet jne.

Valvoja: Moderaattorit

Alueen säännöt
Ennen kuin esität kysymyksesi, huolehdi, että ainakin osa seuraavista tiedoista ovat viestissäsi:
  1. akvaarion tilavuus ja mitat
  2. Valaistus (millaiset putket, esim. 58W Philips 86)
  3. Suodatus (suodattimien merkit ja mallit)
  4. Akvaarion hoito (vedenvaihdot, ruokinta, kasvilannoiteet yms.)
  5. Akvaarion asukit (kalat + muut eliöt)
  6. Vesiarvot (pH, GH, KH, NO2-, NO3-, lämpötila)
  7. Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
  8. Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?

Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Vastaa Viestiin
unni
Starting Member
Starting Member

Vaisuja kaloja?

Viesti Kirjoittaja unni »

Aloittelijana on ihan ymmällään, kun tulee ongelmia. Apua siis kaipaisin.

2 viikkoa sitten löysin kuparimonnisen kuolleena viikonloppureissun jälkeen. En siis nähnyt mitään omituista käyttäytymistä sitä ennen. Tuon kalakuoleman jälkeen loput (4) monnista ovat vaikuttaneet vaisuilta. Ovat paljon pohjalla paikoillaan ja värikin näyttää vaalealta, ei niissä ole kuparista tietoakaan.

5 päivää sitten taistouros muuttui aivan yllättäen punaisesta keltaiseksi, väri siis vaaleni. Makasi joko pohjalla huohottaen tai suodattimen imussa. Lopetin sen seurattuani kärsimyksiä vähän aikaa. Muutan en osannut sitä tutkia, mutta kidukset olivat aivan valkeat. Kala ei saanut happea?

Taistonaaraat (2) olivat myös kärsivän oloisia. Makailivat lähinnä pohjalla ja evät olivat ehkä vähän supussa. Kiilakyljet (11) vaikuttivat normaaleilta, mutta niidenkin väri oli hailakka. Pohjalla on lisäksi 2 tavallista monnia, joissa en huomannut mitään erikoista (ovat vielä pieniä, tiedän että toinen on kasvaessaan liikaa)

Tämän jälkeen lääkitsin altaan Junglen Parasite clear-kuurilla sisäloisten ohjeiden mukaan. Sain ohjeet eläinkaupasta. Kalat ovat nyt virkeämpiä, kiilakyljet "loistavat". Taistonaaraat piiloilevat toisiaan kannon alla tai kasvien joukossa ja lepäilevät vielä paljon kannolla tai pohjassa. Toinen antaa kyllä välillä vauhtia muille kaloille ja ärhentelee. Kuparimonniset ovat myös paljon paikoillaan, mutta parveutuvat enemmän kuin vähän aikaa sitten. Väri on edelleen tosi vaalea.

Odotanko että kalat paranevat, vai mitä teen? Milloin uskaltaisi hankia lisää kaloja kuolleiden tilalle.

Kaloja siis kiilakyljet 11, taistonaaraat 2, kuparimonniset 4 ja 2 pientä tavallista monnia. Eivät mielestäni saa ainakaan liikaa ruokaa.

Sitten niitä tietoja
110 litraa, Juwelin pakettiakvaario, eli en osaa sanoa muuta suodattimista tai valoista. Perustettu vuoden vaihteen jälkeen.
Vedenvaihto 25-30% kerran viikossa (nyt viimeksi tietysti lääkityksen ohjeiden mukaan), vedenvaihdon yhteydessä jbl Biotopol ohjeen mukaan.
NO3 10
NO2 0
GH >4
KH 6
pH 7,2 (tulokset tikusta jbl easytest, 5 in 1)
lämpö 26 astetta

Kasveja argentiinan vesirutto, lobelia cardinalis, joku rasvalehti ja suippomelalehti?. Lannoituksena annettu istutuksessa jbl kuulia, ei muuta, mutta pitäisi hommata. Kasvavat mielestäni ok. Melalehti (jos se se nyt edes on) vähän syöpyy ja lehdet ovat kärsineen näköisiä.

Muita huomioita: kasveihin rupesi pari viikkoa sitten tulemaan jotain hyvin hienoa harsomaista levää (tummaa?), johon tarttuu vedenvaihdossa roskat. Muuten sitä ei juurikaan huomaa. Levää (hyvin limamaista) tuli myös kasvien tyviin, joissa se näkyi. Väri vaalea. Nyt vedenvaihtojen yhteydessä levä ja lima vähenivät ainakin tilapäisesti. Olen myös kääntänyt veden virtausta, ehkä se kiertää nyt enemmän kasvien tyvellä? Tarkoituksena on käydä ostamassa nestemäistä hiiltä.

Suodatinvanu limoittuu. Se ei siis ole pelkästään roskainen, vaan tuntuu käteen limaiselta. Olen pessyt tähän asti vanun ja käyttänyt uudelleen kahta vuorotellen. Nyt vaihdoin uuden. On se ainakin paksumpi kuin pestyt. Vedenvaihdon yhteydessä lapon kastunut osa on tosi liukas, samoin vedestä vapaaksi jäävät lasit. Olen pessyt ne harjalla.

Muuta en nyt osaa sanoa, kysykää niin yritän vastata jos vain osaan :D
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Olihan allas kypsä ennenkuin kaloja tuli?
Tuo pH tulos voi olla hyvinkin päin metsää noissa liuskatesteissä, yleensä ne näyttävät liian vähän. Olen huomannut, että liuskan 6,8 on todellisuudessa tipoilla väh. 7,5 eli tämän havainnon mukaan altaassasi voi hyvinkin olla liian korkea pH josta nuo oireet johtuvat (tai nitriitti).
Pystytkö käymään akvaarioliikkeessä mittauttamassa arvot tippatesteillä?

Mielestäni noin uudessa akvaariossa nuo "limat" eivät välttämättä ole huolestuttavia, vaan ne ovat jonkin sortin bakteerikasvustoa, jonka pitäisi hälvetä kun allas tasapainottuu kunnolla. Ruskea, lyhyt levä kuulostaa piilevältä jota myöskin tulee usein uuteen altaaseen tai silloin kun valoa on liian vähän. Sinivihreä, kelmumainen, pistävänhajuinen levä sen sijaan on sinilevää, joka on huolestuttavaa ja pitäisi saada pois.

pH:ta voisi kokeilla laskea turveuutteella, se joskus vähentää levänkasvuakin ja kalat ainakin arvostavat sitä [;)] .
Nestehiiltä en laittaisi. Ennemmin sitten vaikka hiilidioksidia käymismenetelmällä jos kasvit sitä tarvitsevat.

Onko suodattimessa siis vain vanua vaiko sienikin? En ole perehtynyt tuohon Juwelin suodattimiin.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
unni
Starting Member
Starting Member

Täytyy tunnustaa, että malttamattomana ensimmäiset kalat tulivat epäkypsään altaaseen, mutta seurasin vesiarvoja ja vaihdoin vettä tarpeen mukaan. Taistot ja kuparimonniset otin sitten kun allas oli kypsä.

En tiedä, tekevätkö täällä liikkeissä vesitestejä, pitäisi kysyä. Toisen liikkeen asiantuntemus kyllä epäilyttää (oli itse tappanut altaallisen kiekkoja, kun ei ollut ihan uuden altaan kypsytys onnistunut).

Sinilevältä levä ai ainakaan vaikuta. Ei haise ja on väritöntä.

Suodattimessa on 3 tyynyä erikarkeuksisia suodatintyynyjä ja vanu. Siinä on ollut myös aktiivihiilisuodatin, mutta olen ottanut sen pois.

Tässä tuntee itsensä tosi tyhmäksi, mutta toivottavasti koko ajan oppii edes vähän lisää.

----------------------

Vesilaitoksen tietojen mukaan pH olisi käyttövedessä 8! Hanavedestä tikulla testattuna 7,2. Onko kaikki liuskatestit yhtä epätarkkoja? Voisin viedä huomenna vettä töihin testattavaksi, kun siellä olisi varmasti pH-liuskoja.

Miten pH:n saa helpoimmin alas, jos siitä on kyse?
pahkis
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja pahkis »

Tungen samaan

Minua jäi kiinnostamaan tuo suodatinmateriaalin limoittuminen. Minulla on allas ollut jo vuoden, mutta nyt ennen joulua yhtäkkiä suodatinmateriaalit alkoi limoittua ja menivät jo 1-2 viikossa tukkoon siitä limasta eli tosi reilua limaisuutta. Suodatin on Eheim Aquaball, se isoin malli. Nyt 3 viikkoa sitten ei limaisuutta enää ollut, hävisi siis yhtä mystisesti kuin tulikin. Vesiarvoissa eikä kalastossa ollut muutoksia kyseisenä aikana. Minäkin ihmettelin tuota limaisuutta, mistä se mahtoi tulla?
unni
Starting Member
Starting Member

Onkohan nyt taistonaaraan vuoro :( Se kelluu suodattimen imussa, ei vielä ole vaihtanut väriä, mutta katsellaan. Vai pitäisikö mun lopettaa se jo heti?

Sen verran olen saanut selvitettyä, että pH on hanavedessä ja akvaariossa 8, tai jopa vähän yli. Vaikea tarkemmin sanoa, kun ainut tippatesti jonka löysin oli tetran, jonka tarkkuus on 0,5 yksikön tarkkuus.

Mitäs mä voisin ensihätään kotikonstein tehdä ennen huomista kauppaan pääsyä? Pitää sitten varmaan turvautua johonkin pH miinus tuotteeseen? vai mitä teen?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
unni
Starting Member
Starting Member

^Kiitos, pitää hommata tuota ainetta. Ensihätään löysin vain Seran pH minusta.

Sain eläinkaupasta ohjeen, että huonosti voivan taistonaaraan voisi laittaa yksin isoon lasipurkkiin ja katsoa että virkistyykö, jos vaikka muut olisivat sitä kiusanneet ja on sen takia niin vaisu. Onko ohje järkevä? Minulta löytyy 2 litran purkki, voisiko siihen laittaa? Ja sanoi myös, että veteen voisi laittaa "reilusti" vedenparannusainetta, kun se hoitaa kalojen limakalvoja. Pitääkö tuo paikkaansa?

Vesiarvot ovat nyt (aamuisen vedenvaihdon jälkeen) lämpö 26 astetta, no2 0, no3 10, GH >4, KH 3 (nämä jbl:n tikulla) ja pH 7,5 (tetran tippatesti). pH:ta olen nyt alentanut Seran Ph minus-tuotteella. Tämän päiväisen vedenvaihdon (hanavesi 8) jälkeen nousi seitsemästä, vaikka laitoin pH-miinustaohjeen mukaan "uuteen" veteen.

Mihinkä lukemiin pH pitäisi saada? Entäs kun tuolla tuotteella laskee samalla myös KH (ollut aiemmin 6), pitääkö sitä sitten jollain nostaa?

Tässä menee ihan sekaisin...
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Hoito, ongelmat ja kalataudit”