Ompuista
Valvoja: Moderaattorit
-
- Advanced Member
- Sukupuoli: Nainen
- Viesti:
Mulle tuli 3,5 viikkoa sitten kaksi omppua, luulin ensin molempia pojiksi, mutta tänä aamuna paljastui että toinen onkin naaras. Lilaraidallinen omppu oli tiukasti roikkumassa ruskearaidallisen kuoressa kiinni sivuittain, siinä möngersivät tovin. Lopulta kun olivat touhunsa saaneet päätökseen, molemmat olivat omissa oloissaan mököttävän oloisina. Naaras oli sivulasissa paikoillaan ja raotin taustapaperia siitä kohdasta ja nyt näkyikin ihan selkeästi kuoren alle vilkaistessa että ei epäilystäkään, kyseessä on ilman muuta naaras, ja mä kun menin sen nimeämään "naisellisesti" Jupiteriksi
Viikon kuluttuahan sen kai voisi odottaa munivan..? Mutta mulla ei ole kyllä tilaa alkaa kasvattaa jotain 100 omppuvauvaa... vai kuinkahan paljon niitä poikasia oikein keskimäärin kuoriutuu? Joku muistaakseni joskus puhui jostain 90 vaavista. Jokunen omppuvaavi voisi olla kiintoisaa kasvattaa, mutta onnistuukos siitä munaryppäästä jättää vain pikkuriikkinen osa jos poistaa suurimman osan?

Viikon kuluttuahan sen kai voisi odottaa munivan..? Mutta mulla ei ole kyllä tilaa alkaa kasvattaa jotain 100 omppuvauvaa... vai kuinkahan paljon niitä poikasia oikein keskimäärin kuoriutuu? Joku muistaakseni joskus puhui jostain 90 vaavista. Jokunen omppuvaavi voisi olla kiintoisaa kasvattaa, mutta onnistuukos siitä munaryppäästä jättää vain pikkuriikkinen osa jos poistaa suurimman osan?
Akvarismia 1992-2014
Jos ei tilaa ole niin kasvattaa poikasia, niin kokemuksesta kerron että on mukavampaa hävittää munaryppäät sitämukaan kun ilmestyvät:D
Joskus oli täälä keskustelu jossa kerrottiin ja havainnollistettiin kuvin miten omenakotiloiden sukupuolet voi tunnistaa. Itse olen tehnyt ihan niin että kun huomaan että parittelevat kasassa niin olen napannut molemmat haaviin ja erottanut varovasti, se kummalta menee "putki" toisen kuoren sisään eri altaaseen kuin oletettu naaras.
Olen nyt aikuiset kotilot saanut eroteltua sukupuolen mukaan eri akvaarioihin, toivottavasti lisääntyminen loppuu joskus:)
Nimim. myydään n.300 omenakotilovauvaa
Joskus oli täälä keskustelu jossa kerrottiin ja havainnollistettiin kuvin miten omenakotiloiden sukupuolet voi tunnistaa. Itse olen tehnyt ihan niin että kun huomaan että parittelevat kasassa niin olen napannut molemmat haaviin ja erottanut varovasti, se kummalta menee "putki" toisen kuoren sisään eri altaaseen kuin oletettu naaras.
Olen nyt aikuiset kotilot saanut eroteltua sukupuolen mukaan eri akvaarioihin, toivottavasti lisääntyminen loppuu joskus:)
Nimim. myydään n.300 omenakotilovauvaa
Huolimatta etsinnöistä en ole löytänyt vastausta muutamaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen ompuista... Eli...
Niillä on sukupuolet. Joo... mutta onko mahdollista, että ne vaihtaa sukupuolta jos altaassa on vain toista sukupuolta? Vai mistä se sukupuolenvaihtamisjuttu oikein tulee?
Minkä kokoinen "omppuvauvalan" pitäisi olla yhtä munarypästä kohden? Minkä kokoisiksi niitä voi siellä pitää?
Niillä on sukupuolet. Joo... mutta onko mahdollista, että ne vaihtaa sukupuolta jos altaassa on vain toista sukupuolta? Vai mistä se sukupuolenvaihtamisjuttu oikein tulee?
Minkä kokoinen "omppuvauvalan" pitäisi olla yhtä munarypästä kohden? Minkä kokoisiksi niitä voi siellä pitää?
-
- Member
- Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry
Omput on aina yhtä sukupuolta, ne ei vaihda sukupuoltaan.Siru kirjoitti:Huolimatta etsinnöistä en ole löytänyt vastausta muutamaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen ompuista... Eli...
On olemassa kotiloita, jotka tarpeen vaatiessa pystyvät sen tekemään, mutat omput on tosiaan sitä sukupuolta koko elämänsä, mitä sattuvat olemaan.
Aikuinen omppu tarvii 10l vettä per yksilö. Ite pitäisin omput tossa vesimäärässä jo jostain puolen sentin mittaisesta, sillä nekin sottaa jo aika hyvin... Ja on paha sanoa, minkä kokoinen allas pitäis olla munarypästä kohti, sillä niiden ryppäiden koko ja se, miten monta vauvelia sieltä tulee, vaihtelee hirmuisesti. Mulla on 54 litraisessa tällä hetkellä rypäs, ilmestynyt viime yönä ja omasta mielestäni en paljon pienempään laittais. Sillä vesiarvot pysyy paremmin hallinssa isommassa pöntössä, kuin pienessä, joten 20 litraisen kanssa ois kauhee työ pitää puhtaana ja noi omppuvauvelit kasvaa kauheeta vauhtia, eli jäis heti pieneks. Eli mitä suurempi sen parempi.
317 L (sekala)
-
- Advanced Member
Naaras pystyy pariteltuaan säilömään "maitia", jolloin se kykenee munimaan valmiiksi hedelmöitettyjä munia vielä useaan kertaan yhden parittelun jälkeen. Tästä lienee syntynyt tuo käsitys, että ompot kykenisivät vaihtamaan sukupuolta, kun jälkeläisiä tuntuu tulevan, vaikka altaassa olisi vain varmuudella naaraiksi todettuja yksilöitä.Siru kirjoitti:Huolimatta etsinnöistä en ole löytänyt vastausta muutamaan mieltäni askarruttavaan kysymykseen ompuista... Eli...

Se mikä ei tapa, traumatisoi.
Esimerkiksi Pomacea canaliculata -kotilolla on tavattu tuota koiraan muuttumista naaraaksi, mutta Pomacea bridgesii -lajin kohdalla en ole asiasta mitään varmaa tietoa mistään nähnyt. Ehkä se voi jossain erikoisessa tapauksessa olla mahdollista, mutta pitäisin sitä erittäin epätodennäköisenä ja periaatteessa kannattaa olettaa että eivät vaihda sukupuoltaan.
Tässä lainaus applesnail.netin sivuilta (ja muistelisin, että tästä on ollut aiemminkin keskustelua täällä, haulla löytynee jotain): "A sex change from male to female (proandry) has been described for some Pila and Pomacea apple snails. In case of Pila snails, the male needs a preparatory aestivation period to become a female, while the Pomacea snails can change sex at all times (at least in certain species). During this sex change, the testis change in colour and decrease in size. The frequency at which this sex change occurs is not certain and not much literature is available about this subject."
Tässä lainaus applesnail.netin sivuilta (ja muistelisin, että tästä on ollut aiemminkin keskustelua täällä, haulla löytynee jotain): "A sex change from male to female (proandry) has been described for some Pila and Pomacea apple snails. In case of Pila snails, the male needs a preparatory aestivation period to become a female, while the Pomacea snails can change sex at all times (at least in certain species). During this sex change, the testis change in colour and decrease in size. The frequency at which this sex change occurs is not certain and not much literature is available about this subject."
Tässä kuvassa tuo height-kohta.
-
- Junior Member
Kyllä nuo omput mielenkiintoisia ovat. Tavallinen keltainen naaras pääsi toiseen altaaseen koiraiden liian ahdistelun takia. Nyt se munii munaryppäitä pari kertaa viikossa. Aikamoinen tahti.
Altaassani on omituisen näköisiä kotiloita. Ne ei ole esim. touhukotiloita. Mutta ollakseen omppuja, niillä kääntyy kierteen väärään suuntaan. Kääntyykö ompun kierre kasvaessaan isommaksi? Kysyn tämän ihan vain uteliaisuudesta kun en ole vielä löytänyt pikku omppusia.
Altaassani on omituisen näköisiä kotiloita. Ne ei ole esim. touhukotiloita. Mutta ollakseen omppuja, niillä kääntyy kierteen väärään suuntaan. Kääntyykö ompun kierre kasvaessaan isommaksi? Kysyn tämän ihan vain uteliaisuudesta kun en ole vielä löytänyt pikku omppusia.

-
- Junior Member
-
- Junior Member
- Viesti:
Kauankos niitä kuoriutuvia kannattaa odotella? Olisko pari viikkoa sitten kun munaryppään kylkeen ilmestyi ensimmäiset kraaterit, ja pikkuomppuja näkyi laseissa. Kraaterit lisääntyivät hiljakseen, mutta nyt tuntuu että näkymä ei enää muutu. Missä vaiheessa heitän jämät pois? Ja heitänkö pois, vai syökö kalat jos kippaan vaan veteen?
Tämä oli muuten se munarypäs, joka oli pudonnut veteen eli pieni liotus alkuvaiheessa ei tappanut ainakaan kaikkia poikasia.
Tämä oli muuten se munarypäs, joka oli pudonnut veteen eli pieni liotus alkuvaiheessa ei tappanut ainakaan kaikkia poikasia.
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
-
- Junior Member
- Viesti:
En ole koko aikana nähnyt munissa mitään liikettä. Olin jo ihan varma ettei sieltä kuoriudu ollenkaan mitään, kunnes näin ekat kraaterit. Tällasilla liki-viiskymppisillä siristimillä tosin on huono tihrustaa, mietin ihan vakavissani luupin hankkimista. Sen sijaan otin digikameralla lähikuvan, jonka sain suurennettua tietsikan näytöllä... konstit on monet, sano akka kun kissalla pöytää pyyhki. Liikettä varten tarvittaisiin kuitenkin se luuppi (ehkä menen heti kaivamaan myynti-ilmoituksia).
- ja sukat on sillä makkaralla, ja lentää se päivänkakkaralla, ja kylpee yhdeksän pilven alla, ja pupuja sillä on pöydän alla, ja perhonen korvanlehdellä -
-
- Senior Member
- Akvaarioseurat: Lahden Akvaarioseura, Heinolan akvaarioseura
Heeeee mullakin on luuppi ja hyvin näilläkin lähes viiskyt vuotiailla silmillä
näkee luupin läpi.
On muuten hyvä vekotin.
Laita kuva mun postiin ni katotaan miltä ne sun munat näyttää
näkee luupin läpi.

On muuten hyvä vekotin.
Laita kuva mun postiin ni katotaan miltä ne sun munat näyttää

180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
-
- Junior Member
- Viesti:
Eilen löytyi uusi kutu. Tässä kuvat vanhasta (joko heitän pois?) ja uudesta. Vanha on irrottuaan kellunut kokis-avainrenksun päällä, uusi on taas samassa paikassa huoltoluukun sisäpinnassa.

-
- Junior Member
- Viesti:
Tammikuun loppupuolella löysin tuon vanhemman, mutta en tiedä milloin se oli ilmestynyt. Parin viikon ajan noita pikkuisia omppuja on sieltä tipahdellut. Ai voisi liottaa, ihan upoksissa? Eikö ne kuoriutuvat poikaset huku? Olen koko ajan (suihkupullon puutteessa) kastellut kudun upottamalla sen päivittäin kertaalleen kokonaan veteen.
-
- Advanced Member
- Viesti:
Jos sieltä on jo kuoriutunut, niin ihan hyvin voit liottaa vaikka akvasta otetussa vedessä, niin pääsevät loputkin pois. Tämä neuvotaan tuolla applesnail - sivustoilla ja olen itsekin niin tehnyt. Se rypäs murenee vedessä ihan hitusiksi, joten sen huomaa kyllä, milloin omppuja ei tule enää lisää.
Ne eivät enää huku, koska ovat jo valmiiksi kehittyneitä.
Ne eivät enää huku, koska ovat jo valmiiksi kehittyneitä.
-
- Junior Member
-
- Junior Member
- Viesti:
Tuo kuvan kudunjämä mureni liottaessa olemattomin, ei siellä enää asukkaita ollut.
Näyttää vähän tehottomalta tuollainen lisääntyminen, että vaan pintakerros munista kuoriutuu. Munien kehittämiseen kuitenkin menee energiaa, luulisi että kannattaisi munia pienemmissä erissä ja useampaan paikkaan. Vaan jos laji on noin säilynyt ja levinnyt, niin ehkä tämä tapa kuitenkin kannattaa.
Näyttää vähän tehottomalta tuollainen lisääntyminen, että vaan pintakerros munista kuoriutuu. Munien kehittämiseen kuitenkin menee energiaa, luulisi että kannattaisi munia pienemmissä erissä ja useampaan paikkaan. Vaan jos laji on noin säilynyt ja levinnyt, niin ehkä tämä tapa kuitenkin kannattaa.
-
- Elite Member