Mikä sairaus?

Kiekkokalojen hoito, ongelmat ym.

Valvoja: Moderaattorit

KatjaN
Senior Member
Senior Member
Viestit: 918
Liittynyt: 20:52, 04.12.2001
Paikkakunta: Kerava
Viesti:

Viesti Kirjoittaja KatjaN »

riksu70 kirjoitti:Laitoin 2 Turkoosia ja 2 Royal Blueta. Nämä on hengissä vieläkin. Nää oli vaan viikon toisessa altaassa **tyhmäminä**.
Tämähän olisi ollut hyvin oleellinen tieto vaivojen syiden arvailussa, vaikka voi olla, että jokatapausessa edes laajavaikutteinen bakteerilääkitys ei enää olisi pelastanu kiekkoja.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Se tieto että nää 2 kiekkoa laitoin altaaseen niin alkoi samantien alamäki eli heti aaamusta. No tuli kalliit oppirahat ,mutta jatketaan. Huokasen vasta kun kaikki hengittää taas normaalisti ja allas vo hyvin.
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Tsemppiä riksu70!
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

puolukka kirjoitti:Tsemppiä riksu70!
Kiitos!
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

riksu70 kirjoitti:Se tieto että nää 2 kiekkoa laitoin altaaseen niin alkoi samantien alamäki eli heti aaamusta. No tuli kalliit oppirahat ,mutta jatketaan. Huokasen vasta kun kaikki hengittää taas normaalisti ja allas vo hyvin.



26 vuotta sitten hankin ensimmäiset kiekkoni.
Kaksi täysikasvuista ruskokiekkoa joita en koskaan saanut syömään sen aikaisilla tiedoillani.

Jälkeenpäin kudettelin useita värimuotoja hyvällä menestyksellä myyntiin.
Sain jopa villit Heckelit kutemaan.

Myöhemmin olin jossakin välissä niin vi.......nut menetyksiin että ei ollut kiekkoja kahteen vuoteen, mutta pakkohan niitä oli uudestaan hankkia.

Jotkut vähättelevät kiekkojen hoidon olevan yhtä helppoa kuin platyjenkin mutta kun menettää parikymmentä kallista kalaa niin tappiot ovat niin suuret ettei niitä kestä kuin miljonääri.

Luonnokiekkojen kanssa on vielä paljon enemmän haastetta, vaikka ensimmäinen vuosi menisikin ilman tappioita, kiekot voivat laihtua vuoden ennen noutajaa.

En ole ollut yhtään fiksumpi olen vain tehnyt kaikki mahdolliset virheet jo aikaisemmin :(
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
puolukka
Junior Member
Junior Member
Viestit: 147
Liittynyt: 21:46, 11.02.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Keminmaa

Viesti Kirjoittaja puolukka »

Niin.. oli minullakin hankalaa alussa kiekkojen kanssa. Monta upeaa kalaa tapoin silkkaa tietämättömyyttäni. Ei ollut nettiä, vaan paljon vanhentunutta kirjatietoa, jota yritin järjelläni soveltaa.. kamalaa aikaa ja surku on vieläkin turhaan kuolleita kaloja.
Luojan kiitos virheistään oppii, vaikka vieläkin huomaan melkein tekeväni hölmösti, mutta sitten sitä vaan muistaa virheensä.
Älä heitä pyyhettä kehään riksu70, tulevaisuudessa nautit kiekkoaltaistasi ihan varmasti ja katselet hyvinvoivia lättyjäsi.Ihmisiä me ollaan ja virheitä tehdään taatusti jatkossakin, mutta toivon omalta kohdaltani, että paljon vähemman tiedon ja taidon kasvaessa.
-Jos olisin eilen kuollut, en olisi tuotakaan tiennyt-
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Karu totuus, virheistä oppii. Seurailen nyt tuota yhtä raasua tuolla joka kamppailee ihmeen hyvässä kunnossa. Sillä on vaaleata laikku kyljessä aika alalta ja kiduksista näkyy jokin repsoke, en tiedä mikä ja hengitys nopeaa, ei syö ja on tummanpuhuva. Voi olla että suola on lopettanut sen sairauden etenemisen. En tiedä.
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

Informoin osaltani että riksu70:n aktiivihiilisatsi on postitettu tänään ja on toivottavasti perillä maanantaina, jos posti ei kirjettä mitenkään tyri. Toivottavasti kalat rauhoittuvat siihen mennessä, hiili on tehokas apu poistamaan esim. vedestä kemikaaleja. Toivokaamme siis että vika on vedessä.

Samalla voisin ojentaa riksulle virtuaalisia varapäreitä korillisen sekä pari kerällistä pitkää pinnaa. Koita jaksaa, kyllä ne loputkin pystykampelat siitä varmasti paranevat. Parhaasi olet tehnyt, tunnollisempaa hoitajaa eivät kai voisi saada. Oppirahat on kalliit mutteivät puoliakaan niin kivuliaat maksaa, jos niitä oikeasti jotakin oppii.

Edit: Kouvolan Faunattaren Sari Kuutti on muuten myös pitkän linjan kiekkoilija, jos ajelua on sinne päin niin Sarilta kannattaa kysellä apua ja vinkkejä.
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Kiitos Adrianna sanoistasi ja huomasin ilokseni että sulla allas kaupan, olen torstaina tulossa Lahteen hakee muksuja kotiin. Saisin oivan altaan kiekoille karanteeniksi esim.
Kiitos myös päreistä niille myös on käyttöä **ja hymyilee jo vähän täällä**
Adrianna
Elite Member
Elite Member
Viestit: 6704
Liittynyt: 01:32, 06.06.2004
Akvaarioseurat: LAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Karhula (Kotka)
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Adrianna »

riksu70 kirjoitti:Kiitos Adrianna sanoistasi ja huomasin ilokseni että sulla allas kaupan, olen torstaina tulossa Lahteen hakee muksuja kotiin. Saisin oivan altaan kiekoille karanteeniksi esim.
Kiitos myös päreistä niille myös on käyttöä **ja hymyilee jo vähän täällä**
Allas on edelleen vapaana ja olen ensi to Lahdessa kotosalla klo 18.30 lähtien. Laitappa YV:ä jos allas vielä kiinnostaa, vastailen sunnuntain puolella kun palailen sukuloimasta [;)] .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Nyt se huonovointisinkin söi jo sydänsurvarivalkosipulimixiä **huohaus**
Hyvällä mallilla. :roll:
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Mahtavaa! :mrgreen: Piti tarkistaa ennen töihinlähtöä,kuin siellä pärjäillään. Hienoa,hienoa!
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Sen verran tässä kyselen etten hoppuile, mites toi suola tuolla vedessä? Sehän lähtee pois vedenvaihoilla sen minä tiedän mutta mitenköhän tää lämmönlasku tuosta 32+, pitäsköhän jatkaa vielä muutamia päiviä ainakin niin kauan kunnes saan sen hiilen maanantaina puhdistamaan tuon veden, senkään käytöstä kun ei ole kyllä kokemusta yhtään senkin puoleen hyviä neuvoja lisää. Vaihdoin tänäänkin vettä jonkun parisataa litraa pois ei tainnut olla ees niin paljoa ja istutin kasvit takaisin pelonsekaisin tuntein jos niissä on bakteeriä/pöpö' vielä olemassa. Ne kyl oli pelkässä kraanavedessä tämän aikaa. Huuhtelin vielä ennen laittoa kraana alla. On tää kyl hirveetä, kauankohan menee että tämäkin trauma helpottaa ja uskaltaa ostaa uudet läpyskät tilalle -> huom 2 kk karanteenin kautta vielä. :roll: .
Herkuilla ruokkinut nyt toisia että alkaa toipumaan ja saa ravinteita takasin päin.
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Tuli tässä mieleen eräs ajatus ja heitän ajatuksen esille kun luin että monniset erittää jotain myrkkyä joutuessaan matkustelemaan ->pussiin. Minulle tuli hiivatti 30 monnista samaan aikaan tohon 600 l johon ne tietty kaikki laitoin, kaadoin kyllä kuljetusveden pois. Mutta oisko nää saattanut tuhauttaa myrkkyä vielä tuonnne veteenkin? Onko ihan mahdoton ajatus sellainen. OStin meinaan 6 Helminonnista, kymmenkunta Perunkultaista, 5 Nokikuonomonnista, 6 Kultapäämonnista. Onko ihan tuulesta temmattu ajatus??
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

riksu70 kirjoitti:Tuli tässä mieleen eräs ajatus ja heitän ajatuksen esille kun luin että monniset erittää jotain myrkkyä joutuessaan matkustelemaan ->pussiin. Minulle tuli hiivatti 30 monnista samaan aikaan tohon 600 l johon ne tietty kaikki laitoin, kaadoin kyllä kuljetusveden pois. Mutta oisko nää saattanut tuhauttaa myrkkyä vielä tuonnne veteenkin? Onko ihan mahdoton ajatus sellainen. OStin meinaan 6 Helminonnista, kymmenkunta Perunkultaista, 5 Nokikuonomonnista, 6 Kultapäämonnista. Onko ihan tuulesta temmattu ajatus??
Ainoa mitä olen kuullut että monniset saattaisivat itse saada oireita jos niitä on paljon samassa pussissa ja stressaantuvat.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
hoikti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 13:57, 29.12.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hoikti »

riksu70 kirjoitti:Tuli tässä mieleen eräs ajatus ja heitän ajatuksen esille kun luin että monniset erittää jotain myrkkyä joutuessaan matkustelemaan ->pussiin.
Luitko mahdollisesti tätä keskustelua? :)

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=107281
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Joo tarkoitin niin kauan kun se pysyi asiallisena....Paniikissa sitä miettii kaikkia äärisyitä :roll:
Vieläkin olisi kiva tietää tämä aiheuttaja.
hoikti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 86
Liittynyt: 13:57, 29.12.2006
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja hoikti »

Jep, mielenkiintoista olisi tietää (keskustelua seuranneena), toivottavasti syy selviää...

Tuo monnisten erittämä myrkky oli mulle ainakin uutta tietoa! Kertokoot muut asiasta enemmän, mutta näin paremmin tietämättä vois tietty ottaa senkin mahdollisuuden huomioon, etenkin kun niitä monnisia tuli niin paljon...

Mut kaikesta huolimatta TSEMIÄ täältäkin suunnasta!!
Jorg
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 1417
Liittynyt: 21:36, 21.02.2006
Akvaarioseurat: SMAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Jorg »

Tässä nyt kaikki joutuvat arvailemaan kun uutta tietoa tipahtelee jatkuvasti.

Olisko ollut järkevää ilmoittaa heti alussa että "kaikki" kalasi on heitetty altaaseen samaan aikaan ilman minkäänlaista karanteenia ?
Vaikea on antaa mitään ohjetta/tehdä diagnoosia kun tietoja ei kerrota.

Seuraavaksi tulee mieleen että onko allas varmasti kypsä ?
lempiliisa
Junior Member
Junior Member
Viestit: 129
Liittynyt: 23:26, 31.12.2006
Paikkakunta: VAASA

Viesti Kirjoittaja lempiliisa »

Mulla epäilys tosta sun pohjamateriaalisata, koska tuola yhdessä ketjussa kirjoitit, että olit pohjahiekan kerännyt luonnosta pesemättä sitä ensin.
Ja se voi olla tuo ,kun sitten sen mattosuodattimen otit pois , että sieltä olisi jotain sopimatonta veteen liuennut... :|, kun kerran heti sen jälkeen oireet alkoivat. Voi harmi :( sun puolesta.
Morpho
Senior Member
Senior Member
Viestit: 857
Liittynyt: 15:42, 14.09.2006

Viesti Kirjoittaja Morpho »

riksu70 kirjoitti:Tuli tässä mieleen eräs ajatus ja heitän ajatuksen esille kun luin että monniset erittää jotain myrkkyä joutuessaan matkustelemaan ->pussiin. Minulle tuli hiivatti 30 monnista samaan aikaan tohon 600 l johon ne tietty kaikki laitoin, kaadoin kyllä kuljetusveden pois. Mutta oisko nää saattanut tuhauttaa myrkkyä vielä tuonnne veteenkin? Onko ihan mahdoton ajatus sellainen. OStin meinaan 6 Helminonnista, kymmenkunta Perunkultaista, 5 Nokikuonomonnista, 6 Kultapäämonnista. Onko ihan tuulesta temmattu ajatus??
En usko että monnisilla on tuon kanssa mitään tekemistä, itse en ole pariin kymmeneen vuoteen ostanut alle 30 monnisen parvia, kun tilaan niitä akvaariokauppiaani kautta tukusta ja hän toimittaa ne suoraan minulle pusseissa.
Jos monniset olisivat erittäneet myrkkyjä ne olisivat menehtyneet jo pusseissa pienessä vesimäärässä, sillä ne eivät kestä itsekkään siinä kylvyssä, siksi niitä eivät ammattitaitoiset kauppiaat laita kovin monta samaan pussiin.
Akvaariotukuissa monnisia voidaan heittää muutama sata samaan pieneen 100-200 litran altaaseen kun lähetys saapuu.


Pitäisin tapausta selvitettynä, uudet kiekkosi tartuttivat vanhat.
Kiekot ovat kyllä nitriitille arkoja mutta jos vesiarvot ovat kunnossa niin tuo edellinen on todennäköisin syy.
Jos kaloja olisi kuollut lajiin katsomatta satunnaisesti, voisi epäillä muita syitä.
.·´¯`·.. ><((((º>`·.¸¸.·´¯`·.¸.·´¯`·...¸><((((º>
><((((º>`·.¸¸.·´¯`·...¸><((((º>

En luota lääkäreihin, yksikin hoiti yhdeksän vuotta saman potilaan keltatautia, kunnes huomasi että mieshän on japsi...(W.C. Fields)
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

Moip riksu! Miten kalaset voivat? Anteeksi uteliaisuuteni. :)
riksu70
Senior Member
Senior Member
Viestit: 725
Liittynyt: 15:52, 17.09.2005
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Heinola

Viesti Kirjoittaja riksu70 »

Kuule kiitos kysymästä. Valtakunnassa kaikki hyvin. Tänään en vaihtanut enään vettä, jos huomenna jaksaisi, kasvit istutin takaisin ja kaikki syövät ja ovat terveen oloisia. Uskaltauduin laskemaan lämmönkin alle 30 asteen. Saa nähä. Mutta suolaahan tolla altaassa on varmasti vielä. Ne 2 kaksi mitä veikkasin että menisi mutta ihmeen kummalla nekin selvisi ja värit palautui ja kaikki syövät, mutta ei ole hirmuiset kumminkaan ruokahalut. Mutta menee jotakin. Olen antanut sitä mikä parheiten maistuu toi sydänsurvarimiksini runsaalla valkosipulilla :D
urmutti
Junior Member
Junior Member
Viestit: 144
Liittynyt: 19:27, 08.10.2006

Viesti Kirjoittaja urmutti »

No hienoa kuulla! :D Kyllä se ruoka sitten alkaa taas maistumaan kun "arki" on vakiintunut tuon härdellin jälkeen.
Kaaka81
Junior Member
Junior Member
Viestit: 149
Liittynyt: 13:37, 14.03.2005
Paikkakunta: Järvenpää
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kaaka81 »

Kertokaas nyt kokeneet kiekkoilijat miten tämä uusien kiekkojen hankkiminen kannattaa tehdä...?

Eli olen hankkimassa kiekko parveeni 4-5 yksilöä lisää, nykyiset kiekkoni 5 kpl bluediamondeja olen hankkinut kotimaiselta kasvattajalta ja ne ovat olleet minulla nyt reilun vuoden täysin terveinä ja hyväkuntoisina.

Suurin pelko tässä on se, että karanteenauksesta huolimatta vanhat kiekkoni sairastuvat rokotus vaiheessa johonkin uusien kiekkojen tuomaan hyppykuppaan. Tiedän, että liikessä(maahan tuo itse kiekkoja) josta olen katsellut uusia kiekkoja, on ollut melko paljon tätä "kiekkoruttoa". Toisaalta jos sattuisin löytämään jonkin kotimasien kasvattajan jolla olisi mynnissä haluamani värisiä kiekkoja onko se yhtään sen turvallisempaa. En ole myöskään aikoihin nähnyt yhtään nuorien kiekkojen myyntiilmoitusta tällä palstalla, joten en usko että ihan heti edes löydän ketään kasvattajaa.

Mitä tehdä kyseleepi epätietoinen Etelä-Suomesta [;)]
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kiekkokalat”