Styroksista

Kasvien hoito, ongelmat ja sisustus.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Styroksista

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Voiko ja kannattaako laittaa akvaarion pohjalle styroksia kun nuo kivet hienon hiekan ansiosta painuu lähes näkymättömiin tuonne pohjaan?

Liukeneeko kivistä kalkkia veteen ja mistäs tietää välttää sellaisia kiviä missä on kalkkia tai ainaki paljon sitä?
paul
Advanced Member
Advanced Member
Viestit: 3302
Liittynyt: 12:39, 15.01.2005
Sukupuoli: N/A

Viesti Kirjoittaja paul »

Ainakin itselläni on malawissa kun kivistä tulee sen verran iso paino niin tuo styroksi tasoittaa painon isommalle alalle.
Malawi - hietikko-biotoppi
4 x Scieanochromis fryeri iceberg
6 x Labidochromis caeruleus
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

"Normaaleissa" suomalaisissa kivissä ( esim. graniitti ja gneissi) ei ole kalkkia. Jos ottaa kiven josta ei ole varma niin kannattaa laittaa ämpäriin veden kanssa ja testata vesi muutaman tunnin päästä.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Kokeilin joskus styroksia altaan pohjalle(kivirakennelman ja hiekan alle), mutta altaan pohjan muokkauksen yhteydessä styroksin alta tuli ikävänkatkuisia kuplia ja kun otin styrokslevyn pois, se haisi mädäntyneelle, oli ihan mustan mössökerroksen peitossa(styroksi ei varmaan itsessään pilaannu, mutta hapeton tila moisen taisi aiheuttaa), sen jälkeen kokeilin kivien alle paksua mattosuodatinmattoa, eikä moista ongelmaa ole ollut. :)
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Tuotapa en hoksannukkaan laittaa tosiaan mattosuodatinmattoa. :D
Kerkesin kokeilla Styroksia ja onneksi en jättäny sitä sinne,kun jostain tuli tunne että jos tuo jotenki mätii tuonne hiekan alle.

Aika hauskaa hommaa tämä sisustaminen kun ei meinaa saada kerrala millään saada valmista.Olen muuttanu juurakoita ja kivien paikkaa jo ties kuinka monesti ja alkaa kohta nuo kalat varmaan saamaan tarpeeksi tuosta rumbasta niin jos rauhottais tilannetta nyt vähäksi aikaa. :roll:
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

HomerXVI kirjoitti:Aika hauskaa hommaa tämä sisustaminen kun ei meinaa saada kerrala millään saada valmista. Olen muuttanu juurakoita ja kivien paikkaa jo ties kuinka monesti..
Mä tykkään kanssa. Akvaarion perustuksen yhteydessä, haalin tyhjään altaaseen kaikki kivet ja kannot, joita puljaan paikastatoiseen ainakin yhden illan verran, yleensä idea syntyy vasta seuraavana päivänä kun "sisustussuunnitelma" on muhinut alitajunnassa yön ylitse. Sitten vain siirrän rakennelmat paikkoihin joissa ne näyttävät kivalta ja lykkään hiekat sisään. Kannattaa kutsua muutama akvaristi kylään ja hioa yksityiskohtia yhdessä. Itselläni makutuomarina on ollut oma miekkonen. Jollei se osaa sanoa missä on hyvä kannon paikka, laitan sen kääntelemään kantoja ja katson itse kuinka päin mikäkin laitetaan. :D
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

kuinkahan kauan juurakot keskimäärin kestää tuolla altaassa ennen kuin ne alkaa hajoamaan?Todennäköisesti tulee Töyhtökääpiöahvenia 1k ja 2 naarasta tuonne niin mietin naaraille jotain yksiöitä tuonne pohjalle.Kookosluolia ei löytyny paikallisesta kaupasta niin jostain luin että jotain ruukkuja vois laittaa mutta onko ne ollu jotain muovisia josta on leikattu kylkeen kolo vai meneekö se ihan laittaa kyljelleen sinne pohjalle?

Mites tuollaset ahvenet tulee toimeen muitten pohjakalojen kanssa,jos laittais 6kpl kuparimonnisia sinne?Allas on 260l
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Viestit: 552
Liittynyt: 07:58, 10.02.2007
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Nokia
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Kantojen mätänevisnopeus riippuu paljon puusta, esim. mangrove mätänee hitaasti ja useat suomalaiset puut nopeasti. Kookoksen kuoria voi tehdä ( yllätys, yllätys :mrgreen: ) kokonaisista kookoksista, joita löytyy aikas usein ruokakaupoistakin.
VesiEläin
Elite Member
Elite Member
Viestit: 5925
Liittynyt: 07:54, 04.03.2004
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Nainen
Paikkakunta: Lempäälä

Viesti Kirjoittaja VesiEläin »

Itse olen käyttänyt pääasiassa vain kaupallista mangrovea, koska lahoaa mielestäni hitaammin. Välillä(vuoden välein tms.) olen ottanut kannon kerrallaan pois akvaariosta ja raastanut ohuen lahonneen kerroksen pois (kuorimaveitsi tai puukko)pulauttanut toimenpiteen jälkeen takaisin.
HomerXVI kirjoitti:Kookosluolia ei löytyny paikallisesta kaupasta niin jostain luin että jotain ruukkuja vois laittaa mutta onko ne ollu jotain muovisia josta on leikattu kylkeen kolo vai meneekö se ihan laittaa kyljelleen sinne pohjalle?
Savisia (normaaleja värjäämättömiä saviruukkuja) voi laittaa altaaseen, itse olen liottanut uusia ruukkuja esim. yön ylitse sankossa. Ruukun puolikkaista saa mukavia piiloja, mutta voi toki koittaa sahailla tai rikkoa ruukku niin että siihen syntyisi kalan mentävä aukko(tai ostaa niitä minikokoisia ruukkuja). AW:ssa on myynnissä ollut savisia luolia(plekoille) tai vanhoja salaojaputkia, joita voisi myös käyttää.

Itselläni on liuskekivestä ja akvaariosilikoonista koottuja luolia, mutta silikooni ei välttämättä kivessä kauaa pysy, joten rakennelmien pitäisi olla tukevatekoisia, ettei tulis sortumisvaaraa. Tuolta löytyy parista altaasta moisia;
http://sv.aqua-web.org/akvaariot.html
-ozkuz-
Senior Member
Senior Member
Viestit: 507
Liittynyt: 17:39, 22.01.2006
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja -ozkuz- »

HomerXVI kirjoitti:kuinkahan kauan juurakot keskimäärin kestää tuolla altaassa ennen kuin ne alkaa hajoamaan?---------Kookosluolia ei löytyny paikallisesta kaupasta niin jostain luin että jotain ruukkuja vois laittaa mutta onko ne ollu jotain muovisia josta on leikattu kylkeen kolo vai meneekö se ihan laittaa kyljelleen sinne pohjalle?

Mites tuollaset ahvenet tulee toimeen muitten pohjakalojen kanssa,jos laittais 6kpl kuparimonnisia sinne?Allas on 260l

Mulla oli altaassa omenapuu (mätänee hitaasti) ja oli siellä melkein kaksi vuotta ja mätäneminen oli todella vähäistä. Oksan paikat "nousivat" hieman, mutta senkin takia, että partis jyysti aina kaiken irtoavan. Eli minusta ei ole mitään syytä laittamatta kotimaisia puita pelkästään mätänemisen takia.

Kookosluolan voi helposti tehdä itse! Ostaa vaa kookoksen ja halkaisee jne.... Jos haluat savisen kukkaruukun laittaa niin ok, käy hyvin. Kannattaa ostaa kaupasta ihan uusi sellainen (tosi halpoja), koska jos siinä on ollut multaa niin saviruukun huokosiin jää mahdollisia mullan jämiä, jotka nostavat rautapitoisuutta (onkohan oikea termi?).

Kuparimonniset sopii hyvin!
HomerXVI
Senior Member
Senior Member
Viestit: 597
Liittynyt: 20:19, 04.01.2008
Sukupuoli: Mies
Paikkakunta: Tornio

Viesti Kirjoittaja HomerXVI »

Jännä juttu kun ostin eilen muutaman juurakon ja luulin sen olevan Magrovea mutta ei se voi ollakkaan kun se pysyy tuolla vedessä ihan samanvärisennä kuin oli kuivalla maallaki.Mgrovet meni mustiksi aika nopeasti.No kysin sitten tänään kun kävin että eikös nämä ollukaan niitä mutta eihän se tienny tarkkaan mitä oli,no ei se haittaa minua kun muuten halusin vain tietää mitähän nuo olis sitten kun ovat minusta paljon paremman värisiä tuolla altaassa. :roll:
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Kasvit ja sisustus”