Ilkka T kirjoitti:Inneremont kirjoitti:Näitä on lähes mahdoton erottaa toisistaan, luultavasti näitä menee jatkuvasti sekaisin.
Mikäli tämä kommentti nojaa Pertti Rassin teokseen "Panssarimonnit", käsittääkseni on tarkoitettu lajien sotkeentumista perusteellisesti akvaariokirjallisuudessa, ei niinkään sitä että lajit olisivat mitenkään mahdottoman samannäköisiä. Melkoisen tylppäkuonoisen hepomonnisen väritykselle ominainen piirre on voimakkaan tiilenpunainen laikku heti pään takana. Lisäksi lajilla on varsin selvästi muuta ruumista tummemmat pää ja selkä. PlanetCatfish-sivuilta löytyvät Ian Fullerin
hepomonniskuvat. Nuo katsastettuaan voi kukin tykönänsä miettiä esittävätkö aiemmin linkitetyt kuvat hepomonnisia.
Tarkoitin tuolla lähinnä sitä että monnisia (ja muita kaloja) myydään usein ihan muuna mitä ovat. Varsinkin Kuparimonnisen ja Korumonnisen (ja samankailtaisten) yhteydessä on esiintynyt "sotkemista" ja väärinkäsityksiä. Itse olen saanut Korumonnisena hyvin erinäköistä ja muotoista kalaa, jopa samassa pussissa. Olen tunnistanut 4 varsin erinäköistä Monnista melko varmasti Korumonnisiksi, mutta perehtymätön voisi hämmentyä. Jos maahantuoja/kauppias tilaa listalta jotain lajia ja saa jotain muuta, korjaus saattaa olla vaikea jos ovat hyvin samankaltaisia. Varsinkin nuorista kaloista lajin erottaminen on vaikeaa. Lajiin perehtynyt varmaan näkee eron, mutta valitettavasti kaikki eivät kuitenkaan perehdy vaan myyvät... No tässä esimerkissä oltiin ostettu Kuparimonnista ja epäiltiin muuta, taitaa olla harvinaisempi sekaannus.
Pääasiassa Monnistietouteni tulee Rassin kirjoituksista, joten eiköhän juttuni nojaa pitkälti niihin. Kaivoin kirjan esille, ote siitä: "Kaikki Hepomonnisen nimellä Suomessa kulkeneet tai tänne tuodut kalat ovat tämän mukaan olleet väärin määriteltyjä" (Pertti Rassi, Panssarimonnit s.55) Tämä lause ja se ettei kirjassa ole kuvaa Hepomonnisesta vaan Kuparimonnistyypistä, jota on myyty Hepomonnisena, pistää varmaan monen monnisomistajan sekaisin! Ilkka, sinulla varmaan löytyy myös kyseinen kirja. Vertaa huviksesi Ian Fullerin kuvaa, Rassin kuvaan#39 sivulla 54, saattaisi ainakin minulla mennä sekaisin (selkäevä ehkä paljastaa...). Mielenkiintoinen aihe kaiken kaikkiaan!