Omput pulassa ja kysymyksiä kirsikkakatkoista

Muihin ryhmiin sopimattomat kalat (sateenkaarikalat, sädekalat, pallokalat jne.), mukaan lukien muut "örkit".

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
helmikala
Starting Member
Starting Member
Sukupuoli: Nainen

Omput pulassa ja kysymyksiä kirsikkakatkoista

Viesti Kirjoittaja helmikala »

Onko jollain tarkkaa tietoa/kokemusta omppujen vesiarvoista ja hoidosta? Minulla on n.35 l akvaario jossa omput kasvoivat suuriksi ja tekivät paljon munaryppäitä. Hankin myöhemmin suuremman akvan ja tämä pieni akvaario meni "lainaksi" yhdelle sukulaiselle. Muutaman vuoden jälkeen akvaario palautettiin, koska tämä ei jaksanut enää hoitaa sitä. Akvaarion hiekka oli mustaa ja lasit sekä silikonit mustan levän peitossa niin pahasti että siitä hädin tuskin näki läpi. 8O No minä puhdistin ja laitoin akvan kuntoon ja ostin myöhemmin uusia omppuja sekä kirsikkakatkoja sinne.
Vesiarvot ovat minun tietääkseni hyvät (mittasin hiljattain), mutta silti omput vain kuolevat. Ensin ne vain "mököttävät" apaattisina ja sitten ne noin 1-2 vuorokauden kuluttua vetäytyvät kuoreensa ja kuolevat. :cry: En tiedä enää mitä pitäisi tehdä....
Akvassani olevat kirsikkakatkat voivat hyvin ja niistä kysyisinkin vain, että miten ne saisi lisääntymään?
IceQueen
Member
Member
Akvaarioseurat: Porin Akvaariokerho ry

Re: Omput pulassa ja kysymyksiä kirsikkakatkoista

Viesti Kirjoittaja IceQueen »

helmikala kirjoitti:Onko jollain tarkkaa tietoa/kokemusta omppujen vesiarvoista ja hoidosta? Minulla on n.35 l akvaario jossa omput kasvoivat suuriksi ja tekivät paljon munaryppäitä. Hankin myöhemmin suuremman akvan ja tämä pieni akvaario meni "lainaksi" yhdelle sukulaiselle. Muutaman vuoden jälkeen akvaario palautettiin, koska tämä ei jaksanut enää hoitaa sitä. Akvaarion hiekka oli mustaa ja lasit sekä silikonit mustan levän peitossa niin pahasti että siitä hädin tuskin näki läpi. 8O No minä puhdistin ja laitoin akvan kuntoon ja ostin myöhemmin uusia omppuja sekä kirsikkakatkoja sinne.
Vesiarvot ovat minun tietääkseni hyvät (mittasin hiljattain), mutta silti omput vain kuolevat. Ensin ne vain "mököttävät" apaattisina ja sitten ne noin 1-2 vuorokauden kuluttua vetäytyvät kuoreensa ja kuolevat. :cry: En tiedä enää mitä pitäisi tehdä....
Akvassani olevat kirsikkakatkat voivat hyvin ja niistä kysyisinkin vain, että miten ne saisi lisääntymään?
Kai kypsytit akvaarion ennen omppujen laittoa?

Ja kirsikkasukarapuset lisääntyy kyllä ihan itekseen, kun vesiolot on hyvät. Eli pitää olla puhdasta vettä, riittävästi ruoka... ja tosiaan, näidenkin asunnon pitää olla kypsytetty ennen niiden sinne laittoa...
317 L (sekala)
helmikala
Starting Member
Starting Member

En oikein tiedä mitä "kypsyttäminen" on... Voitko kertoa samalla? Taisin unohtaa mainita että akvaarion mukana tuli silloin muutama ompun rääpäle ja monni. Akvaario oli siis ollut kokoajan käytössä.
Onko mahdollista, että ompuilla olisi jokin vitamiinin, kalkin tai muun vastaavan puute? Katkat ovat nimittäin oikein hyvin voivia.
weemano
Advanced Member
Advanced Member

Viesti Kirjoittaja weemano »

Onpas ollut akvaario hyvällä hoidolla lainassa ollessaan.
Minä olisin pistänyt lainaajan itse putsaamaan tai ostamaan uuden tilalle.
~Sukarapuja ja kehittyvä kiekkola.
IceQueen
Member
Member

helmikala kirjoitti:En oikein tiedä mitä "kypsyttäminen" on... Voitko kertoa samalla? Taisin unohtaa mainita että akvaarion mukana tuli silloin muutama ompun rääpäle ja monni. Akvaario oli siis ollut kokoajan käytössä.
Onko mahdollista, että ompuilla olisi jokin vitamiinin, kalkin tai muun vastaavan puute? Katkat ovat nimittäin oikein hyvin voivia.
Kypsyttäminen tarkoittaa sitä, että akvaarioon saadaan sopiva bakteerikanta (käyttämällä bakteerivalmistetta) kaloja ja muita vesieläimiä varten.

Pistäppä tonne Hakuun hakusanaks Kypsytys niin löytyy ketjuja.

Akvaarion peseminen tuhoaa bakteeristoa, joten jos et oo kypsyttänyt uusiks perusteellisen pesun jälkeen ja se voi olla syy omppujen kuolemiselle.

Ja ihan vinkki vaan, että katkat kun voi hyvin, ne lisääntyy eksponentiaalisesti ilman että kerkeet paljon miettimään, miksei ne lisäänny. ;) Eli voisin kuvitella, että syy siihen, miksei katkat lisäänny, on kypsytyksen puutteessa.
317 L (sekala)
helmikala
Starting Member
Starting Member

Se akva on ollu jo useamman kuukauden käytössäkin eli onko se voinu kypsyy itsekseen vai täytyykö se vielä itse kypsyttää? Ja jos täytyy, niin pitäiskö asukit siirtää jonnekin eli onko kypsytys niille haitallinen?
marikki
Junior Member
Junior Member

Re: Omput pulassa ja kysymyksiä kirsikkakatkoista

Viesti Kirjoittaja marikki »

helmikala kirjoitti:Onko jollain tarkkaa tietoa/kokemusta omppujen vesiarvoista ja hoidosta? Minulla on n.35 l akvaario jossa omput kasvoivat suuriksi ja tekivät paljon munaryppäitä. Hankin myöhemmin suuremman akvan ja tämä pieni akvaario meni "lainaksi" yhdelle sukulaiselle. Muutaman vuoden jälkeen akvaario palautettiin, koska tämä ei jaksanut enää hoitaa sitä. Akvaarion hiekka oli mustaa ja lasit sekä silikonit mustan levän peitossa niin pahasti että siitä hädin tuskin näki läpi. 8O No minä puhdistin ja laitoin akvan kuntoon ja ostin myöhemmin uusia omppuja sekä kirsikkakatkoja sinne.
Mitkä ovat ne "hyvät" vesiarvot? pH, KH, GH, NO2, NO3 olisi nyt ainakin aluksi hyvä tietää.
Lemmikit, mukulat, miehet ja muut nurkissa pyörijät pidetään kurissa ja järjestyksessä.
Marikki
IceQueen
Member
Member

helmikala kirjoitti:Se akva on ollu jo useamman kuukauden käytössäkin eli onko se voinu kypsyy itsekseen vai täytyykö se vielä itse kypsyttää? Ja jos täytyy, niin pitäiskö asukit siirtää jonnekin eli onko kypsytys niille haitallinen?
Kyllähän se on voinut kypsyä itsekseenkin, ns. kalallisena kypsytyksenä.

Ja kypsytys on asukeille haitallista, sillä siinä muodostuu nitriittipiikki, joka just kalallisessa kypsytyksessä yleensä tappaa ekan kalasatsin kalat...

Kerroppa nuo marikin pyytämät vesiarvot, niin niistä voi selvitä jotain tärkeää!
317 L (sekala)
helmikala
Starting Member
Starting Member

Ne arvot tais olla:
Nitraatti 25
Nitriitti 0
KH 6d
pH 6,8
Minun tietääkseni ihan normaaleja arvoja, mutta en tiedä ovatko ne ompuille sopivia. Pitäisikö esim. pH arvojen olla hieman korkeammat?
Kypsytyksessä saattaa olla ongelmia, sillä minulla ei ole mahdollisuuksia siirtää asukkeja minnekään. :?
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Muut kalat ja eliöt”