Pikkumonnisen hoito?

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
Cummis
Junior Member
Junior Member

Pikkumonnisen hoito?

Viesti Kirjoittaja Cummis »

Voisiko joku keroa miten pikkumonnisia pitää hoitaa? Minulle myytiin niitä täplämonnisina... Onko niillä jotain erityisvaatimuksia?Ja vielä. Minun pikkumonniseni. Siis yksi niistä kellahti selälleen noin puoleksi minuutiksi, eivätkä kidukset liikkuneet. Kun menin katsoman mikä poloista vaivasi, e pongahti pystyyn ja kiiruhti akvaarion takaosaan. Mikä sillä on vaivana? Ja riittääkö, että akvaariossamme on vain 5 pikkumonnista? Pitääkö minun hankkia niitä lisää?
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Pikkumonnisia suositellaan pidettävän väh. 10 yksilön parvissa, koska ne ovat selvästi parvisidonnaista porukkaa ja pikkaisen myös arkoja.
Sopivat vesiarvot ovat: Lämpötila 22-25 astetta, pH 6-7. kovuus alle 10.
Arvostaa hiekkapohjaa, runsasta kasvillisuutta ja piilopaikkoja.
Sopii muiden pienehköjen ja rauhallisten kalojen seuraan.
Ruuaksi kelpaavat erilaiset pohjatabletit ja varmaan kaikki muukin pohjalle menevä kelpaa. Pakasteruokiakin kannattaa silloin tällöin tarjota.

Täältäkin löytyy pikkumonnisista juttuja ja kuvia:
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 30ca5eceda
http://images.google.fi/images?hl=fi&q= ... Etsi+kuvia
Minkä kokoinen akvaario sinulla on ja mitä muita kaloja?
Tuosta kyljelleen menosta en tiedä mikä sen voisi aiheuttaa :| . Onko vesi kunnossa? Kuinka usein vaihdat sitä ja minkä verran?
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Cummis
Junior Member
Junior Member

Ja taas...

Hyvä, että kerroit. Kiitos!
Minun monnisillanui siis on suht hyvä olla, mutta minun täytynee hankkia niitä lisää. Piilopaikkoja ja rauhallista seuraa niillä on, ja vesiarvotkin näköjään kohdallaan.
Akvaarioni on 128 litrainen, siinä on lisäksi kolme täplänuoli-imumonnia ja 9 mustaneontetraa. Lisäksi hänkin partamonnin tässä kohta. Veden lämpötila on 24 astetta. PH n. 6,5.
Vesi on kunnossa. Ja pikkumonnisetkin, kun viimeksi katsoin. Ehkä pikku veitikka vain leikki kuollutta :D
Cummis
Junior Member
Junior Member

Nyt minun yksi monnisistani kellahti taas! Se oli melkein minuutin seljällään ja sitten se pongahti pystyyn ja ui terveen näköisesti tiehensä ja rupesi tonkimaan pohjaa. Se on noin kuuden tunnin jälkeenkin aivan kunnossa. Mikä niitä vaivaa? Olen hankkimassa parveen noin 7 tyyppiä lisää.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”