Mikä on ongelma ja miten se esiintyy? Täysi kertomus kalan/kasvien oireista
Milloin huomasit ongelman, onko jatkunut jo kauan? Onko ollut jotain muita ongelmia?
Ilmoittamalla ainakin osan em. tiedoista heti ensimäisessä viestissä, varmistat että muilla on helppo työ vastata viestiin ja näin ratkaista mahdolliset ongelmat. Kiitos!
Hei kaikki! Tähän mennessä takapiruna aw:tä lueskellut mutta nyt on pakko kirjoittaa:
Huomasin ruuvin altaassa. En käsitä miten se on sinne voinut joutua, luultavasti lapsi pudottanut, mutta ongelmaksi muodostui että kun aloin sitä poimimaan kadotin sen hiekkaan kun en saanut heti otetta. No kaivoin ja pöllytin hiekkaa aina laajemmalta alueelta mutta ruuvia en vain enää löydä
Kysymys kuuluukin että kuinka ison katastrofin voi ruuvi aiheuttaa vajaassa 400 litrassa vettä ruostuessaan? Onko se nyt kaivettava sieltä keinolla millä hyvänsä vai voiko sen sinne turvallisin mielin unohtaa? Vettä vaihdan 50% kerta viikkoon.
En tiedä mitä materiaalia ruuvi on tai onko siinä pinnoitetta, ihan tavallisena ruuvina minä sitä pidän, heh. Prismasta minä olen ruuveja ostanut, niitä perus -sellaisia, eikai ne mitään erikoismateriaalia ole?
Tuon vedenvaihdon mainitsin kun ajattelin juuri että jos pilaa veden.
Ehkä todennäköisin tavallinen vaihtoehto on sähkösinkitty rautaruuvi. (Onko ruuvi hyvin kiiltävä? Toisaalta vain uusi sähkösinkitty ruuvi kiiltää.) Sinkkiä akvaariossa - mitä siitä? En tiedä.
Muuten, sopivalla haavilla saat siivilöityä hienoa hiekkaa. En huolestuisi yhdestä ruuvista akvaariossa, jossa vettäkin vaihdetaan, oli se mitä vain. Mutta silti etsisin sen pois sieltä.
Ruuvin kiiltävyyttä en nähnyt kun vaihdoin juuri vettä niin valaisin oli pois altaan päältä ja allas pimeänä. Valot laitoin takaisin kun aloin metsäsätämään ruuvia mutta se ehti hautautua hiekkaan ennenkuin ehdin kiinnittää siihen erityistä huomiota.
Haavi mulla on todella pienireikäinen, ei kalanpoikasetkaan pääse läpi joten hiekka taitaa jäädä sinne myös, mutta kokeilemisen arvoinen idea kuiten, kiitos, täytyy kokeilla tässä illan päälle!
Ahaa, hyvä tietää. Ei siis välitöntä paniikkia kuitenkaan, vielä jos ruuvini on samaa materiaalia. Yritän silti vielä löytää sen, mutta jos en löydä niin ei tarvi kuitenkaan yöunia menettää
Jos ruuviasia vaivaa mieltä niin helpoiten se löytyy hiekasta magneetilla .
1-2-3 sydäntä särkyy , vielä löytyy se joka ehjänä säilyy
ehdin myöhemmin viettää aamuni jonkun kylkiluuhun kasvaneena.
Kun herään laivat on lähteneet, kortti kuivuu ja junia ei mee.
Laiturilta tuuli vie pois nekin jotka ei kelvanneet
Kiitokset vastauksista. Mulle sattui nyt ensimmäinen "metallimoka" 15 vuoteen, koskaan ennen en ole onnistunut naulaa/ruuvia pudottamaan altaaseen, ja nytkin sen sinne heitti ilmeisesti lapsi
Tuo magneettihomma on myös hyvä idea! Täytyy kokeilla sitäkin. Mitenhän sitä ei itse hoksaa aivan ilmiselviä keinoja...
Nyt on sukellettu altaaseen kainaloa myöten ja sieltähän se levämagneetin kylkeen tarttui! Ja löytyi muuten aivan toisesta paikasta kuin mihin se oli pudotettu. Eikä ollut tavis prismaruuvi, vaan aika tumma tasakärinen, ilmeisesti jostain laitteesta lähtöisin(mistähän ihmeestä poika on sen löytänyt...).
Kiitokset kaikille keskusteluun osallistuneille!
Kertonen tähän vaikka kaikki on onnellisesti päättynyt, että meillä yhden altaan kanto/kannot on ruuvattu muovilevyyn kiinni, ollu altaassa nyt pari vuotta eikä mitään ongelmia ole ilmaantunu.
800+570+450 (200+mini... just nyt ei käytössä), minä, mies, 2x mustaterrieri, 2x kissa, 2x neitokakadu