Lehtikala tetrojen kanssa?

Akvaarioharrastuksen alkeisiin liittyvät ongelmat, kalojen yhteensopivuus ja mikä tahansa muu tärkeältä tuntuva asia.

Valvoja: Moderaattorit

Vastaa Viestiin
saagelo
Member
Member

Lehtikala tetrojen kanssa?

Viesti Kirjoittaja saagelo »

Voiko lehtikalan altaaseen laittaa pieniä tetroja? Netistä olen monesti lukenut, että ei saa yhdistää, mutta esim. Markku Varjon uusi akvaariokalat-kirja sanoo, että lehtikalan seuraan sopivat pienet tetrat.

Voinko laittaa hehkutetroja ja kardinaalitetroja lehtikalojen kanssa samaan akvaarioon? Entä pikkulehtikalan kanssa, onko näillä eroa? Olen kuullut että olisi kiltimpi, kuin tavallinen lehtikala.

Oletteko nähneet missään pääkaupunkiseudulla pikkulehtikaloja myynnissä?
Kalallinen
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: TAS
Sukupuoli: Mies
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Kalallinen »

Itse laittaisin vain korkean mallisia tetroja, esim. puna-aavetetra.
marinum
Advanced Member
Advanced Member
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja marinum »

Kalallinen kirjoitti:Itse laittaisin vain korkean mallisia tetroja, esim. puna-aavetetra.
Paitsi puna-aavetetra on viileän veden kala toisin kuin lehtikala.
Joillakin on täysikasvuisia kardinaalitetroja hyvällä menestyksellä lehtikalojen kanssa, toisilla ovat joutuneet syödyiksi.
MYYDÄÄN LEHTIKALOJA JA 80x50x50 eli 200 L KULTAKEHYSAKVAARIO
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mun mielestä toi puna-aavetetrankin lämpötilasuositus oli uusimmassa Varjon kirjassa jo samoissa, tai lähes samoissa kuin musta-aaveenkin.
En suosittele kardinaalitetraa, enkä muitakaan puikulan mallisia tetroja. Keisaritetra, kulmatetra ymv. puikulat ovat jo sen verran suuria, että niitä voi lehtareiden seuraan laittaa.
Pikkulehtikala on aavistuksen pienisuisempi kuin tavallinen lehtikala ja sen seurassa on hehkutetroja, kardinaalitetroja ymv. kokoisia tetroja pidetty hyvällä menestyksellä.
Pikkulehtikaloja näytti olevan pari kappaletta jäljellä Leppävaariossa ainakin tänään poiketessani.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

Minulla lehtikalojen kanssa ovat menneet monet tetrat ongelmitta: ainakin ruusu,- kardinaali,- mustaneontetroja.
Eli mielestäni voi laittaa, uusien tetrojen ostaminenkin/kotiutus on sujunut hyvin, siitä kirjoitin juuri tähän ketjuun:

http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=119569
Altaat 250-litraa, 90-litraa + 65-l rapula sekä 180-litran malawiprojekti
Lisää kuvia
Heggy
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Heggy »

Minullakin lehtikalat ja kardinaalitetrat ovat eläneet yhdessä ilman vaikeuksia, mutta jos kardinaalitetroja tmv. tetroja aikoo pitää lehtikalojen kanssa, kannattaa tetrat kasvattaa ensin täysikokoisiksi ennen kuin laittaa lehtikalat samaan akvaarioon, niin ei satu ikäviä yllätyksiä. Mutta tietysti kalatkin ovat yksilöitä, joten kookkaan ja/tai agressiivisen lehtikalan kanssa tetrojen kanssa saattaa käydä huonosti.
Mikkor
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja Mikkor »

Meillä 10 kardinaalia kesti ehkä 3 minuuttia, lehtikalat tykkäsivät.
Mistä näistä tietää..
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Alkeet”