Täällä keskustelu on vapaata, kunhan homma pysyy hyvän maun ja käytöksen rajoissa ja keskustelu jotenkin koskettaa akvaarioita. Muu yleinen keskustelu -> ""Off-Topic" ja äänestykset"-ryhmään.
Tuo spurttailu on käsittääkseni nimenomaan piikkareille suhteellisen ominaista toimintaa. Monniset tietty pyrähtelevät toisinaan aika vauhdilla haukkaamaan happea pinnasta ja meillä avainkirjoahvenet saavat joskus hepulin kun vaihdetaan vettä.
Saahan nuo ihme hepuleita. Varsinkin vanharouva partis, kukaan ei saa "hänen" juurakolle mennä, vaikkei olisi ollut kiinnostusta moneen päivään koko juurakkoon. Monniset spurttailee välillä, pitkin pohjaa miten sattuu.
Minulla oli yhtenä aamuna hauskaa, kun harmaapiikkipleko jostakin syystä yritti matkia tummaleväplekon tapaa hamuilla pinnassa kasvavia kasveja.
Oli niin kömpelön ja vaivalloisen näköistä, kun se joutui työskentelemään tosissaan että pääsi pohjalta ylös. Tummaleväplekohan hörppää ilmaa vatsaan, että se pystyy uimaan keskivedessä.
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
Oletko Miljoonakala koskaan pannut merkille olisiko ilman lauhtumisella/sateelle mitään vaikutusta tuohon hepulikohtaukseen?
Meillä ainakin nuo "sääkalat" siis Aasian mutakalat tekee hurjia pyrähdyksiä ja menevät ympäri allasta matalapaineella.
Piikkarit taas pyrähtelee jos jostain kumman syystä veden vaihto venyy kahteen viikkoon.
180 l Neonsateenkaarikaloja, tunnnistamaton pienehkö pleko. KALAT SAANEET KODIN
Omatekemiä Tittakoruja facebookissa...kantsii käydä kurkkaamassa ja tykkäämässä ;)
Mun piikkisilmät saa kanssa välillä hassuja hepuleita. Tosin ne on aikamoisia lötkäleitä ja harrastavat myös kasvien lehdiltä roikkumista. Ensimmäisen kerran, kun sen näin, luulin, että nyt se on kuollut... Mutta eikä mitä, siinä se röhnötti ja luiskahti karkuun kannon alle.
Leväbarbit saa myös välillä hepulikohtauksia ja silloin vasta vauhtia piisaa.
Kerritetrat hepuloivat välillä kyllä myös ja ovat tosi innokkaita hyppimään. Yiedä sitten, hyppivätkö innosta vai yrittävätkö itsaria... Jopa ruokinta-aukko pitää olla peitettynä, ettei innokkaat kamikaze-kerrit tee viimeistä loikkaansa ulos akvaariosta...
Enää en ole nähnyt että omat piikkisilmät ois saaneet hepuli kohtauksia,
nykyään uiskentelevat rauhallisesti pohjalla, ainoastaan vedenvaihdon yhteydessä panikoivat.
Juuri tänään katselin akvaariota, piikkisilmä oli asettunut yhteen kohtaan hyvin esille ja ajattelin että nappaanpa siitä kuvan kun kerrankin on siinä esillä. Mutta eiköhän se sitten saanut jonkun kohtauksen ja lähti säntäilemään ympäri allasta, ui aivan suodattimen virtauksen kohdalle ja sitten lähtikin toiseen suuntaan entistä kovemmalla vauhdilla. Ihan kuin se olisi käynyt ottamassa suodattimesta vauhtia Sitten se palasi samaan kohtaan siihen esille ja jäi paikoilleen. Hetken päästä kävi taas säntäilemässä suodattimen luona ja taas meni samaan kohtaan makoilemaan. Sama kuvio toistui ties miten monta kertaa
Partamonnineito Paniikki on saanut nimensäkkin sen alituisista hepulikohtauksista, se nimittäin pelkää liikettä, valoja, rapuja, platyja, kasveja, ruokatabletteja...Ja aina pelästyessään vedetään koko allas pariin kertaan ympäri, ennenkuin piiloudutaan kannonhaaraan tutisemaan.
NesteHukka kirjoitti:Minulla oli yhtenä aamuna hauskaa, kun harmaapiikkipleko jostakin syystä yritti matkia tummaleväplekon tapaa hamuilla pinnassa kasvavia kasveja.
Oli niin kömpelön ja vaivalloisen näköistä, kun se joutui työskentelemään tosissaan että pääsi pohjalta ylös. Tummaleväplekohan hörppää ilmaa vatsaan, että se pystyy uimaan keskivedessä.
Ilmeisesti minun isopurje tekee samaa, hörppii ilmaa. Sitäkö se olikin, luulin että se vaan yrittää mutustella pistioita ja salvinioita Tuon hörppimisen jälkeen se kyllä liihottelee jonkin aikaa "väljillä vesillä" ennen pohjalle menoa.
NesteHukka kirjoitti:Minulla oli yhtenä aamuna hauskaa, kun harmaapiikkipleko jostakin syystä yritti matkia tummaleväplekon tapaa hamuilla pinnassa kasvavia kasveja.
Ilmeisesti minun isopurje tekee samaa, hörppii ilmaa. Sitäkö se olikin, luulin että se vaan yrittää mutustella pistioita ja salvinioita Tuon hörppimisen jälkeen se kyllä liihottelee jonkin aikaa "väljillä vesillä" ennen pohjalle menoa.
En tiedä kalasi ikää, mutta tässä kymmenen vuoden ikää lähestyässään tuo tummaleväpleko on enenemässä määrin alkanut harrastaa tuota pintaimurointia. Suusuppiloon imuroituu pinnalta lehtikalojen hiutaleet äkkiä, jos eivät ehdi upota
Monasti olen lukenut, että tosiaan isopurjeplekolla on samanlainen taipumus. Se on vaan huvittavaa, kun tuo piikkipleko ei pysty tekemään itseään kevyeksi vedessä, mutta silti yrittää harrastaa samaa
Kaikki eivät ehkä tiedä: Ctrl pohjassa vierittää hiiren rullaa, niin saa zoomattua kuvia jos ei muuten. Jean Subuffet: "For me, insanity is super sanity. The normal is psychotic. Normal means lack of imagination, lack of creativity"
En tiedä kalasi ikää, mutta tässä kymmenen vuoden ikää lähestyässään tuo tummaleväpleko on enenemässä määrin alkanut harrastaa tuota pintaimurointia. Suusuppiloon imuroituu pinnalta lehtikalojen hiutaleet äkkiä, jos eivät ehdi upota
Monasti olen lukenut, että tosiaan isopurjeplekolla on samanlainen taipumus. Se on vaan huvittavaa, kun tuo piikkipleko ei pysty tekemään itseään kevyeksi vedessä, mutta silti yrittää harrastaa samaa
Se on lapsukainen vasta, ikää n. neljä vuotta. Aloittaa lipsuttelun illalla valojen sammuttua.