Hypancistrus "Monte Dourado" on L 411
Valvoja: Moderaattorit
-
Joulutonttu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
- Sukupuoli: Nainen
-
bj
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland
Niin sitä nähdään asiat eri tavoin
, mun mielestä se oli hyvinkin seittimäisen näköinen...
Mut nyt katoin Wikipediasta tuon jatulintarhan, sehän se olis oikein sopiva nimitys; jatulin(seepra)pleko. Nimi kalskahtaa vielä komealtakin.
Mut nyt katoin Wikipediasta tuon jatulintarhan, sehän se olis oikein sopiva nimitys; jatulin(seepra)pleko. Nimi kalskahtaa vielä komealtakin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
Pointtini meni kyllä niin näppärästi ohi kuin vaan voi, mutta mikäs siinä.prboy kirjoitti:Tarkoitus ei ole, että kala olisi seepran näköinen eihän se ole seitinkään näköinen. Sen sijaan useimpien seepraplekojen, Hypancistrus spp. , mustavalkoinen kuviointi tuo mieleen seepran ja tästä syystä se on erinomainen suvun nimi. Toivottavaa olisi, että nimi kertoisi heti, mistä plekoista on kyse. Sen vuoksi on suotavaa, että nimessä näkyisi tuo seepra. Koko joukko nimiä on annettu jo ennen kuin sukulaisuus seepraplekoon oli selvillä. Useimpiä näistä nimistä ei ole jälkikäteen muutettu, kun useimmat niistä ovat jo vakiintuneet käyttöön.dth kirjoitti:Mutta kuka hyvänsä sen nimen sitten keksii/päättää, niin älkää pliis laittako sinne mitään seepraa väliin. Kun eihän tuo kuitenkaan seepraa (sitä maaeläintä) muistuta, ja sillä seepra -sanalla kauppiaat voi taas hyvillä mielin laittaa 10e lisää hintaa.
Esiin on tullut koko joukko uusia oivalluksia, kuten jatuli, ritilä, vohveli, kartta, röyhelö jne, solmuakaan ei ilmeisesti ole käytetty aiemmin. Minä pistän kaikki talteen vastaista tarvetta varten. Mukaan mahtuu edelleenkin ehdotuksia.
Kyllähän tuo kala eittämättä vohvelia muistuttaa kaikin tavoin.
(ja tuon vohveli -nimen ehdottaja ei saa tästä loukkaantua, vaikka käytinkin juuri sitä ehdotusta tuossa. =) )
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
-
Mari Kurki
- Elite Member

Mä taitaisin äänestää sitä valehieroglyfiplekoa. Eihän siinä sitä seepraa ole, mutta tuon hieroglyfi-nimen tuttuuden vuoksi sen yhdistää silti helposti oikeaan sukuun.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
-
Jani
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
- Sukupuoli: Mies
L411-->ornamenttipleko
Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.
Ehdotan siis kalalle nimeksi ornamenttipleko. Mun mielestä tuo valehieroglyfi on siitä hieman huono, että sana vale, ei jotenkin vaan istu kauniin kalan nimeen.
Ehdotan siis kalalle nimeksi ornamenttipleko. Mun mielestä tuo valehieroglyfi on siitä hieman huono, että sana vale, ei jotenkin vaan istu kauniin kalan nimeen.
Oulun Akvaarioseura
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
http://www.oulunakvaarioseura.net/news.php
Tuo Jatulintarha on sinänsä aivan loistava nimiehdotus - viittaa mukavasti suomalaiseen kansanperinteeseen. Mutta otetaas tähän selvitykseksi lainaus wikipediasta:
"Jatulintarha on suomalaiseen kansanperinteeseen pohjaava nimitys eri puolilla Eurooppaa esiintyvälle kivistä kootulle labyrinttikuviolle. Muista labyrinttikuvioista poiketen jatulintarhassa ei yleensä ole umpikujia. Jatulintarhan kehien välissä kulkevaa mutkittelevaa polkua pitkin voi kävellä kuvion reunalta keskustaan."
Tuon plekon kuvioinnissa on umpikujia, joten se ei missään tapauksessa ole jatulintarha. Labyrintti tuosta tulee kylläkin mieleen.
Jotenkin tuosta tulee mieleen myös Egyptin Faaraoiden ja pyramidien aikaiset koristelut ... joten Faaraoseeprapleko.
tero
"Jatulintarha on suomalaiseen kansanperinteeseen pohjaava nimitys eri puolilla Eurooppaa esiintyvälle kivistä kootulle labyrinttikuviolle. Muista labyrinttikuvioista poiketen jatulintarhassa ei yleensä ole umpikujia. Jatulintarhan kehien välissä kulkevaa mutkittelevaa polkua pitkin voi kävellä kuvion reunalta keskustaan."
Tuon plekon kuvioinnissa on umpikujia, joten se ei missään tapauksessa ole jatulintarha. Labyrintti tuosta tulee kylläkin mieleen.
Jotenkin tuosta tulee mieleen myös Egyptin Faaraoiden ja pyramidien aikaiset koristelut ... joten Faaraoseeprapleko.
tero
-
allablaze
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAS
Re: L411-->ornamenttipleko
Säikähdin jo pahoin, että ehdotat kalsariplekoa...Jani kirjoitti:Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
-
Joulutonttu
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: TAY
Re: L411-->ornamenttipleko
Kun luin tuon Janin kirjoituksen, tuo tuli mieleen myös ensimmäisenä.allablaze kirjoitti:Säikähdin jo pahoin, että ehdotat kalsariplekoa...Jani kirjoitti:Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.
Mutta ornamenttipleko kuulostaa kyllä aika hienolta.