Hypancistrus "Monte Dourado" on L 411

Monnit, nuoliaiset ja muut pohjalla elävät kalat.

Valvoja: Moderaattorit

Tuukkis
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Ciklidistit

Viesti Kirjoittaja Tuukkis »

Mon-doun seeprapleko, siinä se.
In numbers of ten the power is in one.
Fisuliina
Senior Member
Senior Member
Akvaarioseurat: HAS, Ciklidistit
Sukupuoli: Nainen

Viesti Kirjoittaja Fisuliina »

lempiliisa kirjoitti:Hienon näköinen pleko. Mun ehdotus olisi labyrinttiseeprapleko.
On käytössä jo, L-401 on labyrinttipleko.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

En koko ketjua lukenut läpi, mutta yhdestä ehdotuksesta väänsin Douradon pitsipleko. :)
Nätti kala muuten. :P
bj
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY, CorydoradinaeFinland

Viesti Kirjoittaja bj »

Niin sitä nähdään asiat eri tavoin :D , mun mielestä se oli hyvinkin seittimäisen näköinen...

Mut nyt katoin Wikipediasta tuon jatulintarhan, sehän se olis oikein sopiva nimitys; jatulin(seepra)pleko. Nimi kalskahtaa vielä komealtakin.
SaksanpaimenKoira - kotisivut http://www.kamuteams.fi, kalajuttuja http://www.kamuteams.fi/Akvaariokalat.html
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

prboy kirjoitti:
dth kirjoitti:Mutta kuka hyvänsä sen nimen sitten keksii/päättää, niin älkää pliis laittako sinne mitään seepraa väliin. Kun eihän tuo kuitenkaan seepraa (sitä maaeläintä) muistuta, ja sillä seepra -sanalla kauppiaat voi taas hyvillä mielin laittaa 10e lisää hintaa.
Tarkoitus ei ole, että kala olisi seepran näköinen eihän se ole seitinkään näköinen. Sen sijaan useimpien seepraplekojen, Hypancistrus spp. , mustavalkoinen kuviointi tuo mieleen seepran ja tästä syystä se on erinomainen suvun nimi. Toivottavaa olisi, että nimi kertoisi heti, mistä plekoista on kyse. Sen vuoksi on suotavaa, että nimessä näkyisi tuo seepra. Koko joukko nimiä on annettu jo ennen kuin sukulaisuus seepraplekoon oli selvillä. Useimpiä näistä nimistä ei ole jälkikäteen muutettu, kun useimmat niistä ovat jo vakiintuneet käyttöön.

Esiin on tullut koko joukko uusia oivalluksia, kuten jatuli, ritilä, vohveli, kartta, röyhelö jne, solmuakaan ei ilmeisesti ole käytetty aiemmin. Minä pistän kaikki talteen vastaista tarvetta varten. Mukaan mahtuu edelleenkin ehdotuksia.
Pointtini meni kyllä niin näppärästi ohi kuin vaan voi, mutta mikäs siinä.
Kyllähän tuo kala eittämättä vohvelia muistuttaa kaikin tavoin. :roll: :mrgreen:
(ja tuon vohveli -nimen ehdottaja ei saa tästä loukkaantua, vaikka käytinkin juuri sitä ehdotusta tuossa. =) )
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Mari Kurki
Elite Member
Elite Member

Viesti Kirjoittaja Mari Kurki »

Mä taitaisin äänestää sitä valehieroglyfiplekoa. Eihän siinä sitä seepraa ole, mutta tuon hieroglyfi-nimen tuttuuden vuoksi sen yhdistää silti helposti oikeaan sukuun.
En käy enää juurikaan foorumilla. Yhteydenotot tärkeissä asioissa: riesale@hotmail.com En vastaile yksityisesti tuleviin kalasto-, tauti- ymv. kyselyihin.
dth
Senior Member
Senior Member

Viesti Kirjoittaja dth »

Hieroglyfiin sen varmaan aika helposti sekoittaa, joten toi valehieroglyfi varmaankin olis aika osuva nimi. :)
Life is just a big illusion, and we all believe in it...
Jessu
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Jessu »

Tämä nyt ei liity nimeämisasiaan, mutta miten tämän plekon sitten erottaa hieroglyfistä? Olisiko jotain tuntomerkkejä? Itse ostin vuosi sitten plekoja, joita myyjä epäili hieroglyfeiksi, mutta itsellä on epäilyksiä...
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Hieroglyfipleko on mielestäni ehkä kaunein akvaariokalan nimi, joten ääni valehieroglyfille.
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Jani
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: Oulun akvaarioseura
Sukupuoli: Mies

L411-->ornamenttipleko

Viesti Kirjoittaja Jani »

Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.

Ehdotan siis kalalle nimeksi ornamenttipleko. Mun mielestä tuo valehieroglyfi on siitä hieman huono, että sana vale, ei jotenkin vaan istu kauniin kalan nimeen.
Tevi
Junior Member
Junior Member

Viesti Kirjoittaja Tevi »

Tuo Jatulintarha on sinänsä aivan loistava nimiehdotus - viittaa mukavasti suomalaiseen kansanperinteeseen. Mutta otetaas tähän selvitykseksi lainaus wikipediasta:

"Jatulintarha on suomalaiseen kansanperinteeseen pohjaava nimitys eri puolilla Eurooppaa esiintyvälle kivistä kootulle labyrinttikuviolle. Muista labyrinttikuvioista poiketen jatulintarhassa ei yleensä ole umpikujia. Jatulintarhan kehien välissä kulkevaa mutkittelevaa polkua pitkin voi kävellä kuvion reunalta keskustaan."

Tuon plekon kuvioinnissa on umpikujia, joten se ei missään tapauksessa ole jatulintarha. Labyrintti tuosta tulee kylläkin mieleen.

Jotenkin tuosta tulee mieleen myös Egyptin Faaraoiden ja pyramidien aikaiset koristelut ... joten Faaraoseeprapleko.

tero
allablaze
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAS

Re: L411-->ornamenttipleko

Viesti Kirjoittaja allablaze »

Jani kirjoitti:Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.

Ehdotan siis kalalle nimeksi ornamenttipleko. Mun mielestä tuo valehieroglyfi on siitä hieman huono, että sana vale, ei jotenkin vaan istu kauniin kalan nimeen.
Säikähdin jo pahoin, että ehdotat kalsariplekoa... :twisted:
Tarvitsemme eniten rakkautta silloin kun sitä vähiten ansaitsemme.
Joulutonttu
Advanced Member
Advanced Member
Akvaarioseurat: TAY

Re: L411-->ornamenttipleko

Viesti Kirjoittaja Joulutonttu »

allablaze kirjoitti:
Jani kirjoitti:Mulla on vinopino sukulaisilta saatuja joululahjakalsareita kaapissa. Niissä on koristeisia kiehkuroita ja kuvioita ja eräs kaverini aina nauraa mulle että ornamenttikalsarit.

Säikähdin jo pahoin, että ehdotat kalsariplekoa... :twisted:
Kun luin tuon Janin kirjoituksen, tuo tuli mieleen myös ensimmäisenä. :mrgreen:
Mutta ornamenttipleko kuulostaa kyllä aika hienolta.
Vastaa Viestiin

Palaa sivulle “Monnit ja nuoliaiset”