Akvaarion suunnittelua
Valvoja: Moderaattorit
-
Sophiru
- Junior Member

- Sukupuoli: Nainen
Pieni OT tähän väliin, mut kuitenkin akvaariosta... Nyt se akvaario on saapunut, sinne on pistetty bilteman hiekkaa, suodatin, kantoja ja lämmitin, sekä Safestart, Aqua Safe ja Bactozym. Olen mitannut vähän vesiarvoja, pH noin 7,5, kovuus pehmeä, nitriittiä ei ole vielä. Kuinka kauan pitäisi kestää kunnes se nitriittipiikki tulee? Ja pitäisikö mun ostaa turvejuttua et sais sen pH:n hiukan allemmaksi? Taitaa olla himppasen liian emäksistä vettä...
Taidan vieläkin pysyä noissa kalavalinnoissa, eli taistelukala uros, intiaanisulkia noin 10 kpl ja 4 katinkultamonnia. Voiko sinne vielä hankkia taisto naaraita, mitä tuumitte? Olen asiasta lukenut jonkin verran ja se taitaa johtua paljon uroksen luonteesta... Siksi ajattelin hankkia uroksen ensin ja kattoa vähän kuinka agressiivinen se kyseinen yksilö on. Mitä te ajattelette tästä?
Taidan vieläkin pysyä noissa kalavalinnoissa, eli taistelukala uros, intiaanisulkia noin 10 kpl ja 4 katinkultamonnia. Voiko sinne vielä hankkia taisto naaraita, mitä tuumitte? Olen asiasta lukenut jonkin verran ja se taitaa johtua paljon uroksen luonteesta... Siksi ajattelin hankkia uroksen ensin ja kattoa vähän kuinka agressiivinen se kyseinen yksilö on. Mitä te ajattelette tästä?
Ei akvaarioita tällä hetkellä, mutta wabi-kusa projekteja kylläkin.
Sophiru kirjoitti:Pieni OT akvaariosta... sinne on pistetty Safestart, Aqua Safe ja Bactozym. Olen mitannut vähän vesiarvoja, pH noin 7,5, kovuus pehmeä, nitriittiä ei ole vielä.
millä mittailet?
- miten oot ruokkinut alkavaa bakukantaa päivittäin, pelkkä safestartin lorauttaminen EI auta, kuin ei myöskään BZn käyttökään
Kuinka kauan pitäisi kestää kunnes se nitriittipiikki tulee?
- nitriitti kohoaa sitä mukaa kun ruokit bakujakymmenisen päivää tops. Mutta jos eti nyt ole ruokkinut millään niin ei baku kantakaan heräile, HSSää ja/tai kalan ruokaa JJarven palikkaohjeen mukaan kts. aquahoito.org. Nitriitti piikki tulee ja menee, sitten vain runsailla veden vaihdoilla nitraattikin alas.
Ja pitäisikö mun ostaa turvejuttua et sais sen pH:n hiukan allemmaksi? Taitaa olla himppasen liian emäksistä vettä...
- ei digitarkka seiskapuoli vielä paha tuolle kalasto toiveelle ole, et mielestäni tarvitse hapatteita
taistelukala uros, intiaanisulkia noin 10 kpl ja 4 katinkultamonnia. Voiko sinne vielä hankkia taisto naaraita, mitä tuumitte?
- kyllä, pari
Olen asiasta lukenut jonkin verran... Mitä te ajattelette tästä?
- ihan jees päätös
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
-
Sophiru
- Junior Member

Heh, unohdin mainita et ruokin niitä bakteereitä kalanruokalla... Eli joo, ne saa kyllä ravintoa siellä.
Sen pHn ja nitriitin mittasin tippatestillä, pHn arvosta en ole ihan varma, näytti mun mielestä melkein kasilta... Kovuuden en ole mittanut, tarkistin vaan Turun vesilaitoksen nettisivulta mimmosta se on.
Kai se nitriittipiikki tosta tulee... Olen vaan hiukan huolissani ku olen lukenut netissä et noita 'kuolleita' safestart pulloja on ollut. Pitäiskö laittaa multaymppi kans varmuuden vuoksi?
Sen pHn ja nitriitin mittasin tippatestillä, pHn arvosta en ole ihan varma, näytti mun mielestä melkein kasilta... Kovuuden en ole mittanut, tarkistin vaan Turun vesilaitoksen nettisivulta mimmosta se on.
Kai se nitriittipiikki tosta tulee... Olen vaan hiukan huolissani ku olen lukenut netissä et noita 'kuolleita' safestart pulloja on ollut. Pitäiskö laittaa multaymppi kans varmuuden vuoksi?
-
Sophiru
- Junior Member

Rupesin vähän miettimään... Safestart pullon mukaan voi siirtää kaloja akvaarioon heti, ja Bactozym paketin mukaan 24 h akvaarion perustamisen jälkeen. Tämä väite vaikuttaa hiukan oudolta. Tarkoittaako se että kun käyttää näitä aineita niin nitriittipiikkiä ei edes tule? Vai mitä se tarkoittaa? Nyt en oikein tiedä mitä tehdä... Voiko siihen sit pistää yhden kalan, vai kuoleeko se pois/kärsiikö se nitriittimyrkytyksestä?
Muistaaksen kun perustettiin samanlainen akvaario kotona ni käytettiin samanlaisia aineita ja ensimmäinen partamonni pistettiin akvaan jo parin päivän päästä. Mutta onko tää terveellistä kalojen kannalta, vai stressaantuuko ne tämmösestä? Pitäisikö vain odottaa?
Muistaaksen kun perustettiin samanlainen akvaario kotona ni käytettiin samanlaisia aineita ja ensimmäinen partamonni pistettiin akvaan jo parin päivän päästä. Mutta onko tää terveellistä kalojen kannalta, vai stressaantuuko ne tämmösestä? Pitäisikö vain odottaa?
Suomenkielellä; koitan ainakin...
Jos akvaario on 10l ja Safestart toimiva saattaa sen tuoma bakteerikanta riittääkin teoriassa mutta jos kalat tuotaisiin Safestartattuun akvaarioon heti saisivat ne sellaisen myrkkyryöpyn niskaansa jossa olisi suuri toden näköisyys varma kuolema. Tasapainoisen bakteerikannan aikaan saamiseksi joka on kalojen kannalta elinehto vie puhtaista olosuhteista hieman aikaa ja vaivaa jotta kaikki olisi optimaalista kaloja varten. Kala EI voi elää pelkässä juomavedessä tervettä elämää.
Bactozymissä ei ole mitään elo peräistä joka alkaisi kasvattamaan akvaariossa pinnoille kerääntyvää bakteerikantaa, ei minkäänlaista. Humpuukituote. Siinä on aineita joita bakteerit käyttänevät hyväkseen mutta silloin bakteerikantaa pitää olla jo olemassa joten tuollaista ei käytännössä akvaariota kypsytettäessä tarvita.
Siksi kalaton kypsyttäminen on tehtävä oikein ja ruokkia "tyhjää" Safestartattua akvaariota riittävän kauan ja jatkuvasti päivittäin esim. kalanruoalla, jotta nitriittiä nostavaa bakteeristoa on tarpeeksi ja näin ollen tasapaino haetaan nitraatin sopivalla pitoisuus määrällä jossa bakteeri tuotanto kuitenkin jatkuu tasaisena myös kalojen ollessa akvaariossa ja kasvien yhteyttäessä vedestä hiilidioksidia ja happea.
Näin nitraatti muuttuu typeksi ja tasapaino säilyy elämälle sopivana.
Toivottavasti ymmärsit edes jotain, tieteen nimissä asia ei ole näin yksioikoinen mutta näin sen voi periaatteessa ymmärtää, eikö?
- ei kaloja kesken eräiseen akvaan
- pelkkä odottelukaan ei auta vaan tyhjää akvaa siis pitää ruokkia jotta tuo bakteerikanta kasvaisi riittävän suureksi ylläpitämään elämää akvaariossasi
Jos akvaario on 10l ja Safestart toimiva saattaa sen tuoma bakteerikanta riittääkin teoriassa mutta jos kalat tuotaisiin Safestartattuun akvaarioon heti saisivat ne sellaisen myrkkyryöpyn niskaansa jossa olisi suuri toden näköisyys varma kuolema. Tasapainoisen bakteerikannan aikaan saamiseksi joka on kalojen kannalta elinehto vie puhtaista olosuhteista hieman aikaa ja vaivaa jotta kaikki olisi optimaalista kaloja varten. Kala EI voi elää pelkässä juomavedessä tervettä elämää.
Bactozymissä ei ole mitään elo peräistä joka alkaisi kasvattamaan akvaariossa pinnoille kerääntyvää bakteerikantaa, ei minkäänlaista. Humpuukituote. Siinä on aineita joita bakteerit käyttänevät hyväkseen mutta silloin bakteerikantaa pitää olla jo olemassa joten tuollaista ei käytännössä akvaariota kypsytettäessä tarvita.
Siksi kalaton kypsyttäminen on tehtävä oikein ja ruokkia "tyhjää" Safestartattua akvaariota riittävän kauan ja jatkuvasti päivittäin esim. kalanruoalla, jotta nitriittiä nostavaa bakteeristoa on tarpeeksi ja näin ollen tasapaino haetaan nitraatin sopivalla pitoisuus määrällä jossa bakteeri tuotanto kuitenkin jatkuu tasaisena myös kalojen ollessa akvaariossa ja kasvien yhteyttäessä vedestä hiilidioksidia ja happea.
Näin nitraatti muuttuu typeksi ja tasapaino säilyy elämälle sopivana.
Toivottavasti ymmärsit edes jotain, tieteen nimissä asia ei ole näin yksioikoinen mutta näin sen voi periaatteessa ymmärtää, eikö?
- ei kaloja kesken eräiseen akvaan
- pelkkä odottelukaan ei auta vaan tyhjää akvaa siis pitää ruokkia jotta tuo bakteerikanta kasvaisi riittävän suureksi ylläpitämään elämää akvaariossasi
Alias; Nätti Jussi aka hayrimar/kuvablogi+steamster/feisbuuk: maan suurimman kruunaamattoman partamonni koiraan sekä kahden akvan omistaja (240l + 988l omavalmiste)
-
Sophiru
- Junior Member

Hn. Arvelinkin että se olisi näin, ihmetytti sen verran ne tekstit purkeissa. Tyhjää akvaa olen tässä ruokkinutkin ja arvoja mitannut päivittäin. Nyt odottelen vaan nitriittipiikkiä rauhassa.
Missä vaiheessa voi muuten ne kasvit laittaa sinne, ilman että ne kuolee/häiritsee kypsyttämistä?
Missä vaiheessa voi muuten ne kasvit laittaa sinne, ilman että ne kuolee/häiritsee kypsyttämistä?
-
lasagne
- Member

Kasvit voi pistää vaikka samantien, vaikka herkimmät lajit voivatkin kärsiä nitriittipiikistä. Taistelukala uros, 15 intiaaninsulkaa ja 4 katinkultamonnia on hyvä idea. Jos geotooppia haluat, voit muuttaa nuo intiaaninsulat kiilakyljiksi, tai rusokiilakyljiksi. Tai sitten voisit ottaa intiaaninsulkien sijaan 40 pientä hehkurasboraa, Ihan miten vain. En sitten tiedä tulevatko syödyksi taiston kanssa nuo hehkurasborat, kun meillä isoimmat punapäätetratkin sovittelivat niitä ahkerasti suuhunsa kuitenkaan syömättä niitä. Aasia geotoopissa katinkultamonnit voi vaihtaa piikkisilmiin, piikkisilmiä sitten 6 kpl.
Punapäätetrasta sen verran ettei se oman kokemukseni mukaan ole vaikeahoitoinen muulloin kuin silloin, kun sen kotiuttaa altaaseen. Usein tappiot ovat muutaman yksilön luokkaa, kymmenestä kalasta. Ne kuolevat usein jo kuljetuspussissa, tai juuri tultuaan akvaarioon. Kotiuttamisen jälkeen ne ovat sitten kestäviä ja kaunista kataseltavaa. Pysyvät parvessa melkein paremmin kuin mikään muu akvaariokala.
Punapäätetrasta sen verran ettei se oman kokemukseni mukaan ole vaikeahoitoinen muulloin kuin silloin, kun sen kotiuttaa altaaseen. Usein tappiot ovat muutaman yksilön luokkaa, kymmenestä kalasta. Ne kuolevat usein jo kuljetuspussissa, tai juuri tultuaan akvaarioon. Kotiuttamisen jälkeen ne ovat sitten kestäviä ja kaunista kataseltavaa. Pysyvät parvessa melkein paremmin kuin mikään muu akvaariokala.
Team fortress 2!!!!!!!!
-
Sophiru
- Junior Member

Kiitos vastauksestasi, lasagne. Joo, olen kyllä miettinyt kiilakylkiä tai rasboroita, mutta olen ihastunut inkkareihin ja katinkultamonneihin liikaa, niin se geotooppi idea kuoli siinä sitten. Ja piikkisilmistä en tykkää olenkaan, jostain syystä... Eli taidan pysyä alkuperäiseen suunnitelmaan.
Nyt vaan hankkimaan kasveja, että saa kattoa jotain muuta ku hiekkaa... :3
Edit: Ai niin, ja lisäsin multaympin varmuuden vuoksi. Nestemäisen semmosen, eli heitin multaa sankoon, vettä päälle, vähän ajan päästä siivilöin sitä ja heitin sitä vettä n litran akvaarioon. :3 Oikein?
Nyt vaan hankkimaan kasveja, että saa kattoa jotain muuta ku hiekkaa... :3
Edit: Ai niin, ja lisäsin multaympin varmuuden vuoksi. Nestemäisen semmosen, eli heitin multaa sankoon, vettä päälle, vähän ajan päästä siivilöin sitä ja heitin sitä vettä n litran akvaarioon. :3 Oikein?
Sophiru, odottaisit kasvien kanssa kunnes huomaat että typenkierto on jo jotensakin toimivaa eli myös nitraattia muodostuu hyvin. Parempi pitää pimeänä ainakin siihen asti. Kirkkaassa sitä vain kerjää hankaluuksia, vieläpä kun ammoniumia on mutta ei nitraattia ja muutenkin ravinteet miten sattuu.
Toinen vaihtoehto: lisää saavillinen nopeakasvuisia kasveja. (Jos pääset apajille, kun joku karsii akvaariotaan.) Siis oikein runsaasti, täyteen.
Ammoniumin lisäämisen suhteen unohtaisin suosiolla Järven teho-ohjeet, kun kasveja on. Sama tosin myös, kun ymppi on normaali eli pienehkö. Ohjeen alku kaipaa silloin korjausta: lisätään kerran 5 - 8 mg/l ja jäädään odottamaan nitriitin ja nitraatin kasvua.
Ja toisaalta: tuo korjattu ohje toimii hyvin aina, kaikissa tapauksissa.
Se huomioi luonnostaan erilaiset ympit ja alkutilanteet.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117355
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117392
Toinen vaihtoehto: lisää saavillinen nopeakasvuisia kasveja. (Jos pääset apajille, kun joku karsii akvaariotaan.) Siis oikein runsaasti, täyteen.
Ammoniumin lisäämisen suhteen unohtaisin suosiolla Järven teho-ohjeet, kun kasveja on. Sama tosin myös, kun ymppi on normaali eli pienehkö. Ohjeen alku kaipaa silloin korjausta: lisätään kerran 5 - 8 mg/l ja jäädään odottamaan nitriitin ja nitraatin kasvua.
Ja toisaalta: tuo korjattu ohje toimii hyvin aina, kaikissa tapauksissa.
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117355
http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic.php?t=117392
-
Mabo
- Advanced Member

- Akvaarioseurat: Ciklidistit
Kyllä se hehkurasbora käy vesiarvojensa puolesta, mutta 10 yksilön parvi hukkuu tyystin satalitraiseen, kun kala on ihan mini aikuiskooltaankin. Itse ottaisin tuon kokoiseen vähintään 50 kpl.
Miten olisi hehkutetra tai rubiinitetra? Rusokiilakylkikin on punertava.
Miten olisi hehkutetra tai rubiinitetra? Rusokiilakylkikin on punertava.
Tsekkaa Ciklidistien uudistuneet nettisivut!
www.ciklidistit.fi
www.ciklidistit.fi
-
Sophiru
- Junior Member

Hm. Nyt on yhden kanton päälle ilmestynyt semmosta pientä mustaa karvaa, ja aika paljonkin. Levää? Voisiko olla? Mitä mä teen sille, vai tarvitseeko sille edes tehdä mitään?
Kasvit lisäsin tänään, toivottavasti siellä pärjäilevät, vaikka allasta on vasta kypsytelty kolme päivää.
Kasvit lisäsin tänään, toivottavasti siellä pärjäilevät, vaikka allasta on vasta kypsytelty kolme päivää.
Onnea vain uudesta akvasta!
Itse en edes odottanut nitriikkipiikkiä, en tiedä liekö edes tullut koskaan. Akva ollut minulla nyt vajaa puolivuotta. Kalat laiton (1 albiinopartis heti alkuun) viikon päästä, kun vettä olin akvaan laittanut. Ei mitään hajua mistään nitriikkipiikeistä, mutta ilmeisesti se ei enää voi tulla? Eihän, sanokaa ettei?
Itse en edes odottanut nitriikkipiikkiä, en tiedä liekö edes tullut koskaan. Akva ollut minulla nyt vajaa puolivuotta. Kalat laiton (1 albiinopartis heti alkuun) viikon päästä, kun vettä olin akvaan laittanut. Ei mitään hajua mistään nitriikkipiikeistä, mutta ilmeisesti se ei enää voi tulla? Eihän, sanokaa ettei?
-
Sophiru
- Junior Member

Kasvit näyttää edelleenkin aika hyvinvoivilta, kanton päällä on vieläkin levää, ja nitriittipiikkiä ei näy. Olen ruokkinut altaan pelkästään kalanruokalla, pitäisikö hankkia siihen hirvensarvisuolaa kans? Et se nitriitti ehkä tulis nopeammin? Voiko olla et nitriittipiikki on ollut niin pieni, ettei sitä edes huomaa? Ajattelin ostaa nitraattitestin huomenna kans, tarkistaa jos olis mahdollista.
Minun mielestäni tuollainen kalasto sopii. Pohjalle kannattaa sitten ottaa hiekkaa että kasvit tykkäis.pluu kirjoitti:pikkuhiljaa tässä miettiny ja tosin varmaan vaihtuukin viel mut.. sopiiko tuohon 100 litraseen sukarapuja, kirsikkabarbeja 10-15kpl, 2 keltakääpiöahventa ja 1 partamonni
kasveja aattelin paljon haalia. pohjalla on jonkinlaista jokisoraa.
Hanki vain hirvensarvensuolaa myös. Sillä saat hyvän ja täsmällisen määrän ammoniumia heti veteen, mikä auttaa monin tavoin. (Kypsymistä ja sen seurantaa.)Sophiru kirjoitti:Kasvit näyttää edelleenkin aika hyvinvoivilta, kanton päällä on vieläkin levää, ja nitriittipiikkiä ei näy. Olen ruokkinut altaan pelkästään kalanruokalla, pitäisikö hankkia siihen hirvensarvisuolaa kans? Et se nitriitti ehkä tulis nopeammin? Voiko olla et nitriittipiikki on ollut niin pieni, ettei sitä edes huomaa? Ajattelin ostaa nitraattitestin huomenna kans, tarkistaa jos olis mahdollista.
-
Sophiru
- Junior Member

Ostin tänään hirvensarvisuolaa ja nitraattitestin. Tein nitraatti ja nitriittitestit ensin, ja silmäni leveni kun nitraattitesti tummeni... ja tummeni... Minulla on ilmiselvästi 20mg/l nitraattia jo siellä...
Tarkoittaako se että akvaario on kypsä? Nitriittiä ei ollut edelleenkään... Ihmetyttää vähäsen kun olen kypsyttänyt sitä akvaariota vasta kuusi päivää...
Voiko sitä testata hirvensarvisuolalla, mä muistaakseni luin jostain että jos nyt pistää sitä 5mg hirvensarvisuolaa niin siitä näkee kuinka typpibakteerit toimii, ja se nitriittipiikki pitäis tulla ja mennä tosi nopeasti. Kuinka pitkä sen nitriittipiikin pitäis olla tämmösessä tapauksessa, vai näkyykö se ollenkaan?
Voiko sitä testata hirvensarvisuolalla, mä muistaakseni luin jostain että jos nyt pistää sitä 5mg hirvensarvisuolaa niin siitä näkee kuinka typpibakteerit toimii, ja se nitriittipiikki pitäis tulla ja mennä tosi nopeasti. Kuinka pitkä sen nitriittipiikin pitäis olla tämmösessä tapauksessa, vai näkyykö se ollenkaan?
Riippuu aivan nitraattitestistäsi, voiko tuloksesta heti mitään päätellä. Oleellista on huomata että nitraatti nousee tarpeeksi hyvin, kun annostelee ammoniumia. Jotkut testit näyttävät jossain 5mg/l pitoisuudessa jo 20 mg/l.Sophiru kirjoitti:Ostin tänään hirvensarvisuolaa ja nitraattitestin. Tein nitraatti ja nitriittitestit ensin, ja silmäni leveni kun nitraattitesti tummeni... ja tummeni... Minulla on ilmiselvästi 20mg/l nitraattia jo siellä...Tarkoittaako se että akvaario on kypsä? Nitriittiä ei ollut edelleenkään... Ihmetyttää vähäsen kun olen kypsyttänyt sitä akvaariota vasta kuusi päivää...
Heitä sinne 5mg/l pitoisuus ammoniumia. Hirvensarvensuolalla se tulee maustemitallisesta (1ml) sadan litran akvaarioon. Siten katso nitriitti ja nitraatti aikaisintaan huomenna.
-
Sophiru
- Junior Member

Testit on Seran tippatestejä, käsittääkseni pitäisi olla ihan luotettavia? Lisäilenpä sitä hirvensarvisuolaa sitten, ja katotaan mitä testit näyttää huomenna. Minkänlaisia arvoja pitäisi olla huomenna että akvaariota voi laskea kypsäksi?
Seran nitraatti näyttää luultavimmin aivan liikaa. Lue nuo linkit: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 76#6622376
Luulisin että huomenna nitriitti on noussut ja saat odottaa kypsymistä vielä. Mutta kun nitriitti nousee, kypsyminen tehostuu. Samma här: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 13#6678013
Kypsyys on suhteellista myös, kun sillä tarkoitetaan typenkierron toimivuutta ja nopeutta. Varmasti jos vertaamme tilannetta nyt siellä kypsyttämättömään, typenkiertohan jo jonkin verran toiminee. Vähän nitraattiakin muodostuu ja pienelle kuormitukselle se voisi olla jo OK. Silloin kuormitus pitäisi olla niin pientä, että syntyvä nitriitti ehtii muuntumaan nitraatiksi ilman että nitriittiä kerääntyy veteen mitattavaa määrää.
Nyt kun ammoniumia laitoit reilusti, ilman muuta nitriittiä tulee enemmän. Mutta samalla se kypsyy kohisten.
Luulisin että huomenna nitriitti on noussut ja saat odottaa kypsymistä vielä. Mutta kun nitriitti nousee, kypsyminen tehostuu. Samma här: http://www.aqua-web.org/forum/viewtopic ... 13#6678013
Kypsyys on suhteellista myös, kun sillä tarkoitetaan typenkierron toimivuutta ja nopeutta. Varmasti jos vertaamme tilannetta nyt siellä kypsyttämättömään, typenkiertohan jo jonkin verran toiminee. Vähän nitraattiakin muodostuu ja pienelle kuormitukselle se voisi olla jo OK. Silloin kuormitus pitäisi olla niin pientä, että syntyvä nitriitti ehtii muuntumaan nitraatiksi ilman että nitriittiä kerääntyy veteen mitattavaa määrää.
Nyt kun ammoniumia laitoit reilusti, ilman muuta nitriittiä tulee enemmän. Mutta samalla se kypsyy kohisten.
-
Sophiru
- Junior Member

No niiin, nyt on aamuiset nitriittiarvot mitattu. Näytti edelleen sitä alhinta arvoa, eli alle 0,1 tai 0,3 mg/l. Mittaan vielä tän jälkeen nitraatin. Onko akvaario kypsä? Ku nitriittiä ei oo edes HSSn lisäyksen jälkeen?
Onhan se aika mahdollista et akvaario on kypsynyt viikossa, kun sinne on lisätty sekä safestarttia että multaa ymppinä ja bactocymia ja kalanruokaa baakteereille...
Edit: Nitraatti on selvästi tummempi ku eilen, näyttää sitä korkeinta arvoa eli 40mg/l. Pitäiskö nyt vaihtaa vettä ja rupea hankkimaan niitä kaloja?
Mittasin vielä nitriitinkin uudelleen, nyt pari tuntia myöhemmin... Ei näytä mitään edelleenkään, ja lisäsin HSS noin 15 tuntia sitten. Vedenvaihton paikka?
Edit2: Vaihdoin noin 30% vedestä... nyt ajattelin odottaa parisen tuntia ja sitten mitata arvot uudestaan.
Onhan se aika mahdollista et akvaario on kypsynyt viikossa, kun sinne on lisätty sekä safestarttia että multaa ymppinä ja bactocymia ja kalanruokaa baakteereille...
Edit: Nitraatti on selvästi tummempi ku eilen, näyttää sitä korkeinta arvoa eli 40mg/l. Pitäiskö nyt vaihtaa vettä ja rupea hankkimaan niitä kaloja?
Mittasin vielä nitriitinkin uudelleen, nyt pari tuntia myöhemmin... Ei näytä mitään edelleenkään, ja lisäsin HSS noin 15 tuntia sitten. Vedenvaihton paikka?
Edit2: Vaihdoin noin 30% vedestä... nyt ajattelin odottaa parisen tuntia ja sitten mitata arvot uudestaan.